شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
بورس

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

کرونا به GDP آمریکا رسید
 نشریه انجمن پزشکی آمریکا، اعلام کرد که نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که تبعات شیوع ویروس کرونا برای اقتصاد و مردم آمریکا بسیار سنگین تمام خواهد شد و می‌تواند 16 تریلیون دلار به تولید ناخالص داخلی و زندگی مردم این کشور آسیب بزند. در حالی که بسیاری از تحقیقات تاثیر کرونا بر تولید ناخالص داخلی آمریکا را مورد ارزیابی قرار می‌دهند اما تحقیقات جدید رویکرد متفاوتی را در پیش گرفته است. لائورنس سامرز، کارمند سابق وزارت خزانه‌داری آمریکا و دیوید کاتلر، استاد اقتصاد دانشگاه هاروارد، که این تحقیق را انجام داده‌اند ضرر ناشی از دست رفتن جان مردم و تبعات اقتصادی کرونا را هم در تحقیقات خود مدنظر قرار دادند. در حالی که حدود 8 میلیون نفر در آمریکا به کرونا مبتلا شدند تعداد قربانیان این کشور از 215 هزار نفر عبور کرده  و این تحقیق می‌گوید تا سال آینده تعداد کشته‌های کرونا در آمریکا به 625 هزار نفر در آمریکا خواهد رسید. با در نظر گرفتن ارزش تئوری 7 میلیون دلار به ازای هر نفری که جان خود را از دست داده، 4.4 هزار میلیارد دلار به خاطر کشته شدن قربانیان ناشی از ابتلا به کرونا ضرر مالی ایجاد خواهد شد. انتظار می‌رود شیوع کرونا تبعات بلند مدتی را بر سلامت جامعه آمریکا و به خصوص آنهایی که از ابتلا به کرونا نجات یافته اما آسیب جدی دیده‌اند، داشته باشند. این اتفاق نه تنها به افزایش مرگ و میر در آمریکا منجر خواهد شد بلکه تبعات بسیار سنگینی از نظر اقتصادی خواهند داشت و نویسندگان گزارش می‌گویند تا سال آینده 2.6 تریلیون دلار ضرر مالی هم به بار خواهد آمد. این تحقیق می‌گوید حتی کسانی که تماسی با کرونا هم نداشته‌اند از تبعات آن گریزی نخواهند داشت. آسیب ناشی از مرگ عزیزان، خانه نشینی و تنهایی نیز می‌تواند از نظر سلامت روانی تبعات بسیار سنگینی داشته باشد. همین امر از نظر اقتصادی هم تاثیر منفی داشته و می‌تواند حدود 1.6 تریلیون دلار ضرر مالی ایجاد کنند. نصف دیگر ضرر 16 تریلیون دلاری شیوع کرونا در آمریکا نیز مربوط به کاهش شدید درآمد خانوارها به خاطر رکود اقتصادی ایجاد شده است. سامرز و کاتلر در گزارش خود به آمار ارائه شده از سوی دفتر کنگره بودجه اشاره کرده که حاکی از آن بود تا سال آینده 7.6 تریلیون دلار از تولید ناخالص آمریکا به خاطر کرونا از دست خواهد رفت. آنها در تحقیق خود می‌گویند ضرر مالی کرونا بیش از دو برابر تمام پولی است که آمریکا در جنگ‌های خود از سال 2001 در افغانستان، عراق و سوریه هزینه کرده است. این تحقیق مدعی است که ضرر کلی کرونا 16 تریلیون دلار است که معادل 90 درصد تولید ناخالص داخلی آمریکا به شمار می‌رود. به عبارت دیگر هر خانواده 4 نفره آمریکایی به خاطر کرونا 200 هزار دلار ضرر خواهد کرد. نتایج این تحقیق در حالی از ضرر 10ها هزار میلیارد دلاری آمریکا به خاطر کرونا حکایت دارد که نمایندگان مجلس آمریکا در حال تدوین طرح مربوط به اجرای یک بسته کمک اقتصادی دیگر برای مقابله با تبعات اقتصادی این همه گیری هستند. تحقیق سامرز و کاتلر مدعی است که در هر طرح کمک اقتصادی 5 درصد بودجه باید به افزایش تست‌ها و ره‌گیری تماس افراد کرونایی با دیگران، اختصاص داده شود.

بورس با ریزش سنگین کارش را آغاز کرد
شاخص کل بورس تهران در ادامه روند کاهشی خود با ریزش ۲۰ هزار واحدی در همان یک ساعت اولیه معاملات در کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی عقب نشینی کرد. شاخص هم وزن نیز کاهش بیش از ۲ هزار واحدی داشته است. نمادهای فملی، شپنا، تاپیکو، وبملت، شتران، فولاد و خودرو بیشترین تاثیر منفی را در این روند داشته‌اند. شاخص کل فرابورس نیز با کاهش ۱۶۱ واحدی، به نیمه کانال ۱۶ هزار واحدی رسید.

«حساب خاص» پر شد
محمد حسینی با اشاره به اصل ۵۳ قانون اساسی، اظهار داشت: تمامی درآمدهای کشور و سایر دریافت‌ها باید به حساب خزانه کل کشور واریز و هزینه‌ها بر اساس میزان وصولی از حساب خزانه پرداخت شود این اصل یکی از اصول مترقی قانون اساسی است که متاسفانه در روند اجرایی کشور به فراموشی سپرده شده است. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم با بیان اینکه امروز شاهد آن هستیم که خزانه کل کشور نسبت به دریافت‌ها سهم کمتری به خود اختصاص داده است، گفت :در دولت آقای روحانی روند گذشته ادامه یافته و به جای یک خزانه سه خزانه ایجاد شده است .مشاور رئیس دیوان محاسبات کل کشور به تشریح انواع خزانه‌ها پرداخت و عنوان کرد: نخستین خزانه، خزانه کل کشور بوده که مدیریت آن با وزارت امور اقتصادی و دارایی است و درآمدهای عمومی و سایر دریافتهای قانون بودجه را شامل می شود و پرداخت‌ها نیز شامل حقوق و دستمزد و سایر موارد است. وی به دومین خزانه ایجاد شده پرداخت و یادآور شد:‌ در دو سال اخیر خزانه‌ای به نام سازمان هدفمندی یارانه‌ها ایجاد شده است. اگر به تبصره ۱۴ قانون بودجه مراجعه شود حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان به حساب این سازمان واریز و سپس بر اساس دستور رئیس سازمان برنامه و بودجه به دستگاه ها و نیز برای یارانه نقدی پرداخت می‌شود. این نماینده سابق مجلس افزود: علاوه بر این دو خزانه روند برداشت‌ها از صندوق توسعه ملی برای مباحث مختلف در دولت یازدهم شدت بیشتری گرفته است. حسینی به خزانه سوم اشاره کرد و اظهارداشت: این خزانه با نظر رئیس جمهور در وزارت نفت ایجاد شده که صرفاً به «حساب خاص» بر اساس دستور مستقیم رئیس جمهور اختصاص دارد. وی ادامه داد: یکی از این برداشت‌ها همان ۱۲۰ میلیارد تومان متعلق به خرید ساختمان دانشکده فناوری‌های نوین دانشگاه شهید بهشتی است. مشاور رئیس دیوان محاسبات کشور با طرح این سوال که اساساً این خزانه سوم از چه زمانی تشکیل و چه میزان منابع به آن واریز شده و پرداخت ها به چه منظور و چه موضوعات و افرادی بوده است، تصریح کرد: تنها در سال ۹۸ از محل مازاد فروش داخلی فرآورده های نفتی که در اختیار وزارت نفت است به این حساب ۲۷ هزار میلیارد تومان واریز شده و شماره حساب ۲۵۰۱ خزانه نزد بانک مرکزی متعلق به این موضوع است. عضو سابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس این مسئله را یکی از مفسده‌های قانون بودجه دانست و افزود: امیدواریم رابطه نفت و دولت اصلاح شود. بسیاری از منابع نفتی در حساب های خاص واریز می‌شود که باید شفاف شده و دست اندازی به آن متوقف شود. 30 تیرماه با دستور رئیس جمهور 120 میلیارد تومان از محل منابع صندوق توسعه ملی که برای مقابله با کرونا در نظر گرفته شده، برای خرید ساختمان دانشکده فناوری‌های نوین دانشگاه شهید بهشتی تخصیص یافت که در 6 مرداد ماه این محل این تخصیص اصلاح و به حساب خاص رئیس جمهور تغییر کرد. در این رابطه گزارشی از تناقضات و شفاف نبودن حساب خاص و منابع و پرداخت‌های آن منتشر شد.

عرب ها به فرانسوی ها پشت کردند
 چندین شرکت غذایی عربی در واکنش به اظهارات اسلام ستیزانه رییس جمهور فرانسه، محصولات فرانسوی را از فروشگاههایشان جمع آوری کردند. انجمنهای بازرگانی عربی متعدد در اعتراض به اظهارات اخیر امانوئل مکرون، رییس جمهور فرانسه درباره اسلام، بایکوت محصولات فرانسوی را اعلام کرده اند. ماکرون اوایل ماه جاری وعده داد با جدایی طلبی اسلام گرایانه که بیم آن می رود در برخی از جوامع مسلمانان در فرانسه رشد کند، مبارزه خواهد کرد. وی همچنین با اظهارات اهانت آمیز در خصوص اسلام، اعلام کرد که دولتش در دسامبر لایحه ای را برای تحکیم قانون ۱۹۰۵ که رسما دین و سیاست را در فرانسه جدا کرد، معرفی خواهد کرد. اظهارات ماکرون علاوه بر حمایتش از انتشار کاریکاتورهای موهن به ساحت پیامبر اسلام، باعث به راه افتادن کارزاری در شبکه های اجتماعی برای بایکوت محصولات فرانسوی در فروشگاههای کشورهای عربی و ترکیه شد. هشتگهایی مانند محصولات فرانسوی را بایکوت کنند به انگلیسی در کشورهایی نظیر کویت، قطر، فلسطین، مصر، الجزایر، اردن، عربستان سعودی و ترکیه ترند شدند. در کویت، رییس هیات مدیره و اعضای هیات مدیره جامعه تعاونی النعیم تصمیم گرفتند همه محصولات فرانسوی را بایکوت کرده و از قفسه های فروشگاه جمع آوری کنند. انجمن ضحیات التحر هم اقدام مشابهی انجام داد و اعلام کرد در واکنش به مواضع رییس جمهور فرانسه و حمایت وی از کاریکاتورهای موهن به ساحت پیامبر اسلام، تصمیم گرفتیم همه محصولات فرانسوی را از بازار و شعبه ها تا اطلاع ثانوی جمع آوری کنیم. در قطر شرکت لبنیاتی وجباح بایکوت محصولات فرانسوی را اعلام کرد و وعده داد جایگزینهای دیگری عرضه کند. شرکت کالاهای مصرفی المیرای قطر هم در توییتر اعلام کرد تا اطلاع ثانوی کالاهای فرانسوی را از قفسه هایش جمع آوری کرده است. این شرکت اعلام کرد به عنوان یک شرکت ملی مطابق با دیدگاهی که از مذهب حقیقی و آداب و سنن خود داریم و به شکلی که در خدمت کشور و ایمانمان باشد و تمایلات مشتریانمان را برآورده کند، عمل می کنیم. دانشگاه قطر هم به این کارزار پیوست و مدیریتش با اشاره به سوءاستفاده از اسلام و نمادهایش، هفته فرهنگی فرانسه را تا زمان نامعلومی به تعویق انداخت. شورای همکاری خلیج فارس اظهارات ماکرون را غیرمسئولانه خواند و اعلام کرد این اظهارات باعث گسترش فرهنگ نفرت در میان افراد می شود. بر اساس گزارش پایگاه خبری شبکه الجزیره، سازمان همکاری اسلامی روز جمعه ادامه حملات فرانسه علیه مسلمانان با اهانت به نمادهای مذهبی را محکوم کرد.

سازمان ملل برای مسلمانان روهینگیا دست به جیب شد
طبق اعلامی که در رابطه با کمک به صدها هزار پناهجوی روهینگا انجام گرفت، اهداکنندگان بین المللی ۶۰۰ میلیون دلار برای حمایت از مسلمانان آواره روهینگیا متعهد شدند. فیلیپو گراندی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل گفت: جامعه بین المللی با اعلام بودجه امروز خود با مبلغ ۵۹۷ میلیون دلار ، تعهد قوی خود را در قبال پاسخ بشردوستانه نشان می‌دهد. بیش از ۷۳۰،۰۰۰ مسلمان روهینگیا ، اعضای اقلیت تحت آزار و شکنجه مسلمان ، در سال ۲۰۱۷ از میانمار گریختند و به کشور همسایه بنگلادش پناهنده شدند. که نتیجه یک سرکوب نظامی بود که به گفته سازمان ملل متحد با هدف نسل کشی انجام گرفت. میانمار این ادعاها را رد کرده و مسلمانان را شورشیانی خوانده که به پلیس حمله کرده‌اند. نزدیک به یک میلیون مسلمان روهینگیایی اکنون در اردوگاه‌های شلوغ بنگلادش زندگی می‌کنند که بزرگترین شهرک پناهجویان جهان را تشکیل می‌دهد. صدها هزار نفر در ایالت راخین میانمار باقی مانده‌اند ، جایی که آنها به عنوان مهاجران غیرقانونی از بنگلادش شناخته می‌شوند و در اردوگاه‌ها و روستاها محبوس هستند و عمدتاً حق شهروندی ، حرکت آزاد و دسترسی به خدمات بهداشتی را ندارند. ده ها نفر در سال جاری در حالی که سفرهای خطرناکی را با قایق به مالزی برای جستجوی زندگی بهتر آغاز کرده بودند ، جان خود را از دست دادند. گرندی دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل گفت که تعداد فزاینده سفرهای دریایی - امسال ۲۴۰۰ نفر - نشان دهنده ناامیدی رو به رشد در اردوگاه‌ها است. شهریار علم ، وزیر امور خارجه بنگلادش ، گفت که این کشور از میزبانی از این تعداد پناهنده خسته شده است و گفت که این وضعیت «غیرقابل دفاع» است. وی با بیان اینکه روهینگیا باید در اسرع وقت به میانمار برگردند ، گفت: بنگلادش در موقعیتی نیست که دیگر بتواند این بار را تحمل کند. وی گفت ، بنگلادش قصد دارد ۱۰۰ هزار پناهجو را به باسان چار منتقل کند ، یک جزیره مستعد سیل که در آن مسکن احداث کرده است.
 
پرونده سود بانکی بسته شد
پرونده افزایش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی بسته شد. عبدالناصر همتی می‌گوید که افزایش نرخ بهره بانکی در شرایط کنونی بعنوان ابزار مهار تورم استفاده نخواهد شد و باید به روش‌های دیگری متوسل شد. این سخنان رئیس کل بانک مرکزی در شرایطی است که برخی کارشناسان پیشنهاد می دادند با افزایش نرخ سود بانکی، بار دیگر جذابیت بانکها بعنوان پارکینگ نقدینگی افزایش یابد. مردم هم امید داشتند بخشی از ضرر و زیان‌های ناشی از سرمایه‌گذاری در بورس طی ماههای گذشته، با این اقدام جبران شود. اما عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی شب گذشته با انتشار پیامی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت که افزایش نرخ سود بانکی سیاستی نیست که توفیق قطعی داشته باشد و بر همین اساس بانک مرکزی بدنبال روش‌های دیگری برای کاهش فشار تورمی در بازارها است. در این میان، به موازات این اعلام سیاستگذار پولی، بانکها خود برای جذب منابع بیشتر تلاش‌هایی را شروع کرده‌اند که بر مبنای آن، بتوانند منابع بیشتری را از مردم جذب کنند. به همین دلیل گمانه‌زنی‌ها نسبت به افزایش غیررسمی سود بانکی نیز قوت گرفته است. یک مدیر نظام بانکی می‌گوید: با توجه به اینکه دولت بنایی برای افزایش نرخ سود بانکی ندارد و از سوی دیگر، بسیاری از منابع مالی هم اکنون سرگردان برای ورود به بازارهای جدید هستند، برخی بانکها تلاش‌های خود برای جذب این سپرده‌ها را آغاز کرده‌اند تا بلکه بتوانند بخشی از این منابع را جذب کنند.او می‌افزاید: برخی از شعب بانکی به صورت زیرپوستی کار جذب سپرده‌ها با نرخ‌هایی بالاتر از نرخ مصوب را آغاز کرده و تلاش دارند تا با در نظر گرفتن برخی مشوق‌ها برای متصدیان شعب خود، به جذب سپرده بیشتری بپردازند که البته اگر این حرکت عام شود، حتماً باید خود را در آمار آتی بانک مرکزی مبنی بر جذب سپرده‌های بانکی نشان دهد.

بورس عربستان سقوط آزاد کرد
نگرانی از شدت گرفتن شیوع کرونا در عربستان باعث شد که مهمترین شاخص بورسی این کشور یعنی تداول با ریزشی سنگین به کمترین سطح پنج ماه اخیر خود برسد. در آخرین دور از معاملات کاری بورس ریاض، شاخص تداول ۴.۱ درصد ریزش کرد و به سطح ۸۱۵۴.۵۹ واحدی عقب نشست. بیشترین تاثیر در ریزش شاخص تداول مربوط به سقوط نمادهای ساختمانی و پتروشیمی نظیر آرامکو بود که بزرگ ترین شرکت این کشور محسوب می شود. در ماه های اخیر تورم عربستان مجددا از سطح پنج درصدی عبور کرد و بسیاری از نهادهای بین المللی پیش بینی کرده اند رشد اقتصادی این کشور نیز منفی باشد. از ۱۹۸ نماد بورسی شاخص تداول ۱۹۵ نماد در معاملات اخیر قرمزپوش شدند. در بین دیگر بوسر های منطقه، شاخص بورس ابوظبی امارات ۰.۴ درصد ریزش کرد اما شاخص بورس دوبی با رشد ۰.۳ درصدی به کار خود خاتمه داد. در مصر نیز شاخص بورس نزولی بود و نمادهای بزرگ بورسی به ویژه در بخش بانکی با ریزش های سنگینی بسته شدند. در طول چهار ماه اخیر سرعت شیوع کرونا در عربستان تقریبا ثابت بود اما در روزهای اخیر این روند شدت گرفته و ترس از اعمال مجدد قرنطینه و رفت و آمدها باعث نگرانی معامله گران عربستانی شده است. تاکنون ابتلای قطعی بیش از ۳۴۴ هزار نفر در عربستان به کووید-۱۹ تایید شده است. محمد الشمیرانی- مدیر موسسه شمیرانی فایننشیال گفت: حس قوی بین معامله گران وجود دارد که مقامات به فکر ممنوعیت های جدیدی برای کاستن از سرعت شیوع کرونا افتاده اند. با این حال محمد العبدالعلی- سخنگوی وزارت بهداشت عربستان برنامه ریزی برای اعمال مجدد قرنطینه ها را رد کرده است. اقتصاد عربستان امسال با مشکلات عدیده ای دست به گریبان است و کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی روی توانایی مالی دولت تاثیر منفی زیادی گذاشته است. 

روسیه بزرگترین معدن طلای جهان را افتتاح کرد
بزرگترین معدنکار طلای روسیه، پولیوس، اعلام کرد در تلاش است مالکیت 100 درصدی معدن طلای سوخولوگ در سیبری را به دست آورد. تخمین زده می‌شود این معدن 540 میلیون تن سنگ معدن حاوی 40 میلیون اونس طلا ذخیره داشته باشد. طبق گفته این شرکت، ذخایر این معدن در سیبری بزرگترین ذخایر جهان است. پاول گراچف، مدیرعامل پولیوس گفت:«ذخایر این معدن از پایان ماه مه سال جاری میلادی 540 میلیون تن تخمین زده می‌شود که در هر تن به طور متوسط 2.3 گرم طلا وجود دارد. به این ترتیب معدن سوخوی لوگ بزرگترین معدن جدید و فعال طلا در جهان است. وی توضیح داد این ذخایر جدید موقعیت شرکت پولیوس به عنوان دومین معدنکار بزرگ دنیا از نظر میزان ذخایر را حفظ می‌کند. پولیوس ماه گذشته با یک قرارداد 128.2 میلیون دلاری برای خرید 22 درصد باقیمانده این ذخایر بزرگ موافقت کرد. شرکت پولیوس بزرگترین تولید کننده طلا در روسیه است. این شرکت در سال گذشته میلادی 2.8 میلیون اونس طلا تولید کرد و قصد دارد همین مقدار را هم در 2020 تولید کند.
 
تورم نقطه ای نزدیک 50 شد
به گزارش فارس، افزایش نرخ تورم نقطه ای ماهیانه (در مقایسه با ماه قبل) در مهرماه ۱۳۹۹، بالاترین نرخ در دهه ۹۰ بعد از مهرماه ۱۳۹۷ بوده است. افزایش نرخ تورم ماهیانه در مهرماه ۱۳۹۹، ۷.۱ واحد درصد بوده است. براساس گزارش مرکز آمار، منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل می‌باشد. نرخ تورم نقطه‌ای در مهر ماه ١٣٩٩ به عدد ٤١,٤ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ٤١.٤ درصد بیشتر از مهر ١٣٩٨ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌­اند. نرخ تورم نقطه‌ای مهر ماه ١٣٩٩ در مقایسه با ماه قبل ٧,٠ واحد درصد افزایش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی ها و دخانیات» با افزایش ٩,٠ واحد درصدی به ٤٠.٥ درصد و گروه «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» با افزایش ٦.٠ واحد درصدی به ٤١.٩ درصد رسیده است. این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ٤١,٣ درصد می‌باشد که نسبت به ماه قبل ٦,٨ واحد درصد افزایش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٤٢,٢ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٨,١ واحد درصد افزایش داشته است. منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل می‌باشد. نرخ تورم ماهانه مهر ١٣٩٩ به ٧,٠ درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، ٣.٤ واحد درصد افزایش داشته است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» به ترتیب ٥.٧ درصد و ٧.٦ درصد بوده است. این در حالی است که نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری ٧,١ درصد می‌باشد که نسبت به ماه قبل، ٣.٥ واحد درصد افزایش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٦.٩ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٣.٤ واحد درصد افزایش داشته است. منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن می‌باشد. نرخ تورم سالانه مهر ماه ١٣٩٩ برای خانوارهای کشور به ٢٧,٢ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ١,٢ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد. هم‌چنین نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب ٢٧,٣ درصد و ٢٦.٧ درصد می‌باشد که برای خانوارهای شهری ١,٢  واحد درصد افزایش و برای خانوارهای روستایی ١.٣ واحد درصد افزایش داشته است. در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «روغن‌ها و چربی‌ها» (کره پاستوریزه حیوانی و روغن جامد)، گروه «شیر، پنیر و تخم­مرغ» (تخم مرغ و خامه پاستوریزه)، گروه «سبزیجات» (فلفل دلمه‌ای، کاهو، نخود، پیاز و قارچ)، گروه «چای، قهوه و سایر نوشیدنی‌ها» (انواع نوشابه و آبمیوه) می‌باشد. در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات»، گروه «حمل و نقل» (قیمت انواع خودرو)، گروه «مبلمان و لوازم خانگی» (بخاری گازی، فرش ماشینی، لوازم پلاستیکی آشپزخانه، یخچال فریزر و ظروف شیشه‌ای آشپزخانه)، گروه «تفریح و فرهنگ» (لپ­تاپ، قطعات کامپیوتر، دوربین عکاسی و دوچرخه بچه­گانه) بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند. دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه در مهر ماه ١٣٩٩ برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ٢٤,٤ درصد برای دهک اول تا ٣٢.٥ درصد برای دهک دهم است. 

استیضاح وزیر اقتصاد کلید خورد
احمد نادری در پیامی که در صفحه شخصی خود منتشر کرد از شروع جمع‌آوری امضاء برای استیضاح وزیر اقتصاد خبر داد. نابسامانی بازار ارز، بورس و همچنین تخلفات در واگذاری‌ها از جمله دلایلی است که این نماینده مجلس برای استیضاح وزیر اقتصاد مطرح کرده است. گفتنی است در دو ماه اخیر شاخص کل بورس از دو میلیون واحد به حدود یک میلیون و 400 هزار واحد تنزل پیدا کرده است. از سوی دیگر اخیرا پرونده سازمان خصوصی‌سازی در ارتباط با واگذاری شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه نیز به دادسرای دیوان محاسبات کشور ارجاع شد. 

با ارزش ترین برندهای جهان معرفی شدند
موسسه اینتربرند امسال نیز به مانند سال های قبل اقدام به رتبه بندی با ارزش ترین برندهای جهان کرد که امسال نیز به مانند سال قبل، اپل جایگاه خود را در صدر فهرست حفظ کرد.  گزارش برترین برندهای جهانی در سال ۲۰۲۰ که برای سی امین سال متوالی منتشر شده است، نشان می‌دهد برندهای تکنولوژی به سلطه خود بر روی بازارها ادامه داده‌اند و این در حالی است که برندهای لوکس با سرعت زیادی در حال نزدیک شدن به آن‌ها بوده اند. طی ۳۰ سال تهیه این گزارش، نام ۳۰۰۰ برند در بین ۱۰۰ برند برتر دیده شده است که تنها ۳۱ برند توانسته‌اند خود را در بین برترین برندهای جهانی نگه دارند. برندهای برتر بر حسب معیارهایی چون میزان محبوبیت، گستره جغرافیایی بازار، ارزش سهام، ارزش برند، تعداد کارکنان و میزان فروش رتبه بندی شده‌اند. در ادامه با ۱۰ برند برتر جهان آشنا می‌شوید: ۱- اپل، آمریکا زمینه فعالیت: فناوری ارزش برند در سال ۲۰۲۰: ۳۲۳ میلیارد دلار ۲- آمازون، آمریکا زمینه فعالیت: خرده فروشی ارزش برند در سال ۲۰۲۰: ۲۰۰ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار۳- مایکروسافت، آمریکا زمینه فعالیت: فناوری ارزش برند در سال ۲۰۲۰: ۱۶۶ میلیارد دلار ۴- گوگل، آمریکا زمینه فعالیت: فناوری ارزش برند در سال ۲۰۲۰: ۱۶۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار ۵- سامسونگ، کره جنوبی زمینه فعالیت: فناوری ارزش برند در سال ۲۰۲۰: ۶۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار ۶- کوکا کولا، آمریکا زمینه فعالیت: نوشیدنی ارزش برند در سال ۲۰۲۰: ۵۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار ۷- تویوتا، ژاپن زمینه فعالیت: خودروسازی ارزش برند در سال ۲۰۲۰: ۵۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار ۸- مرسدس بنز، آلمان زمینه فعالیت: خودروسازی ارزش برند در سال ۲۰۲۰: ۴۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار ۹- مک دونالد، آمریکا زمینه فعالیت: غذایی ارزش برند در سال ۲۰۲۰: ۴۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار ۱۰- والت دیزنی، آمریکا زمینه فعالیت: سرگرمی ارزش برند در سال ۲۰۲۰: ۴۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار

گوسفند هم رکورد زد
علی‎اصغر ملکی رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی در ارتباط با افزایش قیمت گوشت گوسفندی در هفته های اخیر اظهار کرد: دلیل افزایش قیمت گوشت قرمز به دلیل گرانی گوسفند زنده است به طوری که قیمت گوسفند زنده به یکباره از 44 تا 45 هزار تومان به 57 تا 58 هزار تومان افزایش یافته است. وی افزود:  به طور معمول از هر کیلو گرم گوسفند زنده نیم کیلوگرم گرم گوشت به دست می آید و طبیعی است که با افزایش قیمت گوسفند نرخ گوشت نیز در قصابی و فروشگاه ها افزایش یابد. رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی ادامه داد: از دو هفته قبل 12 هزار تومان به قیمت گوسفند زنده اضافه شده و قیمت گوشت قرمز را نیز حدود 24 هزار تومان بالابرده است. وی در ارتباط با دلایل افزایش قیمت گوسفند زنده تصریح کرد: تولید و عرضه دام به بازار کم شده و دام سال قبل رو به اتمام است؛ از طرفی نهاده‌های دامی گران قیمت و قاچاق دام زنده به خارج کشور، قیمت‌ها را در بازار افزایش داده است. ملکی درباره قیمت امروز هرکیلوگرم گوشت شقه گوسفندی در تهران گفت: هر کیلوگرم گوشت شقه نر و با کیفیت به قیمت 125 تا 130 هزار تومان به دست خرده فروشان می رسد که آنها نیز می توانند با 10 درصد سود خرده فروشی این محصول را به فروش برسانند. بنابر گزارش میدانی قیمت هرکیلوگرم گوشت گوسفندی شقه ایرانی در بازار تهران از 115 هزار تومان تا 140 هزار تومان با توجه به شرایط کیفی در فروشگاه‌های مختلف قیمت گذاری می‌شود. قیمت هرکیلوگرم گوشت سردست گوسفندی با استخوان ایرانی نیز حدود 157 هزار تومان، گوشت ران گوسفندی با استخوان 158 هزار تومان و قیمت هر کیلوگرم گوشت سردست گوسفندی بدون دنبه 160 هزار تومان و ران گوسفندی بدون استخوان و ماهیچه با استخوان 161 هزار تومان به فروش می‌رسد. 

دلال های بزرگ ارز مجازی به دام افتادند
سرهنگ کارآگاه علی ولی پور گودرزی گفت: در رصدهای اطلاعاتی در فضای مجازی، مشخص شد که ۴ تن از کاربران فضای مجازی با فعالیت‌های ارزی در فضای مجازی نقش عمده ای در تعیین قیمت و گرانی‌ها و نوسانات قیمت ارز دارند که شناسایی و دستگیری آنها در اختیار تیمی از کارآگاهان این پلیس قرار گرفت. وی افزود: در بررسی به عمل آمده مشخص شد این گروه‌ها با تأسیس اتاق‌هایی در فضای مجازی در حوزه معاملات فردایی و کاغذی طلای آب شده و نرخ دهی بازار فعالیت دارند. این مقام انتظامی با اشاره به اینکه در این تحقیقات پلیسی ۴ فرد فعال در فضای مجازی شناسایی شدند، تصریح کرد: در ادامه تحقیقات، هویت این افراد شناسایی و با هماهنگی‌های قضائی هر ۴ متهم دستگیر و به مرجع قضائی معرفی شدند. رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ بیان کرد: علی رغم افزایش ۱۰ دلاری انس جهانی طلا، دستگیری اعضای این باند تأثیر فاحشی بر کاهش تقاضای معاملات فردایی و ریزش محسوس قیمت طلا و سکه داشته است. 

گوجه به کانال ۱۲ هزار رسید
افزایش چند برابری قیمت گوجه در این  ایام ، موجب نارضایتی مردم شده است تا آنجا که قشر کم برخوردار جامعه در تامین ابتدایی ترین مواد غذایی خود ناکام مانده‌اند. گوجه کیلوی ۱۲۰۰۰ تومان در حد توان خرید مردم نیستیکی از شهروندان گله مند از گرانی گوجه در گفتگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: این گرانی های دنباله دار کمر مردم را خم نموده و دیگرمردم توان تهیه مایحتاج زندگی خود را ندارند. این شهروند در ادامه بیان کرد:  گران شدن دلار، سکه و طلا رابطه مستقیمی با زندگی روزمره مردم ندارد، اما گرانی مواد غذایی ارتباط مستقیمی با سفره مردم دارد. این شهروند افزود: خرید گوجه کیلوی ۱۲۰۰۰ تومان حتی برای قشر مرفه جامعه هم مشکل است چه برسد به اقشار ضعیف و ناتوان جامعه که در تهیه قوت روزانه خود مانده اند. عرضه گوجه در این فصل نیاز به اتخاذ تدابیر مسئولین جهاد کشاورزی استیکی از عرضه کنندگان محصولات کشاورزی در گفتگو با خبرنگار فارس بیان کرد: گرانی گوجه دراین فصل از سال بخاطر سرما و تولید محدود این محصول می‌باشد. وی تصریح کرد: با آغاز فصل سرما و با توجه به اینکه گوجه در مناطق گرمسیری کشت می شود  و میزان تولید شده نمی تواند نیاز مصرفی داخل را تامین کند و عرضه این محصول با قیمت بالا ارائه می گردد. وی در ادامه بیان کرد : اگر مسئولین جهاد کشاورزی با ترویج کشت گلخانه ای گوجه در سراسر کشور اقدام کنند. دیگر حتی در فصل سرما هم به کمبود محصولات کشاورزی دچار نمی شویم. وی اذعان داشت: کشت گلخانه ای می تواند کمک بسیار زیادی در بحث تولید محصولات کشاورزی داشته باشد. مهدی عابدنژاد رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان بهبهان اظهار کرد: علت اصلی گرانی گوجه در بهبهان را باز شدن مرزها و صادرات گوجه به جهت فروش به کشورهای همسایه است. دبیر ستاد تنظیم بازار شهرستان  بهبهان بیان کرد: در بحث عرضه گوجه به لحاظ کمیت هیچ گونه مشکلی وجود ندارد و مرتبا بازرسان تنظیم بازار از غرفه های تره بار بازدید بعمل می آورند. وی تصریح کرد: علت افزایش این محصول را صادرات آن به مرز و فروش آن به قیمت یک دلار توسط صادر کنندگان دانست این امر باعث ترغیب تولید کنندگان به فروش آن در مرز بجای بازار داخل است. صادات محصولات غیر نفتی  باعث افتخار و کمک به رشد اقتصاد کشور می کند، اما این امر باید طبق ضابطه و نظارت دستگاه های مربوطه صورت پذیرد، تا با اولویت تامین نیاز داخل کشور صورت پذیرد. صادرات بی رویه و غیر اصولی نه تنها موجب پیشرفت بلکه موجب بروز مشکلات گسترده از جمله کمبود کالا  و گرانی می شود. دستگاه های دولتی دخیل در این امر باید بر میزان صادرات محصولات نظارت و هدفمند عمل کنند تا موجب بروز مشکل و عواقب بعدی نگردد. 

FATF ایران را در فهرست سیاه نگه داشت
گروه ویژه اقدام مالی (FATF)، مجمع عمومی خود را برگزار کرد و تصمیم گرفت تا ایران و کره شمالی را در فهرست سیاه خود نگاه دارد و محدودیت‌های سخت تری بر کشورهایی که در زمینه پولشویی و تامین تروریسم همکاری نمی کنند، اعمال کند. بر اساس اعلام آسوشیتدپرس و رویترز، مارکوس پلیر، رئیس FATF گفت با توجه به اینکه وضعیت این دو کشور تغییر نکرده است، همچنان در فهرست سیاه می مانند. وی از تمامی کشورها و مقامات ناظر خواست تا اقدامات واکنشی موثر در مورد این کشور اعمال کنند. وی گفت کشورهایی نظیر کره شمالی و شبکه شان در دور زدن تحریم ها زیرک تر شده اند از این رو مقامات باید نیز زیرک تر شوند. FATF بالغ بر 37 عضو دارد و ده کشور آن در فهرست خاکستری قرار دارند نظیر پاکستان، سوریه، یمن و پاناما. «گروه ویژه اقدام مالی» در سال ۱۹۸۹ در پاریس توسط سران گروه هشت (G8) و با مأموریت ادعایی پولشویی تأسیس شد. سران گروه جی-۸ ضرورت تشکیل چنین نهادی را یکسان کردن مقررات بانکی و مبارزه با پولشویی عنوان کردند. در سال ۲۰۰۱ و بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر، آنچه «تأمین مالی تروریسم» خوانده شده در دستور کار فعالیت‌های گروه ویژه اقدام مالی FATF قرار گرفت. نظارت بر عملکرد شبکه بانکی در سطح جهانی و در سطح کشورها رسالت اصلی FATF محسوب می‌شود. با وجود این، مواضعی که مقام‌های آمریکایی ابراز می‌کنند نشان می‌دهد که آنها FATF را ابزار مناسبی برای اعمال هر چه موثر تحریم‌ها علیه کشورهای ناهمسو با سیاست‌های آمریکا می‌دانند. 

چین دست به اصلاحات پولی زد
بانک مرکزی چین اعلام کرد با انجام اصلاحاتی، انعطاف پذیری یوآن را افزایش خواهد داد. رییس بانک مرکزی چین اعلام کرد این نهاد با کاهش محدودیت ها در استفاده از یوآن در پرداخت های خارجی، انعطاف پذیری یوآن را افزایش خواهد داد. به گفته یی گانگ- انجام اصلاحاتی از این قبیل برای باز کردن بیشتر درهای بخش مالی و بانکی این کشور به نظام بین المللی ضروری خواهد بود. رییس بانک مرکزی چین که برای شرکت در یک کنفرانس اوراق مالی در شهر شانگهای حضور یافته بود در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت نقش یوان در اقتصاد چین گفت: چین یوآن را یک ارز منعطف خواهد ساخت و اجازه خواهد داد تا نرخ ارز نقش ثبات بخشی خود در عرصه کلان اقتصادی تراز پرداخت های بین المللی را ایفا کند. وی افزود: برای آن که یوآن بیش از پیش به یک ارز جهانی تبدیل شود لازم است تا زیرساختهای پرداخت با استفاده از یوآن در پرداختهای خارجی تقویت شود و این کار انجام خواهد شد. در ماه های اخیر چین به تلاش های خود برای جهانی شدن یوآن شدت بخشیده است. عرضه ارز دیجیتالی این کشور یکی دیگر از اقداماتی است که با این هدف به سرعت در حال پیگیری است و بانک مرکزی چین پیشتر  با صدور بیانیه ای اعلام کرده بود که از زمان آغاز عملیات پایلوت آزمایشات فنی ارز دیجیتالی این کشور، حدود ۳.۱۳ میلیون تراکنش با استفاده از آن بین شهرهای مختلف این کشور نظیر شنژن و ژیون گان صورت گرفته است. این برنامه های پایلوت پیشرفت مثبتی داشته اند و از اواخر ماه آگوست تاکنون حدود ۶۷۰۰ کاربر دولتی چینی از این ارز دیجیتالی برای انجام امور مربوط به تراکنش ها استفاده کرده اند. یوآن از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون یکی از موفق ترین ارزها در برابر دلار بوده و ارزش آن در برابر اسکناس سبز طی این مدت بیش از شش درصد رشد داشته است. 

ساخت بزرگترین مزرعه پرورش حشره در جهان کلید خورد
یک استارتاپ فرانسوی ۲۲۴ میلیون دلار سرمایه برای ساخت دومین مزرعه پرورش حشره در شهر آمین فرانسه جمع کرده است. استارتاپ فرانسوی Ynsect می گوید تقاضای جهانی رو به رشد برای غذا، زمینهای موجود برای تولید مواد غذایی را دچار محدودیت کرده و این شرکت راه حل را در پرورش حشره در محیط های سربسته می داند. این شرکت کرمهایی تولید می کند که پروتئین لازم برای خوراک دام، غذای حیوانات خانگی و کود تولید می کنند و از سرمایه ای که تهیه کرده برای ساخت بزرگترین مزرعه حشره در جهان استفاده خواهد کرد. این مزرعه قرار است در اوایل سال ۲۰۲۲ راه اندازی شود و سالانه ۱۰۰ هزار تن محصولات حشره مانند پودر و روغن تولید خواهد کرد و در عین حفظ زمین، ۵۰۰ شغل ایجاد می کند. آنتوان هوبرت، مدیرعامل و یکی از موسسان شرکت Ynsect گفت: این مزرعه عمودی به ارتفاع ۴۰ متر و وسعت بیش از ۴۰ هزار متر مربع، بلندترین مزرعه عمودی جهان و نخستین مزرعه عمودی خواهد بود که آلایندگی کربن صفر دارد. بر اساس گزارش رویترز، نخستین مزرعه حشره این شرکت در شهر دال واقع در شرق فرانسه در سال ۲۰۱۶ راه اندازی شد. 

سکه ریخت
 قیمت‌ها در بازار سکه و طلا روند نزولی داشت به‌طوری که سکه تمام ‌بهار آزادی طرح جدید با افت بیش از ۳۵۰ هزار تومانی به بهای ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان فروخته شد. به  گزارش ایرنا، در ساعت ۱۴ امروز، سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به بهای ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم، ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش رسید. همچنین قیمت نیم‌سکه بهار آزادی هفت میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۷۰۰ میلیون تومان تعیین شد. در بازار طلا نیز هر گرم طلای ۱۸ عیار به مبلغ یک ‌میلیون و ۳۱۸ هزار تومان و هر مثقال طلا به بهای ۵ میلیون و ۷۱۰ هزار تومان فروخته شد. انس جهانی طلا نیز امروز به قیمت یک هزار و ۹۰۲ دلار معامله شد. قیمت هر اونس طلا در پایان معاملات دیروز با ۰.۱۱ درصد کاهش به یک هزار و ۹۰۲ دلار و ۵ سنت رسید.  قیمت طلا در پایان معاملات آتی دیروز برای تحویل در ماه دسامبر با ۰.۰۳ درصد افزایش به یک هزار و ۹۰۵ دلار و ۲۰ سنت رسید. هر اونس طلا که روز قبل تا یک هزار و ۹۰۰ دلار رسیده بود، با رشد ۰.۰۷ درصدی به رقم یک هزار و ۹۰۱ دلار فروخته شد. فعالان بازار طلا معتقدند با وجود افزایش حدود ۱۷ دلاری نرخ اونس طلا در بازارهای جهانی طی هفته اخیر، به دلیل باز شدن کانال‌های عرضه ارز و کاهش نرخ آن در داخل، سکه و طلا نیز روند نزولی در قیمت‌ها پیش گرفته اند به طوری که حباب سکه تا ۹۰۰ هزار تومان کاهش یافت، حبابی که حتی تا دو میلیون تومان نیز پیش رفته بود.
 
نرخ ارز ها کاهشی شد
بانک مرکزی نرخ رسمی ۴۷ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن، نرخ ۷ ارز افزایش و ۲۷ ارز کاهش یافت؛ نرخ ۱۳ ارز نیز ثابت ماند. براساس اعلام بانک مرکزی، هر دلار آمریکا برای امروز (دوشنبه) بدون تغییر نسبت به روز گذشته، ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. هر پوند انگلیس با ۸۲ ریال کاهش به قیمت ۵۴ هزار و ۶۹۳ ریال و هر یورو نیز با افت ۳۶ ریالی، ۴۹ هزار و ۷۰۳ ریال اعلام شد. بر اساس این گزارش، هر فرانک سوئیس ۴۶ هزار و ۴۰۹ ریال، کرون سوئد ۴ هزار و ۷۹۲ ریال، کرون نروژ ۴ هزار و ۵۲۹ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۶۷۹ ریال، روپیه هند ۵۷۰ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۷ هزار و ۴۴۲ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۲۶ هزار و ۱۳ ریال، یکصد ین ژاپن ۴۰ هزار و ۴۴ ریال، دلار هنگ‌ کنگ ۵ هزار و ۴۲۰ ریال، ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۱ ریال و دلار کانادا ۳۱ هزار و ۹۲۴ ریال قیمت خورد. همچنین نرخ دلار نیوزیلند ۲۸ هزار و ۶۱ ریال، راند آفریقای جنوبی ۲ هزار و  ۵۸۴ ریال، لیر ترکیه ۵ هزار و ۲۶۳ ریال، روبل روسیه ۵۵۰ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق ۳ هزار و ۵۲۸ ریال، لیر سوریه ۸۲ ریال، دلار استرالیا ۲۹ هزار و ۸۷۴ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۰ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۰ ریال، دلار سنگاپور ۳۰ هزار و ۹۰۱ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۴۹ هزار و ۵۴۴ ریال، ده روپیه سریلانکا ۲ هزار  و ۲۸۰ ریال، کیات میانمار ۳۳ ریال و یکصد روپیه نپال ۳۵ هزار و ۴۲۰ ریال تعیین شد. نرخ یکصد درام ارمنستان نیز ۸ هزار و ۷۲۰ ریال، دینار لیبی ۳۰ هزار و ۸۰۷ ریال، یوان چین ۶ هزار و ۲۸۲ ریال، یکصد بات تایلند ۱۳۴ هزار و ۱۲۲ ریال، رینگیت مالزی ۱۰ هزار و ۸۷ ریال، یک هزار وون کره جنوبی ۳۷ هزار و ۲۰۹ ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۲۳۸ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۹ هزار و ۷۹۷ ریال، لاری گرجستان ۱۳ هزار و ۲۴ ریال، یک هزار روپیه اندونزی ۲ هزار و ۸۶۳  ریال، افغانی افغانستان ۵۴۷ ریال، روبل جدید بلاروس ۱۶ هزار ۵۰۳ ریال، منات آذربایجان ۲۴ هزار و ۷۲۱ ریال، یکصد پزوی فیلیپین ۸۶ هزار و ۸۰۶ ریال، سومونی تاجیکستان ۴ هزار  و ۶۳ ریال، بولیوار جدید ونزوئلا ۴ هزار و ۲۰۶ ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۱ هزار و ۹۶۶  ریال ارزش‌گذاری شد. 
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha