دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر/ مراسم تودیع و معارفه مسئول دفتر مراکز تخصصی حوزه های علمیه _ حجت الاسلام والمسلمین کلباسی

حوزه/ رئیس مرکز تخصصی مهدویت گفت: مسأله تمدن سازی به عوامل تاثیرگذاری مرتبط است که مهم ترین عنصر در تمدن سازی در واقع حرارت و شور عالمانه موجود در جامعه می توان ذکر کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین مجتبی کلباسی در هفتمین نشست علمی مجازی مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه های علمیه با موضوع «پرسمان اربعین در دوران کرونا» اظهارکرد: اگر بخواهیم از مؤلفه های حرارت و شور عالمانه به صورت مصداقی نام برد بحث عاشورا و اربعین  و ... مهم ترین و متحرک ترین عنصری است که می تواند در تمدن سازی و سوق جامعه اسلامی به سمت تمدن نوین اسلامی موثر باشد.

استاد حوزه علمیه قم افزود: چرا که حرکت عاشورا را در جهت مدنیت و ساخت تمدن اسلامی بود؛ حرکتی که مهدویت نیز در امتداد آن قابل ارزیابی است، از این روی حرکت امام حسین (ع) را می توان یک حرکت تمدن ساز معرفی کرد که قابلیت الگوبرداری دارد. بر همین اساس در طول تاریخ تشیع، الگوگیری از این حرکت توانسته است منجر به شکل گیری تمدن اسلامی شود، چنانکه دولت صفویه، فارغ از ضعف هایی که داشتند، از دو عنصر قیام حسینی و بحث مهدویت بهره گرفته و تمدنی بزرگ برپا کردند.

حجت الاسلام والمسلمین کلباسی، بهره گیری از قیام عاشورا را مهم ترین عنصر تحرک جامعه اسلامی امروز در مسیر تمدن سازی و ساخت تمدن نوین اسلامی دانستند، چنانکه ملت ایران در جریان انقلاب اسلامی و سپس دوران جنگ، به خوبی دریافتند که عاشورا راه حل بسیاری از مشکلات است و آنچه جامعه را در این مقاطع در برابر خشن ترین فشارها و تهدیدها حفظ کرد حادثه عاشورا بود. به همین دلیل در دوران کنونی برای ساخت تمدن نوین اسلامی باید از دو عنصر عاشورا و مهدویت بهره گرفت، هر چند ترسیم این خطوط نیازمند مهندسی بسیار جامعی است که باید مسئولان فرهنگی و اندیشمندان و سیاستمداران این یستر را فراهم کرده و جامعه را با استفاده از عاشورا و اربعین به این سمت حرکت دهند.

وی در ادامه هشدار داد: باید مراقب بود تا این جریان که امتداد دارد، دچار برخی آسیب ها نشود و به سمت یک سری احساسات بدون جهت سوق داده نشود بلکه باید هم شعور و هم شور در کنار هم حرکت آفرین شود و اهداف بزرگ از جمله ساخت جامعه منتظر که با تشکیل تمدن نوین اسلامی باید زمینه ساز ظهور شود محقق شود.

انتهای پیام   ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha