پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
جمهوری آذربایجان

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

باکو از موضع مقام معظم رهبری قدردانی کرد

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در استقبال از بیانات مقام معظم رهبری در روز سه شنبه که گفتند، همه سرزمین‌های جمهوری آذربایجان که به‌وسیله ارمنستان تصرف شده باید آزاد شود، اعلام کرد: ما از بیانات رهبر جمهوری اسلامی ایران آیت الله سید علی خامنه ای در مورد درگیری ارمنستان و آذربایجان و پشتیبانی از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان قدردانی می کنیم. رهبر عالی با تکرار حمایت قاطع جمهوری اسلامی ایران از موضع عادلانه آذربایجان که مبتنی بر قوانین بین المللی است، گفتند که تمام مناطق آذربایجان که توسط ارمنستان اشغال شده، باید آزاد شود و همه این مناطق باید به آذربایجان برگردانده شود. ما از تلاش های دولت دوست ایران برای حل مناقشه ارمنستان و آذربایجان، از جمله سفر سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه بعنوان نماینده ویژه رئیس جمهوری اسلامی ایران به منطقه و ارائه ابتکار عمل برای حل هرچه سریع تر این مناقشه قدردانی می کنیم. بر این باوریم که روابط بین کشورهایمان که بر پایه ریشه های تاریخی بنا شده اند با موفقیت پیشرفت خواهد کرد و این روابط در خدمت تأمین صلح، ثبات و رفاه در منطقه خواهد بود. روز گذشته رهبر انقلاب اسلامی ایران به جنگ اخیر میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان اشاره کردند و با تأکید بر اینکه این موضوع حادثه‌ای تلخ و تهدیدکننده امنیت منطقه است، گفتند: این درگیری نظامی باید هرچه زودتر تمام شود؛ البته همه سرزمین‌های جمهوری آذربایجان که به‌وسیله ارمنستان تصرف شده باید آزاد شود و به آذربایجان برگردد.

پایگاه khamenei.ir صفحه آمریکایی را راه اندازی کرد

رهبر انقلاب اسلامی در سخنرانی تلویزیونی به مناسبت سالروز ولادت پیامبر اعظم(ص) و امام صادق(ع) (۹۹/۸/۱۳) درباره نشانه‌های انحطاط آمریکا به کتابی که در مورد رئیس جمهور کنونی آمریکا نوشته شده است اشاره کردند: «رژیم آمریکا بشدّت دچار انحطاط سیاسی و انحطاط مدنی و انحطاط اخلاقی است. این هم تحلیل نیست؛ این را خودشان میگویند؛ این حرف سخنگویان و نویسندگان خودشان و صاحبان فکر از داخل خود آمریکا است. در این چند سال چند کتاب نوشته‌اند، با تیراژهای بالا در داخل آمریکا منتشر شده که برخی پرده‌ها را این کتابها بالا میزند. یکی از این کتابها را که به فارسی ترجمه شده، بنده خواندم؛ پُر از شواهدِ همین انحطاط است؛ اوّل تا آخر کتاب نشان‌دهنده‌ی انحطاط نظام سیاسی آمریکا با حرکات رئیس‌جمهور آمریکا است. امپراتوریِ این جوری دیری نخواهد پایید.» در همین راستا صفحه ویژه «آمریکای آشفته» در پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR آغاز به کار کرد.

نماینده بعثه مقام معظم رهبری در عراق درگذشت

حجت‌الاسلام والمسلمین نجفی روحانی مسئول نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در کشور عراق درگذشت. حجت‌الاسلام والمسلمین نجف نجفی روحانی مسئول نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در کشور عراق که در یک ماه اخیر به دلیل ابتلا به کرونا از شدت بیماری رنج می‌برد، درگذشت. وضعیت جسمانی مرحوم نجفی روحانی در یک هفته اخیر وخیم اعلام شده و در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان شهید بهشتی قم قرار داشت که در نهایت صبح امروز دار فانی را وداع گفت. نجفی روحانی در یکسال اخیر که بیماری کرونا فراگیر و اعزام زائران متوقف شد، از عراق به ایران بازگشت و در قم ساکن شده بود. وی قبل از عراق، مسئولیت نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در شهر مدینه را بر عهده داشت و در این سالها به زائران ایرانی در مدینه و کربلا خدمت می‌کرد.

هفته کتاب هم به فضای مجازی رفت

امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار نشد. در ادامه آن سایر رویدادهای ادبی هم به فضای مجازی رفت؛ از جمله آنها می توان به شب شعرهایی اشاره کرد که انجمن های ادبی در فضای مجازی برگزار کردند. اولین جشنواره‌ای که در فضای مجازی برگزیدگانش را معرفی کرد، جشنواره خاتم بود. پس از آن جشنواره های قلم زرین که همزمان با روز قلم برگزار می شود، اختتامیه جام باشگاه های کتابخوانی و شعر و داستان جوان سوره هم از دیگر جوایز ادبی بودند که به همین شیوه برگزیدگانشان را معرفی کردند. حالا هفته کتاب که از مهمترین رویدادهای ادبی در سال است، پیش روی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد. دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی های فرهنگی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه های خود را برای هفته کتاب اعلام کرده است؛ از جمله آنها می توان به تقدیر از مروجان کتابخوانی و نامه به نویسندگان اشاره کرد. این برنامه ها در کنار برنامه های کتابخوانی در فضای مجازی برگزار می‌شوند. این در حالی است که نهادهای دیگر فرهنگی هنوز برنامه های خود را برای هفته کتاب اعلام نکردند.

امام جماعت مصری مورد بازداشت قرار گرفت

وزارت اوقاف مصر امام جماعت مسجدی را به علت اظهار نظر درباره بحران کاریکاتورهای موهن علیه پیامبر گرامی اسلام و سخنان تحریک آمیز او ضد فرانسه به دادسرای عمومی و اداری تحویل داد. «محمد مختار جمعه» وزیر اوقاف مصر گفت: وی تصمیم گرفته است «احمد همام» (امام جماعت) را از کار تعلیق و دستور فوری پایان خدمات وی را صادر کند. بنا بر اعلام رسانه‌های داخلی مصر، احمد همام امام جماعت بازداشت شده یکی از مساجد استان اسکندریه در شمال مصر به تحریک مردم به خشونت و تروریسم متهم شده است. کشورهای عربی و اسلامی این روزها شاهد اعتراضات گسترده مردم علیه موضع پاریس در مورد توهین‌های مکرر به پیامبر(ص) و سخنان نفرت انگیز و اهانت آمیز امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه هستند.

آمریکا سایت طلاب حوزه علمیه قم را مصادره کرد

وزارت دادگستری آمریکا همزمان با انتخابات در این کشور، ۲۰ سایت تاثیر گذار بر روی ذهن مردم امریکا را تحریم و مصادره کرد. نخستین سایت و در صدر این لیست سایت اسپانیایی زبان "ابابیل" است که از سه سال قبل به موضوع فلسطین اسراییل آمریکا و نظام سلطه می پرداخته است. این سایت به همت طلاب حوزه علمیه قم و به زبان اسپانیایی برای اسپانیایی زبان های قاره آمریکا فعالیت می کرد. محتوای این سایت هم اکنون در یک دامین جدید در دسترس مخاطبان است.

مراسم استقبال نمادین لغو شد

تولیت آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س) با صدور پیامی ضمن تقدیر از زحمات مردم قم در برپایی مراسم استقبال نمادین از حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها طی سال‌های گذشته تاکید کرد: توصیه می‌شود امسال در راستای حفظ سلامت جامعه، مراسم استقبال نمادین برگزار نشود و همه افراد با بیان فضائل حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها در جمع‌های خانوادگی و شبکه‌های مجازی این روز را گرامی دارند. متن پیام حجت الاسلام و المسلمین "سید محمد سعیدی" به شرح ذیل است: بسم الله الرحمن الرحیم شهر قم مکانی مقدس است و مکانتش را مدیون مفاخریست که در آن سکونت داشته و یا آرمیده اند. به یقین می‌توان گفت نقطه عطف تاریخ چند هزار ساله این سرزمین، روز ورود پر خیر و برکت بانوی کرامت و حضور ۱۷ روزه‌ی ایشان در این شهرمقدس بوده که این مکان را تا ابد بیت النور نمود. آن روز که مردم قم با کمال معرفت به استقبال از آن وجود نورانی شتافتند و این شهر، یکپارچه سلام بر آن دختر پاک و مکرم پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله گردید. بی شک این استقبال پر شور و این معرفت ستودنی تا ابد مهم‌ترین نماد هویت اجتماعی این مردم همیشه ولایتمدار تلقی میگردد که ان‌شاءالله زمینه سازان ظهور هستند و در روایات عدیده از ایشان به نیکی یاد شده است. در اقدامی ارزشمند سالروز ورود حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها به قم به عنوان روز قم شناخته شده است تا این هویت ارزشمند در گذر زمان مغفول واقع نشود و این افتخار بزرگ در یادها کم‌رنگ نگردد. به لطف خداوند متعال نیز سال‌هاست که مردم خوش ذوق و قریحه شهر قم در این روز به صورت خود جوش، مراسم استقبال نمادین از حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها را برگزار می کنند که در این فرصت از تمام کسانی که برای برگزاری هرچه پر شورتر این مراسم تلاش می‌کردند صمیمانه قدردانی می‌کنیم. این روزها تمام کشور در تلاش است تا با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از داغ‌دار شدن خانواده‌ها بیشتر جلوگیری کنند و مردم متدین قم که همواره در امور فرهنگی و اجتماعی پیش‌قدم و گوش به فرمان امر مقام معظم رهبری مدظله العالی بوده و هستند به همین علت توصیه می‌شود در راستای حفظ سلامت جامعه، مراسم استقبال نمادین امسال برگزار نشود و همه افراد با بیان فضائل حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها در جمع‌های خانوادگی و شبکه‌های مجازی این روز را گرامی دارند.

عمره گزاران خارجی مناسک حج را آغاز کردند

عمره گزارانی که روز یکشنبه از کشورهای دیگر وارد عربستان شده اند، در پایان قرنطینه اجباری ۳ روزه در هتلهای مکه مکرمه امروز چهارشنبه، مراسم عمره را آغاز کردند. پیش بینی می شود عمره گزاران، مناسک حج را در گروه های ۲۰ نفره که در یک بازه زمانی واحد، ۳۲ گروه را دربر می گیرد به جا آورند. حریم مقدس مکه هر روز شاهد حضور ۲۰ هزار عمره گزار و ۶۰ هزار نمازگزار در روز خواهد بود وزارت حج و عمره عربستان تأکید کرد که گروه سنی غیرعربستانی مجاز به انجام مناسک، ۱۸ تا پنجاه سال و همراه با ارائه گواهی تست پی سی آر، و نتیجه منفی ابتلا به ویروس کرونا است که از آزمایشگاه معتبر کشور فرد عمره گزار صادر شده باشد و از زمان گرفتن تست تا ترک کشور بیش از ۷۲ ساعت نگذشته باشد. همچنین عمره گذار باید قبلا در اپلیکیشن “عمره”، رزرو خدمات را برای انجام عمره و نماز و زیارت مسجد نبوی انجام داده باشد. در مرحله نخست از سرگیری تدریجی مراسم عمره که در نیمه ماه صفر امسال آغاز شد، به شش هزار عمره گزار از شهروندان و خارجی های مقیم عربستان که بالغ بر ۳۰ درصد از ظرفیت مجازاست اجازه انجام مراسم حج داده شد. پس از آن مرحله دوم است که طی آن ۴۰ هزار نمازگزار و ۱۰۰ هزار به جا آورنده حج عمره در روز، مجاز به حضور در مسجدالحرام هستند که ۷۵ درصد ظرفیت مجاز را شامل می شود.

الازهر خواستار اقدامات بین‌المللی شد

«احمد الطیب»، شیخ الازهر مصر در واکنش به حمله تروریستی به وین، در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: از حادثه تروریستی که در مرکز شهر وین رخ داد بسیار اندوهگین شدم. این فاجعه، این مکان آرام و امن را به صحنه‌ای برای خونریزی و گسترش ترس و وحشت تبدیل کرد. وی افزود: من با قربانیان این حادثه تروریستی و خانواده‌های آنها و همه قربانیان تروریسم در سراسر دنیا همدردی می‌کنم و خواستار متحد کردن تلاش‌های بین‌المللی برای مبارزه با تروریسم، افراط‌گرایی و گفتمان نفرت‌آمیز هستم. پیش‌تر، الازهر از همه نهادها و مؤسسات بین‌المللی خواسته بود تا در برابر تروریسم صف واحدی تشکیل دهند و همه برای گسترش صلح در سراسر جهان و رد خشونت و نفرت همبستگی داشته باشند. شایان ذکر است، شهر وین دوشنبه، ۱۲ آبان ماه، شاهد حمله مسلحانه‌ای بود که به کشته شدن ۴ نفر و زخمی شدن حدود ۲۰ نفر دیگر منجر شد. مقامات اتریشی از دستگیری ۱۴ نفر که ممکن است با مهاجم ارتباط داشته باشند، خبر دادند.

پوتین به قانون منع توهین رای داد

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه روز چهارشنبه در نشستی با نمایندگان انجمن‌های مذهبی به مناسبت "روز وحدت ملی" در این کشور که به صورت آنلاین برگزار شد، ابراز اطمینان کرد که اقدامات تحریک آمیز ناشی از اختلافات فرقه‌ای در روسیه باید منتفی شود. پوتین یادآور شد: وضعیت در تعدادی از کشورهای جهان پیچیده است، و ما شاهد هستیم که انواع اقدامات تحریک آمیز چه عواقبی را به دنبال دارد - کسانی که تحت عنوان آزادی بیان، احساسات مسلمانان را آزرده می‌کنند و کسانی که از این مسئله به عنوان بهانه‌ای برای توجیه خشونت و عدم تحمل دیگران استفاده می‌کنند. رئیس جمهور روسیه با تأکید بر اینکه رهبران روحانی روسیه نقش ویژه‌ای در هماهنگی روابط بین اقوام و مذاهب و در جلوگیری از تمایلات افراط گرایانه و تروریستی دارند، خطاب به نمایندگان انجمن‌های مذهبی گفت: مردم به نظرات شما و سخنان شما گوش می‌دهند و زمانی که مواضع شما درباره لزوم همبستگی و پیروی صریح از ارزش‌های صلح آمیز و توصیه به مهربانی و رحمت بین مردم شنیده می‌شود، این مسئله از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و همین امر کلید همزیستی مسالمت آمیز بین ادیان در روسیه است. وی درباره قانون منع توهین به احساسات پیروان ادیان الهی تأکید کرد: این قانون درست است و ما انتخاب درستی انجام داده‌ایم. البته این مسئله فقط مربوط به قوانین نیست، بلکه در مورد آگاهی درونی ماست که بیش از هزار سال است که ما در یک کشور چند ملیتی زندگی می کنیم و دقیقاً با احترام و عشق با یکدیگر برخورد می‌کنیم و این مسئله از جمله افتخارات ما در روسیه است. پوتین در بخش دیگری از سخنانش از این نظریه که در عرصه سازمان ملل از سایر کشورها خواسته شود تا قانونی در راستای دفاع از احساسات پیروان همه ادیان تصویب شود را حمایت کرده و گفت: ما باید درباره آن فکر کنیم. این واقعاً یک پیشنهاد خوب است، من درک نمی‌کنم چه کسی می تواند با تحریم توهین به احساسات پیروان ادیان به هر شکلی، مخالفت کند.

آتن اولین مسجد را افتتاح کرد

بعد از سال‌ها به تعویق انداختن افتتاح مسجد در پایتخت یونان، به دلیل کاهش هزینه‌ها و مخالفت گروه‌های دینی و سیاسی؛ اولین مسجد با حمایت مالی دولت در آتن روز (جمعه) افتتاح شد. این نخستین مسجد در پایتخت یونان از سال ۱۸۳۳ است. طرح‌های ساخت مسجد در آتن در سال ۱۸۹۰ آغاز شد؛ اما اجرای آن به دلیل مخالفت برخی از ساکنان و کاغذبازی و نیز بحران مالی سال‌ها به طول انجامید. در سایه محدودیت‌های کرونایی، تعداد محدودی از نمازگزاران برای اقامه نماز حضور یافتند و ماسک زده و فاصله‌های اجتماعی را رعایت کردند. در همین حال، حیدر عشیر، عضو هیات مدیره این مسجد تصریح کرد: این لحظه‌ای تاریخی برای مسلمانان در آتن است، ما از مدت‌ها قبل منتظر این مسجد بودیم. خدا را شکر که نهایتاً مسجدی داریم که می‌توانیم آزادانه در آن نماز بخوانیم.

اسکای لاین برای فشار بر عربستان فراخوان داد

سازمان حقوق بشری بین‌المللی "اسکای لاین" خواستار اقدام بین‌المللی جدی برای اعمال فشار بر عربستان شد تا بازداشتی‌های عقیده را آزاد کند. این سازمان که مقرش در استکهلم است در بیانیه‌ای‌بر لزوم اقدام جدی سازمان ملل و سازمان‌های جهانی ذیربط برای توقف افزایش نقض آزادی‌های عمومی در عربستان و تحقیقات درباره بازداشت‌ها به دلیل استفاده از حق آزادی بیان و عقیده تاکید کرد. در این بیانیه آمده است، عربستان جزء اولین کشورهایی است که با هدف سرکوب صداهای مخالف به طرق مختلف مسدود کردن، مجازات زندان و جریمه کنترل شدیدی روی اینترنت و شبکه‌های مجازی اعمال می‌کند. براساس این بیانیه، عربستان به موجب قانون جرائم اینترنتی کمپین‌های بازداشت راه انداخته است، قانونی که به عقیده سازمان‌های حقوق بشری مانند عفو بین‌الملل انتقاد آنلاین از دولت را جرم تلقی می‌کند. در ادامه این بیانیه آمده است، اقدامات عربستان کاملاً با منشور بین‌المللی مربوط به حقوق مدنی و سیاسی مغایرت دارد. هنوز مقامات سعودی به این بیانیه سازمان حقوق بشری اسکای لاین پاسخی نداده‌اند. عربستان در مورد وضعیت آزادی بیان و حقوق بشر در این کشور با انتقادات بین‌المللی روبروست، اما بارها تعهد خود را نسبت به "اجرای شفاف قانون" اعلام کرده است. ۱۵ مه ۲۰۱۸ مقامات سعودی تعدادی از فعالان زن حقوق بشری را بازداشت کردند که بسیاری از آن‌ها همچنان تحت بازداشت بوده و به شیوه‌های مختلف شکنجه شده‌اند.

«عکاسخانه» در فضای مجازی آغاز به کار کرد

عکاسخانه، مجموعه‌ای نمایشی ــ تلفیقی با موضوع فرهنگ رضوی است که در هر قسمت چند دقیقه‌ای آن، نویسنده برای عکسی منتخب از جشنواره ملی عکس «خانه دوست» عکس‌نوشتی مرتبط نگاشته است. این مجموعه به کارگردانی شادی غفوریان و مهدی شریفی و تهیه‌کنندگی محمدعلی چمی‌گو در قالب استودیویی ضبط شده است و هر چهارشنبه‌ به مناسبت روز زیارتی امام رضا(ع) یک قسمت از آن در صفحه اینستاگرام مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی به نشانی aqart.ir منتشر می‌شود. عکس‌نوشت‌های مجموعه عکاسخانه توسط شادی غفوریان نوشته شده و به صورت مونولوگ توسط بازیگرانی همچون امیر محاسبتی، محمد جهانپا، فاطمه توانا، زینب مشعلدار، ساجد اندرون، مینا قهرمانی، شاهین نورایی، سمیه سرباززاده و... اجرا می‌شود. این مونولوگ‌ها بیانگر روایتی ناگفته از درون عکس‌ها است. امیر صحرایی، علی میرزایی، مهدی عظیما، محمود جمالی و مرجان جلالی نیز به ترتیب در بخش‌های تصویربرداری، تدوین، موشن گرافیک، موسیقی و طراحی گرافیک، در تولید مجموعه عکاسخانه همکاری دارند. نخستین قسمت عکاسخانه با عنوان «روایت سعید» با نقش‌آفرینی ساجد اندرون بر اساس عکس منتخب از محبوبه افشاری در مدت حدود چهار دقیقه تهیه و ظهر امروز منتشر شد. عکاسخانه را می‌توان هم‌آوایی روایت نویسنده و عکاس دانست. عکاسی که در گذشته عکسی را در حرم مطهر رضوی یا مرتبط با زیارت امام رضا(ع) گرفته و نویسنده، از بطن تخیل خویش و تصویر عکاس، قصه‌ای را جان بخشیده است. بازیگر و کارگردان و... نیز در این هم‌آوایی همراه شده‌اند. روایت‌های آدم‌ها و عکس‌ها، مردک چشم‌ها و لنز دوربین‌ها و تمامی نگاه‌ها و امیدهایی که به منحنی طلایی گنبد بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) ختم می‌شود، در این مجموعه نمایشی ــ تلفیقی گنجانده شده است.

مسابقات ملی قرآن «السفیر» آغاز شد

این مسابقات با رعایت ضوابط و تدابیر بهداشتی و در سالن «جعفر الطیار(ع)» مسجد کوفه در حال برگزاری است و تا فردا، ۱۷ آبان‌ماه، ادامه دارد. این مسابقات به همت دارالقرآن وابسته به بخش امور دینی تولیت مسجد کوفه و در دو بخش حفظ کل قرآن و تلاوت ویژه آقایان در حال برگزاری است. محمد الموسوی، تولیت مسجد کوفه، ضمن سخنانی در مراسم افتتاحیه این مسابقات گفت: تمسک به کلام وحی و اخلاق والای نبی مکرم اسلام برای ترویج مبانی صحیح اسلام و ارزش‌های رحمت و انسانیت و اخلاق و صفات پسندیده نبوی ضرورت امروز جامعه اسلامی است. ذوالفقار حیدری، مسئول اطلاع‌رسانی تولیت مسجد کوفه نیز در این باره گفت: مشارکت قاریان و حافظانی از استان‌های غربی و منطقه کردستان عراق، این دوره از مسابقات ملی قرآن «السفیر» را متمایز کرده است. در ادامه این مراسم، عادل الیاسری، مسئول دارالقرآن مسجد کوفه ضمن سخنانی گفت: ۳۰ قاری و حافظ قرآن در این دوره از رقابت‌ها حضور دارند و کمیته داوری نیز متشکل از اساتید و صاحب‌نظران قرآنی هستند. وی افزود: مسابقات به مدت دو روز و در دو نوبت صبح و بعدازظهر ادامه پیدا می‌کند و عصر فردا و پس از پایان مسابقات، سه نفر  برتر رشته حفظ کل قرآن و سه نفر برتر رشته قرائت از سوی رئیس بخش امور دینی تولیت مسجد کوفه و مسئول دارالقرآن این مسجد مورد تجلیل قرار می‌گیرند.

بزرگترین کنفرانس مجازی حمایت از فلسطین برپا شد

این کنفرانس به همت ائتلاف بین‌المللی حمایت از قدس و فلسطین و با همکاری مرکز روابط ترکیه و جهان اسلام که مقر آن‌ها در شهر «استانبول» ترکیه قرار دارد، برگزار می‌شود. کنفرانس مذکور از طریق اپلیکیشن زوم (Zoom) و با شعار «قدس امانت و عادی‌سازی خیانت است» برگزار می‌شود و شخصیت‌هایی از ۷۰ کشور جهان به صورت مجازی در آن حضور پیدا می‌کنند. زیاد بومخلة، رئیس مرکز روابط ترکیه و جهان اسلام در این باره گفت: هدف از برگزاری این کنفرانس، تقویت گفت‌وگوی جدی درباره نقش راهبردی امت اسلام در حمایت از پایداری مردم فلسطین از طریق راه‌اندازی تعدادی از برنامه‌ها، کمپین‌ها و ابتکارات عملی برای مقابله با پروژه‌های نابودی آرمان فلسطین است. وی افزود: این کنفرانس در ۸ جلسه برگزار می‌شود که در آن رهبران و شخصیت‌هایی از جهان اسلام به همراه جمعی از اندیشمندان و آزادگان جهان به صورت مجازی حضور پیدا می‌کنند. زیاد بومخلة تصریح کرد: فعالیت‌های این کنفرانس به ۷ زبان انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی، ترکی، اردو، پرتغالی و مالایی ترجمه خواهد شد. رئیس مرکز روابط ترکیه و جهان اسلام تصریح کرد: این کنفرانس با مشارکت اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس و حسن توران، رئیس کمیته دوستی ترکیه و فلسطین در پارلمان ترکیه افتتاح خواهد شد و «احمد الریسونی»، رئیس اتحادیه جهانی علمای مسلمان، «شیخ عکرمه صبری«، خطیب مسجدالاقصی، «احمد الشیبه»، نویسنده و فعال رسانه‌ای امارات، «عبدالله العکایله»، سیاستمدار اردنی و «عصام البشیر»، مبلغ و اندیشمند سودانی از جمله اندیشمندان حاضر در این کنفرانس هستند.

حجت الاسلام حسینی کوهساری درگذشت

مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه در پیامی درگذشت حجت الاسلام والمسلمین مهدی سیدمحمدی را تسلیت گفت. به گزارش حجت الاسلام والمسلمین سید مفید حسینی کوهساری مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه در پیامی درگذشت حجت الاسلام والمسلمین مهدی سیدمحمدی را تسلیت گفت که متن پیام به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم إنا لله و إنا إلیه راجعون خبر درگذشت جناب حجت الاسلام و المسلمین حاج سید مهدی سید محمدی (رحمت الله علیه) موجب تأثر و تأسف شدید گردید. خدمات ارزنده آن فقید بزرگوار در سنگرهای علم و عمل و  بویژه در بنیاد بین المللی ثامن که از ابتکارات آن مرحوم بود، از باقیات الصالحاتی خواهد بود که امیدوارم کفه ترازوی اعمال صالحشان را سنگین تر نماید. اینجانب ضمن عرض تسلیت درگذشت ایشان، از خداوند متعال برای روح آن عالم پارسا، رحمت و مغفرت و حشر با پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) و اهل بیت (علیه السلام) و برای بازماندگان ایشان صبر جمیل و اجر جزیل را مسألت می نمایم.

امام جمعه اهل سنت ارومیه درگذشت

ماموستا بیضاوی به دلیل ابتلا به بیماری کرونا درگذشت. از ارومیه عبدالقادر بیضاوی امام جمعه اهل سنت ارومیه امروز به دلیل ابتلا به بیماری کرونا در بیمارستان امام خمینی ارومیه درگذشت. ماموستا بیضاوی از علمای اهل سنت ارومیه بود که در سال ۱۳۱۲ هجری شمسی در روستای نوشان علیا از منطقه بند ارومیه با دنیا آمد. وی از هفته گذشته به دلیل ابتلا به کرونا در بیمارستان امام خمینی( ارومیه) بستری بود.

«شیخ روشن» لرستان درگذشت

حجت الاسلام والمسلمین محمد مهدی روشن معروف به «شیخ روشن» از روحانیون سرشناس استان لرستان دعوت حق را لبیک گفت. به گزارش خبرگزاری حوزه از خرم آباد، حجت الاسلام والمسلمین محمد مهدی روشن معروف به «شیخ روشن» از روحانیون سرشناس استان لرستان، رکه در اثر ابتلاء به کرونا در بیمارستان شهید رحیمی خرم آباد بستری بود، روز گذشته بر اثر ایست قلبی دعوت حق را لبیک گفت. حجت الاسلام والمسلمین روشن سال ۱۳۲۵ در روستای «سراب شیخعلی» از توابع شهرستان سلسله به دنیا آمد و تا دوران ابتدایی را در این روستا سپری کرد و سپس به دلیل محیط روحانی خانواده و شوق به یادگیری معارف الهی در سال ۱۳۳۸ راهی حوزه علمیه کمالیه خرم آباد شد و با طی کردن دروس مقدماتی خود را مستعد دریافت کمالات علمی از محضر عالمان دیار نور قم مقدس دید و بدین جهت در سال ۱۳۴۱ رهسپار شهر علم و اجتهاد شد. شیخ روشن در حادثه خونین مدرسه فیضیه حضور داشت و در جریان مبارزات علیه رژیم پهلوی متحمل اسارت در زندان‌های ساواک نیز شد. او در طول عمر پربرکت خود کتب و مقالات مختلفی را تألیف و در حوزه حج و زیارت لرستان سفرهای تبلیغی متعددی را داشتتدریس در حوزه علمیه کمالیه خرم آباد و تربیت شاگردان متعدد از دیگر فعالیت‌های حجت الاسلام روشن بوده است.حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمدمهدی روشن فرزند مرحوم حجت‌الاسلام شیخ مهر علی روشن، سال ۱۳۲۵ در روستای سراب شیخ علی از توابع شهرستان الشتر به دنیا آمد. دوران ابتدایی را در روستا سپری  کرد و به دلیل محیط روحانی خانواده و شوق به یادگیری معارف الهی در سال ۱۳۳۸ راهی حوزه علمیه کمالیه خرم‌آباد شد. با طی کردن دروس مقدماتی خود را مستعد دریافت کمالات علمی از محضر عالمان دیار قم مقدس دید و سال ۱۳۴۱ رهسپار شهر علم و اجتهاد شد. حضور او در این سال مصادف با شکل‌گیری جریان  انقلاب اسلامی بود. وی در جریان حادثه خونین مدرسه فیضیه ۱۳۴۲ حضور داشت و از نزدیک شاهد دد منشی ایادی رژیم منحوس پهلوی بود. با وجود فوت پدرشان و مراجعت یکساله به شهرستان الشتر دوباره برای ادامه تحصیل و مبارزه در کنار سایر دوستان به قم برگشت و تا تابستان سال ۱۳۵۰ در قم به سر برد و از  دانش اساتید به نام بهرمند شدند. با درگذشت آیت الله کمالوند شهر خرم آباد و دیار لرستان خلأ یک عالم مبارز و مجاهد نستوه را حس می کرد در این برهه از زمان برای رفع این خلأ با مقدماتی که روحانیت خرم آباد از جمله حاج آقای روشن ترتیب دادند، موجبات حضور شهید محراب آیت الله مدنی را برای سامان دهی و تربیت نسل انقلابی در شهر خرم آباد فراهم شد و با اصرار آیت الله مدنی کلاس های تابستانی مؤسسه فاطمیه و حوزه علمیه کمالیه را اداره و بعد از فصل تابستان و پایان کلاس ها به درخواست شهید مدنی در خرم آباد ماندگار می شود و تحصیلات و تدریس خود را را در حوزه کمالیه خرم آباد ادامه دهد. ۱ – حضور در جلسات سخنرانی های حضرت امام (ره) و قرائت اطلاعیه ها و اعلامیه های مراجع تقلید. ۲-  سال ۱۳۴۴ بعد از بازگشت از قم در روستای پدری توسط عوامل ساواک تعقیب و منزل پدری وی را تفتیش و تعدادی از کتابهای مرحوم پدرش را با خود بردند و با اخذ تعهدی حاج آقای روشن را رها می کنند. ۳ – در یک سفر تبلیغی در استان ایلام دستگیر و چند روز در زندان ژاندارمری و ساواک بازداشت و بعد با تعهد او را آزاد می کنند. ۴ – در تاریخ یکم اردیبهشن ۵۵ بعد از دیدار با آیت الله شهید مدنی در نور آباد ممسنی، در گچساران دستگیر در ساواک و ژاندارمری آن دیار بازداشت و بعد از چند روز تحت الحفظ به خرم آباد منتقل و تحویل ساواک لرستان می شود. باز جویی ها شبانه روز شروع و قریب دو ماه و نیم در زندان انفرادی به سر می برد. در مدت بازداشت منزل را تفتیش و تعدادی کتاب و یک قطعه عکس حضرت امام (رض) و یک اعلامیه از لابه لای کتابها به دست می آوردند. تا تاریخ سوم آبان ۱۳۵۵ که دادگاه نظامی بدوی با دخالت افراد با نفوذ حکم به برائت داد، در زندان به سر می برد. ۵ – در تاریخ ۱۹/۲/ ۵۷ طبق حکم کمیسیون امنیت استان به سه سال تبعید به زابل محکوم و با حفاظت تمام و اسکورت به زابل منتقل می شود. در زابل با حضور در یکی از مساجد آن شهر به امامت جماعت و سخنرانی مشغول و همین امر سبب تحریک عناصر ساوک می شود. ۶- در تاریخ ۲۱ مرداد ۵۷ بعد از نماز ظهر و عصر هنگام مراجعه به منزل توسط چند نفر از شهربانی و لباس شخصی حکم تبعید به سقز  به او اعلام می شود. به گونه ای که اجازه بردن خانواده را به وی نمی دهند. با توجه به اعتراضاتی که نسبت به حکم کمیسیون امنیت استان لرستان در موقع ابلاغ حکم می کند و با توجه به فشار سنگین مردم و تغییر دولت ستم شاهی دادگاه تجدید نظر حکم به بطلان رأی کمیسیون داده و در نتیجه در تاریخ ۲۵ مهر ۵۷ از تبعید به خرم آباد بر می گردد. ۱- با همکاری دوستان انقلابی و کوشا کمیته انقلاب اسلامی مرکز استان را فعّال و در آنجا شبانه روز مشغول فعالیت می شود. ۲ – در تاریخ  ۲۳ خرداد ۵۸ با تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی استان به عنوان عضو شورای فرماندهی در سمت مسئول واحد اطلاعات و تحقیقات منصوب می شود. ۳ – با شروع جنگ تحمیلی در تاریخ ۲۰ / ۷ / ۵۹ به عنوان سرپرست عقیدتی سیاسی تیپ ۸۴ ارتش مستقر در خرم آباد منصوب و مشغول فعالیت می گردد. ۴ – در تاریخ ۸ / ۲ / ۱۳۶۰ طی حکمی به عنوان مسئول دایره عقیدتی سیاسی ناحیه ژاندارمری لرستان منصوب شد و در استانهای لرستان و همدان فعالیت خود را شروع می کند۵ – در تاریخ ۲۵ آبان ۱۳۶۲ طی حکمی ریاست دایره عقیدتی سیاسی ناحیه ژاندارمری خوزستان به وی واگذار و از تاریخ یکم آذر ۶۲ مشغول به کار می شود و تا ۱۵ اردیبهشت ۶۳ در خوزستان به سر می برد. ۶- در دوران جنگ تحمیلی ۱۸ ماه و ۲۵ روز (۵۶۵ روز) در کنار رزمندگان اسلام در جبهه های جنگ حضور پیدا می کند ۷- بعد از مدتی با اصرار زیاد ائمه جمعه استان و امام جمعه وقت خرم آباد مسؤلیت دفتر شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان را عهده دار و قریب ۱۰ سال در این دفتر با حداقل امکانات فعالیت می کند. مشغله های فراوان، حجت الاسلام و المسلمین روشن را از تبلیغ و وعظ و خطابه و نوشتار باز نداشت. بلکه تمامی امور فوق الذکر راهی برای ارائه هرچه بهتر مباحث دینی و انقلابی در عرصه تبلیغ می دانست تا از این طرق گامی برای ادای تکلیف بردارد. او توانسته ده ها مقاله و نوشته ی تحقیقی را در دو حوزه مقاله و سفر نامه عرضه نماید که به صورت اجمال به بعضی از آنها اشاره می شود. ۱- زندگی نامه عارف و مروج الاحکام مرحوم شیخ مهر علی روشن ۲- زندگی نامه اجتماعی سیاسی روشن ۳- امامت و شرائط آن ۴- خاطراتی از اسوه اخلاق شهید محراب آیت الله مدنی ۵- نگاهی به زندگانی مرحوم آیت الله کمالوند ۶- خاطرات تلخ و شیرین سفر حج ۷- حوزه های علمیه ی استان لرستان ۸- تاریخ تأسیس حوزه کمالیه خرم آباد ۹- اخلاق پزشکی و الزامات مذهبی ۱۰- روستای سراب شیخعلی و روحانیت ۱۱- خاطراتی از شهید رحیمی ۱۲- خاطراتی از شهید عبد الحسین مبشر ۱۳- عیال الله و تکلیف ما ۱۴- حج در لرستان

فراخوان مسابقه کتابخوانی مجازی اعلام شد

مسابقه کتابخوانی مجازی ویژه طلاب و دانشجویان سراسر کشور از کتاب «شیعه و سنی؛ غوغای ساختگی» به قلم شهید دکتر فتحی شقاقی برگزار می شود. بر اساس این گزارش: علاقه مندان تا دوم آذرماه سال جاری می توانند ثبت نام کرده و تاریخ آزمون، سوم آذرماه می باشد. زمان اعلام نتایج این آزمون، چهارم آذرماه، مصادف با ولادت امام حسن عسکری(ع) بوده و زمان فعال شدن این آزمون از ساعت ۹ صبح الی ۱۳ می باشد. تعداد سؤالات آزمون، ۲۰ سؤال تستی و زمان شرکت در آزمون ۲۰ دقیقه می باشد. به نفر اول این مسابقه، یک میلیون تومان، نفر دوم، ۷۰۰ هزار تومان، نفر سوم، ۵۰۰ هزار تومان، نفر چهارم، پنجم و ششم، ۳۰۰ هزار تومان و به بهترین چکیده در قالب ۳۰۰ کلمه، ۳۰۰ هزار تومان اهدا خواهد شد. علاقه مندان برای ثبت نام در این مسابقه به آدرس اینترنتی book.mazaheb.ac.ir وارد شده، بر روی گزینه «ثبت نام در مسابقه» کلیک کرده و فرم را تکمیل نمایند.

امام جمعه تبریز به جامعه قرآنی ارتش تسلیت گفت

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، در گذشت مدیر اسبق مرکز قرآن، عترت و نماز سازمان عقیدتی ارتش ارا تسلیت گفت. حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمدعلی آل هاشم، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در پیامی درگذشت حجت‌الاسلام یعقوبی، مدیر اسبق مرکز قرآن، عترت و نماز سازمان عقیدتی ارتش را تسلیت گفت. بسم الله الرحمن الرحیم  انا لله وانا الیه راجعون درگذشت حجة الاسلام مسلم یعقوبی مدیر اسبق مرکز قرآن، عترت ونماز سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران را خدمت جامعه قرآنی ارتش تسلیت عرض می کنیم وبرای ان مرحوم از درگاه خداوندطلب مغفرت و رحمت وبرای خانواده ایشان صبر مسئلت داریم .

طلاب حوزه‌های علمیه برای پیامبر اسلام کمپین زدند

جهان اسلام در روزهای اخیر شاهد آن بود که رهبران کفر بار دیگر دست خود را در کینه و دشمنی با دین مبین اسلام و مسلمانان برملا ساخته و سناریوی نخ نمای تمسخر مقدسات اسلامی را با اقدام موهن و چندباره مجله شارلی ابدو در انتشار کاریکاتورهای قبیحانه علیه پیامبر گرامی اسلام(ص) تکرار کردند، دولت فرانسه و رئیس جمهور هتاک این کشور نیز با حمایت از عمل ضدانسانی این نشریه در توهین وقیحانه به ساحت مقدس رسول رحمت و مهربانی، ماهیت اهریمنی خود را اثبات کرد. شکی وجود ندارد که دشمنی سران کفر با پیام تعالیم نورانی اسلام سابقه دیرینه دارد و تاریخ گواه است که هر زمان کافران در برابر پیام رهایی‌بخش پیامبران الهی در موضع ضعف و حقارت قرار می‌گرفتند به شیوه نخ نمای تمسخر تمسک می‌جستند. توهین اخیر به ساحت پیامبر اسلام(ص) و مسلمانان در فرانسه  و البته دیگر اقدامات اخیر دولت این کشور از جمله لایحه ضد اسلامی پیشنهادی امانوئل مکرون، اقدامی ساختاری و سیاسی در فرانسه برای توسعه اسلام هراسی و دیگرهراسی در غرب است. به جرأت  میتوان مدعی شد که چرخش دولت فرانسه به سمت دیدگاه های نژادپرستانه افراطیون راست‌گرا، نشانه‌ای آشکار از به بن‌بست رسیدن ایده‌های لیبرالیستی و ترویج فاشیسم در اروپاست. دستاویز آزادی بیان برای توجیه این اقدام موهن هرگز مورد پذیرش مسلمانان و انسان‌های آزاده نخواهد بود و چنین رفتارهایی که به بهانه آزادی بیان صورت می‌پذیرد خود بزرگترین ظلم به آزادی بیان و بیانگر تناقض بزرگ کشورهای غربی به ویژه فرانسه به عنوان پرچمدار به اصطلاح آزادی بیان در اروپا است که برای سرپوش گذاردن به ناکامی خود در جلوگیری از روند روزافزون اقبال به اسلام و آموزه های پیامبر اعظم(ص) در اروپا صورت می پذیرد. همگان بدانند دشمنان دین و انسانیت هرگز نخواهند توانست با این اقدامات خدشه‌ای به ساحت خاتم پیامبران و رسول رحمت مهربانی و اسوه مکارم اخلاقی وارد سازند " مکروا و مکرالله و الله خیرالماکرین " ... طلاب و فضلای سراسر کشور ضمن بیعت با آرمان های پیامبر عظیم الشأن اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم)، انزجار خود را از اقدامات مذبوحانه دولت فرانسه و نشریه شارلی ابدو اعلام داشته و از مجامع بین‌المللی قویاً می‌خواهند تا ضمن محکوم کردن این قبیل اقدامات، مجازات‌هایی برای دولت‌ها و اشخاص دخیل در این اقدامات ساختارشکنانه که مغایر حقوق بین الملل و اصل احترام همه ادیان است در نظر بگیرند.

نخستین هم‌آفرینی ملی «روایت عهد» برگزار شد

به همت جبهه فرهنگی اجتماعی انقلاب اسلامی و رسانه آوند، هم زمان با ایام سالگرد تجدید عهد فعالان جبهه فرهنگی اجتماعی انقلاب اسلامی با رهبر معظم انقلاب در ۱۹ آبان سال ۹۵، هم آفرینی ملی «روایت عهد» برگزار می‌شود. در این راستا، رسانه آوند با انشار فراخوان از فعال مردمی عرصه‌های فرهنگی اجتماعی دعوت کرده تا اقدامات خود و به ویژه سایر تشکل‌ها و فعالان مردمی را معرفی و روایت کنند. گفتنی است محورهایی که علاقه‌مندان می‌توانند در قالب‌های متنی، صوتی و تصویری بدان بپردازند، شامل: عناوین و شرح مختصر اقدامات اثربخش، پیامدها و نتایج حاصل شده، مؤلفه‌ها و دلایل اثربخشی یا عدم اثر بخشی و تجربیات به دست آمده از کار و نقدهای وارده می‌باشد. لازم به ذکر است علاقه مندان برای ارسال فیلم اگر از گوشی همراه استفاده می‌کنند، به صورت افقی فیلم را ضبط و هر اقدام را حداکثر در ۱۵ دقیقه معرفی کنند. شایان توجه است که برای ارسال آثار تا ۲۱ آبان ماه ۱۳۹۹ فرصت باقی است و علاقه‌مندان ارسال آثار، مشخصات خود که شامل نام و نام خانوادگی، عرصه فعالیت فرهنگی اجتماعی، استان و مجموعه‌ای که در آن فعال هستند را به همراه اثر خود به شماره ۰۹۱۲۸۱۱۸۳۶۶ در شبکه‌های اجتماعی مختلف ارسال کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha