جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله علوی بروجردی - حجت الاسلام علی کشوری

حوزه/ بازخوانی حوادث تاریخی باید مبتنی بر روش و متکی به استنادات دقیق باشد. با برجسته سازی برخی ارجاعات تاریخی و نادیده گرفتن برخی ارجاعات دیگر، تحلیلی دقیق از شخصیت ها و حوادث نخواهید داشت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین علی کشوری در نامه ای به آیت الله علوی بروجردی به برخی سخنان این استاد حوزه واکنش نشان داد که متن این نامه بدین شرح است:

  

بسم الله الرحمن الرحیم

حجت الاسلام استاد محمد جواد علوی بروجردی

سلام علیکم

مصاحبه اخیرتان با یک رسانه و دفاع عجیب شما از اقتصاد سرمایه داری، باعث گردید تا خیل طرفداران تحول در حوزه های علمیه پرسش های فراوانی را از جنابعالی و نشست دوره ای اساتید بپرسند. اضافه بر پرسش های فنی علماء و فضلای تحول خواه حوزه، دو پرسش دیگر را برای بررسی بیشتر مطرح می کنم. توفیق برخورد عالمانه با این سوالات را برای شما مسئلت دارم.

  

پرسش اول اینکه: از تاثیر پذیری برخی فقهاء و جریان های حوزوی از ایده های مارکسیستی سخن گفته اید. -بر فرض پذیرش ادعای شما- چرا از تاثیر پذیری برخی شخصیت های حوزوی مانند مرحوم حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی و خودتان از نظام سرمایه داری سخنی به میان نمی آورید!؟

 بازخوانی حوادث تاریخی باید مبتنی بر روش و متکی به استنادات دقیق باشد. با برجسته سازی برخی ارجاعات تاریخی و نادیده گرفتن برخی ارجاعات دیگر، تحلیلی دقیق از  شخصیت ها و حوادث نخواهید داشت. برای تصحیح این نوع از تحلیل های تاریخی، الگوی فقهی روایت را پیشنهاد داده ایم؛ که می توانید از آن در تحلیل حوادث دهه های ۲۰ و ۳۰ شمسی- که دوران بروز جدی تر تفکرات کمونیستی در ایران است-  و تحلیل تاریخ انقلاب اسلامی بهره ببرید.

  

همانطور که می دانید نظام کارشناسی کشور در دهه اول انقلاب اسلامی رویکردهای سوسیالیستی داشته و از دهه دوم انقلاب اسلامی هم باتدبیر مرحوم هاشمی رویکردهای سرمایه داری را مکرراً تا امروز اجرائی نموده است. سازمان برنامه و بودجه تاکنون نسبت به شعار اصلی انقلاب مبنی بر نفی کارآمدی شرق و غرب در اداره جامعه، بی تفاوت و نافهم باقی مانده است و البته راه علاج تذبذب این سازمان میان مکاتب مختلف اقتصادی توجه جدی حوزه های علمیه و دروس خارج فقه به الگوی پیشرفت اسلامی است؛ که در این مورد هم جنابعالی و نشست دوره ای اساتید کارنامه موفقی ندارید.

در پایان مباحث این بخش، سخن جنابعالی در مذمت گرایش به دیدگاه های کمونیستی را با مذمت گرایش به دیدگاه های اقتصاد آزاد تکمیل می کنم؛ اساساً  همه اجتهاد های مبتنی بر پیش فرضهای غربی و شرقی و عرفی و مصلحتی و... مذموم و فاقد حجیت است.

  

پرسش دوم آنکه: به چه دلیل فقدان یا کمبود نص درباره برخی مسائل مانند تورم، رشد اقتصادی، جراحی و ... را دلیلی بر عدم ورود اسلام به اقتصاد، طب و...  تلقی کرده اید؟ مگر نمی دانید برای حل یک مسئله گاهی چند راه حل وجود دارد و در این میان باید راه حلی را انتخاب کرد که ریشه یابی دقیق تری از معضلات ارائه می کند.

به عنوان مثال راه حل فقهی مسئله تورم، پذیرش پول غیر اعتباری و دارای مالیِّت است و لازم نیست شارع با الگوهای ناکارآمدی مانند اعمال سیاست های انقباضی بر طرف تقاضا و محدود کردن تقاضای کل برای علاج تورم برنامه ریزی کند. توضیح بیشتر اینکه: بخش اعظمِ تورم فعلی محصول خلق پول اعتباری و معادله نشر اسکناس و معادله تعیین نرخ برای ارز واسط است و با تغییر تعریف پول از پول اعتباری به پول دارای مالیّت، این نوع از تورم حذف می شود. در بخش تکمیلی هم روایات و آیات مرتبط با احتکار، کم فروشی، انصاف، اقاله، خیار، ربح و...  ابزارهائی کارآمد برای رهائی از  تورم ناشی از حرص محسوب می شوند. (رجوع شود به الگوی فقهی مدیریت تورم)

  

همچنین کارکرد ترکیبی روایات و آیات مرتبط با اصل مترقی "عمومی شدن تجارت" و روایات و آیات مرتبط با "طبقه بندی فقهی مشاغل" زیر ساختی بی بدیل برای رشد اقتصادی می سازند؛ که البته معایبِ معادلات سرمایه داری برای ایجاد رشد اقتصادی را هم ندارند. معادلات مرتبط با رشد اقتصادی در نظام کثیف سرمایه داری، رشد ناشی از تولید فحشاء، ترور، خبائث و... ‌را در جدول رشد اقتصادی محاسبه و تشویق می کند و در مسئله توزیع سود هم از ایجاد عدالت عاجز می شود!

   

درباره طب مظلوم اسلامی هم به اطلاع جنابعالی می رسانم که این طب در سه بخش درمان، پیشگیری و تولید دارو دارای مزیت های غیر قابل انکار در رقابت با طب سلولی و ناکارآمد موجود است. این طب در بخش درمان بیماری های کثیر الابتلاء عصر مدرنیته مانند:  بیماری های غیر واگیر با اولویت بیماری های قلبی و عروقی خصوصاً فشار خون و دیابت، بیماریهای عفونی مانند: ایدز، سل، وبا، هپاتیت، بیماریهای مقاربتی، بیماریهای روحی مانند: افسردگی، جنون، بیماری های ماورائی و سوء تغذیه کودکان و مادران و الگوی غلط انعقاد نطفه، دارای راه حل های مجرب، آزموده و موثر است.

   

همچنین در بخش پیشگیری از بیماری ساختار نه بخشی طب اسلامی برای پیشگیری از بیماری قابل مقایسه و رقابت با ساختار سه بخشی پیشگیری از بیماری در فصل سوم سند توسعه پایدار ۲۰۳۰ است. (رجوع شود به نظریه فقهی پیشگیری ساختاری از بیماری) این طب کارآمد در بخش تولید دارو هم با تغییر تعریف دارو و میکروب، داروهای ارزانتر و موثرتری تولید می کند. پیشنهاد همیشگی ما درباره اثبات کارآمدی درمانهای طب اسلامی اجرای طرح لقمان است. در این طرح با رعایت اصل شرعی اختیاری بودن انتخاب طبیب، کارکرد نسخه های طب اسلامی درباره بیماری های کثیرالابتلاء با کارکرد نسخه های مکاتب دیگر طبی -در یک دوره زمانی مشخص- مقایسه و همه اطلاعات بالینی و غیر بالینی آن ثبت می گردد.

   

در پایان، پیشنهاد می کنم اجازه دهید الگوی تنقیح سوال و موضوع - پیشنهادی مدرسه هدایت- را برای شاگردان شما تشریح کنم تا الگوی موضوع شناسی در مواجهه با موضوعات مدرنیته ارتقائی روشمند و قابل تفاهم یابد. امیدوارم گفتگوهای فقهیِ عمیق و جدی با جنابعالی و سایر فضلای نشست دوره ای اساتید ادامه یابد. خیرخواهی حقیر را بپذیرید.

  

علی کشوری، مدیر مدرسه هدایت

سه شنبه ۱۵ مهرماه ۱۳۹۹ - حوزه علمیه قم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • یک طلبه جانباز IR ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
    67 63
    به نام خدا شما یک طلبه عادی بهتره ادب و اخلاق رو رعایت کنی و نسبت به بزرگان کشور نظیر آیت الله هاشمی رفسنجانی و آیت الله علوی بروجردی بی ادبی نکنی.شما در جایگاهی نیستی که بخواهی اظهار نظر کنی. عمامه و لباس پیامبر رو بر تن کردی ولی با گفتار سخیفت آبرو می بری. درس اخلاق بخون بر تو لازمه من متاسفم از این که افرادی چون شما در حوزه رشد می کنید و متولیان حوزه کاری به کار شما ندارند.
    • IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
      19 26
      شما جانبازید ؟! کسی که توی تاسوعا و عاشورا و دهه محرم میره تفریح کدام بزرگی داره ؟! چطور تعنون به عنوان مقدس آیت الله داره ؟! چرا بت سازی می کنید ؟! همه باید مثل شماها بت پرست باشند ؟! علوی بروجردی انکار بدیهیات کرده باید نگند بالای چشمت ابرو هست ؟!
    • IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
      24 1
      بزرگواری که نوشته ای فلانی تاسوعا و عاشورا می ره تفریح اگر منظورتون کتاب خاطرات مرحوم هاشمی رفسنجانی است که ایشان در آن مکانهای تفریحی تنها نبوده اند البته گویا شما بی اطلاع هستید در مورد انکار بدیهیات هم بد نیست تذکر داده شود که در همین سایت حوزه نیوز مقاله ای از آقای توکلی به عنوان محقق اقتصاد اسلامی درج شده است با کد خبر: 921496 که عین کلام ایشان را می آورم «در فضای تولید دانش نیز اقتصاد اسلامی جایگاه چندانی ندارد. باید پرسید که چه بخشی از بودجه‌های آموزشی و پژوهشی دانشکده‌های اقتصاد کشور و مراکز پژوهشی اقتصادی به تحقیقات اقتصاد اسلامی اختصاص یافته است؟ ما چه مقدار از محققان اقتصاد اسلامی حمایت کردیم؟ اگر تحلیلی سرانگشتی از بودجه اختصاص یافته به اقتصاد اسلامی داشته باشیم، باید بگوییم تقریبا هیچ!» معنی کلام ایشان این است که به دلیل نبود بودجه علیرغم شصت سال سابقه تحقیق در مورد اقتصاد اسلامی ما تاکنون حتی نصف صفحه مطلب کاربردی و عملی در مورد اقتصاد اسلامی تولید نکرده ایم ما به علم اقتصاد اسلامی احترام می گذاریم ولی این علم فعلا با شصت سال سابقه حتی نصف صفحه مطلب کاربردی عملی تولید نکرده است. بنابراین به نظرم ابتدای جزوه ای در حد یک یا دو صفحه علم کاربردی در مورد اقتصاد اسلامی تولید شود سپس فحاشی به کسانی که می گویند علمی به نام اقتصاد اسلامی تاکنون تولید نشده شروع شود
    • IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
      4 0
      لابد حجت الاسلام کشوری تعنون به عنوان مقدس حجت الاسلام دارد؟!
    • رضا IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
      2 1
      از نظر شما بزرگ و درشت هستند با ادب و با اخلاق.
    • رضا IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
      6 2
      بحث علمیست بی ادبی معنی نداره
    • پاسخ به «بزرگواری...» IR ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۹
      1 1
      عزیز مگر همراهی دیگران مبرر و یا معذر می شود ؟ ایشان در سمت ریاست جمهوری و به قول خودش به خاطر حرف خانواده بدان مکان تفریحی رفته بوده است ، دیگران در معیت ایشان بوده اند و می بایست سکان مدیریت رو خودش به دست می گرفت نه ...
    • حسین IR ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۹
      3 0
      برای اطلاع از وجود و یا عدم وجود اقتصاد اسلامی بهتر است به نظریه فقه المکاسب در نمایشگاه تخصصی الگوی پیشرفت اسلامی رجوع کرده و آن را نقد کنید....
    • IR ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
      2 6
      شلوغ نکن آقای جانباز علمی جواب داده علمی جواب بدید.. از برجردی چقد پول گرفتی بیایی این جا شلوغ کنی
  • IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
    2 0
    نوشتار شما نشان داد که نه اقتصاد را می شناسی نه اقتصاد اسلامی را و نه ادب د مباحثه را .
  • محمد IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
    47 37
    مست شدم و صفا کردم.... دو پرسش خوب بود و به جا... دوستان به جای اهانت به پرسش ها پاسخی درخور بدهند...
  • رضا IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۷
    4 0
    بهتر است بجای نظریه پردازی عملکرد طب اسلامی در در درمان بیماران یا اقتصاد اسلامی در معیشت مردم را مورد بررسی قرار دهیم واقعا چقدر خوب بود که نظریه اقتصاد اسلامی ارایه میشد که جایزه ی نوبل اقتصاد را میبرد
  • رضا IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۷
    3 1
    بهتر است بجای نظریه پردازی عملکرد طب اسلامی در در درمان بیماران یا اقتصاد اسلامی در معیشت مردم را مورد بررسی قرار دهیم واقعا چقدر خوب بود که نظریه اقتصاد اسلامی ارایه میشد که جایزه ی نوبل اقتصاد را میبرد
    • IR ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۹
      0 0
      اون جایزه به افراد خاصی میدن !
  • طلبه قم IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۷
    35 22
    رایج کردن فرهنگ بی ادبی و بی احترامی به بزرگان حوزه به بهانه نقد علمی فقط از امثال جناب آقای کشوری بر می آید. آنها که غوره نشده می خواهند مویز شوند. خطاب ایشان را ملاحظه بفرمایید. حجت الاسلام استاد محمد جواد علوی بروجردی
    • علی IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۹
      5 12
      برادر کجای کاری! الان چنگ انداختن بر صورت بزرگان موجب اعتبار می شود. ایشان مقصر نیست، در پی وجاهت و کسب نام است که به طور طبیعی جز با بداخلاقی و تخریب بزرگان به دست نمی آید. الان تنها کسانی می توانند در پیشگاه صاحب منصبان وجاهت کسب کنند که با ربط و بی ربط نقدی، نفرینی و تشری به آیت الله هاشمی بزنند، والا به عنوان خودی پذیرفته نمی شوند.
    • IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۹
      4 7
      هر که با داناتر از خود بحث کند تا بدانند که داناست، بدانند که نادانست چون درآيد مه از توئي بسخن گر چه به داني اعتراض مکن * گلستان سعدی
    • IR ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۹
      0 0
      اتفاقا بار معنایی حجت الاسلام از آیت الله بیشتر است ، دومی به حیوانات و حتی جمادات هم اطلاق می شود و همگی آیات الهی هستند ، اما حجت الاسلام عنوانی اختصاصی و ویژه است .
    • IR ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۹
      3 1
      جنابی که با علی خودتان را معرفی کرده ای ، نوشته را باز بینی کنید : « در پی وجاهت و کسب نام است...» از کجا به چنین چیزی رسیدید ؟ صرفا چون تعبیر آیت الله بکار نبرد ؟ عجبا ؟!
  • طلبه IR ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۷
    39 19
    درباره اقتصاد اسلامی خیلیا به آیه الله بروجردی انتقاد دارند اما هیچ کدام حتی یک آیه یا روایت را بر وجود اقتصاد اسلامی نیاورده اند. اینکه به شخصیت حوزوی که رساله عملیه دارد بنویسیم حجه الاسلام؛ چندان محترمانه نیست. هشت سال حکومت دست آیه الله خامنه ای به عنوان رئیس جمهور بود چرا در دوران وی اقتصاد اسلامی نمود پیدا نکرد.
    • مهدی IR ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
      7 25
      واقعاً اطلاع ندارید یا خودتان را به خواب زده‌اید؟ بهتر است از نخست وزیر تحمیل شدهء وقت جناب میرحسین موسوی‌تان، مدیر اجرایی وقت بپرسید... احتمالاً خواهند گفت بدلیل جنگ...
    • IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۹
      3 2
      اون زمان ریاست جمهوری یک مقام تشریفاتی بود و سکان در کل دست نخست وزیر بود
    • IR ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۹
      2 1
      یک آیه و یا روایت ؟! عنوان اقتصاد در میزان الحکمه آیت الله ری شهری رو ببینید و بشمارید فقط عناوین ذیل اقتصاد اسلامی رو
  • بی نام IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۷
    3 8
    من نمیدونم این الگوی پیشرفت و اقتصاد اسلامی کجاست؟ اصلا اسلام الگوی اقتصادی داره؟ اگه داره پس چرا اینهمه مسلمان و کشور اسلامی فقیر هستن؟ واقع بین باشید آقای عالم حوزه
    • IR ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۹
      0 0
      علم مساوی است با رعایت و عمل ؟ مثلا آگاه به علم منطق مطلقا مصون از خطای فکری است یا مراعات عملی قواعد منطق مصونیت از خطای فکری می آورد ؟
  • محمد IR ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۷
    0 4
    آخرین دستاورد بشری در حوزه اقتصاد مبتنی بر سرمایه داری مسئولانه است که در نظریات اخیر اقتصاددانان برجسته جهان از جمله مصاحبه اخیر دبیر کل دافوس آمده است این دیدگاه نزدیک به نوعی از اقتصاد اسلامی است که برخی از صاحب نظران بر آن تاکید نموده اند که لازمه این نوع اقتصاد کار آفرینی مبنی بر گسترش علم و دانش تخصصی و کارآموزی براساس تجربه و مهارت است که در اسلام در هر مکان و هر زمان بعنوان فریضه ذکر شده است
  • محمد IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
    12 0
    خبرگزاری حوزه میزبان مناظره و گفتگو میان حوزویان باشد.... بدون گفتگوی خوب بحث ها رشد نمی کند...
  • IR ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
    2 0
    مگر پیغمبر لباس مردم زمان خودش رو نمیپوشید که حالا طوری حرف میزنید انگار حضرت محمد لباسش خاص بوده. گفته شده اگر در جمعی نشسته بودند و کسی او رو نمیشناخت نمیدونست کدومیک است پس هم لباسش و هم ظاهرش غیر عادی نبوده
  • مشکاتی IR ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
    2 1
    اسلام دین کاملی است و برای همه دردهای بشر در همه حوزه ها درمان موثر دارد و این نه بدین معنی است که در هر موضوعی باید آیه و یا روایتی باشد. بلکه اسلام کلیات، اصول،ریشه ها و الزامات را بیان کرده و بقیه به عهده علما و پژوهشگران است که به جواب در حوزه های مختلف برسند. پس اقتصاد اسلامی به معنی نفی فرمولها و قوانین اقتصاد نیست (البته انها که با اصول اسلامی در تقابل نیستند) یا روانشناسی اسلامی نفی تحقیقات کاربردی در این حوزه نیست بلکه نگاه اسلام به انسان نوع جدیدی از روانشناسی را پایه گذاری میکند. اگر با آموزه های اسلام در هر حوزه ای وارد شویم به نتایج شگفت اوری میرسیم که در زمان ظهور حضرت حجت عج شاهد ظهور تام ان و حکومت صالحان و سعادت دنیا و اخرت در سایه التزام عملی به اسلام واقعی خواهیم بود.
  • مهدی IR ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۹
    2 6
    این اقتصاد اسلامی برای مملکت که فایده‌ای نداشته ولی ظاهرا برای آقایون نون خوبی داره. الکی وقت خودمون رو سر اقتصاد اسلامی ضایع نکنیم. طلاب همینکه به مردم آرامش بدهند خیر دنیا و آخرت رو بردند.
    • IR ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۹
      7 1
      کجا اقتصاد اسلامی اجراء شده که شما نفی فایده اش می کنید ؟!
    • ایمانی GB ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
      0 0
      اقتصاد اسلامی قسمت خیلی جزیی و کوچکش داره توی مجموعه تمدن ساز امام خمینی برگزار میشه و شکر خدا تا الان رشد خیلی خوبی داشتن تو مدت زمان کم
  • IR ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۹
    19 16
    چرا نظام اقتصادی اسلام را که آقای کشوری بحث کرده اند؛ منتشر نمی کنید؟؟
    • IR ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۹
      6 2
      حضراتی که به ایشان منفی داده اند نظرشون رو تشریح کنند این موضوعات علمیند نه ...
  • IR ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۹
    1 4
    اسلام دین اصلاحی است ، یعنی در جاهایی که بشر به خطا رفته باشد خطایش را گوش زد می کند ، برنامه خطا زدایی ارائه می دهد ، روش های باقی مانده صحیح را تقویت و تکمیل می کند ، مثلا در بحث مبادلات می بینیم که بیع حلال می شود و ربا حرام می گردد . فقه معاملاتی در واقع منظومه ای اقتصادی است که در کنار اخلاقیات اقتصادی اسلام ، چهره روشن و رهگشایی از اقتصاد اسلامی را به نمایش می گذارد .
  • سجادی IR ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
    1 14
    اقای کشوری به نظر من شما شخص بی ادبی هستین که استاد را حجت الاسلام خطاب کردین سوال دارین بپرسین و جوابش رو بگیرین دلیلی ندارد با ذکر القاب نامناسب به طرف مقابل توهین کنید
    • IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
      3 0
      دادن لقب آیت الله جزو کدام یک از واجبات اسلام است ؟! توهین مسلم برای رفع توهین موهون !
    • احمدرضا IR ۰۷:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
      0 0
      کاسه داغتر از آش که میگن شمایبن، اگه خودشون از گفتن حجت الاسلام بهشون ناراحت شدن که درست، اگه ناراحت نشدن شما چیکاره ای؟ یر پیازین، ته پیازین؟ جل الخالق
    • احمدرضا IR ۰۷:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
      3 0
      ما تا حالا باورمون نمیشد که اخوندا یه همچین بحثهایی با هم بکنن، که چرا به این ایت ا... نگفتی یه به اون چرا فلان گفتی، خدا شاهده برا تک تک این بحثهاتون و پول سهم امامی که میگیرین به عنوان شهریه، هر چند که نا چیزه، باید جواب بدین، لقمتون رو حرام نکنین، شکل مردم را با قوت تمام و با دل و جون حل کنین
  • IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
    1 0
    چه قدر تندروی بده چه قدر تعصب بده چه قدر بی انصافی بده فقط همین ...
  • طلبه قم IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
    1 4
    اقتصاد با پسوند اسلامی یک جوک خنده داره . بعضی از علوم هیچ پسوندی رو قبول نمی کنند. مثلا فلسفه اسلامی اینا از مسایل خنده داره که هر چی سراغش بریم بیشتر مضحکه میشیم. در ضمن جناب کشوری لطفا ادب رو رعایت کنید.شما حجت الاسلام و آقای بروجردی و آقای هاشمی رفسنجانی که سالیان سال ریاست خبرگان رو به عهده داشتند حجت الاسلامند؟ کدوم عقلی و کدوم عاقلی این رو قبول می کنه. امیدوارم این به قول بعضی از عزیزان تعنون های بی قواره از روی غرض نباشه که خدا به داد برسه. یک عمامه به سر باید مبادی آداب باشه اصلا یاد نگرفتیم که احترام بزرگان رو رعایت کنیم. کجای کاریم ما!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    • IR ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
      0 0
      چه استدلال شگرفی ! یک جک خنده دار ! جناب ، توهین و استهزاء و تحریک دیگران به مسخره کردن با ژست علمیت متفاخرانه خوب است ؟! کسی که حد اقل احترامی که لات و الوات هم ازش دریغ ندارند نسبت به هنگامه عزا و ماتم رو یادش رفته کدوم بزرگی براش باقی مونده که مدام ازش صحبت می کنی ؟
    • IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
      0 1
      وقتی گفته می شود اقتصاد اسلامی ، فلسفه اسلامی و ... این پسوند مربوط به معلومات اقتصادی ، فلسفی و ... می باشد که اضافه یا جایگزین شده اند ، نه آن که علومی کاملا متباین با علوم دیگر تولید شده باشد .
  • محمد مهدی اسلامی IR ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    1 0
    حضرت امام خمینی سلام الله تعالی علیه در درس خارج فقه شان ، از حضرا ت آقایان ، میخواسته اند که اشکال کنند ، می فرموده اند ، من در اینجا خطابه نمیخوانم . حقیر یک وقت در درس خارج فقه حضرت آیة الله العظمی جناب آقای مرعشی نجفی رضوان الله تعالی علیه حاضربودم ، پس از آن که درسشان بپایان رسید منتظر ماندند ، حضرات آقایان ،اشکالات خود را مطرح کردند ، جالب توجه است که آن بزرگوار اشکالات را یکی پس از دیگری شنیدند وپس از آن که دیگر کسی نبود اشکال کند ، شروع کردند به ترتیب اشکالات را پاسخ دادند ، بنده از قدرت حافظه ی آن بزرگوار در شگفت بودم در بیان پاسخ ، بارعایت همان ترتیبی که سؤال شده بود ،همه را جواب دادند . در وب سایت شریف شیعه نیوز ، هم مطلب بسیار مهمی را تحت عنوان «خاطره ای ازشکستن غرور خودبرای حفظ استقلال فکری یک شاگرد از علامه بزرگوار جناب آقای محمد تقی جعفری رضوان الله تعالی »آورده اند که خواندنش برای افرادی مانند بنده ، بسیار مفید و سازنده است . و نیز یک سخنرانی از حضرت آیةالله بزرگوار جناب آقای علوی بروجردی دامت برکاته آورده اند که وجود مبارکشان جقدر عالی و با رعایت حرمت دیگری به نقد از او مطالب سازنده ای را که خوددرس بزرگی است از اخلاق بیان فرموده اند . حقیر بعد از آن که سخنان مبارک معظم له را خواندم ، نوشتم : شویم حافظ حرمت مهتران __کشند دست رحمت سر کهتران __ادب از بزرگان بیاموختند ___از این رو دهان را کهان دوختند ___اگر اشتباهی زند سر ز که ___محبت نماید بدو شخص مه ___بگوئیم کلام نکو با عموم ___نه گفتار زشت و بتر از سموم .
    • محمد IR ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
      0 2
      من در تعجبم از آقایانی که به خاطر دیگران، عاقبت خودشونو رو با فحاشی های بی مورد خراب میکنن... بنا نیست که همه علما مثل هم، فکر کنند و حرف بزنند.. علمای حوزه وغیره، همه تا زمانی که ضدیت شان بر ضد اسلام و غیره ثابت نشده، رو باید احترام گذاشت و اگر نظری خلاف بقیه علما دارند با کمال ادب اثبات یا رد کرد خود علماش به اندازه شما فحش و بی ادبی نسبت به هم ندارن....
  • فرجی IR ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
    1 0
    سلام جناب کشوری من شیفته طب اسلامی هستم اما نه بخاطر نتیجه مثبت گرفتن از ان بلکه بخاطر تعصبی که نسبت به ائین اسلام دارم . شما از درمان فشار خون در طب اسلام فرمودید لطفا یه نسخه برای بیماری فشار خون من بر اساس طب اسلامی تجویز بفرمایید از دوستان طبیبتون هم کمک بگیرید . تا بحال که بنده از مراجعاتم به بزرگان این طب نتیجه ای نگرفته ام ممنون
  • IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۷
    0 0
    آقای گرامی که میگی چرا به ایشون نگفته اند آیت الله برید ببینید علما و بزرگان اهل علم و تهذیب چگونه بوده اند. بعضی ها حتی وقتی به انها آیت الله خطاب میشد شدیدا ناراحت میشدند خود اقای علوی هم شاید ناراحت نشده باشد بعد اقای هاشمی آیت الله نبود همانطور که حضرت آقا در پیام تسلیت برای این اقا دادند حضرت آقا فرمودن حجت الاسلام
  • یک نفر IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    1 1
    چرا برای آقای علوی از کلمه آیت الله استفاده می‌کنید؟ نهایت این است که با ایشون حجت الاسلام گفته بشه. بسیاری از افرادی رو که صدا و سیما و حوزه و ... بهشون آیت الله گفته‌اند و میگن؛ رهبر در پیامهای خودشون با اونها حجت الاسلام گفته اند.