شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
تصاویر/ بازدید آیت الله اراکی از نمایشگاه دست‌آوردهای معاونت آموزش حوزه

حوزه/ آیت الله محسن اراکی در گفت و گویی به هدف خود از صدور بیانیه ای علیه سید کمال حیدری پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله اراکی در گفتگو با روزنامه وطن امروز با اشاره به بیانیه خود علیه کمال حیدری، گفت: انتقادات زیادی به من کردند که چرا اینقدر تند نوشتی؟ چرا اینقدر از تعابیر تندی علیه سیدکمال حیدری استفاده کردی؟ من قبول می‌کنم این بیانیه تند بود اما معتقدم صدور چنین بیانیه‌ای بجا بود؛ چرا؟ به این علت که سیدکمال حیدری در اظهارنظری که کرده بود میراث تاریخی همه علمای شیعه را هدف گرفته بود. سیدکمال حیدری در مصاحبه با یک رسانه خارجی اعلام کرده بود هیچ عالمی در تشیع پیدا نمی‌کنید که حکم به کافر بودن همه مسلمین و اهل سنت نداده باشد ولو حکم به کفر باطنی. این یعنی همه علمای شیعه، مابقی مسلمین را کافر می‌دانند و لااقل حداقل کافر ظاهری هم ندانند، کافر باطنی می‌دانند! خب! این حرف واقعا گزافی بود. میراث بزرگ علمای اسلام را که جهت تقریب مذاهب کار و تلاش کرده‌اند نابود می‌کند. من انتقادم به سایر آقایان این است که اگر شما می‌گویید این بیانیه تند بود، چرا خود شما قبل از این یک بیانیه نرم‌تر صادر نکردید؟ من واقعا احساس تکلیف کردم. اگر دیگران پیش از این ورود کرده بودند، من ورود نمی‌کردم اما دیدم که به جمع زیادی از علمای اسلام اجحاف شده است. جناب سیدکمال حیدری چگونه با بی‌انصافی همه علمای شیعه را قائل به کافر بودن اهل‌ سنت می‌داند در حالی ‌که در همین زمان حال ما کسانی چون مقام معظم رهبری و آیت‌الله سیستانی را داریم که آن تعابیر بلند را درباره اهل سنت دارند. آیت‌الله سیستانی در یک اظهار نظری فرموده بودند به اهل سنت نگویید برادران ما، بگویید جان‌های ما. بگویید جان‌های ما اهل سنت. خب! چگونه با وجود تعبیری به این بزرگی و احترام و نگاهی به این زیبایی و وحدت‌گرایانه، کسی به خود اجازه می‌دهد در مصاحبه با یک رسانه خارجی اظهار کند همه علمای شیعه قائل به کفر سنی‌ها هستند؟ این چگونه ممکن است؟ مگر ما فتوای مقام معظم رهبری را نداریم که فرموده‌اند توهین به مقدسات اهل سنت حرام است و این شامل هر جمع علنی و غیرعلنی هم می‌شود. آن وقت با وجود این بزرگواران در دوران حاضر، گذشته از علمایی که در دوره‌های قبل پیگیر وحدت جامعه اسلامی بوده‌اند، اینکه کسی این حرف تفرقه‌افکنانه را بزند به نظر من ظلم بزرگی مرتکب شده و همین باعث شد من آن بیانیه را علیه ایشان صادر کنم.

با اطلاعاتی هم که دارم بیانیه‌ای که به زبان عربی صادر کردم، آتش فتنه این اظهارات را در جامعه‌های عربی خاموش کرد. ما وقتی دست به اقدامی می‌زنیم و اظهار نظری می‌کنیم، باید به تبعات آن هم توجه کنیم. من واقعا دیدم تبعات این حرف می‌تواند فتنه ایجاد کند. ما نباید اجازه دهیم دشمن، مستمسکی پیدا کند و بر آتش اختلافات فرقه‌ای بدمد. به هر حال من احساس تکلیف کردم و معتقدم این بیانیه بجا بود و توانست از آثار مخرب این اظهارنظر در بین امت اسلام جلوگیری کند.

لینک بیانیه آیت الله اراکی  و فیلم سخنان سید کمال حیدری

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
    10 2
    انشاالله خداوند همه را به راست هدایت کنه.
    • IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
      8 2
      خداوند همه علمای اسلامی را هدایت کند.
  • سید IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
    38 9
    اتفاقا با بیانیه استاد اراکی بود که جنجال به پا شد! چند روز از اون مصاحبه اقای حیدری گذشته بود و خبری از جنجال نبود! فوقش چهارتا کلیپ وهابی ها تقطیع کرده بودن از اون مصاحبه(که اینم کار همیشگیشونه و حتی از امام خمینی ره و رهبر معظم انقلاب هم کلیپ درست میکنن وهابی ها و...) که یکدفعه با بیانیه استاد اراکی ، ضریب رسانه ای اون سخنان اقای حیدری صد در صد شد! نکته بعدی اینه که استاد اراکی انگاری هنوز محل نزاع را خوب متوجه نشدند! خوبه کتاب التکفیر فی ضو الشیعی آیت الله العظمی وحید خراسانی را مطالعه بفرمایند تا ببینند که ایشان هم می فرمایند اتفقت کلمات علماء الشیعه علی کفر المخالف ! ای کاش آقایان به جای این تند روی ها که باعث بی ابرویی حوزه می شود، به صورت مقاله و کتاب و سخنرانی و کرسی علمی(با حضور یا بدون حضور اقای حیدری و...) به نقد منصفانه نظریات ایشان می پرداختند! ای کاش! کمی منصف باشیم و بدون تحقیق نظر ندهیم.
    • احمد IR ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
      10 9
      اولا نظر آیت‌الله وحید خراسانی را به تنهایی نمی شود به عنوان نظر تمام علمای شیعه قلمداد نمود. دوماً اکثر علمای شیعه اهل سنت را مسلمان میدانند و شخصیتی مثل حضرت امام خمینی رضوان‌الله علیه، حتی اقامه نماز پشت سر علمای وهابی در عربستان در اوقات حج را برای حفظ وحدت، جایز دانسته‌اند. سوماً بیانیه آیت‌الله اراکی، در جامعه اهل سنت پذیرفته شده است و جنجال‌ها از طرف کسانی است که وحدت شیعه و سنی را نمی‌خواهند.
  • محمد مهدی اسلامی IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
    10 21
    باسلام و احترام بر حضرت آیة الله جناب آقای اراکی ، دامت برکاته ، توضیحات پر ارجتان بسیار عالی و در عین حال لازم بود ، زیرا جواب متقنی بر عزیزانی است که صادقانه و از سر دلسوزی میگویند ای کاش با او (آقای سید کمال حیدری ) چنین و چنان رفتار می شد. گهی لازم است این که تندی نمود ___سخنهای باطل ز اذهان زدود ___لذا می فرستیم بر تو درود ___که بستی بباطل طریق ورود .
    • محمد FI ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
      6 1
      سلام به جدال احسن بپردازید
  • مرتضی باباصفری IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
    10 4
    خداوند همه علمای اسلام را به راه راست هدایت کند.
  • محمد مهدي IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
    1 7
    بسم الله الرحمن الرحيم درجواب دوستي كه به عبارتي از كتاب التكفير في ضوء الفقه الشيعي اشاره داشتند: خوب است اين دوست عزيز به مقدمه اين كتاب صفحه 13 رجوع نمايند عباراتي از مقدمه كتاب: 1 الشيعه الاماميه لاتكفر احد من المسلمين 2 تعتقد الشعيه الاماميه باسلام كل من شهد الشهادتين 3 تعتقد الشعيه الاماميه باسلام جميع اهل السنه علي اختلاف مذاهبهم عبارات بسيار ديگري هم هست كه دلالت بر خلاف نظر دوست عزيز مي كند (اهدنا الصراط المستقيم - اجركم عند الله)
  • محمد مهدي IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
    2 4
    بسم الله الرحمن الرحيم درجواب دوستي كه به عبارتي از كتاب التكفير في ضوء الفقه الشيعي اشاره داشتند: خوب است اين دوست عزيز به مقدمه اين كتاب صفحه 13 رجوع نمايند عباراتي از مقدمه كتاب: 1 الشيعه الاماميه لاتكفر احد من المسلمين 2 تعتقد الشعيه الاماميه باسلام كل من شهد الشهادتين 3 تعتقد الشعيه الاماميه باسلام جميع اهل السنه علي اختلاف مذاهبهم عبارات بسيار ديگري هم هست كه دلالت بر خلاف نظر دوست عزيز مي كند (اهدنا الصراط المستقيم - اجركم عند الله)
    • IR ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
      6 0
      اینطورکه میفرمائید معلوم میشود که متن کتاب بامقدمه ان درتضاد است. درمقدمه میفرماید شیعه هیچ گروهی از اهل تسنن راکافر نمیداند وشیعه گویندگان شهادتین را کافر نمیشناسدووووو ولی درمتن کتاب امده است اتفقت کلمات علماء الشیعه علی کفر المخالف دوستان این دوعبارت متضادراچگونه توجیه میفرمائید؟
    • محسن بزرگی IR ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
      2 2
      اغلب دوستان منتقد آقای اراکی، توجه ندارند که اساسا در هر کتاب شیعی از هر عالمی، حکم کسی که از روی جهل قاصرانه امامت را نپذیرفته، با جاهل مقصر و عامد (جاحد) متفاوت است. اگر عدل از اصول دین است، همین عدل الهس اقتضا می کند که جاهل قاصری که انکار امامت کرده را، در قیامت و عالم باطن کافر ندانیم. خداوند دو حجت ظاهر و باطن فرو فرستاده است. پیامبران و عقل. اگر کسی ناخواسته و بدون تقصیر، از تعالیم پیامبران و حجت ظاهری مثل بحث امامت مطلع نبود و منکر بود، حجت باطنی و عقل او در قیامت مبنای حساب و کتاب است. لذا حکم به کفر باطنی او هم خطاست. و اکثر اهل سنت که منکر امامت هستند، حاهل قاصر هستند، لذا به حکم اصل عدالت الهی، حتی باطنا کافر نیستند. بلکه مسلم هستند ظاهرا و باطنا. سید کمال چطور گفته همه علمای شیعه قائل به تکفیر سایر مسلمانان غیرشیعه هستند؟ گویا ایشان مسلمات بحث و پیش فرض ها را حتی نمی دانند! با این اوصاف نمی دانم وصف علامه برای ایشان به چه معناست؟ '
  • حسینی NL ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
    12 1
    اینکه بیانیه نمی خواست شما نظرکلامی آن عالمی که قائل به کفرباطنی اهل سنت نیست ذکرمیکردید.راستب نظر آقای اراکی راجع به این حدیث چیست؟من مات ولم یعرف امام زمانه مات میتة الجاهليه.
    • محسن بزرگی IR ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
      1 2
      این حدیث هم با همین شرط قید می خورد، یعنی اگر کسی امام زمان خود را آگاهانه نشناسد، یعنی بتواند بشناسد و نرود بشناسد، یا بشناسد و جحود کند، او همانند مرگ در جاهلیت مرده است. چرا که امامت ادامه ی رسالت پیامبر اکرم ص است. اما اگر کسی بدون تقصیر، امام زمان خود را نشناسد، مانند یک کودک که قبل از رسیدن به تکلیف و شناخت دین و امام و ... بمیرد یا کسی که در اثر ظلم ظالمین، کلام حق به گوش او نرسد، این چنین کسی اگر بگوییم کافر مرده است، عدل خدا را زیر سؤال برده ایم. خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: خداوند هیچ کسی را تکلیف نمی کند مگر به آن چه که به او داده است. وقتی کسی امکان شناخت امام را نداشته، پس تکلیفی نداشته تا آن را ترک کرده باشد و بعد به خاطر ترک این تکلیف، کافر شمرده شود! ضمنا بیانیه آیت الله اراکی، به خاطر این بود که سید کمال حیدری این حرف باطل خود را در رسانه های بین المللی و از زبان همه ی علمای شیعه گفته بود. در حالی که تمامی علمای شیعه با نظر او مخالف هستند. یعنی با کلیت حرف او. حتی شیخ یوسف بحرانی صاحب حدائق که ایشان از قول او گفت(قائل به کفر ظاهری و باطنی اهل سنت است) او هم مطلبی که من گفتم را قائل است. چرا که شرط آگاهی و امکان شناخت حقیقت، مربوط به اصل عدل الهی است و قابل چشم پوشی نیست. مشکل همین است که سید کمال هم به همه دروغ بسته و هم چنین اصل بنیادین و مهم را فراموش کرده یا خود را به فراموشی زده است
    • کریم IR ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
      2 0
      باسلام وعرض ادب خدمت اساتید محترم،درزمان حال چه کسانی وظیفه شناساندن امام زمان برای مردم عادی هستند؟جز‌‌ئ علما ؟حالا علما کم کاری میکنندومردم عادی راخوب راهنمائی نمیکنند،حالا فرمایشات ایت اله حیدری یک تلگری به برادران عادی اهل سنت میزند که چرا بعضی ازعلمای شیعه انهارا کافرمینامند؟مجبور میشوندازعلمای خودشان پرسش کنند ویاخودشان تحقیق کنندتا حقیقت روشن بشود وازجاهلیت دربیایند،اتفاقاایت اله حیدری بااین فرمایشات انگشت روی نقطه حساسی گذاشته اند(البته من مصاحبه ایشان ندیده ام )که برادران اهل سنت را به تکاپوی علمی باندازدودرباره حدیث( من مات)تحقیق کنند
  • GB ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
    11 4
    همه علما باید یک جور فکر کنند! معنی ندارد یک عالمی خارج ازنظام فکر کند !
    • US ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
      2 2
      کمی کتاب بخونی خوب است
  • علی IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
    1 18
    کمال حیدری انحرافات زیادی مرتکب شده و بزرگ. نظرات او بی شائبه بدور از انسانیت و اسلامیت است. نمی دانم چگونه روز قیامت جواب پیامبر اهل (صلوات الله علیهم) را خواهد داد. من کوچکترین که نمی توانم از ایشان بگذرم. فقط خدا، دلم واسه مظلومیت اهل میسوزه که چنین افراد شیطان صفتی هتک حرمتشان میکنن.
    • IR ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
      12 3
      جناب نادان برو یک مقدارادب یادبگیر وبعدابیا به یک عالم روشنفکر وروشنگر انتقاد کن
  • عباس IR ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
    13 4
    سلام .لااقل واسه معیشت و گرفتاری مردم هم بیانیه بدهید ببینم روحانیت هم هستند
    • ج IR ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
      0 3
      الآن دعوا سر این است که حرفی که مخالفین رو تهییج کنه، نتیجش قتل و کشتاره بعد شما این وسط حرف از شکم می زنی
  • IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
    2 0
    واقعا نمی دانیم گریه کنیم‌یا بخندیم
  • حسین IR ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
    2 5
    دست اجانب از آستین انسانهای نا آگاه ویا جاسوس در لباس دوست یا کج اندیش در می آید ویا آشکار می شود همیشه سرویس های اطلاعاتی انگلیس وموساد وسیا برای تفرقه افکنی تلاش می کنند ما باید هوشیار باشیم شیعه برای وحدت باید در اهل تسنن ذوب شود شیعه و سنی هیچ مشکلی ندارند ما مسلمانها با همه پیروان ادیان الهی دوست ورفیق ویار همدیگر هستیم
  • سعید IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
    2 18
    درود بر آیت الله اراکی
  • محمد جواد IR ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
    12 5
    وقتی آیت الله ها با هم نمی توانند کنار بیایند توقع دارید با آمریکا بتوانند کنار بیایند خدا به این ملت رحم کنه
  • احمدی DE ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
    13 0
    راه نظریه علمی جواب علمی است. از امام صادق علیه السلام گفت و گوی علمی را یاد بگیریم
  • مهدی IR ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
    6 1
    با سلام و احترام ساحت همه ی علمای اسلام؛ شیوه ی عالمان متقیِ سابق و عصرحاضر در برخورد با چنین نظرات شاذ و نادری جز لسان علم و منطق چیز دیگری نبوده است ولی متاسفانه لسان ناسزا و و برخورد های چالشی نیز در گذشته و عصر حاضر کم شاهد بودیم که نشان از ظرفیت پایین و عدم تحمل نظرات غیر هست...
  • امیر IR ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
    2 12
    درود به شرف جناب اراکی بسیار جواب عالی قاطع عالی و به موقعی دادند
  • تبریزی IR ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
    1 11
    سلام. سخنان جناب کمال حیدری در این روزگار که شبکه های وهابی و شبکه های شیرازی بر شعله‌ور کردن آتش اختلاف میان شیعه و سنی می دمند، سخنان مستمر آقای حیدری چیزی جز بنزین ریختن بر این آتش نیست. شخص عاقل چنین کاری نمیکند. بیانیه آقای اراکی در این وضعیت جای بسی سپاس و تشکر دارد. از اینها گذشته ، بیان مسئله کفر در حکم کلی است. تعیین مصداق بحث دیگری است. اگر علمای شیعه اهل سنت را کافر می‌دانستند چگونه در بسیاری از بلاد در میان آنها با آنها زیسته اند با هم درس خوانده اند و زندگی کرده اند و حتی کتابهای علمای سنت در مدارس شیعه تدریس شده و میشود. عدم طبق بسیاری از اهل سنت به امامت نه به خاطر کینه با ائمه ، بلکه به خاطر مبانی اعتقادی آنهاست که توحید و نبوت و معاد را باور دارند. و اگر مسئله امامت برای آنها باور گردد آن را می پذیرند چنانکه علمایی از اهل سنت آن را پذیرفته اند و... دیگر اینکه تعیین مصداق کفر باطنی در خارج نیز مسئله دشواری است. اگر علمای شیعه اهل سنت را کافر میدانند چگونه مراجع بزرگ شیعه مانند امام خمینی ،اقتدا به اها سنت را در مکان مقدسی مثل مسجدالحرام جایز دانسته اند؟ آیا امام خمینی فتوای به اقتدا ی شیعه به کافر داده اند؟ علمای اهل سنت نیز بوده و هستند که شیعه را کافر میدانند مطلق کافر. از اینها گذشته، عالم باید زمان شناس باشد. آیا مسئله امروز جهان اسلام کفر اهل سنت یا اهل تشیع است؟ عالم اگر آگاه نباشد در دامها دچار میشود و ناخواسته با (واعتصموا بحبل الله جمیعا و لاتفرقوا) را از یاد میبرد.
    • احمد IR ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
      1 8
      جناب تبریزی رحمت خدا بر شما باد. لب کلام را گفتید. دقیقا همینطور است که فرمودید.
    • محمد مهدی اسلامی IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
      1 3
      سلام و درود بر جنا ب شما آقای تبریزی ، جقدر عالی و زیبا مطلب را بیان و حقش را اداءکرد ه اید . خدای تعالی بر عمر و عزتتان بیفزاید . صد آفرین بر شما عزیزم ای تبریزی ___شکر کنیم خدا را کز عشق حق لبریزی .
    • IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
      7 1
      جواب شما را استادالفقهاء المتاخرین شیخ انصاری در مکاسب محرمه، در بحث غیبت فرموده: ... ثم ان ظاهرالاخبار اختصاص حرمةالغيبة بالمؤمن فيجوز اغتياب المخالف كما يجوز لعنه و توهم عموم الآیة كبعض الروايات لمطلق المسلم مدفوع بما علم بضرورة المذهب من عدم احترامهم و عدم جريان احكام الاسلام عليهم الا قليلا مما يتوقف استقامة نظم معاش المؤمنين عليه مثل عدم انفعال ما يلاقيهم بالرطوبة و حل ذبائحهم و مناكحتهم و حرمة دمائهم لحكة دفع الفتنة...مع ان التمثيل المذكور في الآیة مختص بمن ثبت اخوته فلا يعم من وجب التبري عنه... اين را که خواندید همینطور نظرات سایر اعلام از بزرگان متاخرین در کتب استدلالی فقهی همین بحث را ببینید تا متوجه بشوید که آقای اراکی فقط استیحاش فرموده است نه استدلال.
    • الشیعی IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
      4 0
      آقای اراکی علمشون در حد علامه حیدری نیست اولا ، دوما اگر مرد هست بنشینه با آقای حیدری به مباحثه ی علمی و جدال احسن ، سوما خداوند قطعا عالم دین رو دوست داره و طول عمر با عزت و با برکت بهش میده چون با تدبر و دلیل و برهان حرف میزنه " اتباع قول احسن " باید کرد
  • IR ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
    2 7
    راست میگید بگذارید چند مسجد احداث کنند
    • فاطمه سادات IR ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
      7 2
      شما انگار اطلاعات کافی در این زمینه ندارید. لطفا این مطالب رو مطالعه بفرمایید. موفق باشید ماموستا محمد امین راستی: مساجد اهل سنت بعد از انقلاب اسلامی ۴برابر شده/ سنی و شیعه یکی هستند ماموستا محمد امین راستی عضو شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت و امام جمعه موقت سنندج گفت: جمهوری اسلامی قوانین خود اعم از قانون اساسی، قانون مدنی، قانون مجازات اسلامی و شیوه رسیدگی به این قوانین را از شریعت اسلامی گرفته است. در اصل ۱۹ و ۲۰ قانون اساسی به حقوق اسلام پرداخته شده است، به طوری که تمام مذاهب براساس این قانون از حقوق سیاسی، اجتماعی و فرهنگی برخوردار شده اند و در اصل ۱۲ قانون اساسی نیز مراعات احوالات شخصیت مدنظر قرار گرفته است که براین اساس اختلافاتی در اصل طلاق، نفقه، وصیت، میراث و ... مورد قضاوت قرار می‌گیرد که این احوالات براساس قانون اساسی ایران، مطابق مذهب مبتوع هر فرد قضاوت می‌شود و برای بررسی موضوع نیز قاضی متناسب تعیین می‌شود. عضو شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی برای رفع دغدغه معیشت طلاب اهل سنت، حوزه‌های علمیه را تاسیس کرده است و مرکز خدمات حوزه نیز طلاب اهل سنت را تحت پوشش قرار می‌دهد و تامین بیمه عمر، بیمه تکمیلی، اهدای تسهیلات از قبیل: وام ازدواج، اهدای بن معیشت و همچنین تجهیز مدارس به رایانه و تجهیز کتابخانه و پرداخت شهریه اساتید و طلاب را برای آنان در دستور کار دارد. وی اضافه کرد: شهریه برنامه ریزی شده برای پرداخت به طلاب اهل سنت اگر از شهریه طلاب شیعه بیشتر نباشد از آنان کمتر نیست.قبل از انقلاب اسلامی ۳ هزار طلبه اهل سنت در کشور مشغول تحصیل بود، اما امروز ۱۲ هزار طلبه اهل سنت مشغول تحصیل است و هیچ سدی در برابر تحصیل آنان وجود ندارد و برای این امر نیز مدارس علمیه اهل سنت از ۱۰۰ مدرسه قبل از انقلاب به ۳۵۸ مدرسه رسیده است که نشان از اهتمام جمهوری اسلامی برای ایجاد بستر جهت تحصیل طلاب اهل سنت است. تعداد مساجد اهل سنت نیز بعد از انقلاب رشد چشمگیر داشته است و از ۴ هزار مسجد به ۱۷ هزار مسجد رسیده است snn.ir/0032sH تعداد مساجد اهل سنت در ایران بیشتر از شیعیان است mshrgh.ir/269616 و...
  • دیناد IR ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
    4 8
    خدا را شکر که یک شیرمرد جواب این آقا را داد
  • بینام IR ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
    0 1
    با آرزوی تصالح و تسامح میان همه علمای اسلام
  • جواد IR ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
    1 7
    درود بر ایت اله اراکی
  • IR ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
    8 1
    دوستانی که ازبیانیه اقای اراکی حمایت می کنندکتابهاوسخنرانی های اقای حیدری رادنبال کرده اند.هیچ می دانندکه اقای حیدری بازبان قرآن واستدلال چه خدمتی به عالم تشیع نمودند.به خداوندقسم که این مرددرجهان عرب انقلابی راایجادکردوتوانست امامت شیعی را بازبان علمی(قرآن وحدیث) به همه جهانیان برساند.وآوردن آیه ....اتیناه ایاتنا...‌‌.ظلم بزرگی درحق این مردبود.
  • احمد IR ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
    1 3
    اکثر قریب به اتفاق علمای شیعه اهل تسنن را مسلمان می‌دانند و شخصیتی مثل حضرت امام خمینی رضوان‌الله علیه، حتی اقامه نماز پشت سر علمای وهابی در عربستان در اوقات حج را برای حفظ وحدت، جایز دانسته‌اند.
  • سید یاسر حکیمی IR ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
    0 0
    نمی شد برخی بیانات کمال حیدری را تکذیب کرد نه خود ایشان را؟ مگر اینکه اندیشه ایشان در انحراف منصرف شده باشد و دیگر قابل تفکیک نباشد که به فرض مذکور هم باید مراحل قرآنی موعظه حسنه و جدال احسن رعایت می شد و جدال سوء که بعضا چاره ای از آن نیست به مرحله آخر واگذار می شد تا طبق قاعده لطف فرصتی برای توبه و تفکر و انابه خاطی و مسیئ باقی باشد.
    • محسن بزرگی IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
      0 7
      آقای سید کمال حیدری، سیر افول اندیشه ی خودش را از بیش از 10 سال پیش آغاز کرد و هر بار که علما به ایشان تذکر دادند، پذیرفت که باید سخنش را اصلاح کند، اما بلافاصله نه تنها اصلاح نکرد، بلکه حرف های بدتری زد. و هر بار این مسائل ایجاد شد. و هر بار علما، با جدال احسن با ایشان صحبت کردند. لطفا صحبت های جناب علیدوست، خسروپناه، و دیگر بزرگان را مراجعه بفرمایید. ایشان اساسا گوشش بدهکار نیست. هیچ کسی را قبول ندارد. لذا به هیچ حرف آرامی گوش نمی دهد. اشتباه ما این است که فکر می کنیم از ائمه فقط حدیث جدال احسن صادر شده است. این ژست روشنفکری که برخی می گیرند، این از نگاه مذهب ما، صحیح نیست. یکجایی باید جدال احسن کرد. یکجا نیاز به برخورد هست. اتفاقا بعد از طی مراحل جدال احسن، برخورد جدی با بدعت گذار و شدت عمل، در روایات سفارش شده است. چطور عزیزان این روایات را نمی بینند. أفتؤمنون ببعض الکتاب و تکفرون ببعض؟!
  • مصطفی IR ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
    12 3
    به نظر بنده اقای اراکی اومد ابرو را درست کنه زد چشم کور کرد.
  • حسن IR ۰۴:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
    4 16
    به نظر من کمال حیدری باید دادگاهی شود ودر مورد صحبت هایی که کردن باید جواب گو باشد
    • قمی IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
      9 0
      مثلا کدام حرفش مخالف قرآن و روایات معتبره که باید پاسخ دهد؟
  • احمدرضا IR ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
    0 0
    متاسفانه برخی اقایان نسبت به دوعالم اظهار نظر کذب میدند هر عزیزی نظری در خصوص اسلام میدندیک نظر شخصی وبرداشت خودشان است وبرای خودشان قابل احترام لذا برخی از افراد حق ایراد ندارند بلکه نظر فقهی خودشان رابدهند نه بگویند فلانی چه گفته خودت چه مگید اعلام کنید ما بخوانیم مثل اینکه شما هنوز نفهمیدید دولت مردان به بهانه کرنا اقدام به افزایش ٣٥% وسایل شوینده کرده شما هنوز دنبال نخود سیاه هستید
  • ناشناس IR ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
    2 10
    سلام علیکم از حاج آقای اراکی واقعاً تشکر میکنم بخاطر بصیرت و روحیه ی ایشان در دفاع از اسلام و ایجاد وحدت مسلمانان که واقعاً یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری هست و در حال حاضر وقتی دشمنان اسلام کمر برای نابودی اسلام بسته و دست از اهانت به پیامبر ص بر نمیدارد نباید آقایونی مانند سیدکمال حیدری در این برهه زمانی صحبت های تفرقه افکن بزنند جوانان ما ( شیعه و سنی ) از کشورهای مختلف در مقابل دشمنی مثل داعش ایستادگی کردند و واقعاً بی انصافی هست که برخی ساز تفرقه را کُک کنند و دیگران پای آن بخواب بروند تا در شرایطی خطرناک سر از روی بالشت برداریم . تشکر آقای اراکی از تذکر بجای شما .
    • حسین IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
      3 0
      حالاخوبه که شماگفتید"به نظرمن"ونه به نطراسلام
    • محمد FI ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
      6 0
      سلام ایشون نقل جمله کردند از جواهر کلام چنانچه سواد دارید بحث کنید وپاسخ بدید
  • سید قدیر IR ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
    2 6
    دست آیت الله اراکی مریزاد که یکی پیدا شد جواب حیدری بدهد.
  • شیخ حسینی GB ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
    8 0
    مایه تعجب هست که فقیه شیعه ( اراکی) یک فقیه شیعه دیگر( حیدری) را تکفیر کرده است و اصرار دارد ثابت کند که علمای شیعه جمیع اهل سنت را تکفیر نکرده اند
  • بهلول IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
    0 1
    خدا خیرت دهد . درهفته وحدت وجود چنین اخباری مبنی بر اهتمام شیعیان در دوستی و برادری با سایر مسلمانان لازم و ضروری بود . خدا عاقبت کارمون ختم به خیر کنه
  • IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
    0 1
    باسلام چقدر جوانهای عزیزتر از جانمان بخاطر ندانم کاریها وسخنان بیهوده وداعش پرور به شهادت برسند آیا حاج قاسمها دیگر هستند ؟خداوند لعنت کند داعش را که از این صحبتهای تفرقه افکنانه بوجود آمد . اگر بین امت اسلام وعلما ومسوولین وجناحها و....اختلاف نباشد دنیا گلستان می شود.الهم عجل لولیک الفرج والعافیه والنصر.
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
    1 2
    اینجورآخوندهاکه تفرق بیاندازند،آخوندهای انگلیسی ودرباری هستند،خدالعنتشون کنه
    • پژمان IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۶
      2 0
      قطعا تحصیل کرده های انگلیسی روشهای تفرقه را به خوبی اجرا می نمایند هرچند در قالبهای اتحاد هم وارد شوند هدف نهایی آینها ایجاد شکاف و تفرقه و ضربه زدن به اصل موضوع است خصوصا تخریب کسانی که به حق باشند ..
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
    1 3
    اینجورآخوندهاکه تفرق بیاندازند،آخوندهای انگلیسی ودرباری هستند،خدالعنتشون کنه
    • بنده خدا IR ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
      1 0
      عجب جوابی آری،اخوی عزیز دلائل قوی بایدومعنوی نه رگهای گردن به تکفیرقوی
  • IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
    4 0
    یک مناظره با آیت الله سید کمال حیدری برگزار کنید تا میزان صداقت شما مشخص شود ...
  • جوان IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
    1 5
    سلام خدا خیر بده به آیت الله اراکی و علمای با بصیرت ...این کمال حیدری با این حرفهاش کلی شبهه های سخت در بین جوانها انداخته ... واقعا هدفش چیه ..این حرفهاش کاملا شیطانی ه
  • IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
    1 2
    با سلام وباتبریک عید محمدی وعلوی به همه مسلمانان جهان خدا خیر بدهد به آیت الله اراکی ّبعضی یا واقعا جاهلند یا مامورانگلیس برای تفرقه بین مسلمین
  • علی IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
    1 1
    ایجاد اختلاف بین کلیه مذاهب خطایی نابخشودنی است.
  • احمد صادقی نشاط IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
    0 0
    هر کس می تواند نظر شخص خود را اظهار کند و نقل قول و نظر دیگران صرفا باید مستقیم و مستند باشد در غیر این صورت حکم نسبت دروغ و انهام دارد .
  • اسی DE ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
    0 0
    حالا شاید چند نفری هم باشند به بخاطر سیاست هم که شده اهل سنت رو کافر نمی‌دانند.ولی در کل ما آنها را کافر میدانیم چون تو کتابهای ابتدایی هم این مسله به خورد ما داده شده.پای منبرها که دیگه بارها شنیدیم.
  • مستضعف IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
    5 1
    آقا یون برویدجلوی چین کمونیست خدا نشناس را بگیرید که دارند این همه بلا سر مسلمانان چین می آورند و مسجد آنها را خراب می کنند مگر شما حامی مسلمانان نیستید
  • ناصر IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
    3 0
    درود بر کسی که حق را بدون در نظر گرفتن قدرت بگوید و آماده باشد نظر را با نظر نه هیاهیو بدهد کتاب در مقابل کتاب نظر در مقابل نظر هر که غیر این عمل کند یعنی ناتوان
  • امیرعلی IR ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
    6 0
    خداوکیلی‌تومملکت‌ایران‌به‌اصطلاح‌اسلامی...کدوم‌سیره‌اعمه‌اطهاروپیامبر‌روعمل‌میکنن؟؟؟؟؟فقط‌حرف.حرف‌.حرف‌...تازه‌اونم‌برای‌مردم!!!!!کدوم‌مسعولی‌ازسیره‌مولاعلی‌درحکومت‌داری‌پیروی‌میکنه‌؟؟؟؟؟فقط‌حرف؟؟؟؟
  • امير حسين IR ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
    2 0
    ان‌شاءالله خداوند به همه مسلمین، مخصوصا" علما و زعمای آنها وحدت و همدلی عنایت فرماید
  • IR ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
    4 0
    کاش علما شیعه که این همه اهمیت به وحدت ميدند في مابین سنی وشیعه نسبت به وحدت في مابین شیعه با شیعه هم اینقدر حساسیت نشان می دادند راههای دیگری بود که حرف جناب سید کمال حیدری را رد می‌کردید نه تکفیر ایشون جواب تکفیر با تکفیر نمیشود
  • هاشمی IR ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
    5 0
    چرا جنابعالی و سایر علما در مورد وضع کنونی کشور که بسیار خطرناک و اسفناک است و ایران و انقلاب را تهدید میکند سکوت کرده و احساس تکلیف نمیکنید درثانی حرف حق تلخه اما...
  • زهراهاشملو DE ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
    1 4
    به نظر من اقدام آیت الله اراکی کاملن درست وبه موقع بود ما امروز نیاز داریم که با برادران وخواهران سنی مون یک امت واحد بشیم ..اینجوری میتونیم به ارامش وموفقیت در جهان برسیم .دنیایی بدون کینه ودشمنی
  • حسنپور IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۳
    6 0
    من اعتقاد دارم استدلال را با استدلال پاسخ میگویندنه با افترا و تخطئه کردن ایشان همانطور که خودش تشخیص داده باید اینگونه جواب بدهد همانگونه در ارزیابی خودش بدون توجه به واکنش ها به این نتیجه رسبده که به موقع بوده یک برداشت کاملا شخصی نسل امروز هیچ حرفی را با تهدید و ارعاب نمیپذیرد ولو حق باشد.ایشانبواسطه پشتوانه قدرت دست به ارعاب یا بهتر بگویم تحریک مراکز قدرت زده است نه با توان علمی خودش این روش علمی نیست
    • DK ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
      0 0
      به نظر خودت میشه ای نمیشه
  • احمد IR ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
    5 0
    چرا از بین علمای اسلام، به غیر از معاصران، ایشان حتی یک شاهد موافق حرف خود و علیه حرف آقای حیدری نیاوردند؟! حتی یک شاهد!
  • سید معین حسینی IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۶
    3 1
    بسم الله الرحمن الرحیم سلام به همه عزیزان من بیانیه اقای حیدری را خوانده ام و سریع بگویم اختلاف بین شیعه و سنی را از بین میبرد نظر ایشون چرا که اشتراکات را اصل برای مسلمان بودن میدانند و اختلافات را نظری میدانند که باید در مباحث نظری بحث شود و به طور صریح ایشون به مسلمان بودن اهل سنت اشاره و توهین به اهل سنت را حرام تاکید میکنم حرام اعلام کردند . چه چیزی برای یک برادر مسلمان دلگرم کننده تر از اینکه بداند برادر دیگرش توهین به او را حرام میداند . گاهی انسان یاد داستانی می افتد که فردی هندی گاوی را از جاده با تندی کنار زد و فلان شخصیت انگلیسی در هندوستان پیاده شد و گاو را بوسید و به او احترام کرد تا مردم هندوستان از جهل بیرون نیایند و بعضی بجای اقدامی جهت متحد شدن جامعه انسانی نزدیک شدن مسلمانان تمام شدن جنگ های مذهبی در سوریه بحرین و یمن باز دم از حکم تکفیر یک مسلمان دیگر میزنند تا این سنت شنیع تکفیر یک مسلمان توسط مسلمان دیگر از میان نرود . خدایا به ابروی محمد و خاندان پاکش وحدت اسلامی را به امت اسلامی بازگردان
  • سیدحسن موسوی ۰۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    0 0
    انتقام کوبنده وقاطع
  • سعید IR ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
    0 0
    به نظرم به جای بیانیه دادن باید با ایشان مناطرات علمی بشه تا پوچ بودن عقایدش مشخص بشه همین.... این شیوه درسته ائمه اطهار علیهم السلامه
  • طلبه انقلابی DE ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
    1 0
    واقعا از استدلال ناپخته جنابعالی فیض بردیم شما اگر عقل و مبانی پخته ای داشتید کلام ایشان را مورد انتقاد به قول خودتان تند قرار میدادید نه اینکه شخصیت حقیقی و حقوقی ایشان را با تعابیر نامربوط زیر سوال می بردید! واقعا قیامت رو از یاد بردید کدوم احساس تکلیف آقا!! با همین احساس تکلیف های نسنجیده ی امثال شما سر آفا امیر المومنین )ع( رو شکافتند
  • سید امیر حسین سامی FR ۰۴:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    5 1
    بسم الله الرحمن الرحیم.اینچنین برخوردی با یک مرجع اعلم که بیش از سی سال درس ثبت شده در فقه اصول خارج فقه خارج اصول حدیث تفسیر کلام عرفان فلسفه فلسفه اسلامی و معاصر دارد برادر سه شهید است قویترین دفاع را از اسلام و تشیع دارد و وکیل شهید صدر بوده است.وشاگرد فاضل آقای خویی وبیش از چندصد کتاب در همه علوم اسلامی دارد جز ضربه زدن به آبروی حوزه علمیه و ازادی تفکر در بین شیعیان وباز بودن باب اجتهاد .ثمری ندارد.اقایی که بخود اجازه داده است با چنین لحنی با یک مرجع اعلم که مقلدین فراوانی از افاضل دارد چگونه پاسخ خداوند را در قیامت خواهد داد؟ آیا آقایانی که به آقای حیدری حمله می کنن از ایشان اعلم هستند؟ آیا تحقیقات ودرسهایی را که ایشان داده است آنها داده اند ؟ آقای حیدری دربین دانشگاهیان آبرویی برای حوزه علمیه بود.اگر کسی از دانشگاه حاضر بود به سخنانی از حوزه گوش کند آن کس کسی جز آقای حیدری نبود.خدا از سر تقصیرات آنها که با بی ادبی وبا فرهنگ داعشی به این عالم بزرگ حمله کردند بگذرد.ما همیشه نگران بودیم که استعمار گران این صدای احیای اسلامی آنهم در حد مرجعیت را خاموش کند.متاسفانه از سر جهل و نادانی و حسادت وبی صبری علمی وبی دقتی به ایشان حمله شد.جواب سه برادر شهید آقای حیدری را چگونه خواهید داد؟ جواب شهید صدر را چگونه خواهید داد ؟ بهیچوجه اگر امام بودند با نظریات علمی چنین برخوردی نمی کردند.حضرت آقای خامنه ای که گفتند باید کرسی آزاد اندیشی در حوزه تشکیل شود چنین برخوردی نمی کردند.قبلا هم در برخورد با امثال علامه طباطبایی و اساتید حضرت امام وخود حضرت امام از این برخورد دیده و شنیده بودیم.همین تفکر حضرت امام خمینی را کمونیست می دانست.واستکان ایشان را اب می کشیدند.همین تفکر ملا صدرا و اصحاب فلسفه را تکفیر کرد و تبعید.همین تفکر جلوی تحول حوزه و پاکسازی منابع اسلامی را حشو وشوائب گرفته است.با ساکت کردن آقای حیدری جامعه علمی مسلمین جهان را ازیک فکر باز و مترقی و وسیع محروم کردید .بیایید در اینکار خود تجدید نظر کنید .از محضر ایشان شاگردانشان معذرت خواهی کنید واز خداوند طلب مغفرت.ساحت علم ساحت فحاشی وغضب نیست.حد و حدود خودرا بشناسیم .رحم الله من عرف قدره.واذا مات العالم ثلم الاسلام ثلمه لا یسده شئ
  • IR ۰۶:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    4 0
    شبهه را با دفع شبهه پاسخ می دهند نه نفی شبهه پرداز...