دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر/ نشست خبری اطلاع رسانی برنامه های (دهه کرامت)دبیرخانه کانونهای خدمت رضوی آستان قدس رضوی استان قم

حوزه/ حجت الاسلام تکیه ای گفت: برنامه اصلی و کلی کانون های خدمت رضوی در سه تیتر کلی خلاصه می شود و آن رشد و توسعه و توانمندسازی کانون های خادمیاری یا به نوعی تشکل های مردم نهاد، ارائه خدمات اجتماعی در عرصه های مختلف با اولویت محرومین با محوریت طرح «چهارشنبه های رضوی» و سوم انجام فعالیت های خاص و برنامه های مناسبتی و ستادی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام سیدمحمدباقر تکیه ای عصر امروز در آیین تکریم و معارفه مدیران کانون های خدمت رضوی در محل سالن اجتماعات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد گفت: به دلیل تشدید شیوع کرونا ما تقریبا دو سه ماه است که یک نشست رسمی که می خواستیم با مسئولین کانون های خدمت رضوی داشته باشیم؛ ولی متأسفانه هر هفته نوسانات بسیاری که در شدت شیوع این بیماری را شاهد هستیم.

وی افزود: فعالیت های اجتماعی آستان قدس رضوی با توجه به اینکه نظام ساختار کلان این آستان مبارک بجز تولیت آن سایر چارت اداری آن از اوایل سال ۹۹ دچار تغییر و تحول شد و از آن سر که تقسیم شد به چهار رکن اصلی شامل : سازمان حرم، سازمان موقوفات و بهره وری رضوی، سازمان علمی و فرهنگی و سازمان اجتماعی بود.

حجت الاسلام تکیه ای بیان داشت: سازمان اجتماعی آستان سرفصل همه اقدامات اجتماعی آستان قدس رضوی در سطح ملی شد؛ این سازمان به «بنیاد کرامت رضوی» موسوم است.

وی خاطرنشان کرد: همِّ آستان و مجموعه های مرتبط با آن بر این شد که کانون های خدمت رضوی را در یک چارچوب جدید و نظام داری تقویت، تعداد آنها را افزایش دهند.

رئیس دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در قم گفت: پنج هدف کلی در سازمان اجتماعی آستان قدس رضوی در سراسر کشور ترسیم شده است؛ این اهداف شامل گسترش پایگاه اجتماعی آستان، اهتمام به گستراندن عنصر اخلاق و معنویت مندرج در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، توسعه فرهنگ خدمت کریمانه و پراکندن اصل خدمت رضوی در سراسر کشور، رشد و شکوفایی استعدادها و ظرفیت های خادمیاران و یاوران رضوی و آخرین هدف افزایش سطح معرفت خادمیاران رضوی و یاوران رضوی نسبت به سنت و سیره امام هشتم علیه الصلاة و السلام است.

وی خاطرنشان کرد: سیاست های نمایندگی آستان در استان قم به طور کلی در عرصه های مشارکت داوطلبانه، مردم محوری، ظرفیت سازی، انسجام دهی ظرفیت ها، شبکه سازی و هم افزایی، جهت دهی و تسهیل گری، خدمت کریمانه، اولویت مجاور، زائر و محروم و همچنین توانمندسازی و توسعه در آن است.

حجت الاسلام تکیه ای اظهار داشت: دو کانون داریم که قبلاً هم وجود داشته اند تحت عنوان کانون های عمومی که اقدام به ارائه خدمات متنوع اجتماعی به محرومین، نیازمندان و گروه های خاص می نمایند؛ کانون های عمومی می بایست دامنه مخاطبین خود را مشخص نموده و بسته متنوعی از خدمات خود را در قالب طرح «نان متبرک» و با شناسایی خانواده های نیازمند اجرایی نمایند.

وی افزود: از مسئولین محترم کانون های خدمت رضوی خواستاریم ارتباط مستمر، مؤمنانه، انگیزه بخش، اعتمادبخش با خادمیاران عزیز و همراه با رصد فعالیت های ایشان باشد.

رئیس دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در قم تصریح کرد: نکته ای که در مورد کانون های خدمت رضوی وجود دارد این است که این کانون ها بیشترین خدماتشان را در قالب کانون های عمومی به مردم ارائه می دهند؛ هرچه این شبکه تقویت بیشتری داشته باشد ضمان فعالیت بیشتری برای خادمیاران ایجاد می کند.

وی عنوان داشت: برنامه اصلی و کلی کانون های خدمت رضوی در سه تیتر کلی خلاصه می شود و آن رشد و توسعه و توانمندسازی کانون های خادمیاری یا به نوعی تشکل های مردم نهاد، ارائه خدمات اجتماعی در عرصه های مختلف با اولویت محرومین با محوریت طرح «چهارشنبه های رضوی» و سوم انجام فعالیت های خاص و برنامه های مناسبتی و ستادی است؛ انتظار می رود کانون های خادمیاری بزرگوار همکاری لازم را در این برنامه ها و فعالیت ها داشته باشند.

حجت الاسلام سیدمحمدباقر تکیه ای گفت: حمایت ها و طرح های تشویقی نیز همچون طرح اعزام زیارت اولی یا بعضی از تبرک های آستان قدس رضوی به کانون های فعال اختصاص داده خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در مورد طرح «نان متبرک»، کارت نانی است که برای مصرف نان یک خانواده در طول سه ماه پول به آن واریز شده است؛ منابع شارژ این کارت ها از طریق خیّرین استان تأمین می شود.

حجت الاسلام تکیه ای اظهار داشت: با توجه به مطالبه رهبری در ارائه گزارش عملکرد از جانب مراکز فرهنگی از مسئولین محترم کانون های خدمت رضوی می خواهیم گزارش عملکرد خود را از طریق ارائه گزارش و ارتباط گیری با مجموعه های رسانه استانی و کشوری به سمع و نظر مردم برسانند.

وی ضمن تأکید بر لزوم ترویج فرهنگ خدمت رسانی به مردم گفت: در ترویج فرهنگ خدمت رضوی و سیره امام رضا علیه السلام در بین عموم مردم از خانواده خودمان گرفته تا مردم محله، شهر و استان قم کوشا باشیم؛ این موضوع می تواند در قالب هایی غیر از کانون های خدمت رضوی هم انجام گیرد.

حجت الاسلام تکیه ای افزود: برای اینکه کار طرح یاوران رضوی که شامل افرادی است که عضو شبکه خدمت رضوی نیستند اما دوستدار ترویج فرهنگ خدمت و سیره امام رضا علیه السلام هستند؛ این طرح می تواند به صورت دائمی باشد، می تواند موسمی باشد، می تواند فردی باشد و حتی می تواند به صورت گروهی انجام گیرد.

رئیس دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در قم بیان داشت: در راستای چابک سازی فعالیت های کانون های خادمیاری، عناوین، حوزه های مأموریتی و گستره فعالیت کانون های خادمیاری از سوی تولیت آستان قدس رضوی مورد بازبینی قرار گرفت؛ این کانون ها شامل ۲۵ کانون خادمیاری موضوعی و بعد کانون های سطح ۲ و کانون های خادمیاری محلی بودند که در حال حاضر به ۱۹ کانون خادمیاری موضوعی کاهش یافتند؛ برخی از آنها حذف و برخی با برخی دیگر ادغام شدند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: علاوه بر کانون های خادمیاری کانون های عمومی را هم داریم که شامل ۳۸ کانون هستند به این صورت که در جلسات کانون های تخصصی خادمیاری یک نماینده دارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha