جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سید صادق محمدی

حوزه/ سال ۹۹ یکی از سالهای پر افتخار این انجمن است، چرا که در این سال مجله اصول فقه مقام بسیار بالای علمی پژوهشی را بدست آورد.

حجت الاسلام والمسلمین سید صادق محمدی، رئیس انجمن اصول فقه حوزه در گفتگو با خبرنگارخبرگزاری حوزه، بابیان اینکه انجمن اصول همواره مدافع اصول فقه ضابطه مند استدلالی بوده و نه اصول و قواعدی بر اساس سکولار عقلایی بی ضابطه، مهمترین رسالت این انجمن را جریان سازی در عرصه های مختلف اصولی، ترویج و زمینه سازی برای تولید علم، ظرفیت سازی برای نوآوری و نظریه پردازی، بهینه سازی  علم اصول در عرصه های مختلف و بستر سازی برای تقویت علم اصول برشمرد.

وی با اشاره به فعالیت های انجمن اصول فقه در چهار دوره گذشته عنوان کرد: برگزاری نشست های متعدد در قالب نو آوری، نظریه پردازی، ترویجی و تخصصی از برنامه های انجمن بوده، برگزاری ۳ کرسی نظریه پردازی و نوآوری، برگزاری اولین کرسی نظریه پردازی در حوزه در بحث اصول، برگزاری نکوداشت های علمی، برگزاری اولین کنگره علمی مرحوم آیت الله العظمی بروجردی، برگزاری نکوداشت علمی شهید صدر و امام راحل، برگزاری نشست های متعدد در خصوص کاربرد علم اصول همچون کاربرد مشتق در فقه، کاربرد استصحاب تعلیقی و کلی در فقه، برگزاری نشست هایی در زمینه مطالعات بینارشته ای، نقش علم اصول در تفسیر قرآن، اصول فقه و هرمنوتیک روش شناختی، اصول فقه در قوانین اساسی، اصول فقه در حقوق و ترابط علم کلام و اصول فقه از جمله این موارد بوده است.

این استاد سطح عالی حوزه گفت: راه اندازی مرکز مشاوره علمی در مباحث اصولی برای اولین بار در انجمن اصول فقه، داوری در کتاب سال، ارزیابی مقالات، بررسی پایان نامه و مدارج علمی، انجام فعالیت هایی در اصول فقه مقارن، راه اندازی حلقه علمی در فلسفه علم اصول، تلاش برای ارائه موضوعات اصولی مسئله محور، چاپ کتاب همچون مجموع مقالات علمی شکوه مرجعیت در دو جلد، تلاش برای کاربردی کردن قواعد علم اصول با انجام فعالیت های تطبیقی علم اصول، تلاش برای ظرفیت شناسی علم اصول با استفاده از تجربیات مختلف در عرصه علم اصول از دیگر فعالیت های این انجمن است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی اظهارداشت: این انجمن همواره در سه رتبه نخست انجمن های علمی بوده و هیچ گاه تلاش علمی آن متوقف نشده  و در زمان فعلی که این ویروس منحوس مراکز علمی را به تعطیلی کشانیده است،  فعالیت این انجمن نیز تعطیل نشد و در فضای مجازی تلاش هایی داشته است.

رئیس انجمن اصول فقه حوزه افزود: این انجمن از زمان تأسیس تاکنون چهار دوره پرتلاش علمی را گذرانیده است و معتقدم باید مدافع اصول فقه ضابطه مند و استدلالی سلف صالح گذشته باشیم؛ نه اصول بر اساس سکولار عقلایی بی ضابطه ولجام گسیخته وهمواره این چنین بوده است ولی باید تلاش کرد نواقص علمی را هم برطرف کرد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی گفت: اگر قرار باشد، زوائد علم اصول را بررسی کنیم، این بررسی هم باید ضابطه مند باشد، نه لجام گسیخته چرا که علم عرصه تأمل و تفکر و تدبر است و تحول در علم با هیاهو و سر و صدا و تخریب میراث گذشته محقق نمی شود بلکه تحول براساس حفظ میراث گذشتگان و ساختن راه های نوین برای تکامل میراث علمی گذشتگان به وجود می آید.

این استاد سطح عالی حوزه اظهارداشت: انجمن اصول فقه حوزه در طول فعالیت های خود، هیچ گاه با ارائه نظریه پردازی و نو آوری مخالف نبوده و دلیل و برهان آن برگزاری نشست های علمی متعدد با سلیقه های مختلف است و هیچ گاه این انجمن در مسیر و جناح علمی و سیاسی خاص فعالیت نکرده است.

وی بیان داشت: انجمن اصول فقه در طول چند سال فعالیت علمی موفقیت آمیز همواره در مسیر تحقق منویات مراجع عظام به ویژه رهبر معظم انقلاب گام برداشته و برای پاسداشت و جایگاه علم اصول، این انجمن در کنار فعالیت های سنتی و نوین خود روزی را به عنوان علم اصول پیشنهاد داد که به تأیید کتبی ۶ مرجع معظم تقلید نیز رسیده است.

استاد سطح عالی حوزه افزود: علوم مختلف جهانی دارای روز مشخصی در طول سال می باشند. به عنوان مثال روز پزشکی به نام ابوعلی سینا و... است، که البته این علما به شکلی عالمان حوزوی هستند، ولی متأسفانه حوزه علمیه برای هیچ کدام از علوم خود روزی را مشخص نکرده است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی گفت: در راستای پاسداشت اصول فقه،  این انجمن برای مهمترین علم پایه ای که علم اصول فقه است، روز وفات الشیخ الاعظم مرتضی الانصاری را پیشنهاد داده است .

رئیس سه دوره انجمن اصول فقه اظهار داشت: روز علم اصول می تواند این علم را از کالبد دیرینه سنتی حوزوی به مجامع علمی خارج از حوزه مانند مجامع علمی عامه  و دانشگاهی دنیا بیرون آورده و علم اصول فقه را معرفی کند.

وی بیان داشت: در این رابطه باید گفته شود که یکی از مشکلات حوزه، این است که علوم حوزوی از درون حوزه های علمیه نشر مناسبی به بیرون از خود نداشته است. دانشگاهیان از علوم فاخر حوزوی بی اطلاع هستند و بطور کلی علوم حوزوی از عدم نشر مناسب خود محرومیت هایی را ایجاد کرده اند. 

حجت الاسلام والمسلمین محمدی افزود: در این رابطه باید گفته شود که یکی از مشکلات حوزه، این است که علوم حوزوی از درون حوزه های علمیه نشر مناسبی به بیرون از خود نداشته است. دانشگاهیان از علوم فاخر حوزوی بی اطلاع هستند و بطور کلی علوم حوزوی از عدم نشر مناسب خود محرومیت هایی را ایجاد کرده اند.

استاد عالی حوزه افزود: همین مسئله سبب شده علم اصول با این قوت که قابل قیاس با علوم مشابه خود در جهان اسلام و جهان علمی غرب نیست و به مراتب قوی تر از اصول فقه عامه و علوم مرتبط مانند هرمنوتیک روشی و روش شناختی و فلسفی است، اما در مقام عمل، چندان جایگاه مناسبی نداشته باشد از سوی دیگر می ببینم که هرمنوتیک در جهان غرب در همه عرصه های زندگی مانند مسائل اجتماعی، تربیتی، فلسفی و حتی حکومتی اثرگذار بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی گفت: برای اینکه جلوی این آسیب گرفته شود و علم اصول از این غربت و مظلومیت بیرون بیاید و اصول فقه بتواند در مجامع و آکادمی های علمی جهان مؤثر باشد، از شورای عالی می خواهیم در همراهی با این دیدگاه و تایید مراجع عظام حوزه در جهت تثبیت این امر و تصویب قانونی آن کمک کنند.

وی عنوان کرد: چراکه تصویب این مسئله  می تواند در معرفی ارجمندی های اصول فقه شیعه به مجامع علمی دانشگاهی و دنیای اسلام و در صورت تصویب آن در سطح بین الملل بسیار موثر باشد و در جریان سازی تمامی عرصه های آن نقش مهمی ایفاء کند.

رئیس انجمن اصول فقه با بیان این که علم اصول به عنوان علم پایه ای ظرفیت بومی سازی علوم اسلامی را دارد، گفت: ما می توانیم با این منطق فهم دین و روش استنباط فقه بالمعنی الاعم با رویکرد روش استنباط فرافقهی در همه علوم مبتنی بر متون حوزوی علوم بلکه علوم مبتنی بر عقل و عقلانیت از این علم اصول می توانیم استفاده کنیم.

رئیس سه دوره انجمن اصول فقه اظهار داشت: علوم مختلف حوزوی مانند علم کلام و فقه های مضاف می تواند با اصول فقه حوزه روشمند و ضابطه مند در مسائل خود تکامل پیدا کند.

وی اضافه کرد: در همین باره باید گفته شود که در علم کلام نیاز به منطق فهم وروش استنباط کلامی، در علم تفسیر نیازمند به منطق فهم معارف قرآنی داریم که می توان از علم اصول مثل علم فقه برای روش فهم معارف کلامی و تفسیری استفاده کنیم.

استاد عالی حوزه با اشاره به دوران مدیریت خود در انجمن اصول فقه افزود: مدتی که عهده دار مسئولیت انجمن اصول مشغول بودم، همه تلاشم ارتقاء سطح علمی اصول فقه بوده و در دوره جدید نیز باید این انجمن با قوت و غنای بیشتر و بلکه با نو آوری های جدید به حرکت خود ادامه دهد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی با بیان این که سال ۹۹ یکی از سالهای پر افتخار این انجمن بوده چرا که در این سال مجله اصول فقه مقام بسیار بالای علمی پژوهشی را بدست آورد، گفت: تا کنون در حوزه علمیه قم مجله علمی پژوهشی اصولی نداشته ایم و این مقام بالای علمی از نظر استاندارد جهانی می تواند زمینه ساز بسیار خوبی برای ارائه نظریه های اندیشمندان اصولی، محققان این علم حوزوی، اساتید و فرهیختگان باشد.

وی اظهارداشت: این انجمن از همه حوزویان و دانشگاهیان در صورت داشتن نظریه جدید، تبیین نو و نقد و بررسی مسائل اصولی و تطبیقی در مجله علمی پژوهشی ارسال کنند. از همه مؤسسات علمی می خواهیم مقالات خود را به این انجمن ارسال کنند.

رئیس انجمن فقه اصول بیان داشت: از صاحبان پایان نامه های اصولی می خواهیم مقاله پایان نامه خود را به این انجمن ارسال و در صورت ارزیابی مثبت در این مجله علمی پژوهشی منتشر خواهد شد.

این استاد عالی حوزه افزود: در شرایط کنونی انتخابات مجمع عمومی انجمن در مصلی قدس برگزار و دوره نخست آن با معرفی ۵ نفر از اساتید آقایان نیازی، واعظ موسوی، بستان، رحمانی سبزواری و بنده به کار خود پایان داد و  به زودی نیز دوره دوم انتخابات برای معرفی دو  نفر دیگر از اعضاء هیات مدیره و دو نفر بازرس برگزار و در همین راستا نیز هم رئیس جدید این انجمن هم معرفی خواهد شد.

وی اظهارداشت: امید است این انجمن در دوره جدید خود در عرصه های مختلف اصولی بیش از گذشته پیشگام باشد.

۳۱۳/۴۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha