پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
فعالان مدنی از بازداشت در فرودگاه تنها به خاطر مسلمان بودن می‌گویند

حوزه/ دو فعال مسلمان که در کارهای خیریه دست دارند می‌گویند به خاطر دین و اعتقادات مذهبی‌شان در فرودگاه منچستر مورد بازداشت و بازجویی قرار گرفته‌اند.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه» به نقل از asianimage، دو فعال مدنی و بشردوست مسلمان می‌گویند که به صورت جداگانه تنها به خاطر مسلمان بودن در فرودگاه منچستر در انگلیس تحت بازداشت و بازجویی غیرقانونی قرار گرفته اند.

یک فعال اجتماعی و یک مدیر وبسایت خیریه جمع آوری کمک‌های مالی برای نیازمندان می‌گویند که لایحه بحث برانگیز «مبارزه با تروریسم» به حربه‌ای علیه مسلمانان تبدیل شده است. طبق این قانون پلیس بریتانیا می‌تواند مسافران را در فرودگاه‌ها، پایانه های بین المللی راه آهن و بنادر به مدت ۶ ساعت بازداشت کرده و مورد تفتیش قرار دهد.

بازداشت شدگان حق سکوت ندارند و باید تلفن، لپ تاپ و رمز عبور خود را تحویل دهند. این قانون بحث برانگیز است زیرا براساس آن ماموران می‌توانند بدون هیچ دلیلی مسافران را بازداشت، تفتیش و بازجویی کنند.

علی شان مدیرعامل درگیر در کارهای خیریه است که از فناوری تا جمع آوری کمک‌های مالی در داخل و خارج از انگلستان فعالیت دارد. وی می‌گوید پلیس هنگام بازگشت از یک سفر کاری به ترکیه در ۶ سپتامبر او را بازداشت  کرده و مورد بازجویی قرار داده است.علی گفت: این دلهره آور و بسیار مرعوب کننده بود. آیا من مرتکب جرمی شده ام؟ این چه قانونی است که آنها می‌توانند خودسرانه هر کسی را بر اساس ظاهر بازجویی کنند؟

وی افزود: آنها به من گفتند که طبق قانون بازداشت شدم ، به همین دلیل حق سکوت نداشتم. از آنها پرسیدم که چرا مرا متوقف کردند. آنها گفتند که تصادفی است و مرا به اتاق بسیار کوچکی بردند.

علی افزود: سئوالاتی از من پرسیده شد مبنی بر اینکه نظرم راجع به «جهاد» چیست؟ و اینکه در چه مسجدی نماز می‌خوانم؟ کلمه «خلافت» چه معنی دارد؟ و نظرم را درباره بمب گذاری پرسیدند و اینکه به چه فرقه‌ای تعلق دارم یا نظرم راجع به داعش و بن لادن چیست؟!

گفته می‌شود قانون مبارزه با تروریسم انگلیس باعث شده که در طی سال‌ها هزاران مسلمان در ورودی‌ها و خروجی‌های این کشور بدون هیچ دلیلی و تنها به خاطر اعتقادات مذهبی‌شان متوقف شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha