سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
دکتر کمال اکبری

حوزه/ عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما تصریح کرد: ضعف و نقص در فرهنگ عمومی از جمله دلایل کاهش نرخ فرزندآوری در کشور است.

دکتر کمال اکبری در گفتگو با خبرنگارخبرگزاری حوزه،با اشاره به این که کاهش نرخ فرزندآوری و به تبع آن کاهش جمعیت، یکی از تهدیدهای جدی برای کشور ما به شمار می رود، اظهار داشت: این مساله علاوه بر حوزه قانون گذاری و نظارت و اجرا، نیازمند بازنگری در حوزه فرهنگ عمومی است، از این حیث که ببینیم در بحث آموزش و فرهنگ سازی در جامعه دچار چه ضعف ها و نواقصی هستیم که به این وضع گرفتار شده ایم.

وی افزود: کاهش نرخ فرزندآوری و جمعیت اگر به همین منوال ادامه پیدا کند، قطعاً کشور ما را با چالش های خطرناکی مواجه می سازد و از این رو چه در بُعد اجتماعی و سیاسی، چه در بُعد اقتصادی و چه در بُعد فرهنگی و رسانه ای نیاز به یک بازنگری در برنامه ها و طرح ها داریم.

وی با تأکید بر لزوم تقویت زیرساخت های عمومی و اجتماعی برای جبران این مساله و به خصوص حل نواقص موجود در بحث فرهنگ عمومی گفت: این که برخی فکر می کنند دلیل عدم رغبت خانواده ها به فرزندآوری، صرفاً ناظر به مسایل اقتصادی است، اشتباه است چرا که ما معتقدیم نرم افزار عمومی جامعه باید به سمتی برود که فرزندآوری و افزایش جمعیت به یک ضرورت و دغدغه ی فراگیر تبدیل شود و طبعاً برای تحقق این مهم باید زیرساخت های فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی نیز اصلاح و تقویت گردد.

عضو انجمن ارتباطات و تبلیغ حوزه علمیه قم همچنین خواستار اصلاح نظام آموزشی کشور برای تحقق این هدف شد و بیان داشت: ما در حوزه فرهنگ عمومی به خصوص نیاز به تلاش مضاعف برای اقناع افکار عمومی داریم و اقناع هم البته دو مرحله دارد؛ نخست آن که نخبگان و گروه های مرجع در جامعه خود اهمیت موضوع را درک کنند و ثانیاً هم این که مردم و قشرهای مختلف را با خود در رابطه با موضوعات گوناگون همچون بحث افزایش جمعیت همراه سازند.

وی ادامه داد: چیزی در حدود یک دهه است که سیاست گذاری ها و نگاه کلان کشوری به مساله جمعیت تغییر کرده اما آن نتیجه و اتفاق مورد نظر در این خصوص رخ نداده، چرا که متاسفانه ما بیشتر درگیر همایش ها و سمینارها و کارهای شعاری و کلیشه ای در این باره شده ایم.

اکبری با تأکید بر لزوم ترویج فرهنگ ازدواج آسان و به موقع در بین نسل جوان ابراز داشت: باید فرهنگ عمومی جامعه به سمت و سویی برود که سهل گیری در امر ازدواج و کنار زدن تجملات و زواید دست و پاگیر محقق شود.

وی در خاتمه افزود: از سویی ما نیاز به الگوسازی رسانه ای در این زمینه ها داریم و این که به کمک نخبگان و اساتید حوزه و دانشگاه و هنرمندان و افراد مطرح در جامعه، شاهد به ثمر نشستن هدف مهم اقناع افکار عمومی به منظور اصلاح فرهنگ عمومی آن هم مبتنی بر ارزش های دینی و انقلابی باشیم.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha