جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
انتخابات آمریکا

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

اسرائیل و آمریکا در مورد ایران رایزنی کردند
«بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی و «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا با یکدیگر دیدار کردند و گانتز بعد از این دیدار گفت: اسرائیل اکنون همه امکانات مورد نیاز را برای رویارویی با چالش‌های در حال تغییر در منطقه دارد».به نوشته روزنامه اسرائیلی معاریو، مذاکره گانتز و اسپر، درباره «حفظ امنیت و ثبات منطقه‌ای و مقابله» با ایران بود. ملاقات روز پنجشنبه گانتز و اسپر سومین دیدار و گفت‌وگوی آنها با یکدیگر در کمتر از یک ماه بوده است. در دیدار با مقامات صهیونیست درباره موضوع حفظ برتری نظامی رژیم اشغالگر قدس در منطقه به ویژه در پی توافقات ننگین سازش میان این رژیم و سه کشور عربی امارات، بحرین و سودان بحث و تبادل نظر شد. اسپر در سفر به سرزمین های اشغالی، علاوه بر بنی گانتز با «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز دیدار کرد؛ دیداری که در فاصله چند روز مانده تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا انجام شد. وزیر دفاع آمریکا در این سفر همچنین با «آوی کوخاوی» رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی نیز دیدار کرده که کوخاوی طی آن خواسته های نظامی اشغالگران را مطرح کرده است.
 
ترامپ ایران را صاحب خاورمیانه کرد
«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه کارزار تبلیغاتی خود برای انتخابات ریاست‌جمهوری بار دیگر سعی کرد با مطرح کردن ادعاهای بی‌اساس، «جو بایدن» رقیب دموکرات خود را تضعیف کند. به نوشته رسانه‌های آمریکایی، ترامپ طی سخنرانی در جمع هواداران خود در پنسیلوانیا، مدعی شد: «اگر بایدن در انتخابات پیروز شود، چین آمریکا را تصاحب می‌کند و ایران و اخوان المسلمین نیز خاورمیانه را صاحب می‌شوند».وی در ادامه ادعاهای خود افزود: «چین می‌خواهد من کنار بروم. ایران می‌خواهد من کنار بروم. آلمان می‌خواهد من کنار بروم، همه آنها می‌خواهند من کنار بروم، اما ما اکنون اینجا هستیم، نه؟»

بورس به مدار سبز برگشت
امروز شاخص کل با ۱۷۴۶۹ واحد افزایش معادل ۱.۳۶ درصد به یک میلیون و ۳۰۵ هزار و ۸۰۰ واحد، شاخص قیمت وزنی - ارزشی با ۴۵۶۸ واحد افزایش معادل ۱.۳۶ درصد به ۳۴۱ هزار و ۵۰۱ واحد، شاخص کل هم وزن با ۸۳۰ واحد افزایش معادل ۰.۲۲ درصد به ۳۷۷ هزار و ۸۰۰ واحد، شاخص قیمت هم وزن با ۵۳۴ واحد افزایش معادل ۰.۲۲ درصد به ۲۴۷ هزار و ۴۵۰ واحد، شاخص آزاد شناور با ۲۶۹۰۳ واحد افزایش معادل ۱.۵۴ درصد به یک میلیون و ۷۷۴ هزار واحد، شاخص بازار اول با ۲۴۵۸۳ واحد افزایش معادل ۲.۷۹ درصد به ۹۰۷ هزار و ۲۲۲ واحد و شاخص بازار دوم با ۱۰۷۹۳ واحد کاهش معادل ۰.۳۸ درصد به ۲ میلیون و ۸۲۷ هزار و ۴۴۰ واحد رسید.

پنتاگون برای اقدام انتقام جویانه ایران جلسه توجیهی گذاشت
رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند، یک جلسه توجیهی برای مقامات ارشد آمریکایی برگزار شده که در آن به مقامات نظامی، امنیتی و اطلاعاتی این کشور درباره خطرهای انتقام احتمالی ترور سردار قاسم سلیمانی هشدار داده شده است. شبکه خبری «ان بی سی نیوز» به نقل از مقامات ارشد آمریکایی گزارش داد، در این جلسه که اواخر ماه گذشته میلادی برگزار شده درباره تهدید علیه رهبران ارشد پنتاگون حتی زمانی که در داخل آمریکا هستند، هشدار داده شده است. بعضی مقامات گفتند در این جلسه توجیهی تاکید شده که این تهدید همچنان مطرح و ممکن است با انگیزه گرفتن انتقام ترور سردار سلیمانی رخ دهد؛ هرچند اطلاعات ارائه شده ارتباط قطعی با این مساله نشان نمی‌دهد. مقامات گفتند در این جلسه اطلاعاتی مطرح شد که نشان می‌دهد هدف این تهدید رهبران نظامی آمریکا هستند؛ کسانی که در تصمیم گیری و عملیات ترور قاسم سلیمانی نقش داشتند. بنا به گزارش ان بی سی نیوز، «مارک اسپر» وزیر دفاع این هفته به خاورمیانه و جنوب آسیا سفر کرده اما این سفر بیش از حد معمول مخفیانه بوده که نشان دهنده وجود یک نگرانی امنیتی است. خبرنگارانی که اسپر را در این سفر همراهی می‌کردند، اجازه نداشتند دیدار وی از بحرین یا اسرائیل را گزارش دهند تا حتی زمانی که این سفرها پایان یابد.

تهران غیر مجوزها را پلمپ کرد
رضا کوچک پور رئیس اتحادیه مشاورین املاک شهرستان شهریار اظهار داشت: در خصوص ساماندهی مشاورین املاک شهرستان شهریار طی تعامل صورت گرفته با اداره پلیس اماکن، اتاق اصناف و اداره صمت طی یک ماه گذشته ۳۲۵ واحد مشاور املاک فاقد مجوز در سطح شهرستان شناسایی شد. وی افزود: ۱۷۵ واحد جهت اخذ مجوز اقدام کرده و تا به امروز ۵۰ واحد نیز موفق به اخذ مجوز شدند و حدود ۱۵۰ واحد نیز جهت پلمب به مراجع ذیصلاح ارجاع شدند. رئیس اتحادیه مشاورین املاک شهریار بیان داشت: به هیچ وجه به کسانی که مجوز کسب را اخذ نکردند فک پلمب داده نخواهد شد و گرفتن جواز کسب امروز بسیار تسهیل شده است و قانون به رعایت کنندگان آن احترام خواهد گذاشت. کوچک‌پور گفت: به نظر می‌رسد با اشباع واحدهای مشاورین املاک در آینده نزدیک محدودیتی در راستای صدور جواز واحد مشاور املاک در هر منطقه شهریار طبق نظر مدیران شهرستان اعمال شود. وی ادامه داد: در بخشی از شهرستان مراکز تجاری وجود دارد که تعداد مشاورین املاک از تعداد مجموع سایر مشاغل بیشتر شده است و تعداد زیادی به این شغل روی آورده‌اند که بایستی مدیریت شود که صلاحیت اتحادیه خارج است. رئیس اتحادیه مشاورین املاک شهرستان شهریار خاطرنشان کرد: زمانی که واحد فاقد مجوز به اتحادیه و اتاق اصناف معرفی شوند فک پلمب تا زمان اخذ مجوز صادر نخواهد شد و بالاجبار بایستی مدتی را طبق قانون پلمب بماند. کوچک پور گفت: میانگین امروز قیمت متراژ واحد نوساز مسکونی و آپارتمانی در سطح شهرستان شهریار از ۱۲ تا ۱۵ میلیون تومان است. وی ادامه داد: در ساخت یک ساختمان حدود ۳۰۰ نوع شغل و صنف درگیر هستند که تمامی آن‌ها در یک سال اخیر افزایش قیمت داشته‌اند و به تبع قیمت تمام شده ملک نیز افزایش داشته است. رئیس اتحادیه مشاورین املاک شهرستان شهریار تصریح کرد: به هر حال برخی دلال بازی‌ها در خصوص خرید و فروش املاک نیز صورت می‌پذیرد اما نمی‌توان گفت دلیل اصلی افزایش قیمت واحدهای مسکونی است.
 
سازمان حمایت به افزایش قیمت چراغ سبز نشان داد
سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با صدور بخش‌نامه‌ای، مجوز افزایش قیمت ۵۳ درصدی روغن موتورهای دیزلی و ۴۰ درصدی روغن موتورهای بنزینی را برای مصرف داخلی این محصولات صادر کرد. این افزایش قیمت روغن موتور برای مصرف داخلی کشور در حالی است که بررسی صورت‌های مالی شرکت‌های تولیدکننده روغن موتورهای دیزلی و بنزینی حاکی از حاشیه سود بالای این شرکت‌ها به دلیل صادرات این محصولات است؛ بنابراین، حتی با وجود اعمال تحریم‌ها و کاهش فعالیت شرکت‌های تولیدی در چند ماه نخست امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا، باز هم صادرات روغن موتور از ایران افزایش یافته است. آمارها نشان می‌دهد، سالانه بیش از یک میلیون تن روغن موتور در ۲۰۰ کارخانه تولید روغن موتور کشور تولید می‌شود که در سال یک میلیارد دلار ارز عاید کشور می‌کند. به نقل از فارس، به نظر می‌رسد با توجه به حاشیه سود بالای شرکت‌های روغن‌ساز به خصوص روغن‌سازان بزرگ از محل صادرات، این شرکت‌ها و همینطور دستگاه‌های متولی از جمله سازمان حمایت بتوانند برای حمایت از مصرف‌کننده داخلی، قیمت فروش داخل این روغن‌ها را در شرایط سخت اقتصادی مردم پایین نگه دارند.

دلار به کانال ۲۶هزار تومانی برگشت
در معاملات بازار ارز، شاخص ارزی با کاهش همراه شده است و در لحظه انتشار این گزارش، هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور به قیمت ۲۶۸۷۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می‌شود که نسبت به روز پنجشنبه، حدود ۹۰۰ تومان ارزان‌تر شده است. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها، به قیمت ۳۱۵۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می‌شود که نسبت به آخرین روز هفته قبل، ۱۱۵۰ تومان کاهش نرخ دارد.

سکه نزولی شد
امروز هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به بهای ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۱۲ میلیون تومان به فروش رسید. همچنین قیمت نیم‌سکه بهار آزادی هفت میلیون تومان، ربع‌سکه چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی دو میلیون و ۶۵۰ هزار تومان نرخ داشت. علاوه بر این در بازار طلا نیز هر گرم طلای ۱۸ عیار به مبلغ یک ‌میلیون و ۱۷۰ هزارتومان و هر مثقال طلا به بهای پنج میلیون و ۷۰ هزار تومان فروخته شد.

آمریکا چماق تحریم را روی سر پتروشیمی گرفت
وزارت خزانه‌داری آمریکا از اعمال تحریم علیه چندین فرد حقیقی و حقوقی از جمله برخی شرکت‌های چینی مرتبط با ایران خبر داد. آن گونه که گفته می‌شود، افراد و شرکت‌های مشمول تحریم، در حوزه پتروشیمی فعالند. کمتر از یک هفته مانده به برگزاری انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا، این تازه‌ترین اقدام دونالد ترامپ رئیس‌جمهور این کشور علیه ایران است. پیشتر نیز وال استریت ژورنال مدعی شده بود که ترامپ قصد دارد، ذیل برچسب مبارزه با تروریسم، تحریم‌هایی را علیه ایران اعمال کند تا به زعم خود، مسیر بازگشت به برجام را برای دولت‌های آتی واشنگتن دشوار کند. طبق بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا، هشت شرکت به دلیل نقشی که در خرید و فروش محصولات پتروشیمی ایران با واسطه‌گری شرکت پتروشیمی «تریلیانس» داشته‌اند، در فهرست تحریم قرار می‌گیرند؛ خزانه‌داری آمریکا شرکت تریلیانس را ژانویه ۲۰۲۰ در فهرست تحریم‌ها کرده بود. طبق این بیانیه، شرکت‌هایی که امروز در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته‌اند در ایران، چین و سنگاپور مستقرند و به فروش محصولات پتروشیمی ایران کمک کرده‌اند. بر اساس این گزارش، شرکت‌های پتروشیمی مروارید، پلیمر آریا ساسول، هلدینگ انرژی جیاشیانگ مستقر در سنگاپور، شرکت چینی بینرین با نام قدیمی بینگلین، هلدینگ محدود انرژی الفو در هنگ کنگ، گلوری ادونسید در هنگ کنگ، جینگ شانگ  در هنگ کنگ، سیبشور در هنگ کنگ به فهرست تحریم های آمریکا افزوده شدند. در اطلاعیه دیگری علاوه بر شرکت‌های فوق، نام شرکت حمل و نقل استریت در سنگاپور، شرکت بازرگانی کالای باختر و شرکت پتروشیمی سهامی خاص کاویان هم به چشم می‌خورد. حسین فیروزی آرانی، امیر حسین بحرینی، مرتضی مصطفی بصرایی ساکن سنگاپور، رمضان اولادی و لین‌نا ویی از چین هم اسامی دیگری است که در فهرست تحریم ها گنجانده شده‌اند. 

پمپئو به انصارالله بسته قطع داد
مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‎ای مدعی شد، تشدید حملات انصارالله یمن علیه عربستان سعودی، با ورود سفیر جدید ایران به صنعاء، مرتبط است! وی در ادامه مدعی شد، تشدید این حملات طی ماه جاری، حاکی از تمایل انصارالله برای تحکیم رابطه با ایران و عدم جدیت آن‌ها برای یافتن راه‎حل سیاسی است. پمپئو در ادامه اعاهای خود افزود: این حملات که با حمایت ایران صورت می‌گیرد، تهدیدی برای امنیت منطقه است. آن‌ها باید به همکاری و تعامل با ایران خاتمه دهند. آن‌ها باید به تهدیدات خود علیه امنیت منطقه پایان دهند. دو هفته پیش، نیروهای ارتش و کمیته‌های مقاومت مردمی یمن با توجه به افزایش حملات هوایی ائتلاف سعودی و شهید و زخمی شدن شهروندان یمنی، اعلام کرد که این حملات را با عملیات موشکی و پهپادی پاسخ خواهد داد.

وزیر صمت از مردم عذرخواهی کرد
علیرضا رزم حسینی، وزیر صنعت معدن تجارت گفت: متاسفانه در حوزه صنعت خودرو عقب افتادگی و آن طور که باید در ساخت داخل پیش نرفته ایم که این رویه نتیجه تحریم هاست که نشان داد صنعت خودرو چقدر وابستگی به ارز دارد. بابت خودروهای بی کیفیت از مردم عذرخواهی می‌کنم و شرمنده ایم که نتوانستیم برای مردم خودرو باکیفیت تولید کنیم. امیدواریم در جهت ساخت داخل بهتر حرکت کنیم و در زمینه خودرو تصمیمات خوبی می‌گیریم و شرکت های دولتی را باید ایجاد کنیم.

یادداشت رهبر انقلاب تکذیب شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای اعلام کرد: با توجه به انتشار خبری با موضوع یادداشت رهبر معظم انقلاب اسلامی بر یکی از کتب مرتبط با طب اسلامی و ایرانی در شبکه‌های اجتماعی، به اطلاع می‌رساند متن و دستخط منتشر شده جعلی بوده و فاقد اعتبار است. «مهدی فضائلی» تاکید کرد: یکی از ماموریت‌های این دفتر صیانت از آثار و اندیشه معظم‌له است، لذا انتظار می‌رود رسانه‌ها در انتساب مطالب به رهبر معظم انقلاب دقت نظر کافی داشته باشند. فضائلی یادآور شد: پیشتر برخی رسانه‌ها بدون انتشار دستخط رهبری از تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب طب اسلامی در آینه وحی خبر داده بودند. 

موج سینوسی کروناروی دور صعود رفت
سخنگوی وزارت بهداشت گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۷۸۲۰ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شد که تعداد ۲۴۱۷ نفر از آن‌ها در مراکز درمانی بستری شدند.دکتر لاری افزود: متاسفانه در شبانه روز گذشته ۳۸۶ تن از هموطنان عزیز به علت ابتلا به کرونا جان باختند که با احتساب این تعداد، مجموع جانباختگان به ۳۴ هزار و ۸۶۴ تن رسید. وی افزود: هم اکنون ۵۱۸۵ نفر از مبتلایان به کرونا حالشان کاملاً وخیم و در بخش‌های ویژه بستری هستند. 

"شاد" یک ساعته ممنوع شد
وزیر آموزش و پرورش گفت: حداکثر زمان هر کلاس آموزش در شبکه شاد ۳۵ دقیقه برای دبیرستانی‌ها و ۲۵ دقیقه برای دبستانی‌ها است. آقای محسن حاجی میرزایی در مصاحبه با خبرنگار صدا و سیما افزود: بین کلاس‌های آموزش نیز باید وقفه‌ای باشد تا دانش آموزان استراحت و خود را برای کلاس بعدی آماده کنند. وی تشکیل کلاس‌های یک ساعته در شبکه شاد را ممنوع اعلام کرد و گفت: این موضوع باعث خستگی بیش از اندازه چشم و گوش دانش آموزان خواهد شد و تبعات بدی را بدنبال خواهد داشت. وی دلیل تشکیل برخی کلاس‌ها در ساعات بعد از ظهر را افزایش ترافیک اینترنت در ساعات صبح دانست و افزود: کلاس‌ها در ساعات بعد از ظهر با سرعت بیشتر تشکیل می‌شود. وی تأکید کرد: غیبت غیرموجه دانش آموزان در شبکه آموزش شاد ممنوع است و هر مدرسه باید اصل یاد گیری داشته باشد که در آن مشخص شود هر دانش آموز از چه طریقی آموزش می‌بیند. وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: مدیران مدارس باید آموزش دانش آموزان را از هر طریق آموزشی شامل آموزش از شبکه شاد، آموزش تلویزیونی و بسته‌های آموزشی رصد کنند تا هیچ دانش آموزی از تحصیل محروم نماند. وی گفت: موضوع سیم کارت دانش آموزان را همچنان پیگیری می‌کنیم، این سیم کارت مشکلات فنی داشت که در صورت برطرف شدن مشکلات آن قابل اجراست. آقای حاجی میرزایی تصریح کرد: تمهیداتی را اپراتورها برای سیم کارت‌های دانش آموزی و اینترنت پاک در نظر گرفتند و عملکرد دانش آموزان از ۱۵ شهریور نشان می‌دهد که آن‌ها استفاده از شبکه شاد را ترجیح داده و الان این شبکه به رکورد ۳۱۵ گیگابایت بر ثانیه افزایش پیدا کرده است. br/ وی تأکید کرد: استفاده از شبکه شاد باعث شده است دانش آموزان از شبکه‌های مجازی دیگر نیز کمتر استفاده کنند. وی گفت: در جلسه‌ای که با معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش در استان‌ها داشتم به این موضوع اشاره کردم که آموزش با کیفیت به همه دانش آموزان بر عهده ماست که برخی از رسانه‌ها از این گفته من تعبیر نادرستی کرده و این گفته را خطاب به معلمان عنوان کردند که این تعبیر غلطی بود. وی افزود: امیدوارم که ستاد وزارتخانه ارتباط خود را با مدارس و مدارس نیز ارتباط خود را با معلمان به خوبی حفظ کند تا شاهد یک آموزش با کیفیت برای همه دانش آموزان در شرایط کرونایی باشیم. وی گفت: هیچ بخشی از کتاب درسی حذف نمی‌شود و طبق زمان بندی که به معلمان اعلام شده است آن‌ها موظفند سرفصل‌های لازم را تدریس کنند. وی از پرداخت اضافه کاری معلمان شاغل در روزهای آینده خبر داد و افزود: آموزش و پرورش بیش از ۵ هزار میلیارد تومان در ماه هزینه دارد که ۱۰۰ میلیارد تومان آن هزینه‌های متفرقه است که این هزینه‌ها با تأخیر پرداخت می‌شود. وزیر آموزش و پرورش به آموزش پدافند غیر عامل به دانش آموزان اشاره کرد و گفت: یکی از آموزش‌های موفق جمهوری اسلامی ایران در پدافند غیر عامل استمرار یادگیری در شبکه آموزش شاد بود. وی ادامه داد: ما با تعطیلی مدارس با پدیده غیر منتظره‌ای روبرو شدیم و در کمتر از یک هفته با کمک از شبکه شاد و تلویزیون توانستیم خلاء تعطیلی کلاس‌های درس را جبران کنیم. وی به نقش آموزش وپرورش در حوزه پدافند غیرعامل اشاره کرد و افزود: دانش آموزان باید به گونه‌ای آموزش ببینند که توانایی دفاع از آرمان‌ها و ارزش‌ها را داشته باشند و بتوانند از کشور خود محافظت کنند. وی به آموزش دفاعی دانش آموزان اشاره کرد و گفت: این آموزش در کتب درسی دانش آموزان آورده شده و دوره‌های آموزشی خوبی برای معلمان در نظر گرفته شده است. 

کالاهای اساسی به صحن مجلس رسید
ادامه بررسی و رسیدگی به طرح یک فوریتی تامین کالای اساسی در دستور کار امروز مجلس شورای اسلامی قرار دارد.جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست قاضی زاده هاشمی (نایب رئیس مجلس) آعاز شد. نوری خبرنگار شبکه خبر در ارتباط تصویری با خبر 9 گفت: اولین دستور کار امروز ادامه برررسی طرح تامین کالاهای اساسی است که چهارشنبه گذشته کلیات و جزئیات آن به تصویب رسیده است. بر اساس این طرح یارانه خرید کالا به خانواره های کم برخوردار تعلق خواهد گرفت. که تقریبا 60 میلیون نفر را شامل خواهد شد و از این تعداد به 24 میلیون نفر ماهی 120 هزار تومان یارانه خرید کالا تعلق خواهد گرفت. دستور کار دیگر امروز مجلس اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری است همچنین گزارش نظارتی اصل کمیسیون 90 مجلس است که در ارتباط با تامین ارز نهاده های دامی قرار است مورد بررسی قرار گیرد.

بزرگترین طرح پتروپالایشی کشور معلق باقی ماند
امروزه صنایع پالایشی در دنیا به سمت پروژه‌های ادغام پالایشگاه و پتروشیمی یا همان پتروپالایشگاه پیش رفته‌اند. کشورهای مختلف اعم از وارد کننده و صادرکننده نفت، با سرمایه گذاری‌های بزرگ در پروژه‌های پتروپالایشگاهی به دنبال تسخیر بازارهای جهانی و ایجاد تنوع در سبد محصولات نفتی و پتروشیمیایی خود هستند. به‌عنوان مثال در آسیا کشورهایی مثل عربستان، چین، امارات و کویت رویکرد پتروپالایشگاه‌سازی را در پیش گرفته‌اند و سرمایه‌گذاری‌های کلانی را در این حوزه انجام داده‌اند. به عقیده کارشناسان با توجه به شرایط کشور ایران، افزایش ظرفیت پتروپالایشی مزایای بسیار مهمی برای کشور دارد از جمله موجب کاهش خام فروشی و بی‌اثر کردن تحریم‌های نفتی، رونق صنایع مرتبط پالایشی، هدایت نقدینگی و ورود به بازار پرسود فراورده‌های پتروپالایشی است. از جمله موانع اصلی توسعه ظرفیت پالایشی در ایران ضعف تسهیل‌گری و تنظیم‌گری وزارت نفت در این حوزه و همچنین مسئله تأمین مالی بوده‌است. طرح‌های پالایشی مختلفی طی دو دهه گذشته با هدف تأمین مالی از فاینانس‌های خارجی در کشور کلنگ‌زنی شدند که همه آن‌ها با شکست همراه بودند. از این‌رو به همت برخی کارشناسان این حوزه و کمیسیون انرژی مجلس گذشته طرحی برای حمایت از توسعه ظرفیت پتروپالایشی در کشور تهیه شد. تنفس خوراک؛ تمهید مجلس برای حمایت از ساخت پتروپالایشگاه‌هااز جمله طرح‌های مهم و راهبردی که در مجلس دهم تصویب شد قانون «توسعه صنایع پایین دستی نفت و میعانات گازی با استفاده از سرمایه گذاری مردمی» بود. در این طرح از «تنفس خوراک» برای سهامدارانی که در احداث پتروپالایشگاه ها سرمایه گذاری می‌کنند نام برده شده است و در واقع به دولت برای این کار اجازه قانونی می‌دهد. تنفس خوراک موجب می‌شود پروژه تأسیس شده بلافاصله پس از بهره‌برداری، خوراک رایگان دریافت کند تا آنجاییکه مجموع هزینه سرمایه پروژه بازگشت داده شود. سپس این مبلغ به صورت یک وام ۸ ساله به صندوق توسعه ملی برگردانده می‌شود. به گفته کارشناسان تنفس خوراک نقش مهمی در بالابردن حاشیه سود و جذابیت پروژه دارد. از دیگر مزایای مهم قانون اجازه صادرات فراورده‌های پتروپالایشی به شرکت‌هایی حائز شرایط قانون، استفاده از ابزارهای بازار سرمایه برای تأمین مالی و همچنین موظف شدن وزارت نفت برای تأمین پایدار خوراک پتروپالایشگاه حداقل به مدت ۲۰ سال است. مرحله اجرا معطل جلسه صندوق توسعه ملیپس از تصویب آئین‌نامه این قانون توسط هیئت وزیران، دی‌ماه سال گذشته وزارت نفت مکلف به اعلان فراخوانِ جذب سرمایه‌گذار احداث پتروپالایشگاه‌ها شد. جذابیت‌های احداث پتروپالایشگاه موجب شد شرکت‌های ریز و درشت زیادی در حوزه نفت و گاز که عدد آن‌ها به ۸۰۰ مورد می‌رسید، درخواست اولیه خود برای ساخت انواع پتروپالایشگاه را به وزارت نفت ارسال کنند. در نهایت پس از چند مرحله غربالگری شرکت‌ها از لحاظ توانمندی مالی و مطالعات فنی و اقتصادی، اواخر تیرماه وزیر نفت اعلام کرد شرکت‌هایی که برای ساخت پتروپالایشگاه اقدام کرده بودند از لحاظ مالی مورد بررسی قرار داده شدند و طرح‌هایی با مجموع ظرفیت ۱.۵ میلیون بشکه تأیید صلاحیت شدند. همچنین ادامه اجرای قانون ساخت پتروپالایشگاه ها را منتظر اعلام سهمیه تنفس خوراک در سال‌های پیش رو توسط صندوق توسه ملی می‌داند. بنابر گزارش‌ها این ۱.۵ میلیون بشکه در قالب ۸ طرح نفت خام و میعانات گازی در مناطق ساحلی جنوب ایران، در مناطقی از جمله جاسک، لاوان و سیراف قرار است احداث شود که در صورت اجرا گام بزرگی به سمت افزایش ظرفیت پتروپالایشی کشور و پایان دوران خام فروشی خواهدبود. درحال حاضر کار مجوزدهی به طرح‌های پتروپالایشگاهی مذکور و آغاز عملیات اجرایی آنها آغاز نشده است اما وزارت نفت با ارسال نامه‌ای به شرکت‌های برگزیده به آنها اعلام کرده است که مدارک مورد نیاز را آماده کرده و منتظر تشکیل جلسه هیأت امنای صندوق توسعه ملی باشند. با این‌حال با گذشت بیش از ۹۰ روز از تأیید شرکت‌های حائز شرایط، شروع به کار رسمی این شرکت‌ها همچنان معطل جلسه صندوق توسعه ملی به ریاست رئیس جمهوری است. با وجود اینکه اینکه اواخر تیرماه طرح‌های برگزیده تعیین تکلیف شده و آماده شروع به کار بودند جلسه هیئت امنای صندوق توسعه ملی با تأخیر زیاد در اوایل مهرماه برگزار شد ولی در این جلسه نیز موضوع سهم سالانه تنفس خوراک به پتروپالایشگاه‌ها تعیین تکلیف نشد. به گفته مالک شریعتی سخنگوی کمیسیون انرژی، در جلسه صندوق توسعه ملی که به تازگی تشکیل شد، زنگنه درباره ضرورت تعیین سهم سالانه تنفس خوراک نکات خود را بیان کرده و جدول پیشنهادی وزارت نفت در این باره را ارائه کردند، اما روحانی و نوبخت همکاری لازم با موضوع را نداشتند و مجوز تنفس خوراک باز هم تعیین تکلیف نشد تا اجرای این قانون همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار بگیرد. اجرای این طرح بزرگ پالایشی / پتروپالایشی در کشور فرصت بی‌نظیری برای بی‌اثر سازی تحریم‌های نفتی، رونق صنایع داخلی مرتبط و افزایش ارزآوری در اختیار کشور قرار می‌دهد. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد که حضور شرکت‌های پتروپالایشگاهی در بورس به عمق بخشی بازار سرمایه کمک می‌کند. بر این اساس انتظار می‌رود مجموعه دولت با اجرای قانون و تسهیل‌گری به اجرای این قانون کمک کنند و هرچه سریع‌تر با تشکیل جلسه صندوق توسعه ملی نسبت به تعیین مجوز تنفس خوراک طرح‌ها اقدام نماید در غیر این صورت لازم است تا مجلس شورای اسلامی از جایگاه نظارتی خود به موضوع ورود کرده و اجرای کامل قانون را پیگیری کند.

زلزله «پهله» ایلام را لرزاند
زلزله‌ای به بزرگی ۳.۴ ریشتر شامگاه شنبه ساعت ۱۹:۲۸، شهر پهله زرین آباد از توابع شهرستان دهلران در جنوب استان ایلام را لرزاند. این زلزله در عمق ۱۰ کیلومتری زمین ثبت شده است.

ایران‌خودرو گران کرد
هفته گذشته پس از صدور مجوز افزایش قیمت خودرو توسط شورای رقابت، شاهد افزایش قیمت محصولات سایپا بودیم، اما ایران خودرویی‌ها محصولات را گران نکرده بودند. امروز که زمان فروش فوق العاده برای محصولات ایران خودرو مشخص شد، با توجه به جدول ارائه شده مشخص شد که ایران خودرو هم محصولات خود را گران کرده است. در زمان فروش فوق العاده مرحله پنجم، ایران خودرو سمند ال ایکس را با قیمت ۹۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان عرضه کرد اما این محصول در مرحله ششم که از فردا آغاز می شود با قیمت جدید یعنی ۱۱۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان عرضه شده است. همچنین پژو پارس بنزینی در مرحله پنجم با قیمت ۹۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان عرضه شد، اما در این مرحله با قیمت جدید یعنی ۱۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عرضه شده است.
 
پینگ ایران به عدد 90 رسید
پینگ به عددی گفته می‌شود  که نشانگر فاصله زمانی انتقال داده بین دو دستگاه در یک سرور است که با میلی ثانیه نشان داده می‌شود. هرچه این عدد کمتر و پایین‌تر باشد سرعت و کیفیت اینترنت بالاتر است. عدد پینگ بین صفر تا ۴۰ عالی، ۴۰ تا ۱۰۰ خوب و بالای ۳۰۰ نامطلوب است. پینگ علاوه بر استفاده عمومی از اینترنت، در بازی‌های آنلاین نیز نقش مهمی دارد. گیمرهای ایرانی اغلب از بالا بودن پینگ در بازی‌ها گلایه دارند، تا جایی که بیشترین نظرات و سؤالاتی که در صفحات اجتماعی وزیر ارتباطات گفته می‌شود مربوط به پینگ و بالا بودن آن است. مقدار پینگ مورد نیاز هر بازی متفاوت است، برای بازی‌هایی که احتیاج به سرور اختصاصی دارند پینگ ۳۰۰ مناسب و برای بازی‌هایی که احتیاج به Host دارند بستگی به کیفیت اینترنت مورد استفاده، پینگ زیر ۲۰۰ خوب است. از عواملی که در بالا رفتن پینگ نقش دارند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: نویز در خط اینترنت، استفاده از فیلترشکن، شلوغ بودن بیش از حد سرور و کیفیت پایین خط اینترنت. به منظور اطلاع از کم و کیف فعالیت‌های وزارت ارتباطات درباره مشکل پینگ و اقدامات صورت گرفته در این حوزه، با سجاد بنابی، نایب رئیس هیئت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت به گفتگو نشستیم که در ادامه متن این مصاحبه را مشاهده می‌کنید: آقای بنابی، عدد پینگ در کشور ما در چه بازه‌ای قرار دارد و ما به چه سرورهایی متصل هستیم؟یکی از عوامل تاثیرگذار در عدد پینگ این است که بازی در کدام نقطه جغرافیایی از دنیاست و گیمرها می‌خواهند به کدام سرور متصل شوند. کوتاه‌ترین فاصله ما با اروپا، خصوصا شهر فرانکفورت در آلمان که اکثر سرور بازی‌ها در آنجا قرار دارد، عددی بین ۸۰ تا ۹۰ میلی ثانیه است. باتوجه به اینکه سرور بیشتر بازی‌هایی که گیمرهای ما بازی می‌کنند در کشور امارات قرار دارد و ما به امارات فیبر مستقیم نداریم، مجبوریم از فیبر عمان یا قطر وارد و به سرورهای امارات متصل شویم که در این مورد عدد پینگ بین ۶۰ تا ۸۰ میلی ثانیه محاسبه می‌شود که بهترین پینگ بازی در ایران است. یکی از عواملی که پینگ را بالا می‌برد و سرعت را پایین می‌آورد، وجود نویز روی خط تلفن است، چرا این نویز کم نمی‌شود؟این موضوع به موقعیت مکانی مشترک و فاصله او از شرکت مخابرات بستگی دارد. ما مفهومی به نام بازه انتهایی داریم که شرکت ارائه دهنده سرویس اینترنت و مخابرات است که اینترنت را روی سیم مسی ارائه می‌دهد. سیم مسی نویز ایجاد می‌کند که مقدار نویز بستگی به فاصله کاربر تا شرکت ارائه اینترنت دارد. ممکن است مشترکی که نزدیک مخابرات است پینگی برابر با ۱۰ تا ۳۰ میلی ثانیه  و کسی که دورتر است پینگی بالاتر داشته باشد. اما در اپراتورهای همراه این شرایط وجود ندارد، البته اینترنت همراه هم تاخیر در ارسال و دریافت داده دارد و در حالی که عدد پینگ آن‌ها بالاتر از اینترنت ثابت است،  ارتباطی به سیم مسی و نویز ندارد. دلیل اینکه نویز خط اینترنت کم نمی‌شود این است که تکنولوژی ADSL در کشور ما قدیمی است و مخابرات با دستور شخص وزیر ارتباطات سعی در ایجاد تکنولوژی جدید VDSL دارد. سیم مسی که در VDSL استفاده می‌شود به جای اینکه از شرکت مخابرات تا منزل مشترک کشیده شود، از کابین نزدیک‌تر به او تا درب منزل کشیده می‌شود و بقیه مسیر را با فیبر طی می‌کند که سرعت بالاتر می‌رود. برخی از مشترکان FTTH دارند، یعنی فیبر نوری تا منزل کشیده می‌شود که در این صورت سرعت اینترنت بسیار بالا و پینگ پایین است.
 
مالیات بر خانه‌ های خالی امضا نشد
صدیف بدری، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از ایراد مجدد شورای نگهبان به طرح مالیات بر خانه‌های خالی خبر داد و گفت: شورای نگهبان برای دومین بار به طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی ایراد گرفت. وی افزود: این طرح چندی پیش به منظور تأمین نظر شورای نگهبان و پس از ایراد اولیه این شورا در صحن علنی مجلس شورای اسلامی بررسی شد که نهایتا شورای نگهبان برای دومین بار نیز ایراداتی به این طرح وارد کرد. نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی در ادامه عنوان کرد: پس از ایرادات دوباره شورای نگهبان، این طرح به کمیسیون اصلی یعنی کمیسیون اقتصادی مجلس ارجاع شد و در حال حاضر قرار است در این کمیسیون این ایرادات بررسی و رفع شوند. وی در خاتمه سخنانش بیان کرد: قرار است این طرح پس از رفع ایرادات در کمیسیون اقتصادی به صحن مجلس ارسال شده و مجددا مورد بررسی وکلای ملت قرار گیرد و پس از آن به شورای نگهبان ارسال شود.

تعطیلی صنوف تهران تمدید شد
بر اساس اعلام پلیس تهران سرهنگ نادر مرادی امروز (شنبه) با اشاره به برگزاری جلسه کنترل و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در سازمان مدیریت و پیشگیری شهر تهران اظهار داشت: با توجه به افزایش آمار مبتلایان به ویروس کرونا در موج سوم آن، روز گذشته جلسه‌ای در سازمان مدیریت و پیشگیری شهر تهران برگزار و تصویب شد تا به مدت یک هفته دیگر کلیه آرایشگاه‌های زنانه، سالن‌های زیبایی، تالارهای پذیرایی و چایخانه‌ها، سینماها، مراکز فرهنگی و هنری اعم از کتابخانه‌ها، مراکز تفریحی آبی، استخرهای سرپوشیده و باشگاه‌های بدنسازی تعطیل شود. وی افزود: کلیه مراسم عروسی، ترحیم و همایش‌ها که باعث شیوع ویروس کرونا می‌شود نیز تا اطلاع ثانوی تعطیل است. معاون نظارت بر اماکن عمومی با اشاره به اینکه این موارد طی جلسه‌ای به روسای اتحادیه‌های مربوط ابلاغ شده است، خاطر نشان کرد : تعطیلی این صنوف پر ریسک از امروز، ۱۰ آبانماه تمدید شد. سرهنگ مرادی اضافه کرد: فعالیت صنوف گروه‌های ۱ و ۲ که شامل اصناف ضروری و تامین‌کننده مایحتاج و ارزاق روزانه شهروندان می‌باشد، همچنان مطابق گذشته بلامانع است. وی خاطر نشان کرد: پلیس نظارت بر اماکن عمومی تهران طبق برنامه‌ریزی‌ها از صنوف پرریسک بازدیدهای غیرمترقبه خواهد داشت و در صورت مشاهده تخلف، برابر دستور قضائی واحدهای صنفی متخلف پلمب خواهد شد. 

واکسن ایرانی کرونا برای تست انسانی آماده شد
سیما سادات لاری اظهار داشت: ویروس کرونا کاملا با رفتار اجتماعی ما هماهنگ است. هرچه میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک در جامعه کمتر شده و مردم و مسئولان نسبت به شیوع ویروس کرونا دچار عادی‌انگاری شوند، این بیماری افراد بیشتری را گرفتار خواهد کرد. وی با بیان اینکه از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور تعداد زیادی از کادر بهداشت و درمان کشور به بیماری کووید 19 مبتلا شده و شهدای زیادی تقدیم شده است، تصریح کرد: کادر بهداشت و درمان تاکنون از هیچ تلاشی برای روند درمانی بیماران غفلت نکرده‌اند. در این میان باید میزان همکاری و همراهی اجتماعی با مدافعان سلامت افزایش پیدا کند. سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه با اشاره به نزدیک شدن به ماه‌های سرد سال گفت: در نتیجه حضور افراد در فضاهای سربسته افزایش پیدا می‌کند و این موضوع سبب نگرانی زیادی می‌شود چرا که امکان تهویه مناسب در فضاهای سربسته کمتر وجود دارد و تجمع افراد نیز در این مکان‌ها خطراتی به همراه دارد؛ اگر یک نفر در چنین فضایی آلوده به ویروس کرونا باشد، احتمال ابتلای سایر افراد بسیار بالاتر می‌رود. وی افزود: همچنین برگزاری برخی مراسم و تجمع‌ها سبب نگرانی‌هایی شده است. انتظار این است که همه مردم و مسئولان در این شرایط پای کار مبارزه با ویروس کرونا باشند. سادات لاری در پایان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که نتایج واکسن کرونا به چه مرحله‌ای رسیده است، پاسخ داد: در زمینه واکسن کرونا تولید داخل نیز امیدواریم که براساس اعلام وزیر بهداشت در هفته‌های آینده به سمت آزمایش انسانی واکسن کرونا برویم.

پایتخت قرارگاه مقابله با اراذل و اوباش تشکیل داد
طبق اعلام روابط عمومی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، به دنبال اعلام گزارش‌های مردمی و ضابطین مبنی بر ایجاد ناامنی در برخی از نقاط شهر تهران توسط اراذل و اوباش، تأکید اخیر ریاست محترم قوه قضائیه مبنی بر برخورد قاطع محاکم با اشرار و ناامن کنندگان جامعه و بازدید علی القاصی دادستان عمومی و انقلاب تهران و برخی از معاونشان از محلاتی در تهران، برخورد با این هنجارشکنان در دستور کار قرار گرفت. در همین رابطه جلسه‌ای به منظور ارزیابی اقدامات و ارتقای سطح هماهنگی و تشدید اقدامات مقابله‌ای علیه اراذل و اوباش با حضور دادستان عمومی و انقلاب تهران، فرماندهان ارشد نظامی، انتظامی و امنیتی استان و قضات ذیربط در دادسرای تهران تشکیل شد. علی القاصی مهر در این جلسه با اشاره بر ضرورت ارتقای امنیت عمومی و احساس امنیت بر لزوم انجام اقدامات هماهنگ ضابطین برای مقابله با اراذل و اوباش تاکید کرد و گفت: در این راستا باید خلاهای اجرایی و مدیریتی مرتقع شود و با تشدید اقدامات و برخورد علیه این دسته از افراد که با هنجارشکنی‌های خود باعث ایجاد احساس ناامنی در بین مردم شده‌اند، فضا را برای آنها ناامن کرد. وی با تأکید بر اینکه امنیت مردم خط قرمز دادستانی تهران است، گفت: به هیچ عنوان به اراذل و اوباش اجازه نمی‌دهیم که به امنیت مردم کوچکترین خدشه‌ای وارد کنند و با قاطعیت، سریع و بدون اغماض با آنهایی که بخواهند کوچه و یا خیابانی را ناامن جلوه دهند، برخورد خواهیم کرد. در این جلسه دادستان عمومی و انقلاب تهران پیرامون تشدید اقدامات علیه مخلان نظم و امنیت عمومی، تقسیم و تفکیک وظایف میان ضابطین، انجام اقدامات ایجابی، پیشگیرانه و سلبی در خصوص اراذل و اوباش موضوعاتی را عنوان کرد. یکی دیگر از موضوعات مهم مطرح شده در این نشست ایجاد قرارگاه مشترکی با محوریت و مدیریت دادستان عمومی و انقلاب تهران و با حضور دستگاه‌های امنیتی و انتظامی به منظور مقابله با هنجارشکنی بود. همچنین صدور دستورات قضایی برای شناسایی، رصد، نظارت، از دیگر موضوعات مطرح شده در این نشست بود. همچنین مقرر شد عوامل اصلی هنجارشکنی‌ها توسط ضابطین سریعا شناسایی شده و پس از مستندسازی اتهام، آنها در کوتاهترین زمان ممکن با حکم قضایی بازداشت شوند. برگزاری جلسات قرارگاه مبارزه با اراذل و اوباش هر ۱۵ روز یکبار با حضور مسؤولان ارشد قضایی، انتظامی و امنیتی استان تهران نیز یکی دیگر از اولویت‌هایی بود که در این جلسه بر روی آن تاکید شد. 

روستا پایین ترین نقطه بیکاری را از آن خود کرد
طیب جعفری اظهار کرد: زنجان جزء استان‌هایی است که میزان بیکاری آن در مناطق روستایی بسیار پایین است. وی تصریح کرد: مرداد 96 قانونی در راستای توسعه اشتغال در سطح روستاها مصوب شد که منابعی را از صندوق توسعه ملی برای آن در نظر گرفتند که این منابع به صورت ارزی بود که نهایتا به ریال تبدیل شده و در اختیار چهار بانک عامل قرار گرفته شد. جعفری افزود: از ابتدا قرار بر این شد که این منابع به رسته‌های شغلی که به لحاظ اشتغالزایی پرکشش هستند به صورت تسهیلات پرداخت شود که پرداخت این تسهیلات در قالب طرح تکاپو بود که تا حال حاضر هم چهار مرحله از منابع آن تخصیص داده شده و مرحله پنجم آن اخیرا ابلاغ شده و به تعدادی از بانک‌ها رسیده است. مدیر اشتغال و کارآفرینی اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان افزود: در این مرحله طرح جدیدی ثبت نام نخواهد شد چرا که طرح‌های موجود باید به سرانجام برسند در نتیجه اولویت پرداخت منابع به طرح‌های نیمه تمامی که نیاز به تسهیلات تکمیلی دارند اختصاص داده خواهد شد، در نهایت چنانچه این طرح‌ها به طور کامل پوشش داده شدند و منابعی در اختیار استان و وزارت کار باقی ماند احتمال پرداخت به طرح‌های جدید وجود دارد ولی فعلا همچین برنامه‌ای در دستور کار وزارتخانه نیست. وی خاطرنشان کرد: بخشی از منابع اشتغال روستایی به سه دستگاه بنیاد شهید، بهزیستی و کمیته امداد اختصاص دارد در نتیجه گروه‌هایی که با این سه دستگاه در ارتباط‌ هستند، می‌توانند در صورتی که دارای شرایط هستند از این تسهیلات استفاده کنند. جعفری با اشاره به اینکه تسهیلات اشتغال روستایی اثرگذاری بسیاری داشته، تصریح کرد: اخیراً معاون اشتغال و کارآفرینی وزارت کار گزارشی را ارائه کردند که طبق آن 29 درصد اشتغال ایجاد شده در کشور در مناطق روستایی اتفاق افتاده است و زنجان هم جزء استان‌هایی است که میزان بیکاری آن در مناطق روستایی بسیار پایین است. 

سازمان هواپیمایی ترمز بلیت را کشید
رییس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به اینکه تکلیف قیمت بلیت هواپیما را عرضه و تقاضا مشخص  می‌کند نه سازمان هواپیمایی، گفت: با چارترکننده‌های بلیت هواپیما که مرتکب تخلف شده و گرانفروشی برخورد جدی می کنیم. تورج دهقانی زنگنه در این باره اظهار کرد: تعیین کردن کف و سقف قیمت بلیت هواپیما هیچ ربطی به سازمان هواپیمایی ندارد و نرخ پروازهای داخلی بستگی به متغیرهای بسیاری دارد و بازار آن را مشخص خواهد کرد. وی با اشاره به اینکه وضعیت فعلی برای قیمت بلیت هواپیما قابل دوام نیست، افزود: نمی‌توان بدون اینکه به ایرلاین‌ها کمکی کرد از آن‌ها خواست قیمت‌ها را ثابت نگه دارند و هیچ حالتی به جز اینکه دولت از آن‌ها حمایت کند یا به آن‌ها اجازه افزایش قیمت داد، وجود ندارد. رییس سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: سازمان هواپیمایی قائل به کف و سقف قیمت‌ها نیست و عرضه تقاضا آن را تعیین می‌کند اما با گرانفروشی در این زمینه برخورد می‌کنیم. به عنوان مثال در حال حاضر قیمت بلیت هواپیما در مسیر تهران-مشهد از ۳۵۵ هزار تومان تا ۷۰۱ هزار تومان است و اگر کسی بالاتر از آن بلیت پروازش را بفروشد سازمان هواپیمایی با آن برخورد می کند. البته بلیت بیزینس کلاس قیمتش بالاتر است. دهقانی زنگنه اضافه کرد: سایت های فروش رسمی و معتبر که به ایرلاین ها دسترسی دارند، قوانین را رعایت می کنند  و چارترکننده هایی هم که در چارچوب قوانین عمل می‌کنند جزئی از این زنجیره بازار هستند و مشکلی با آن‌ها نداریم اما برخی چارترکننده‌ها، سلف خری می‌کنند و به عنوان مثال پروازی را یک سال خریداری می کنند و برای مسیر رفت قیمت بالایی تعیین می‌کنند و در مسیر برگشت قیمت‌شان را پایین‌تر می‌آورند. این رفتار و سوءاستفاده آن‌ها به این صنعت لطمه می زند. وی تاکید کرد: سازمان هواپیمایی کشوری  بر بازار بلیت هواپیما و چارتر کننده نظارت می‌کند و به موقع با آن ها برخورد جدی خواهیم کرد. وی با بیان اینکه تکلیفی شدن قیمت بلیت هواپیما به معنی از بین رفتن صنعت هوانوردی است، تصریح کرد: اگر بخواهیم صنعت هوانوردی را حفظ کنیم همه ارکان نظام از دولت مجلس و قوه قضائیه باید دست به دست هم بدهند تا از این شرایط بتوانیم خارج شویم و دشمن نتواند به هدفش که تعطیل کردن این حوزه است، دست پیدا کند.
 
ششمین مرحله فروش فوق العاده ایران خودرو آغاز شد
روه صنعتی ایران خودرو ثبت‌نام ششمین مرحله از طرح فروش فوق‌العاده محصولات خود را با عرضه سه محصول پارس بنزینی، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و سمند LX با موعد تحویل حداکثر ۹۰ روزه، از صبح امروز (یکشنبه) به مدت سه روز آغاز خواهد کرد. این خودروساز ششمین مرحله فروش فوق العاده محصولات خود را از امروز (۱۱ آبان ماه) آغاز کرده و به مدت سه روز (تا سه‌شنبه ۱۳ آبان ماه) اجرا می‌کند. در این طرح سه محصول پارس بنزینی، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و سمند LX با موعد تحویل حداکثر ۹۰ روز عرضه ‌می‌شود. همچون روال سابق طرح‌های اجرا شده برای فروش فوق‌العاده، قرعه‌کشی از میان متقاضیان واجد شرایط این طرح، حداکثر سه روز پس از پایان مهلت ثبت‌نام انجام  و منتخبان انتخاب خواهند شد. به منظور توزیع خودرو میان مشتریان واقعی، محدودیت‌های طرح‌های گذشته کماکان اجرا می شود که از جمله این محدودیت‌ها می‌توان به اختصاص یک دستگاه خودرو به هر کد ملی، دارا نبودن پلاک فعال شخص متقاضی، دارا بودن گواهینامه، فاصله دست‌کم ۴۸ ماه از آخرین زمان ثبت‌نام یا تحویل خودرو از شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا و تعلق شماره حساب و شماره تماس به شخص متقاضی اشاره کرد. ضمن اینکه در صورت عدم مراجعه به شبکه خدمات پس‌از فروش با گذشت سه ماه از تحویل خودرو به معنای ابطال گارانتی خودرو خواهد بود. واجدین شرایط می‌توانند در مهلت مقرر از طریق سایت فروش اینترنتی محصولات ایران خودرو به نشانی esale.ikco.ir نسبت به ثبت نام اقدام کنند. پس از انجام فرآیند قرعه‌کشی در حضور نهادهای نظارتی، اسامی منتخبان از طریق سایت فروش محصولات ایران‌خودرو و ارسال پیامک اعلام خواهد شد. پس از مشخص شدن منتخبان، آن‌ها به مدت پنج روز مهلت خواهند داشت تا نسبت به واریز وجه کامل خودرو اقدام و ثبت‌نام خود را نهایی کنند. لازم به ذکر است که منتخبان طرح‌های قبلی که موفق به واریز وجه نشدند نیز می‌توانند در این طرح فروش، مجدد اقدام به ثبت‌نام کنند.
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha