شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
موسوی حسب

حوزه/ کارشناس فرهنگی و پژوهشگر حوزوی گفت: روز اربعین حسینی، یادمان حماسه جاوید عاشورائیان در پهنه ی عظیم تاریخ است.

حجت الاسلام سید محمود موسوی حسب در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن تسلیت فرارسیدن سالروز اربعین سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) اظهار داشت: در فرهنگ دینی ما اربعین و عدد چهل، مفهوم و جایگاه خاصی دارد، چه آن که در مباحث عرفانی و به خصوص برای رسیدن به مقامات سلوک و یا برآوردن حاجت تأکید بر چله گرفتن اهمیت ویژه ای پیدا می کند.

وی افزود: با این وجود، اربعین شهادت امام حسین(ع) و زیارت حضرت در این روز در آیین و مناسک مذهبی ما جایگاه بسیار مهمی دارد، تا آن جا که بر اساس فرمایش امام حسن عسکری(ع)، یکی از نشانه های پنج گانه انسان مؤمن، زیارت سیدالشهدا(ع) در روز اربعین است.

وی همچنین با اشاره به حضور اهل بیت امام حسین(ع) در اربعین اول یا دوم پس از شهادت حضرت ثارالله در کربلا گفت: مشهور است که اربعین روزی است که جابر بن عبدالله انصاری، صحابی بزرگ پیامبر اکرم(ص) به توفیق زیارت قبر مطهر امام حسین(ع) نائل شد و گویا همان جا نیز بوده که اهل بیت (ع) هنگام بازگشت از شام به زیارت مزار سیدالشهدا(ع) آمده و جناب جابر را ملاقات نموده اند.

این کارشناس فرهنگی همچنین بیان داشت: یکی از جلوه های بسیار زیبا و باشکوه اربعین حسینی، پیاده روی خیل مشتاقان حضرت خون خداست که حماسه ای وصف ناشدنی را می آفریند و دشمنان اسلام و اهل بیت(ع) نیز از این حضور گسترده و بصیرت آمیز به شدت در هراس هستند.

وی افزود: البته متاسفانه امسال به جهت شرایط حاد کرونایی، هموطنان ما این توفیق را پیدا نکردند که در این اقیانوس عظیم عشق و معرفت در کشور عراق حضور یابند اما در روز اربعین همه دل های عاشقان از راه دور متوجه کربلای معلی و حرم مطهر سیدالشهدا(ع) است و ان‌شاءالله که با عنایت خود امام حسین(ع) سال بعد این توفیق برای همه ما حاصل شود که در راهپیمایی اربعین حضور داشته باشیم.

وی تأکید کرد: امام صادق(ع) می فرمایند:"هرکس که از خانه خویش به قصد زیارت حسین بن علی بن ابی طالب(ع) خارج گردد پس اگر پیاده باشد خداوند به ازای هر گامی که بر می دارد برای او یک کار نیک نوشته و یک کار بد او را پاک می کند، تا آن گاه که به حائر (قبر امام حسین(ع) در کربلا) رسد، که خداوند او را در صالحان و نیکان قرار دهد و وقتی که زیارت را به پایان رساند او را از نجات یافتگان قرار داده و به هنگام بازگشت فرشته ای به نزد وی آمده و می گوید: من فرستاده خدایت هستم، خدایت سلامت می رساند و می گوید: کارهای خود را از نو سرگیر، که گناهان گذشته ات مورد بخشش قرار گرفت".

حجت الاسلام موسوی حسب با اشاره به این که اربعین، یادمان حماسه ای جاوید و شکوهمند همه تاریخ است، گفت: این روز به معنای واقعی کلمه، تجلی ماندگار پیام عاشوراییان و بیانگر پایداری، ایثار و حماسه یاران سیدالشهدا(ع) است که به هیچ وجه در برابر ظلم تسلیم نشدند و با حریت و ایمان خود در برابر یزیدیان ایستادند و به اسوه های صبر و مقاومت و پایداری برای همه تاریخ بشریت تبدیل شدند.

وی ابراز داشت: اگر نیک و عمیق بنگریم، به خوبی متوجه می شویم که اربعین به ما این واقعیت را می آموزد که حتی در سخت ترین شرایط، حق جویی، عدالت خواهی و ندای حریت خاموش نخواهد شد و پیام عاشواییان، نه تنها پایدار مانده، بلکه هر روزه در پهنه ی عظیم تاریخ انعکاس و پژواک پیدا می کند.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha