پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حبیب بابایی

کارشناس و پژوهشگر حوزوی تصریح کرد: شأن و مرتبت والای شهر کریمه اهل بیت(ع) می طلبد که مردم و مسئولان قم در حفظ و حراست از جایگاه معنوی و فرهنگی این شهر مقدس بکوشند.

حجت الاسلام حبیب بابایی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه،‌ ضمن گرامیداشت بیست و سوم ربیع الاول، سالروز ورود پربرکت حضرت فاطمه معصومه(س) به قم که به همین مناسبت روز قم نامیده شده است، ابراز داشت: شکی وجود ندارد که فضیلت و مکانت والای شهر مقدس قم به برکت حضرت فاطمه معصومه(س) است، چنانکه امام صادق(ع) در آن حدیث معروف بعد از بیان این که دختری از فرزندان من در این دیار رحلت می کند که با شفاعت او همه شیعیان وارد بهشت می شوند، قم را حرم اهل بیت(ع) و کوفه کوچک توصیف می فرمایند.

وی افزود: بر اساس منابع تاریخی باید توجه داشت که تا پیش از ورود بانوی کرامت به قم، این شهر آن چنان از آبادانی ظاهری بهره مند نبوده، چه آنکه ساکنان شیعی مذهب آن به جهت ظلم و بی توجهی حاکمان وقت همواره مورد آزار و اذیت بوده اند، اما با این حال قمی ها از لحاظ ایمان و اعتقاد مذهبی، به جهت ولایتمداری و پذیرش ولایت اهل بیت (ع) در جایگاه بالایی از حیث معرفت و بصیرت دینی قرار داشته اند.

این کارشناس فرهنگی همچنین گفت: بی جهت نیست که حضرات معصومین(ع) در روایات مختلف به مناسبت های گوناگون، قم و اهالی آن را مورد لطف و عنایت قرار داده و حتی گاهی با فرستادن تحفه ها و هدایایی اهالی این شهر را مفتخر می ساختند.

وی افزود: برخی علما و محدثین گفته اند که از لسان ائمه اطهار(ع) درباره جایگاه و فضیلت قم، چهل حدیث وارد شده و این نشان می دهد که درباره هیچ شهر دیگری از ایران حتی مشهد مقدس، این مساله وجود ندارد که چنین مورد تکریم و لطف اهل بیت(ع) قرار بگیرد.

وی بیان داشت: در حدیثی از امام صادق(ع) است که پس از سلام بر اهالی قم تأکید می فرمایند که این شهر پایگاه یاران و یاوران فرزندم مهدی(عج) است و این نکته جایگاه قم در دوره آخرالزمان و عصر غیبت را نشان می دهد.

حجت الاسلام بابایی در خاتمه با اشاره به لزوم حراست از جایگاه معنوی و فرهنگی شهر مقدس قم از سوی مردم و مسئولان گفت: با این همه فضائلی که درباره شهر قم و اهالی آن در سیره و کلام گهربار اهل بیت (ع) وارد شده اما باید توجه داشت که این ها مشروط به تداوم ایمان و اعتقاد به ارزش های اسلامی و الهی است و گرنه صرف زندگی در قم بدون باور و التزام نسبت به آموزه های قرآن و اهل بیت(ع) سودی ندارد.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha