پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
نشست مسئول مرکز امور طلاب حوزه با رؤسای مجامع استانی مجمع نمایندگان طلاب

حوزه/ مسئول مرکز امور طلاب و دانش آموختگان حوزه گفت: امروز در قم به غیر از شهرک مهدیه و ...، نزدیک به ۱۰ هزار طلبه مستأجر داریم که در وضعیت نامناسبی مشغول به زندگی بوده و متأسفانه با وجود ویروس منحوس کرونا، مشکلات آنان بیشتر شده و فعالیت های تبلیغی و ... آنان را هم تحت تأثیر قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی میرمطلبی در جمع رؤسای مجامع استانی مجمع نمایندگان طلاب که در دبیرخانه این مجمع برگزار شد، اظهار داشت: مرکز امور طلاب و دانش آموختگان، مرکزی خدماتی است و نیازهایی که طلاب در حوزه هایی غیر از آموزش، پژوهش و تربیتی همانند شهریه، سلامت، تربیت بدنی، اسکان، ایثارگران، اردویی، دانش آموختگان، حجره، تغذیه، نظام وظیفه، معافیت تحصیلی، خروج از کشور و ... دارند، در این مرکز دیده شده است.

وی ابراز داشت: امروز در قم به غیر از شهرک مهدیه و ...، نزدیک به ۱۰ هزار طلبه مستأجر داریم که در وضعیت نامناسبی مشغول به زندگی بوده و متأسفانه با وجود ویروس منحوس کرونا، مشکلات آنان بیشتر شده و فعالیت های تبلیغی و ... آنان را هم تحت تأثیر قرار داده است.

پس از سخنان ابتدایی مسئول مرکز امور طلاب و دانش آموختگان حوزه، رؤسای مجامع استانی به بیان انتقادات و پیشنهادات پرداختند که از جمله این نظرات: «حل مشکلات سربازی طلاب»، «برنامه ریزی بهتر برای اشتغال طلاب»، «ساماندهی توزیع بسته های معیشتی طلاب»، «بومی گزینی برای مدیریت نهادهای فرهنگی»، «نظرخواهی از نمایندگان طلاب برای انتصابات»، «حل مشکلات طلاب دانش آموخته برای هجرت به شهرستان ها»، «تجمیع مراکز و دفاتر گوناگون در خدمت رسانی به طلاب»، «تعامل بیشتر نهادهای حوزوی»، «بروزرسانی آمار طلاب و فضلا»، «تحرک بیشتر مرکز امور طلاب و دانش آموختگان در استان ها»، «در دسترس بودن مسئول امور طلاب»، «تعیین تکلیف کارمندان بلاتکلیف برخی شهرستان ها (نیروهای ساعتی)»، «شناسایی و حمایت از طلاب با استعداد شهرستانی»، «دخیل نمودن نمایندگان طلاب در واگذاری منازل شهرک مهدیه»، «رعایت عدالت در تقسیم امور معیشتی»، «توجه بیشتر به مناطق محروم و کم برخوردار»، «ساماندهی شهریه شاغلین و غیرشاغلین»، «اهمیت به شأن استاد و توجه بیشتر به اساتید حوزه» و ... بوده است.

پس از بیان نظرات و پیشنهادت از سوی نمایندگان طلاب و فضلا، مسئول مرکز امور طلاب و دانش آموختگان حوزه های علمیه به برخی از این انتقادات و پیشنهادات پاسخ داد و خاطرنشان ساخت: در قم ۱۸ مجموعه وجود دارد که می توانند سرباز طلبه جذب نمایند که این عدد در کل کشور ۳۱ مجموعه می باشد و برای عدم تجمع طلاب در قم، سهمیه شهر قم کم شده است و با تعامل با ستاد نیروهای مسلح، به دنبال آن هستیم که سوابق فعالیت های تبلیغی روحانیون به عنوان سربازی آنان لحاظ شود.

حجت الاسلام والمسلمین میرمطلبی در پاسخ به این مشکل که طلاب برای هجرت با مشکلاتی مواجه هستند، تصریح کرد: در تحقیقی که شخصا انجام داده و در صحبت هایی که با طلاب انجام دادم، به این نتیجه رسیدم که مجموعه های مقصد از روحانیون قم استقبال نمی کنند و مدیریت حوزه باید رایزنی داشته باشد تا طلاب و فضلای فاضل هنگام هجرت به شهرستان ها بتوانند سنگر مناسبی داشته باشند.

وی بیان داشت: امروز طرح علمی-تربیتی در ۴۰ مدرسه علمیه قم در حال اجراست که بخشی از خلأ رهاشدگی طلاب را پر کرده است؛ اما این مشکل برای بخشی از طلاب دانش آموخته حوزه وجود داشته و باید تمهیداتی برای آن اندیشیده شود.

مسئول مرکز امور طلاب و دانش آموختگان حوزه های علمیه اظهار داشت: در ایام کرونا، بسته های معیشتی از مجموعه های گوناگون توزیع شده و به این دلیل که کانال های توزیع متفاوت بوده، برخی تقسیم ها مناسب نبوده و مشکلاتی را به وجود آورده است.

حجت الاسلام والمسلمین میرمطلبی ابراز داشت: بحث کادرسازی از ضروریاتی است که باید برای آن برنامه داشت و مرکز آموزش های کاربردی حوزه این آمادگی را برای همکاری بیشتر با مجمع نمایندگان طلاب و فضلا دارد.

وی خاطرنشان ساخت: امروز رایزنی های مختلفی را با دستگاه های گوناگون کشور برای حضور طلاب داشته ایم که یکی از آنان آموزش و پرورش است و در سال های اخیر به دستاوردهای خوبی رسیده ایم.

مسئول مرکز امور طلاب و دانش آموختگان حوزه های علمیه تصریح کرد: یکی از نگرانی هایی که امروز وجود دارد، بحث تکریم اساتید است که متأسفانه با مشکلاتی مواجه هستند و جزو دستورات آیت الله اعرافی است که بحث خدمات به اساتید حوزه افزایش پیدا کند.

حجت الاسلام والمسلمین میرمطلبی بیان داشت: امروز متأسفانه برخی از طلاب در وضعیت معیشتی بسیار نامناسبی قرار دارند که نسبت به آنان مسئولیت سنگین تری داشته و باید با شناسایی آنان، خدمات بیشتری را به آنان برسانیم.

وی اظهار داشت: امروز نیازمند راه اندازی گروه خیرین هستیم و می توانیم با همکاری یکدیگر این کار را انجام دهیم تا خدمات آن به طلاب و فضلا برسد. 

مسئول مرکز امور طلاب و دانش آموختگان حوزه های علمیه ابراز داشت: مرکز امور طلاب و دانش آموختگان این آمادگی را دارد که در موضوعات گوناگونی همچون آموزش، معیشت، اشتغال و ... با مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم همکاری داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین میرمطلبی خاطرنشان ساخت: ما به این موضوع باور داریم که ظرفیت عظیمی در مجمع نمایندگان طلاب وجود دارد که امروز بخشی از این ظرفیت فعال است و می توان بخش اعظمی از این ظرفیت را فعال نمود.

    

همچنین در ابتدای این جلسه، حجت الاسلام والمسلمین حسینی نژاد نیز به ایراد سخن پرداخت و گفت: در مجمع نمایندگان طلاب، هر استان دارای یک مجمع استانی است که متشکل از رئیس، نائب رئیس، مخبر و منشی بوده و کار اصلی این مجامع استانی این است که نسبت به امور طلاب در قم و در کشور و همچنین نیازهای آنان را پیگیر بوده و نشست های گوناگونی را مسئولان استانی اعم از نماینده ولی فقیه، استاندار، مدیران کل و ... در راستای مطالبات و رفع مشکلات طلاب برگزار می نمایند.

وی اظهار داشت: امروز نمایندگان فعالی در مجمع نمایندگان طلاب حضور دارند که فعالیت های بسیار زیادی داشته و با روحیه اخلاص، ایثار، نشاط و مواسات پیگیر مشکلات طلاب بوده و کارها را به پیش ببرند.

رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم ابراز داشت: بنده نسبت به روحیه برخی از نمایندگان طلاب که ازخودگذشتگی بالایی داشته، غبطه می خورم و گاهی از جیب خود برای طلاب و فضلا هزینه می نمایند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی نژاد خاطرنشان ساخت: این جلسه که با حضور حجت الاسلام والمسلمین میرمطلبی، مسئول مرکز امور طلاب و دانش آموختگان حوزه های علمیه برگزار شده است، در راستای هماهنگی بیشتر برای خدمت رسانی مطلوب و عادلانه به طلاب و فضلا می باشد.

وی تصریح کرد: امروز با توجه به گسترش ویروس منحوس کرونا، شاهد مشکلات معیشتی بیشتری نسبت به طلاب و فضلا هستیم و امیدواریم بتوانیم با همکاری یکدیگر، قدم های بهتری را برای طلاب برداریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رضا IR ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۹
    5 0
    بهترین راهکار ایجاد سازمان روحانیت است به این شکل یک طلبه مانند یک دانشجوی دانشکده افسری پس از طی مراحل گزینش ، آموزشهای لازم را ببیند و پس از طی دوره در اختیار سازمان قرار گیرد این سازمان تمام مساجد کشور را تحت کنترل گرفته و جنب هر مسجد یک خانه سازمانی برای روحانی پیش بینی میکند و یک نفر روحانی برای هدایت امور مدهبی آن منطفه تعیین میشود و از طریق رده ی بالاتر اهداف تعیین و عملکرد آنها مورد سنجش قرار میگیرد و مسئول کنترل نیز میتواند ائمه جمعه باشند با این روش تمرکز روحانیت از قم خارج شده و کل کشور را تحت پوشش قرار میدهد
    • IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
      0 1
      این کار مساوی است با از بین بردن نهاد روحانیت! به جای این که طلبه ها در مسیر توانمند شدن برای امام جماعت واقعی شدن مساجد و محلات قرار بگیرند، مدام می خواهیم مسیرهای میانبر برای «اشتغال» طلاب ایجاد کنیم. انگار جمهوری اسلامی اومده که ماها رو تبدیل به کارمند کنه!
  • IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    6 1
    باسلام لطفا طلبه را اندازه یک معلم که6ماه تدریس داره و ماهی 6 ملیون میگره حساب کنید اهل عیال ما چه گناهی کردن خانواده طلبه شدن با این اوضاع زندگی
  • علی IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
    0 0
    والا من از طلاب کهگیلویه وبویر احمد هستم و متاهل هستم و مستأجر هستم وتا الان هیج گونه بسته معیشتی به من تعلق نگرفته یعنی پارتی بازی میکنن و به هم طایفه و اقوام خودشان چندتا چندتا میدن ولی به من و امثال من نمیدن.....
  • امیر IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    0 0
    به نظرم ورودیهای حوزه لازم است بیشتر کنترل شود تا فقط جوانان مهذب وخوب وارد این عرصه شوند اینکار دو حسن دارد1-از ورود افراد نااهل به حوزه جلو گیری شده 2- مدیریت امور معیشتی طلاب ساده تر می شود والا اگه وضعیت معیشت طلاب رسیدگی نشود در آینده نه چندان دور ...... همچنین اینرا در نظر داشته باشید که طبق گفته قدیمیهای حوزه قبل از انقلاب یه طلبه با شهریه مختصریکه میگرفت هم می توانست خانه ای اجاره کند وهم امورات معیشتی خود را بگذراند ولی الان یه طلبه به غیر از کل شهریه دریافتی مبالغ دیگر را هم باید ضمیمه کند تا بتواند فقط کرایه خانه اش را بدهد ...واین می تواند زنک خطری باشد که یه برنامه ریزی عملی برای حل مساله پیدا شود نه اینکه فقط در حد حرف باقی بماند.
  • IR ۰۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
    0 0
    وضعیت معیشتی امروزه طلاب و روحانیون معزز اصلا مناسب نیست. از جناب اقای رییسی عزیز جدا خواهشمندیم نسبت به حقوق طلاب و معیشت طلاب اهمیت ویژه ای قائل شوند. و حقوق ثابتی را مانند بقیه شغل ها برای محصلین در حوزه های علمیه قرار دهند.