جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
زیارت اربعین هم نوا با رهبر انقلاب

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

آستان مقدس حسینی و عباسی درباره حوادث کربلای معلی بیانیه دادند

آستان مقدس حسینی و عباسی با صدور بیانیه‌ای حوادث دیروز مربوط به کربلای معلی در نزدیکی بارگاه امام حسین (ع) را تشریح کرد. در این بیانیه آمده است: برگزاری مراسم عزادارای ابا عبدالله الحسین (ع) در عراق در ۱۰ روز اول ماه محرم الحرام در همه مناطق این کشور صورت می‎گیرد، اما مراسم اربعین تنها در استان مقدس کربلا انجام می‎گیرد. در ادامه بیانیه آمده است: همگان می دانند که بخش کاروان‌ها و هیئت‌های حسینی در عراق و جهان اسلام از ابتدای تاسیس آستان مقدس حسینی و عباسی پس از سقوط صدام، سعی کرده با تلاش‌های بی‌وقفه «سازمانی» و «امنیتی»، مراسم حسینی را همواره به بهترین نحو برگزار کند. آستان مقدس حسینی و عباسی تاکید کرد: تعهداتی که بخش کاروان‌ها و هیئت‌های حسینی از بانی کاروان دریافت می‎کند، شامل تعیین هویت افراد شرکت کننده در مراسم عزاداری، حفاظت از جان عزاداران و زائران هر یک از موکب‌های ثبت شده است که طبق برنامه وارد شهر کربلا و منطقه دو آستان مقدس عباسی و حسینی می‎شوند. در ادامه بیانیه آمده که اگر نام کاروانی ثبت نشده باشد، نام آن در جدول عزاداری روزانه نیز به ثبت نخواهد رسید، زیرا هنوز اقدامات قانونی مربوط به تضمین سلامت جان عزاداران و زائران را انجام نداده است و به همین دلیل اجازه ورود به شهر کربلا را ندارد. بنابراین اگر نام کاروانی که ثبت نشده باشد، برای ورود به جدول عزاداری تقلا کند، این به منزله زیر پا گذاشتن حقوق کاروان های ثبت شده است. آستان مقدس حسینی و عباسی افزود: آنچه امروز برای یکی از کاروان‌های ذی‌قار رخ داد به دلیل عدم ثبت نام آن برای ورود به منطقه عزاداری در شهر کربلا بود که بدون توجه به مقررات و اطلاعات اعلام شده در موارد فوق در خصوص محافظت از جان عزداران، اصرار داشتند به زور وارد منطقه‎ای شوند که در آن عزاداری صورت می‏گیرد و از آنجا که این اقدام امنیت زوار اربعین در نزدیکی حرم امام حسین (ع) را به خطر می‌انداخت، نیروهای امنیتی وارد شدند و در صدد مقابله برآمدند. دیروز گروهی نفودی و خرابکار در قالب اعتراضات مردمی در جریان برگزاری مراسم اربعین حسینی در میدان «التربیة» کربلا، به سمت «باب القبلة» حرکت کردند و قصد داشتند از طریق درهای خروجی، وارد حرم مطهر امام حسین (ع) شوند که با ممانعت نیروهای امنیتی  روبرو شدند. افراد نفوذی با پرتاب سنگ به سمت نیروهای محافظتی حرم تنش ایجاد کردند، اما نیروهای امنیتی اجازه ایجاد آشوب را به آنان ندادند و اوضاع به حالت طبیعی بازگشت و زائران توانستند در سایه اقدامات امنیتی  مراسم مذهبی خود را همانند گذشته برگزار کنند.

عمره مفرده از سر گرفته شد

پس از حدود هفت ماه تعطیلی، درهای خانه خدا از سحرگاه امروز به روی عمره‌گزاران باز شد و حدود ۶ هزار زائر ساکن عربستان با رعایت فاصله و نکات بهداشتی به طواف خانه خدا پرداختند. بر اساس تصمیم متولیان مسجدالحرام، در نخستین‌دوره برپایی عمره مفرده، ساکنان عربستان که در محدوده سنی ۱۸ تا ۶۵ سال هستند، امکان ثبت‌نام عمره مفرده و تشرف به این مناسک را دارند و قرار است در صورت مناسب بودن وضعیت و کنترل کرونا، در ماه‌های آینده ثبت‌نام از متقاضیان عمره مفرده از سایر کشورها نیز صورت گیرد. البته علیرضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت کشورمان شرط برقرای عمره مفرده را پذیرش شروط ایران از سوی سعودی‌ها عنوان کرده است و به نظر می‌رسد تا سال آینده امکان ازسرگیری عمره مفرده برای ایرانیان وجود ندارد. عمره‌گزاران امروز پس از ورود به مسجدالحرام، روی خطوط از پیش قرار داده شده برای حج تمتع، طواف کردند. همچنین استفاده از ماسک ضروری است و لمس و بوسیدن کعبه نیز هنوز ممنوع اعلام شده و امکان نزدیک شدن به کعبه وجود ندارد.

قرائت زیارت اربعین با رهبر انقلاب خواندنی شد

مراسم قرائت زیارت اربعین و عزاداری با حضور رهبر انقلاب، از شبکه اول پخش می شود. شبکه اول اعلام کرد، همزمان با اربعین شهادت حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام و یاران باوفای ایشان، مراسم قرائت زیارت اربعین و عزاداری با حضور رهبر انقلاب، در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار می شود. این مراسم مطابق دستورالعمل‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا بدون حضور جمعیت برگزار و از ساعت ۱۰ صبح پنجشنبه  (۱۷ مهر ماه) به صورت زنده از شبکه‌ یک سیما پخش خواهد شد.

حراجی کریستیز از قدیمی‌ترین نسخه قرآن کریم رونمایی کرد

مجموعه‌ای از آثار هنری و دست‌ساخته‌های دوره اسلامی قرار است اواخر ماه جاری میلادی در حراجی کریستیز عرضه شود. در این مجموعه، آثاری از اندلس، مصر، سوریه، ایران، افغانستان و هند دیده می‌شود. از جمله آثار نفیسی که قرار است در این حراجی عرضه شود، یک شمعدان ساخته شده در موصل متعلق به قرن هفتم، نقاشی از دربار ناصرالدین‌شاه، ظرفی از دوره ممالیک مصر و صندوقچه‌ای چوبی از دوره بنی نصر در اندلس است. «ساره بلمبلی»، رئیس بخش هنر اسلامی حراجی کریستیز اعلام کرد صفحه‌ای از قدیمی‌ترین نسخه قرآن موجود در حراجی کریستیز عرضه خواهد شد. به گفته وی این اثر به لحاظ تاریخی و دینی ارزش زیادی دارد. این نسخه از قرآن در سال‌های نخست اسلام به خط حجازی کتابت شده است. وی افزود: در این قرآن فاصله بین کلمات و حروف زیاد است و بر روی پوست کتابت شده است. با توجه به این امر می‌توان گفت که این مصحف، حجم زیادی داشته است. وی افزود: این صفحه از کیفیت خوبی برخوردار است و آیات آخر سوره مریم بر روی آن نوشته شده و علائم پایان سوره و آغاز سوره بعدی در آن به چشم می‌خورد. این کارشناس هنری ادامه داد: مطمئن هستیم که نسخه کامل این قرآن بسیار گران‌قیمت بوده و می‌توان نتیجه گرفت که برای شخص عالی‌رتبه‌ای نوشته شده است. به گفته وی برآورد می‌شود این اثر تاریخی در این حراجی که ۲۸ اکتبر (۷ آبان) برگزار می‌شود، بین ۲۵۰ تا ۳۵۰ هزار پوند به فروش برسد. یادآور می‌شود، کریستیز (‌Christie's) یک بنگاه تجارت آثار هنری و مرکز حراج اشیاء هنری با شهرت جهانی است که دفاتر اصلی آن در  لندن و نیویورک واقع است.

روحانی شیعه مالی درگذشت

حجت الاسلام والمسلمین شیخ «موسی غوث ترائوری» از علمای کشور "مالی" واقع در غرب قاره آفریقا دار فانی را وداع گفت. آن مرحوم که از روحانیون پر سابقه کشور مالی و از چهره های تأثیرگذار دینی این کشور محسوب می شد روز شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۹ بر اثر کهولت سن و ایست قلبی، در سن هشتاد و نه سالگی درگذشت. شیخ موسی غوث ترائوری در سال ۱۹۳۱ م. در شهر "باماکو" پایتخت کشور مالی به دنیا آمد. وی دروس ابتدایی و متوسطه را در مدارس "الهلال" همین شهر به پایان رساند و سپس به عنوان معلم در همین مدارس مشغول به تدریس شد. با وجود گذشت چند دهه از فعالیت وی در آموزش و پرورش مالی، علاقه به علوم دینی و انقلاب اسلامی باعث گردید که وی و چند نفر دیگر از دوستانش در سال ۱۹۸۹ م. به "مدرسه اهل بیت(ع)" در شهر "گانا" که تحت اشراف حجت الاسلام «محمدتقی طباطبایی» بود بروند و آغاز به تحصیلات حوزوی نمایند. شیخ موسی ترائوری پی از دو سال تحصیل در گانا، در سال ۱۹۹۱ م. به شهر مقدس قم هجرت کرد و در "مدرسه علمیه حجتیه" به ادامه تدرّس دروس حوزویی - همچون فقه، اصول و فلسفه - مشغول شد.وی پس از چند سال تحصیل در حوزه های علمیه ایران و عراق، به زادگاه خود شهر باماکو برگشت و به عنوان مدرس و مبلغ معارف قرآن و اهل بیت(ع)، با احداث مدارس و مراکز دینی در مناطق مختلف کشورش، عمر خویش را در راه نشر آموزه های اسلامی صرف کرد. این روحانی خدمتگزار همچینین با نمایندگی جامعة المصطفی(ص) العالمیة در کشور مالی همکاری علمی داشت.یکی از فعالیت های جالب مرحوم شیخ موسی غوث ترائوری این بود که روزهای شنبه را برای تعلیم دروس و معارف اهل بیت(ع) به توده مردم اختصاص می داد. وی دلیل انتخاب این روز را اینگونه بیان می کرد که: "شنبه روز رسول الله است و پیامبر(ص) همه را مهمان می کرد".تقدیر این بود که این فقید سعید در همان روز خودش نیز مهمان رسول الله(ص) شود. وی پس از چند روز بستری در بیمارستان، ظهر روز شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۹ (۵ اکتبر ۲۰۲۰ م.) در سن ۸۹ سالگی چشم از جهان فرو بست.مالی کشوری در غرب افریقا به مساحت ۱.۲۴۰.۱۹۲ کیلومتر است. بر اساس سرشماری سال ۲۰۰۹ میلادی جمیعت این کشور ۱۳.۴۴۳.۰۰۰ نفر بوده است. مسلمانان بیش از ۹۰٪ جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند. بقیه ساکنان این کشور پیرو ادیان بومی و برخی نیز مسیحی هستند. مسلمانان سنی‌مذهب در این کشور پیرو مذهب مالکی هستند و صوفیان این کشور پیرو طریقت قادریه و تیجانیه هستند. تعداد شیعیان مالی حدود ۵۰هزار نفر تخمین زده می شوند. همچنین گفته می شود که بسیاری از تیجانی های این کشور در واقع پیرو مذهب تشیع می باشند.

آیت‌الله شبیری زنجانی در خصوص کرونا فتوا داد

آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی از مراجع عظام تقلید در حوزه علمیه قم در پاسخ به استفتایی مخفی نگه‌داشتن ابتلا به کرونا را جایز ندانست. متن پرسش برخی از مقلدین این مرجع تقلید و پاسخ آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی به شرح زیر است: پرسش: برخی از وابستگانِ کسانی که بر اثر بیماری کرونا از دنیا رفته‌اند، علت فوت میت را پنهان می‌کنند تا از بررسی‌ها و اقدامات پزشکی و بهداشتی جلوگیری کنند و بتوانند میت را در محلی که در نظر گرفته‌اند و بدون دستورالعمل‌های مربوطه دفن نمایند. آیا این کار جایز است؟پاسخ: اگر این کار از جهت انتقال ویروس، موجب ضرر به دیگران باشد، جایز نیست.

آیت الله سبحانی برای اربعین بیانیه صادر کرد

اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور در تماس تلفنی با آیت الله العظمی جعفر سبحانی ضمن تسلیت ایام اربعین حسینی، اظهار داشت: امسال به دلیل شرایط کرونایی مردم مجبور هستند مراسم اربعین را به شکلی متفاوت از سال های گذشته برگزار کنند. معاون اول رییس جمهور با تأکید بر اینکه دولت در دو جبهه مقابله با تحریم‌ها و مدیریت کرونا در تلاش است تا فشارها بر مردم را کاهش دهد، گفت: مردم امروز در شرایط سخت معیشتی و فشارهای ناشی از تحریم و کرونا قرار دارند و دولت مصمم است با رهنمودهای علما و مراجع تقلید بر این مشکلات فائق آید. جهانگیری همچنین گزارشی از عملکرد دولت در مقابله با تحریم ها و مدیریت بیماری کرونا ارائه و خاطرنشان کرد: دولت همواره از سخنان راهگشای مراجع تقلید در مقابله با کرونا استفاده کرده است. آیت الله العظمی سبحانی نیز در این تماس تلفنی با قدردانی از تلاش های دولت، بر ضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مردم تأکید کرده و گفتند: وظیفه همگان است که به دستورالعمل های بهداشتی و درمانی به صورت جدی توجه کنند. این مرجع تقلید افزودند: در شرایط فعلی مرجع اصلی تصمیم گیری ها، جامعه پزشکی و ستاد ملی مقابله با کرونا است و لازم است با تشدید مراقبت ها و محدودیت ها از افزایش ابتلا به بیماری کرونا جلوگیری شود. آیت الله سبحانی ادامه دادند: ‌در شرایط فعلی و به دلیل شیوع کرونا حضور در پیاده روی اربعین جایز نیست و در این خصوص اطلاعیه ای در روزهای آینده صادر خواهم کرد.

کاروان "پیام اربعین" به فرانسه رسید

شیعیان مقیم اروپا در اقدامی تحسین برانگیز، برای رساندن پیام اربعین به مردم سراسر اروپا اقدام به راه اندازی کاروانی بین المللی کردند. آنان با سه کامیون که منقش به تصاویر راهپیمایی اربعین است از شهرهای مختلف کشورهای اروپایی عبور کرده و با توزیع بروشور، ماسک، آب رایگان و گل پیام اربعین را به مردم سراسر اروپا می رسانند. این کاروان تا کنون از کشورهای هلند و بلژیک عبور کرده است و هم اکنون در فرانسه حضور دارد و در کنار برج ایفل پیام اربعین امام حسین علیه السلام را به مردم فرانسه رساند. همچنین این کاروان پس از فرانسه به کشور های دیگر همچون ایتالیا نیز سفر سفر خواهد کرد.

شورای علمای پنجاب به دولت شکوائیه نوشت

حجت الاسلام سید سبطین حیدر سبزواری رئیس شورای علمای شیعه پنجاب شمالی پاکستان گفت: ناآرامی ها و اغتشاشاتی که در دو ماه گذشته در میان حزب های مذهبی کشور قرار گرفته، در بی ثبات سازی کشور نقش داشته است. پس از دو دهه، این کشور بار دیگر دچار نزاع های فرقه ای شده است. برخی از رهبران و دانشمندان ساده لوح ما که به دست عناصر تکفیری و ناصبی افتاده اند، باعث گسترش اختلاف بین مکاتب اسلامی شده اند. جنبشی به نام تحفظ اسلام در تلاش است تا اهداف منفی خاصی را تحقق بخشد. وی گفت: در همه این شرایط، اگرچه شورای همبستگی ملی، مجلس عمل متحد و سازمانهای مختلفی که برای وحدت در میان مسلمانان تلاش می کنند با تمام توان در ایجاد فضای وحدت و برادری تلاش می کنند، اما تا زمانی که مقامات و مسئولان دولتی کاری نکنند، نمی توان مسیر فتنه گران را متوقف کرد. نهادهای دولت از مسئولیت های واقعی خودشان غافل شده اند. در این شرایط هر شهروند پاکستانی ناراحت و ناآرام است و نسبت به سلب حقوق و تعدی به آزادی های مدنی خود معترض است. طی دو ماه گذشته تلاش شده است تا این ناآرامی های عمومی از طریق ابزارهای مختلف به حاکمان منتقل شود اما به نظر نمی رسد حاکمان برای پایان دادن به این ناآرامی ها جدی باشند. حجت الاسلام سبزواری گفت: علمای صلح طلب و رهبرانی که شعار وحدت را دنبال می‌کنند تحت تحریم های ناعادلانه قرار می گیرند. نمونه عالی از این موارد، اعمال تحریم های غیرقانونی علیه حجج سید محمد تقی نقوی، سید افتخار حسین نقوی، ملک اعجاز حسین نجفی و آیت الله محمد حسین نجفی در راولپندی است که ما این اقدام را محکوم می کنیم و از حاکمان خواستار رفع سریع این ممنوعیت هستیم. وی از دولت خواست که هیچ مانعی در ساخت مساجد، مدارس، حسینیه ها و برگزاری مجالس در شهرک های جدید وجود نداشته باشد. وی با اشاره به محدودیت های زندانیان شیعه گفت: محدودیت های آزادی های مذهبی زندانیان شیعه در زندان های پاکستان، به ویژه در زندان های پنجاب، باید برداشته شود و باید به آنها اجازه داده شود که در طول سال نماز جماعت، نماز جمعه و نماز عید برگزار کنند و همچنین در محرم الحرام برای امام حسین علیه السلام عزاداری برپا کنند. وی در ادامه گفت: شیعیانی که عزاداری و سایر فعالیتهای مسالمت آمیز را برگزار می کنند تحت قوانین ظالمانه مورد اذیت های مختلف قرار می گیرند. این کار باید متوقف شود. رئیس شورای علما شیعه پنجاب شمالی پاکستان گفت: رسانه های اجتماعی، از جمله رسانه های دولتی‌ و غیردولتی همچنان به پخش نوشته های فرقه ای و مطالب ضد شیعه ادامه می دهند، بنابراین کسانی که از طریق رسانه ها، این تعصبات را منتشر می کنند باید مورد سرزنش قرار بگیرند. وی تصریح کرد: اگر اقدامات عملی درمورد خواسته ها انجام نشود، مردم را برای اعتراض مسالمت آمیز عمومی در خیابانها می آوریم. وی با تعیین مهلت ۱۸ اکتبر گفت که اگر هیچ پیشرفت عملی در این خواسته ها وجود نداشته باشد، ما یک استراتژی اعتراض را اعلام خواهیم کرد. حجت الاسلام سبزواری با اعلام خواسته های ۱۶ ماده ای گفت: افراد بی گناه ربوده شده باید فوراً آزاد شوند و کسانی که پرونده یا مدرکی علیه آنها دارند به دادگاه ها معرفی شوند. وی گفت که دولت باید به ملت بگوید افرادی که در توطئه شورش های فرقه ای در کشور دستگیر شده اند با چه کسانی ارتباط داشته اند؟وی همچنین خواستار تشکیل هیئت های اوقاف شیعه در سطح های شهری، استانی و کشوری شد و گفت که شیعیان باید در تمام کمیته های دولتی و در تمام سطوح نمایندگی کافی داشته باشند. وی گفت: امید است که صاحبان اقتدار و حاکمان به طور جدی این مطالبات را بررسی کرده و مردم را نا امید نخواهند کرد.

آیت الله بروجردی به مسئولین هشدار داد

استاد درس خارج فقه و اصول با اشاره به شرایط کنونی کشور و وضعیت معیشت مردم گفت: مسئولین با تدبیر درست، وضعیت فوق العاده ای پیش بینی کنند. بعضی مردم همه این کمبودها و ناراحتی ها را از این عمامه و دین و مذهب می بینند… بی عملی ما، بدعملی ما، بی تدبیری ما به نام دین و به نام اعتقاد تمام می شود. آیت الله علوی بروجردی در ابتدای درس خارج فقه خود بیان داشت: در شرایط کنونی که در آن قرار داریم و کرونا هم به آن اضافه شده است، وضعیت مردم، وضعیت بسیار بدی است، وضعیت طلبه ها بدتر از مردم است حتی اساتید حوزه که سالها سابقه استادی دارند، وضعیت خوبی ندارند. او با بیان اینکه کسب و کار مردم، مشکل شده است، افزود: وضع معیشت مردم خیلی سخت است. خیلی بد است. آقایان مسئولین محترم می خواهند چه فکری کنند؟ می خواهند چه کار کنند؟ معنا ندارد قیمت مواد غذایی، روز به روز و هفته به هفته همینطور بالا برود. مردم چه بخورند؟ چه بپوشند؟ فرزندان خود را چگونه سیر کنند؟استاد برجسته فقه و اصول حوزه بیان کرد: افراد مختلفی نزد ما می آیند. کارخانه داری آمده، می گوید: مواد اولیه مورد نیاز داخل مملکت نیست و برای واردکردن مواد اولیه هم به ما ارز نمی دهند… وقتی مواد اولیه تمام شود، کار تعطیل می شود… وقتی تعطیل شد، حقوق کارگر را چگونه پرداخت کند؟ کارگر بیکار می شود. معنای بیکاری در این شرایط چیست؟او ادامه داد: برخی به سختی و به هر زحمتی، محصول تولید کردند، الان برای صادرات، موانعی ایجاد شده است… ما در این شرایط خاص اقتصادی باید وضعیت خاص ایجاد کنیم. آقایان مسئولین! بالاخره آنها هم دلسوز این مردم هستند. ما می دانیم. اما این وضعیت خاص است، عادی نیست. یک شرایط خاص قرار دهید. برنامه خاص برای مردم بریزید. مردم از دست می روند. اینها مردمی هستند که همه عرصه ها از ما حمایت کردند. در جنگ، خون دادند، جوان دادند، تحریم را اینها(مردم) تحمل کردند. محرومیت را اینها کشیدند. ما هم هرروز به اینها، اجحاف کردیم. آیت الله علوی بروجردی عنوان کرد: قیمت دلار که افزایش می یابد، بلافاصله قیمت در همه مغازه ها بالا می رود. این بی کنترلی مسئولین است. فکری به حال مردم کنید. مردم دارند از دست می روند. مردم در فشار هستند. ما الان در شهر قم، گرسنگی داریم… خبر داریم که در حواشی شهر چه می گذرد. در ماه رمضانی که گذشت، برخی خانواده ها گوشت نداشتند، بخورند…. چگونه می خواهیم مردم را حفظ کنیم… مردمی که اینگونه فداکار هستند. او ادامه داد: ما می دانیم شرایط سخت است، تحریم هستیم. اما یک وضعیت خاص در اداره امور مردم قرار دهید… ما مملکت ثروتمندی هستیم…. منابع داریم…. بسیاری از کشورهای اطراف ما از محصولات ایران استفاده می کنند. مردم را کمک کنید. دولتها برای این است که راه را برای تجارت و کسب و کار مردم تسهیل کنند نه اینکه مانع ایجاد کنند. ما برخی اوقات به جای تسهیل، مانع تراشی می کنیم. استاد حوزه علمیه قم گفت: کارگری که حقوق نگرفته، زن و فرزندش گرسنه است، میاد اعتراض می کند، بر سرش نزنید. افرادی را بفرستید که با کارفرما صحبت کنند، با آن کارگر صحبت کنند، راهی جلوی پای او بگذارند… با زدن و گرفتن و حبس کردن، مساله تمام نمی شود. او با تاکید براینکه شرایط، شرایط فوق العاده ای است، بیان داشت: ما باید متناسب با این شرایط فوق العاده حرکت کنیم. البته مسئولین ما دلسوزند. امیدواریم که انشاء الله با تدبیر درست، وضعیت فوق العاده ای پیش بینی کنند… متاسفانه شرایط بدی است. بعضی مردم همه این کمبودها و ناراحتی ها را از این عمامه و برخی خدایی نکرده از دین و مذهب می بینند… بی عملی ما، بدعملی ما، بی تدبیری ما به نام دین و به نام اعتقاد تمام می شود.. به هوش باشیم.

آیت‌الله‌حکیم خواستار حل بحران قره باغ شد

دفتر آیت الله سید محمد سعید حکیم از مراجع با صدور بیانیه ای نسبت به حوادث قره باغ و درگیری آذربایجان و ارمنستان واکنش نشان داد. متن بیانیه به شرح زیر است: با تمام نگرانی، حوادث تأسف بار جنوب غرب آذربایجان را دنبال می کنیم. ما از خسارت ها و قربانی شدن به ویژه غیرنظامیان که این حوادث به جای می گذارد به شدت ابراز تأسف می کنیم و بر اهمیت حل این بحران بر اساس اجرای تصمیمات سازمان ملل متحد که به احترام به وحدت اراضی آذربایجان و دوری از استفاده از زور در اشغال اراضی و بازگشت عزتمند و محترمانه آوارگان به شهر های خود دعوت می کند تأکید می کنیم و از خداوند امنیت و صلح بر اساس عدالت را برای منطقه و جهان مسئلت داریم.

اپلیکیشن «نایب الزیاره» رونمایی شد

در پی شیوع ویروس کرونا و ممانعت از حضور عاشقان حسینی در مراسم اربعین، سازمان هنری رسانه ای اوج در ابتکاری برای جاماندگان، از اپلیکیشن «نایب الزیاره» رونمایی کرد. با توجه به همه گیری ویروس کرونا و ممانعت از پیاده روی و زیارت زائرین اربعین؛ سازمان هنری رسانه ای اوج از اپلیکیشن و سایت «نایب الزیاره» رونمایی کرد. در این برنامه جاماندگان‌از زیارت اربعین در آن ثبت نام کرده و درخواست می دهند تا یک عراقی بجای آنها نایب الزیاره شود و عراقی ها نیز با تایید نایب الزیاره ای آن جامانده، بجای او به پیاده روی اربعین و زیارت کربلا می پردازد. علاقه مندان به ثبت نام می توانند با مراجعه به سایت naeboziyarah.com  اپلیکیشن نایب الزیاره را دانلود و در دسترس خود قرار دهند.

استاد مدرسه علمیه معصومیه درگذشت

حجت الاسلام و المسلمین علی قنواتی مدیر مدرسه علمیه معصومیه در پیام تسلیتی به مناسبت درگذشت حجت الاسلام و المسلمین صمد اسلامی از اساتید این مدرسه آورده است: خبر ارتحال جناب حجت الاسلام و المسلمین اسلامی رحمه الله علیه که از سرمایه های علمی و معنوی حوزه واز اساتید اخلاق و مربیان دلسوز مدرسه مبارکه معصومیه بودند، مایه تاسف و تاثر بنده و مجموعه کادر، اساتید، طلاب و فارغ التحصیلان مدرسه گردید و ارتحال ایشان، ثلمه وخسران بزرگی است که به آسانی جبران نمیگردد. رضوان خدا بر این مرد بزرگ که اهل ولایت و وجودش لبریز از محبت الهی و حضرات معصومین علیهم السلام و شاگردان مکتب امام صادق(ع) و سربازان حضرت حجت(عج) بوداهتمام بسیار عجیبی در نقش پدری برای شاگردان و دیگر طلاب مدرسه داشتند. گاهی هر روز ساعتهای زیادی برای تفقد و گفتگو و پاسخ به سوالات علمی و تربیتی طلاب و فضلا اختصاص میدادند و در اکثر ایام همراهی طلاب جوان را در مسیر رفت و برگشت خانه تا مدرسه میپذیرفتند. سوز عجیبی نسبت به رفع معضلات طلاب داشتند و نکات و قطعا خاطرات شیرینی از محضر شریفشان در خاطر شاگردان و ارادتمندان ایشان وجود دارد. با اینکه شخصیتی عالم بود ولی مردم دار بود و از انس و ارشاد جوانان غافل نمیشدند. داغ بسیار بزرگی است و مجموعه مدرسه علمیه معصومیه قدردان خدمات علمی و تربیتی ارزشمند ایشان در تربیت طلاب و فضلا میباشد. اینجانب ضمن عرض تسلیت به خانواده محترم آن مرحوم و همه شاگردان و ارادتمندان ایشان، رحمت و مغفرت خاص الهی و شفاعت حضرات معصومین علیهم السلام را برای ایشان مسئلت مینمایم.

ستاد اربعین هرگونه اعزام را منتفی کرد

احمد محمدی‌فر، دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی، در پاسخ به این سؤال که آیا امکان اعزام هزار و ۵۰۰ زائری، که عراق اجازه حضور آنها در مراسم پیاده‌روی اربعین را داده بود، فراهم شده است؟ گفت: عملاً این پرونده بسته شده، چون با فرصت دو روزه امکان اعزام خبرنگار یا گروه نیست. البته صدا و سیما فهرستی را برای اعزام ارسال کرد اما امکان اعزام در این فرصت کوتاه ممکن نیست. وی افزود: چون امکان انتخاب و فرصت اعزام وجود نداشت، عملاً اعزام هزار و ۵۰۰ نفر و یا دو هزار و ۵۰۰ موکب‌دار منتفی بود. البته قبل از ماه صفر بارها درخواست کردیم که طرف عراقی مشخص کند که آیا امکان اعزام گروه‌هایی مثل خبرنگاران یا موکب‌داران وجود دارد یا خیر که طرف عراقی به صورت قطعی اعلام کرد امکان حضور زائران خارجی نیست، اما در آخرین روزهای منتهی به اربعین اجازه ورود هزار و ۵۰۰ نفر اعلام شد که عملاً امکان‌پذیر نبود. دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی، در پاسخ به این پرسش که آیا طرف عراقی دلیل اعلام با تأخیر این مسئله را اعلام کرد؟ گفت: طرف عراقی تحت فشار افکار عمومی و برخی از حوزه‌های خاص داخل عراق که علاقه‌مند به حضور ایرانیان در اربعین بودند چنین تصمیمی را در روزهای پایانی اربعین گرفت. وی در پاسخ به اینکه آیا زیرساخت‌های اربعین که قرار بود امسال آماده شود، ایجاد شده است؟ گفت: بله؛ تقریباً تمام زیرساخت‌های لازم از جمله راه‌های مواصلاتی، توسعه پارکینگ‌ها، تأمین آب شرب و برق و ... آماده شده بود و تدارک وسیعی انجام شده بود؛ تا قبل از زمانی که موضوع کرونا جدی شود نیز مدام در حال انجام اقدامات مربوط به اربعین بودیم. محمدی‌فر درباره اینکه برنامه‌ریزی برای اربعین ۱۴۰۰ از چه زمانی آغاز خواهد شد؟ اظهار کرد: دبیرخانه ستاد مرکزی اربعین مقطعی فعالیت نمی‌کند و در تمام طول سال در حال فعالیت است. برنامه‌ریزی‌ها، بازدیدها و رفع نواقص احتمالی مدام در حال انجام است و تلاش می‌کنیم امکانات را نسبت به سال قبل ارتقا دهیم. در برنامه‌ریزی‌های آتی فرض را بر این می‌گذاریم که اربعین برگزار شده و نیاز است زیرساخت‌ها حفظ و توسعه پیدا کند و حتی اگر تا سال بعد کرونا ادامه پیدا کند، لازم است سناریوهای مختلفی اعمال و سازوکار هر طرح و برنامه به صورت مجزا اندیشیده شود. دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی در مورد اینکه آیا هنوز نیز افرادی هستند که برای عزیمت به اربعین به سمت مرزها بروند؟ گفت: تعداد افراد بسیار کاهش پیدا کرده است. پس از چند روزی که افرادی به سمت مرزها رفتند و اجازه خروج داده نشد، در حال حاضر مراجعه به مرزها کاهش یافته یا اصلاً وجود ندارد.

شیعیان نیجریه به خیابان های ابوجا آمدند

مردم در نیجریه در ابوجا، پایتخت این کشور با توجه به بارندگی شدید دست به تظاهرات زدند و آزادی «شیخ ابراهیم زکزاکی»، رهبر شیعیان این کشور را خواستار شدند. در تظاهرات دیروز هزار تن از طرفداران «شیخ زکزاکی» با حضور در خیابان از «محمد بوهاری» رئیس جمهوری نیجریه خواستند تا رهبر شیعیان نیجریه و همسرش را که از لحاظ جسمانی در وضعیت خوبی قرار ندارند، فوراً از حبس غیرقانونی آزاد کند. این در حالی است که دادگاه عالی کادونا رسیدگی به مجازات غیرقانونی شیخ زاکزاکی و همسرش زینت ابراهیم را تا تاریخ ۱۸ و ۱۹ نوامبر ۲۰۲۰ (۲۸ و ۲۹ آبان ۹۹) به تأخیر انداخته است. هیلا زاکزاکی درباره شرایط فعلی والدین خود گفت: متأسفانه سلامتی پدر و مادرم رو به بهبود نیست. در حمله ارتش در دسامبر ۲۰۱۵، والدینم با چندین گلوله زخمی شدند. پدرم یک چشم خود را از دست داد و چشم دیگر نیز به شدت زخمی شد. وی همچنین در مدت حضور خود در وزارت امنیت اجتماعی دچار دو سکته مغزی شده است. طبق گفته پزشکانی که آزمایش‌هایی را روی وی انجام داده‌اند، در خون او نشانه‌هایی از مسمومیت با سرب و کادمیوم وجود دارد که نتیجه ترکش‌های به‌جا مانده در سر و دست چپ وی است. سرانجام، یک چشم پزشک مستقل، توانست وی را معاینه کند. نتایج نشان داد که چشم دیگر وی در حال ابتلا به گلوکوم است. فشار چشم نیز به طور نامنظمی در حال نوسان است. هر دو شرایط با خطر بالایی از صدمات جبران‌ناپذیر همراه است که می‌تواند منجر به کوری شود. پدرم در حال حاضر تحت درمان داروهایی است که برای ایجاد ثبات در وضعیت تجویز شده، اما بینایی وی بهبود نیافته است. گفتنی است؛ ۲۲ آذر ماه ۱۳۹۴ و ۱۳ دسامبر ۲۰۱۵ شیعیان مشغول عزاداری اباعبدالله در حسینیه در نیجریه بودند، پلیس این کشور با نقشه قبلی برای نابودی اسلام شیعی در نیجریه به حسینیه زاریا و منزل شخصی علامه شیخ زکزاکی حمله کرد و با کشتن بیش از هزار نفر از شیعیان و شماری از اعضای خانواده شیخ زکزاکی، رهبر جنبش اسلامی نیجریه را به شدت زخمی کرده و به اسارت برد. دولت نیجریه تاکنون از آزادی زکزاکی به بهانه‌های مختلف جلوگیری کرده و حتی به وی امکان دسترسی به خدمات درمانی را نداده است. اخیراً که وضع جسمانی زکزاکی رو به وخامت گذاشته، نهادهای حقوق بشری بارها خواهان آزادی رهبر شیعیان نیجریه شدند. مردم نیجریه نیز بارها با برگزاری تظاهرات در شهرهای مختلف این کشور خواستار آزادی شیخ زکزاکی شده‌اند اما نیروهای امنیتی نیجریه هر بار این تظاهرات را سرکوب کرده‌اند.

کمپین به تو از دور سلام کلید خورد

در آستانه اربعین حسینی، کمپین #به_تو_از_دور_سلام، در فضای مجازی به راه افتاده است. در این کمپین، از همه خانواده‌ها دعوت شده تا در روز اربعین، ساعت ۱۰ صبح، با حضور روی پشت بام‌ها و ایوان منازل، زیارت اربعین را بخوانند.بر اساس اطلاعات این کمپین، قرائت زیارت اربعین روی پشت بام‌ها و ایوان منازل، مطابق با برخی احادیث و روایات است. سدیر صیرفی می‌گوید: «امام صادق (ع) به من فرمودند: «چه مانعی دارد که قبر امام حسین (ع) را در هر جمعه پنج بار و یا در هر روز یک بار زیارت کرده باشی؟» عرض کردم: «فدایت شوم. میان ما و قبر امام حسین (ع) بسیار فاصله است.» حضرت فرمود: «زیارت را از راه دور انجام بده و آن بدین گونه است: برو بالای پشت بام و به راست و چپ توجه کن. آن وقت سر به طرف آسمان بلند کن سپس به طرف قبله توجه کن و بگو: «السلام علیک یا اباعبداللّه الحسین. السلام علیک و رحمه اللّه و برکاته» اگر چنین کنی برای تو یک زیارت می‌نویسند معادل یک حج و یک عمره.» (وسائل‏ الشیعة ج ۱۴ ص ۴۹۳) از امام حسن عسکری علیه السلام روایت شده: نشانه‌های مؤمن پنج چیز است: پنجاه و یک رکعت نماز (واجب و نافله در طول شبانه روز)، زیارت اربعین، انگشتر به دست راست، سر به خاک گذاشتن حین نماز و بلند گفتن بسم الله الرحمن الرحیم. (تهذیب الاحکام/ج ۶/ص ۵۲) امام رضا علیه السلام:‌ای پسر شبیب، اگر بر حسین علیه السلام گریه کنی تا اینکه اشکهایت بر گونه هایت جاری شود، خداوند هر گناهی را که مرتکب شده‌ای را چه صغیر باشد چه کبیر، کم یا زیاد، می‌آمرزد آنرا برای تو.

سامانه ارتباطی برای جاماندگان اربعین راه اندازی شد

اگرچه امسال شیوع بیماری همه گیر کرونا توفیق زیارت را از سیل عاشقان امام حسین (ع) سلب کرد اما به همت گروه‌های مردمی خادم زائران سامانه ارتباط تلفنی با حرم اباعبدالله (ع) راه اندازی شد. با شیوع بیماری کرونا سیل علاقمندان به حضور و مشارکت در پیاده روی بزرگ اربعین امسال از توفیق زیارت و حضور در این مسیر بازماندند. در پی این اتفاق اما گروه‌های مردمی خادم زائران ابا عبدالله از حرکت باز ننشستند و با فعالیت‌های مختلف خدماتی و فرهنگی در سراسر کشور حال و هوای اربعین حسینی را تداعی کردند. گروه وصال الحسین (ع) با هماهنگی با عتبه امام حسین (ع) سامانه ارتباط تلفنی ۱۶۴۰ را راه‌اندازی کردند. با راه‌اندازی این سامانه علاقمندان به زیارت برخط امام حسین (ع) به صورت زنده به حرم امام حسین (ع) وصل می‌شوند و می‌توانند با حرم امام حسین (ع) در ارتباط باشند و در حال و هوای حرم قرار بگیرند. در حال حاضر روزانه بیش از ۶۰ هزار نفر با این سامانه در ارتباط هستند و هزینه تماس با این سامانه نیز با هزینه تماس‌های داخلی کشور محاسبه می‌شود. در صورت موافقت شرکت مخابرات ایران و وزارت ارتباطات انتظار می‌رود در آینده نزدیک جهت رفاه حال زائران حرم مطهر سید الشهدا (ع) تماس با این شماره به طور کامل رایگان و بدون هزینه تماس داخلی محاسبه شود.

جمع‌خوانی «ستون ۱۴۵۳» قطعی شد

محفل جمع‌خوانی مجازی کتاب «ستون ۱۴۵۳» نوشته مسلم ناصری همزمان با اربعین حسینی در فضای مجازی برگزار می‌شود .محفل کتابخوان اربعین با جمع خوانی کتاب «ستون ۱۴۵۳» به مناسبت فرارسیدن اربعین حسینی با حضور مسلم ناصری مولف اثر و اعضای محافل ادبی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران امروز چهارشنبه ۱۶مهر در سامانه وب‌کنفرانس برگزار می‌شود. این‌کتاب روایتی سیال از گذشته به حال و از واقعیت تا خیال در بستر پیاده‌روی اربعین را شامل می‌شود که سال ۹۷ رونمایی شد و پس از چاپ، طی مدت کوتاهی به چاپ چهارم رسید. مسلم ناصری در این‌کتاب، تاریخ را دستمایه داستان‌نویسی کرده و از مرزهای مکان و زمان عبور می‌کند تا به پاسخ‌هایی برای مسائل روز جامعه خود برسد. محفل دورخوانی این‌کتاب از ساعت ۱۰ صبح امروز چهارشنبه ۱۶ مهر در نشانی الکترونیکی  https://www.skyroom.online/ch/tehranpl.ir/farhangi۱ برگزار می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند با انتخاب گزینه مهمان در این نشست  شرکت کنند.

ستاد اربعین به عزاداران ایست داد

ستاد مرکزی اربعین حسینی در اطلاعیه‌ شماره ۷ خود اعلام کرد هرگونه راهپیمائی و پیاده روی به سمت بارگاه امام الرضا(ع) و سایر بقاع متبرکه، به مناسبت اربعین حسینی(ع) ممنوع است و قرائت زیارت اربعین با اولویت قرائت در منازل و یا منطبق با شیوه نامه های بهداشتی ابلاغی در اماکن سرباز و در روز اربعین برگزار خواهد شد. متن این اطلاعیه بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاه با عرض تسلیت اربعین حسینی(ع) و شهدای عاشورائی و با قدردانی از همکاری مردم ولایتمدار و عزیز با این ستاد به اطلاع هموطنان عزیز میرساند: پیرو اطلاعیه های صادره و در راستای رعایت شیوه نامه های بهداشتی ؛ انجام هرگونه راهپیمائی و پیاده روی به سمت بارگاه منور حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع) و سایر بقاع متبرکه، به مناسبت اربعین حسینی(ع) ممنوع است و قرائت زیارت اربعین با اولویت قرائت در منازل و یا منطبق با شیوه نامه های بهداشتی ابلاغی در اماکن سرباز و در روز اربعین برگزار خواهد گردیدد. لذا از تمامی عاشقان و دلدادگان حسینی(ع) دعوت می گردد با رعایت این مهم ، این ستاد را در  مدیریت و ممانعت از شیوع بیماری کرونا یاری نموده و قانونمندی خود را بیش از  پیش به منصه ظهور برسانند .

بعثه از نرم‌افزار «زیارتِ» مجازی عتبات عراق رونمایی کرد

نرم‌افزار «زیارت» ویژه زائران عتبات عالیات در آستانه فرارسیدن اربعین رونمایی شد. این نرم‌افزار از سوی بعثه مقام معظم رهبری به دو زبان فارسی و انگلیسی طراحی و تولید شده است و مدیران و روحانیان کاروان‌های زیارتی و علاقه‌مندان به زیارت اهل بیت (ع) می‌توانند با دریافت فایل این نرم‌افزار، اماکن مقدس در شهرهای عراق را به صورت مجازی زیارت کنند. در مراسم رونمایی از این نرم‌افزار،  حجت‌الاسلام والمسلمین نواب ـ نماینده ولی فقیه در امور حج ـ با اشاره به وجود اماکن مقدس در کشورهای مختلف از جمله عراق، سوریه، لبنان، مصر، عربستان و اردن، گفت: تولید نرم‌افزارهای مناسب موجب خواهد شد علاقه‌مندان قبل از تشرف به این اماکن، از طریق فضای مجازی اطلاعات لازم را کسب کنند.  او بیان کرد: امیدواریم پیام شهدا و شخصیت‌هایی که زائران به زیارت بارگاه آن‌ها مشرف می‌شوند و هدف اساسی زیارت است، به خوبی از طریق این نرم‌افزار انتقال داده شود. مراسم پیاده‌روی اربعین امسال تحت تاثیر شیوع ویروس همه‌گیر کرونا با تصمیم دولت عراق بدون زائران خارجی برگزار می‌شود. مرزهای ایران و عراق همچنان بسته است و مقامات انتظامی از زائران خواسته‌اند به سمت مرزها و حتی سایر مکان‌های زیارتی نروند. تولید نرم‌افزارهای مجازی یکی از راه‌های پیشنهادی برای زیارت مکان‌های مقدس عراق همزمان با مراسم اربعین است.

شاه آبادی معاون سیما شد

رییس سازمان صداوسیما در حکمی حمید شاه‌آبادی را به معاونت سیما این رسانه منصوب کرد. روابط عمومی کل سازمان صداوسیما با اعلام این خبر نوشته است: «شاه‌آبادی که از مهر ۹۶ تاکنون سکان معاونت صدا را بر عهده داشته است دانش‌آموخته دکترای فلسفه تطبیقی است و از شهریور ۹۵ هم قائم‌مقامی معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نظارت رسانه ملی و ریاست مرکز طرح و برنامه سازمان را بر عهده داشته است. معاون جدید رئیس سازمان در امور سیما همچنین از سال ۹۲ تا ۹۵ مشاور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت یازدهم بوده است و پیش از آن نیز در دولت دهم معاونت هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را در کارنامه کاری خود دارد.» اما مرتضی میرباقری که در دوره پنج ساله اول ریاست سید عزت الله ضرغامی در صداوسیما، سمت معاونت سیما را عهده دار بوده است، در مقطعی از این سازمان رفت تا از خرداد سال ۹۵ و در دوران ریاست عبدالعلی علی عسکری بار دیگر این سمت را بر عهده گرفته و جایگزین علی اصغر پورمحمدی شود. میرباقری در دوره پنج ساله دوم علی لاریجانی در صداوسیما، هم معاون سیمای او بود. بر اساس این گزارش، رئیس صداوسیما در حکم حمید شاه آبادی ـ معاون جدید سیما ـ با تأکید بر سرلوحه قرار دادن بیانیه گام دوم انقلاب به‌مثابه منشور خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی تصریح کرده است: با توجه به جایگاه، گستره مخاطب و میزان اثرگذاری سیمای جمهوری اسلامی ایران در ارتقاء و تعمیق اخلاق در جامعه و نیز حفظ و اعتلای فرهنگ، هویت و سبک زندگی ایرانی اسلامی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های موسع هنری و حرفه‌ای، سرمایه انسانی متعهد و پرتلاش سازمان و حوزه متبوع، در ارتقای کیفی و هنری تولیدات رسانه‌ای با ابتنا بر مطالعات مخاطب پژوهی و به‌کارگیری الگوی کارآمد مدیریت پیام اهتمام جدی به عمل آورید. بهبود روندها و فرآیندهای تولید و پخش برنامه‌ها، تخصصی سازی شبکه‌ها متناسب با هویت و مأموریت‌های محوله، افزایش کمی و کیفی ضریب نفوذ برنامه‌های سیما در جامعه با تولید برنامه‌های فاخر نمایشی، مستند و افزایش جذابیت‌های بصری، غنای محتوایی و توان نشاط‌آفرینی در قالب برنامه‌های سرگرمی، تفریحی و طنز؛ توجه ویژه به برنامه‌های تعاملی و ایجاد امید و انگیزه ملی از جمله مهم‌ترین محورهای مسئولیت معاون جدید سیماست که رییس سازمان صداوسیما در حکم وی به آن تأکید کرده است. عبدالعلی علی عسکری همچنین از خدمات و تلاش‌های ارزشمند و صادقانه سید مرتضی میرباقری در چهار سال گذشته در معاونت سیما قدردانی کرد.

فرانسه تسلیم آفریقایی ها شد

نمایندگان پارلمان فرانسه به بازگرداندن عتیقه‌جاتی که یک قرن پیش به دست نیروهای استعمارگر فرانسوی از کشورهای سنگال و بنین به غنیمت گرفته شد، رای دادند. این عتیقه‌جات شامل یک تخت سلطنتی و مجسمه‌هایی است که ارتش فرانسه ۱۰۰ سال پیش در جریان یک جنگ از کشور بنین که آن زمان پایتخت پادشاهی ثروتمند داهومی بود، به غنیمت گرفت. یکی دیگر از این عتیقه‌جات شمشیری متعلق به یک شیخ مسلمان است که از چهره‌های نظامی و مذهبی مهم قرن نوزدهم بود و در سنگال امروزی زندگی می‌کرد. این آثار باستانی در موزه ارتش پاریس نگهداری می‌شوند اما فرانسه از نوامبر سال گذشته (مهر-آبان ۹۸) در راستای اصلاح اشتباهات دوره استعماری‌اش، شمشیر عتیقه را به موزه تمدن‌های سیاه داکار قرض داد. فرانک ریستر وزیر فرهنگ سابق فرانسه در این باره گفت بازگرداندن این عتیقه‌جات در راستای تمایل فزاینده به همکاری با این دو کشور آفریقایی فرانسوی‌زبان است. از آنجایی که روزلین باشلو وزیر کنونی فرهنگ این کشور پس از تماس با یک فرد مبتلا به کرونا خود را قرنطینه کرده است، ریستر در پارلمان حاضر شد و در این باره برای نمایندگان فرانسه سخنرانی کرد. این روزها بحث بازگرداندن عتیقه‌جات به غنیمت گرفته شده در دوره استعمار به کشورهای مبدا، داغ است. کشور انگلیس با درخواستها برای بازگرداندن عتیقه‌جات به غنیمت گرفته شده در دوره استعمارگری خود روبه‌روست که از جمله مهمترین آنها می‌توان به مرمرنماهای الگین به یونان و برنزهای بنین به نیجریه اشاره کرد. در موزه‌های بلژیک و اتریش نیز ده‌ها هزار شی عتیقه متعلق به آفریقا وجود دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha