جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر گفتگوی خبرگزاری حوزه با حجت الاسلام والمسلمین زمانی

حوزه/ مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه های علمیه گفت: اربعین مقدمه ای برای تمدن اسلامی است و یکی از مهم ترین مؤلفه ها، که اخلاق و معنویت باشد، در راه پیمایی اربعین نمود فراوان دارد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن زمانی، در نشست «سبک زندگی اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» ضمن اشاره به اهمیت بیانیه گام دوم انقلاب، بر توجه به نظام فکری و اندیشه‌ای امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب(مدظله‌العالی) اشاره نمود و اذعان داشت: بیانیه گام دوم پس از چله انقلاب و تجربیات چهل ساله رهبر معظم انقلاب اسلامی به شمار می رود که در قالب طرحی پیشرو برای پیمایش گام دوم انقلاب اسلامی نگاشته شده است.

وی، در ادامه، ضمن ارائه پیشنهادهایی برای افزایش توجهات به بیانیه گام دوم، بر لزوم برگزاری مسابقه بیانیه خوانی تأکید نمود و اذعان داشت: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، هفت اصل از اصول سبک زندگی طلاب را مورد توجه قرار داده است.

مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه های علمیه به اصول هفتگانه سبک زندگی از نگاه بیانیه گام دوم انقلاب اشاره نمود و با تصریح بر اینکه معنویت و اخلاق روح زندگی انسان مومن است، خاطرنشان کرد: قرآن کریم تأکید دارد، «ماعِنْدَکُمْ یَنْفَدُ وَ ما عِنْدَ اللَّهِ باقٍ»؛ تمام دنیا با همه امکانات و تکنولوژی، ماده ای است که وقتی ارزش پیدا می کند که در راه افزایش اخلاق و معنویت به کار گرفته شود.

سخنران این نشست علمی، در ادامه، به برخی از مصادیق معنویت اشاره و خاطرنشان کرد: «نیت و قصد قربت رضای الهی در همه فعالیت ها»، «حضور قلب در نمازها و توجهات عبادی»، « اهتمام به نماز اول وقت»، «نماز با جماعت»، «خواندن نوافل»، «مناجات با خداوند و اهتمام به ادعیه»، «دائم الذکر بودن» و «تقوا»، از مهم ترین مصادیق تشخیص معنویت به شمار می رود.

وی با تأکید بر اینکه میزان توجه انسان به نماز، اصل مهمی در افزایش دایره قبولی عبادات است، به حدیث «اَلتَّائِبُ مِنَ الذَّنبِ کَمَن لا ذَنبَ لَه» از نبی مکرم اسلام(ص) اشاره نمود و ابراز داشت: در مراکز آموزشی به ویژه مجموعه های دینی، کار معاونت های تهذیب بسیار مهم تر از فعالیت دیگر مجموعه‌هاست.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی، در بخش پایانی سخنان خود، اخلاق را اصل دیگر سبک زندگی طلاب از نگاه بیانیه گام دوم دانست و اذعان داشت: محبت و مهربانی نسبت به همگان، تبسم و خوش رویی، کمک به همنوعان، سلام کردن و پیشی گرفتن در آن و...، از مهم ترین مصادیق اصل مهم اخلاق به شمار می رود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha