چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
مهدهای کودک

حوزه/ مهدهای کودک جایی که قرار است کودکان این سرزمین اولین دوره های یادگیری خودشان را سپری کنند اما با چه برنامه و روشی قرار است این آموزش ها داده شود، موضوعی که این روزها به دغدغه اصلی کارشناسان و والدین تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» " بر اساس گزارش‌های رسیده وضعیت مهدکودک‌ها به‌هیچ‌وجه خوب نیست و نباید به مهدکودک‌ها نگاه مراکز خدماتی داشت بلکه مراکز مهم آموزشی و پرورشی هستند." این بخشی از بیانات رهبر انقلاب در ارتباط تصویری با وزیر، معاونان، مدیران و رؤسای وزارت آموزش‌وپرورش در شهریورماه امسال است که نشان‌دهنده‌ای اهمیت مهد کودک‌ها و نقشی است که می‌توانند در رشد و تعلیم کودکان داشته باشند.

در این میان هر از گاهی تصاویر و فیلم‌هایی از برخی از مهدکودک‌ها در فضای مجازی منتشر می‌شود که نشان‌دهنده‌ای عدم نظارت کافی بر عملکرد و فعالیت مهدکودک‌ها است.

محتواهای آموزشی در مهد کودک‌ها با هنجارها و ارزش‌های جامعه دینی ما تطبیق ندارد

صدیقه صدیق مدیرکل دفتر امور بانوان استانداری قم در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به فعالیت گسترده مهدکودک‌ها در سال‌های اخیر اظهار داشت: مهدکودک‌ها در دنیای امروز به جایگزینی برای خانواده‌ها در زمینه آموزش و نگهداری تبدیل شده‌اند و ضرورت دارد که نظارت جدی نری بر روی آن‌ها صورت بگیرد.

وی نظارت بر محتوی آموزشی ارائه شده در مهدکودک را مهم برشمرد و بیان داشت: متأسفانه نظارتی که بر سایر بخش‌های مهدکودک‌ها از قبیل سرانه و. وجود دارد بر محتوای آموزشی و شاخص‌های آموزش‌وپرورشی آن‌ها این نظارت وجود نداشته است.

صدیق ادامه داد: علاوه بر این در بسیاری از زمان‌ها آنچه که در مهدکودک‌ها به‌عنوان آموزش به کودکان که در سنین بسیار حساس و مهم قرار دارند و پایه‌های زندگی آنها شکل می‌گیرد ارائه می‌شود بر اساس محتواهای آموزشی و پرورشی نبوده در برخی موارد با هنجارهای اجتماعی و ارزش‌های جامعه دینی ما تطبیق ندارد.

وی داشتن نگاه اقتصادی در مهدکودک‌ها را یک آسیب برشمرد و ابراز داشت: بسیاری از مهدکودک‌های خصوصی حتی برخی از مهدکودک‌های دولتی تبدیل به بنگاه‌های اقتصادی شده‌اند که بتواند جاذبه بیشتری برای جذب خانواده‌ها داشته باشد.

 مدیرکل دفتر امور بانوان استانداری قم تصریح کرد: حتی در نوع پوششی که برای مهدکودک انتخاب شده و نوع آموزشی که ارائه می‌شده مانند آهنگ‌ها، متن‌ها و محتواها منطبق با هنجارهای جامعه دینی ما نبوده است البته این انتقادها همیشه وجود داشته است.

وی همکاری و تعامل بهزیستی و آموزش‌وپرورش را مهم برشمرد و بیان داشت: طبق قانون محتواهای آموزشی و نظارت بر محتواهای آموزشی برعهده آموزش‌وپرورش است اما ازآنجاکه ارائه مجوزها و نظارت‌ها بر مهدکودک‌ها برعهده بهزیستی بوده است این کار هم درست انجام نمی‌شود و در این مسئله باید به وحدت رویه برسیم تا یک نهاد مسئول و متولی امور باشد تا امکان بازخواست پیگیری است نهاد امکان‌پذیر شود.

نظام آموزش باید از مهدکودک‌ها تا دبیرستان پیوسته باشد

معصومه ظهیری معاون فرهنگی حوزه‌های علمیه خواهران نیز در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به دغدغه‌های رهبر انقلاب در این زمینه، اظهار داشت: در روایات ما وجود دارد که کودکان در چهار سال اول زندگی خود بسیاری از مسائل را یاد می‌گیرند یعنی اولین محل آموزش کودک در خانواده است سپس تحویل مراکز دیگر آموزشی می‌شوند اما اکنون مقطع جداگانه‌ای در کشور وجود دارد که این مقطع جداگانه ما به‌صورت تکه‌تکه است و یکپارچه نیست این مقطع جداگانه مهدکودک‌ها هستند که بخشی از آن‌ها زیر نظر بهزیستی و بخشی دیگر زیر نظر مراکز قرآنی قرار دارند و بعد از آن پیش دبستانی‌ها که به آموزش‌وپرورش سپرده شده است.

وی با بیان این‌که مهدکودک‌ها باید از بی‌برنامگی خارج شوند، افزود: مهدکودک‌ها به یاد از روش تعلیم و پرورش و مراقبت کودک و استفاده کنند و از بی برنامه‌ای خارج شوند یکی از مشکلاتی که اکنون وجود دارد این است که مهدکودک‌ها نظام واحد مدون آموزشی و روشمند را ندارند و در بسیاری از موارد مهدکودک محل نگهداری کودکان است و در بسیاری از موارد مهدکودک‌ها محل تفریحات است و حتی برخی از این مهدکودک‌ها نظام‌مند نیستند و هیچ برنامه خاصی ندارند.

ظهیری به رشد کمی مهدکودک‌ها در دهه‌های اخیر اشاره کرد و بیان داشت: مهدها کودک‌ها تبدیل به سیستم‌های آموزشی شده‌اند و پیش از نظام آموزش رسمی، کودکان وارد آن می‌شوند و اکنون مهدکودک‌ها از فراوانی بیشتری برخوردار هستند.

معاون فرهنگی حوزه‌های علمیه خواهران ادامه داد: مهدکودک‌ها به نحوی قبل از نظام آموزش‌وپرورش رسمیت دارند پس هر مسئله‌ای که رسمیت دارد باید نظام‌مند باشد این نظام‌مند بودن هم از جهت سخت‌افزاری و هم از جهت نرم‌افزاری باید باشد.

وی تصریح کرد: حتی شاهد هستیم که در سال‌های اخیر مهدکودک‌های بدون مجوز فراوانی ایجاد شده‌اند که هیچ نظارتی بر روی آن‌ها نیست.

یک متولی مسئول مهدهای کودک باشد

وحید قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی کشور نیز در این زمینه اظهار داشت: در حال حاضر حدود ۷ درصد از کودکان زیر ۶ سال در کشور در مهدهای کودک حضور دارند که این رقم حدود ۶۶۱ هزار کودک را بالغ می‌شود که در قالب ۵۶۰۰ مهدکودک شهری، هفت هزار و ۲۰۰ روستا مهدها و حدود ۶۵۰۰ مهد در مناطق حاشیه شهرها حضور دارند و در حال حاضر ۵۷ هزار مربی در مهدهای کودک مشغول فعالیت هستند.

قبادی دانا افزود: سازمان بهزیستی پیشنهاد خودش را به شورای‌عالی انقلاب فرهنگی تقدیم کرده، مبنی‌بر اینکه یک متولی مسئول مهدهای کودک باشد. ما اعلام می‌کنیم اگر آموزش‌وپرورش بپذیرد به‌عنوان متولی اصلی اداره و مدیریت مهدکودک صفر تا صد مسئولیت را بپذیرد، ما به‌عنوان سازمان بهزیستی آماده هستیم که موضوع صدور مجوز و ارائه برنامه را که در قانون آمده است به آموزش‌وپرورش بسپاریم تا آموزش‌وپرورش علاوه بر تعیین شاخص‌های آموزشی و پرورشی و تدوین محتوا و نظارت بر مهدکودک، این موضوع را هم در واقع بتواند انجام بدهد تا اینکه یک متولی وجود داشته باشد.

در پایان باید گفت هرچند که بیماری کرونا موجب تعطیلی مهدهای کودک شده است اما نباید از غفلت مسئولان در خصوص این مراکز تربیتی و آموزشی به‌سادگی گذشت و قبل از این‌که این غفلـت آثار زیان باری به همراه بیاورد باید به حال مهدهای کودک فکری اساسی کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha