جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
دومین جلسه مجمع پژوهشگاه های علوم انسانی اسلامی

حو.زه/دومین جلسه مجمع پژوهشگاه های علوم انسانی – اسلامی به صورت مجازی و به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دومین جلسه مجمع پژوهشگاه های علوم انسانی - اسلامی با حضور رؤسای این پژوهشگاه ها به صورت مجازی برگزار شد.

بر اساس این گزارش: در این جلسه که دبیری آن بر عهده حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی رئیس پژوشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بود، اساسنامه این مجمع و آیین نامه تشکیل جلسات مجمع مورد بررسی قرار گرفت و هر یک از حضار، مطالب پیشنهادی خود را نسبت به اصلاح اساسنامه و آیین نامه داخلی بیان داشتند.

پیش از بررسی اساسنامه و آیین نامه داخلی، حسینعلی قبادی «رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی» پیشنهاد ارائه شاخص برای پژوهش های کاربردی به وزارت علوم را مطرح کرد و خواستار تدوین طرحی توسط مجمع شدند.

وی گفت: از عینک مهندسی، علوم انسانی را دیدن، مشکل علوم انسانی است و همه خود را صاحب نظر در این امر می دانند؛ علت این مسئله به دو دلیل بر می گردد: یکی اینکه نگاه به علوم انسانی را زائد و پول خرج کن می دانند و دیگر اینکه در علوم انسانی شاخص سازی مناسبی صورت نگرفته تا دیگران متقاعد شوند؛ باید در مورد کاربردی سازی علوم انسانی بیشتر کار شود.

اعضای حاضر در جلسه، ضمن استقبال از پیشنهاد مطرح شده، بر دقت و توجه جدی بر این موضوع تأکید داشتند.

در این جلسه، رضا برنجکار «رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث» عدم تبدیل نیازها به پروژه ها و ارسال آنها را به پژوهشگاه ها را یکی از مشکلات کشور دانست که دلیل اصلی آن، عدم ارتباط میان مراکز علمی است.

حجت الاسلام والمسلمین لک زایی این طرح را موضوعی هوشمندانه ای دانست و ضمن استقبال از آن، اظهار داشت:  در فرهنگ دینی ما بر این موضوع سفارش زیادی شده است؛ حضرت امام(ره) در کتاب چهل حدیث در طبقه بندی علوم، علم را به علم نافع و غیر نافع تقسیم می کنند و بحث ایمان و عمل صالح نیز ناظر به همین مطلب است.

وی ضمن بیان پیشنهادی گفت: با تشکیل کمیته ای، این موضوع مورد بررسی و به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پیشنهاد شود.

در ادامه جلسه، اساسنامه این مجمع و سپس آیین نامه داخلی آن مورد بررسی قرار گرفت و اعضای حاضر در این جلسه، دیدگاه های خود را مطرح کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha