پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مدینه

مدرس و پژوهشگر سواد رسانه ای گفت: همدلی و کمک مؤمنانه ملت ایران، تأسی عملی به سیره پیامبر اکرم(ص) و امام حسن مجتبی(ع) است.

معصومه نصیری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با تسلیت فرارسیدن ایام عزاداری پایان ماه صفر، اظهار داشت: فرهنگ ایرانی و اسلامی ما بر اساس آموزه های جدی و پرمایه خود، روح برادری و همدلی در شرایط سخت را به همراه دارد و این روحیه در مواقع و شرایط مختلف بروز و ظهور خاصی پیدا می کند.

وی کمک های مومنانه و رزمایش "ایران همدل" را نمونه ای از تبلور این روحیه در جامعه دانست و گفت: معمولاً عیار جوامع در بزنگاه های تاریخی و مهم سنجیده و محک می خورد. ما در ایران با این رفتار مؤمنانه که متأثر از نگاه ژرف اندیش جایگاه ولایت در اتمسفر ماست، وجهی از رفتار و مسئولیت اجتماعی را به تصویر کشیدیم که در کمتر نقطه ای از جهان نمونه آن را مشاهده می کنیم.

این صاحب نظر و فعال رسانه ای همچنین با اشاره به نقش رسانه ها در ترویج و تعمیق این فرهنگ خاطرنشان کرد: بر کسی پوشیده نیست که رسانه ها امروز نقش راهبری و ترویجی ویژه ای در جوامع ایفا می کنند و همین رسانه‌ها می‌توانند در ایجاد روحیه احسان و نیکوکاری در جامعه نقش بسزایی ایفا کنند.

وی با تاکید بر این که رسانه‌ها می‌توانند با تقویت همبستگی و ایجاد هماهنگی میان لایه های مختلف اجتماعی به شکل‌گیری همدلی ملی یاری رسانند، گفت: شاید یکی از کارکردهای جدی رسانه این است که این ابزار باید به حراست از محیط اجتماعی و ایجاد هم‌بستگی میان اجزای گوناگون جامعه کمک کنند.

این محقق، همچنین ابراز داشت: این یک واقعیت است که در شرایط حال حاضر و زمانه ای که بسیار از ابرمفاهیم دستخوش استحاله و تغییر ماهوی شده اند ما بیش از هر زمان دیگری به گسترش فرهنگ "خیر" نیازمندیم و این گسترش و توسعه فرهنگ خیر با استفاده از پتانسیل رسانه با سرعت و ضریب بیشتری محقق می شود.

نصیری افزود: برای ترویج این فرهنگ ما باید در زمینه محتوای مباحث تبلیغی به زاویه دید روانشناختی و جامعه شناختی توجه ویژه داشته باشیم چرا که این مهم سبب می شود هم مخاطبان و هم رسانه ها از یکدیگر به فهم بهتر و جدیدتری برسند.

وی گفت: رسانه ها باید برای گسترش فرهنگ نیکوکاری به ترویج و توسعه اثرات و برکات خیرخواهی و کمک رسانی مومنانه بپردازند تا افکار عمومی به انواع کار خیر همچون انفاق، صدقات، کمک و احسان ترغیب و تشویق شوند؛ این یعنی رسانه ها در آگاهی‌بخشی و تبیین سنت‌های حسنه و تبلیغ فروع و اصول دین نقش ویژه ای دارند.

وی با بیان اینکه رسانه ها باید مصادیق مختلف مواسات و کمک به هم نوع را در کلام و رفتار پیامبر عظیم الشان(ص) و ائمه اطهار(ع) به عنوان الگو برای جامعه تبیین و تشریح کنند، یادآور شد: به عنوان مثال ما شاخصه‌های کلیدی این مسأله را می‌توانیم در سیره و سبک زندگی امام مجتبی (ع) به عنوان اُسوه انفاق و ایثار و کرامت مشاهده کنیم. این اهمیت سبب شد آن حضرت دوبار نیمی از ثروت خود را در راه خدا صدقه دهند.

این مدرس رسانه همچنین تاکید کرد: یکی از نکات بارز زندگی کریم اهل بیت(ع) این است که ایشان علاوه بر انفاق، نسبت به روشنگری جامعه در این زمینه هم اقدام می کردند و در کلام امام، بحث حفظ عزت، کرامت و ... دیده می شود و در واقع ایشان نسبت به حفظ آبروی مؤمن حساسیت و تاکید داشتند.

وی در خاتمه، کمک به افراد نیازمند جامعه در شرایط سخت همچون بحران بیماری کرونا را از نمونه ها و مصادیق سبک زندگی اسلامی و ایرانی دانست و افزود: ورود و حضور نخبگان و افراد دارای جایگاه اجتماعی در نهادینه سازی و اجرای این صفت حسنه بسیار مهم و تاثیرگذار است.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha