جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
اربعین

حوزه/ استاد جامعةالزهرا(س) گفت: دنیا باید بداند که چراغ هدایت حسینی روز به روز نور افشان تر شده و در این مسیر، اربعین روشنیِ مسیر هدایت را صدها برابر میکند همه ترس دشمن از اربعین هم همین مطلب است.

معصومه بهرامی در گفت گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه اظهار داشت: شاید به ظاهر امسال کرونا ما را از همراهی با کاروان اربعین بازداشت ولی هیچ قدرتی در جهان نمیتواند شیعه بصیر و دلسوخته را از همراهی با کاروان منتظران باز دارد.

وی افزود: دشمنان از یک مراسم عزاداری نمیترسند؛ بلکه ترس آنها از سربازگیری حضرت مهدی(علیه السلام)، آخرین حجت خدا از بین زوار اربعین است. اربعین بارقه امید در جهانِ سراسر ظلم است.

وی با اشاره به روایتی از امام باقر (علیه السلام) گفت: ایشان فرمودند: اگر مردم می‌دانستند که چه فضیلتی در زیارت مرقد امام حسین (علیه السلام) است از شوق زیارت می‌مردند. آقا جان ببخش بر ما اگر قدر نعمت زیارت شما را ندانستیم. ببخش بر ما مولا، که شما خاندان کرم هستید. و از کریم غیر از عفو و گذشت، انتظاری دیگر نمی توان داشت.

وی با بیان اینکه به مسئله اربعین از چند جهت میتوان نگاه کرد گفت: اول از نظر معنا، اربعین یعنی چله عزای امام حسین(علیه السلام) عدد ۴۰ در فرهنگ دینی ما مورد توجه و اهمیت قرار گرفته است. نمونه بارز و مشهودی که در آیات قرآن کریم به حکمت عدد چهل به طور سربسته اشاره شده، مربوط به ماجرای حضرت موسی (علیه السلام) و میقات آن حضرت است. آنجا که خدای متعال در آیه ۵۱ سوره بقره می‌فرماید: «وَ إِذْ وَاعَدْنَا مُوسَی أَرْبَعِینَ لَیلَةً؛ و (به‌یاد آورید) هنگامی را که با موسی چهل شب وعده گذاردیم.»

وی ادامه داد: در خصوص عزاداری بر سیدالشهدا هم در روایتی در مستدرک الوسائل، جلد۱۰، صفحه ۳۱۴ به عدد چهل اشاره شده است که امام صادق(ع) میفرماید: «ای زراره، آسمان چهل روز بر حسین(علیه السلام) خون گریه کرد و زمین چهل روز برای عزای آن حضرت گریست به تیره و تار شدن و خورشید با کسوف و سرخی خود چهل روز گریست... و ملائکه الهی برای آن حضرت چهل روز گریستند.»

 وی گفت: دوم از نظر جایگاه و اهمیت که در این روز زیارت امام حسین(علیه السلام) مستحب است و منظور خواندن زیارت اربعین است که از امام حسن عسکری (علیه السلام) روایت ‌شده که فرمودند: مومنان ما پنج علامت دارند: اول خواندن ۵۱ رکعت نماز در شبانه‌روز، دوم خواندن زیارت اربعین، سوم به دست کردن انگشتری دردست راست، چهارم برآمدن پیشانی از سجده، ششم بلند خواندن بسم الله الرحمن ‌الرحیم در نماز. زیارت اربعین امام حسین (علیه السلام) میان شیعیان و محبین امام حسین (علیه السلام) قدمت طولانی دارد. و بر خلاف انتظار دشمنان اسلام با گذشت زمان در عوض کم رنگ شدن، هر ساله بر شور و شوق این زیارت افزوده میشود. روز ۲۰ صفر زمانی است که کاروان ‌اسرا، از شام به مدینه بازگشتند. و روزی است که جابر بن عبدالله انصاری، صحابی رسول خدا (ص)، از مدینه به کربلا رسید تا به زیارت ‌قبر امام حسین (ع) بشتابد و او نخستین کسی است که قبر آن ‌حضرت را زیارت کرد. در آموزه‌ها و مراسم مذهبی ما شهادت حضرت سیدالشهدا (علیه السلام) جایگاه ویژه‌ای دارد، در این میان، علاوه بر روایات بسیار مبنی بر ضرورت برپایی عزاداری، روایات ویژه‌ای درباره لزوم برپایی مراسم اربعین وجود دارد.

وی گفت: مطلب سوم نگاه به اربعین از نظر حقیقت و ثمره آن است. اربعین امام حسین (علیه السلام) به‌عنوان نمادی از تجلی وحدت شیعیان و مردم حق‌طلب و آزادی‌خواه در دنیا مطرح است. برگزاری مراسم اربعین حضرت سیدالشهدا (علیه السلام) آثار و برکات بسیاری به‌همراه دارد، از جمله اینکه وجود اربعین حسینی موجب می‌شود که شعور عاشورایی در روزهای بعد از عاشورا ادامه پیدا می‌کند و میان مردم زنده نگه داشته می‌شود.

وی بیان داشت: از طرفی بزرگترین گردهمایی سالانه شیعیان در اربعین شکل میگیرد. در سال‌های اخیر، جمعیت حاضر در مراسم سوگواری اربعین در عراق از بزرگترین اجتماعات مسالمت‌آمیز جهان بوده‌است. وی خاطر نشان کرد: جمعیتی قریب به ۳۰ میلیون نفر در طول ۱۰ روز وارد کربلا شده و پس از زیارت خارج شده‌اند. اربعین حسینی تجلی شعائر مذهبی شیعیان است که مهمترین ثمره آن بازگشت شیعه به هویت حقیقی خویش می باشد.

وی با اشاره به اینکه زائر اربعین با ساده ترین امکانات مسیری طولانی را با یاد اهل بیت طی میکند گفت: کمک و یاری به همنوعان در طول مسیر، تحکیم اعتقادات و نزدیکی بیشتر به منبع فیض الهی؛ یعنی امام زمان در این مسیر راهگشای مشکلات عدیده عصر حاضر است. اربعین عصاره فضایل و کرامت های اخلاقی و مستحبات و واجباتی است که هر شیعه به آن نیاز دارد و تجدید عهدی با حجت خدا بر روی زمین است. تجمع و همدلی شیعیان در این واقعه عظیم که از کشورهای مختلف و قاره های مختلف راهی عراق میشوند و برپایی موکب های عراقی و ایرانی بدون توجه به اختلاف ملیتها، زمینه اتحاد شیعیان را در کل جهان مهیا میسازد.

وی گفت: مهمترین نکته، ارتباط اربعین با مهدویت است. ما باید نگاهمان به اربعین بسیار گسترده تر از صِرف یک مراسم و آیین عزاداری باشد. این همه روایات و تاکید در این مورد نشان از اهمیت و نقش اربعین در تعیین سرنوشت مردم جهان دارد. در واقع شیعیان با حضور در پیاده روی علاوه بر برپایی عزای امام حسین (علیه السلام) برای حضور در لشکر امام زمان(علیه السلام) اعلام آمادگی میکنند. انتظار یعنی اعلام آمادگی، اعلام تسلیم قلب در برابر فرمان امام و تبعیت از دستورات ایشان. نتیجه زیارت اربعین که در آخر زیارت به آن اشاره شده است، همراهی با لشگر حق و مبارزه با پیروان باطل است که همان مسیر تحقق مهدویت است.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha