جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
مجلس شورای اسلامی

حوزه/ مطالعه، کارشناسی عالمانه و برنامه ریزی مسئولانه و متعهدانه ضرورت تغییر سبک زندگی نه چندان صحیح امروز ماست. از تغذیه گرفته تا ازدواج و تربیت فرزند و نیز روابط خانوادگی و معاشرت های اجتماعی شاخصه های مهمی هستند که باید مجلس جزو فوریت ها و اولویت های کاری خویش قرار داده وظائف هر نهاد و مسئولی را بطور مشخص در این مورد تبیین و نظارت کند.

خبرگزاری حوزه | همزمان با جشن چهل سالگی انقلاب اسلامی، مقام معظم رهبری طی بیانیه‌ای رهنمودهایی را در حوزه های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مطرح کردند.

بیانیه گام دوم انقلاب به عنوان نقشه راه، چراغ راهی برای مسئولین و آحاد مردم است که برای دستیابی به تمدن نوین اسلامی حرکت بر روی خط سیر ترسیمی امام جامعه ضروری است.

شاید در بین تمام دستگاه ها، نقش مجلس شورای اسلامی در تحقق منویات ایشان برجسته و منحصر به فرد باشد. چراکه مجلس با استفاده از وظیفه خود که همان تقنین و نظارت است، می تواند ریل حرکت دستگاه های اجرائی را منطبق با آن تعیین و در مرحله عمل هم با جدیت از هر دستگاهی وظیفه محوله را درخواست کند.

رهبر معظم انقلاب در این بیانیه به سرفصل های گوناگونی اشاره و تأکید کرده اند که به برخی از آنان اشاره خواهد شد.

  

پایبندی بر اصول

«جمهوری اسلامی، متحجّر و در برابر پدیده‌ها و موقعیّتهای نو به نو، فاقد احساس و ادراک نیست، امّا به اصول خود بشدّت پایبند و به مرزبندی‌های خود با رقیبان و دشمنان بشدّت حسّاس است».

عزّت ملّی، روابط خارجی، مرزبندی با دشمن باید سرلوحه کار مجلس قرار گیرد.

ایشان فرمودند: «این هرسه، شاخه‌هایی از اصلِ «عزّت، حکمت، و مصلحت» در روابط بین‌المللی‌اند. صحنه‌ی جهانی، امروز شاهد پدیده‌هایی است که تحقّق یافته یا در آستانه‌ی ظهورند: تحرّک جدید نهضت بیداری اسلامی بر اساس الگوی مقاومت در برابر سلطه‌ی آمریکا و صهیونیسم؛ شکست سیاست‌های آمریکا در منطقه‌ی غرب آسیا و زمین‌گیر شدن همکاران خائن آنها در منطقه؛ گسترش حضور قدرتمندانه‌ی سیاسی جمهوری اسلامی در غرب آسیا و بازتاب وسیع آن در سراسر جهان سلطه».

بنابراین مجلس شورای باید نسبت به اصول نظام و انقلاب اسلامی حساس بوده و از آزموده های گذشته عبرت بگیرد.  

  

جوانگرایی

اصل مهم دیگر که حضرت ایشان همواره بر آن تاکید داشته اند و در این بیانیه هم به عنوان مخاطب و محور اصلی بیانیه می باشد، جوانان هستند. مجلس باید زمینه حضور جوانان را در حوزه های مختلف فراهم کند و به ایده ها و خلاقیت آنان ارج نهد.

ایشان در این بیانیه فرمودند: «دنباله‌ی این مسیر که به گمان زیاد، به دشواریِ گذشته‌ها نیست، باید با همّت وهشیاری و سرعت عمل و ابتکار شما جوانان طی شود. مدیران جوان، کارگزاران جوان، اندیشمندان جوان، فعّالان جوان، درهمه‌ی میدان های سیاسی و اقتصادی وفرهنگی و بین‌المللی و نیزدرعرصه‌های دین و اخلاق و معنویّت و عدالت، باید شانه‌های خود را به زیر بار مسئولیّت دهند».

   

توجه به ظرفیت های طبیعی و انسانی

ایران کشوری با سرمایه های بی نظیر و بی بدیل انسانی و غیرانسانی است. سرمایه های انسانی مومن و انقلابی ودارایی های خدادادی زیادی درنقطه نقطه این خاک وجود دارند که هنوز بطور شایسته و بایسته مورد استفاده قرار نگرفته است.

خیلی از منابع و معادن ما متاسفانه بصورت خام در اختیار دیگران قرار می گیرند و با خروج وحشتناک سرمایه ها و نقدینگی با اندکی تغییر دوباره به کشور وارد می شوند. با مدیریت انقلابی این منابع، می توان هم زمینه ایجاد فرصت شغلی را فراهم کرد و هم از خروج ثروت ملی جلوگیری کرد و هم ...

ایشان فرمودند: «بسیاری از ظرفیّتها دست‌نخورده مانده است. گفته شده‌ است که ایران از نظر ظرفیّت های استفاده‌نشده‌ی طبیعی و انسانی در رتبه‌ی اوّل جهان است. بی‌شک شما جوانان مؤمن و پُرتلاش خواهید توانست این عیب بزرگ را برطرف کنید».

  

علم و پژوهش

متاسفانه در دوره هایی از مدیریت کشور حوزه دانش و پژوهش مغفول و مظلوم واقع شد. علم و پژوهش با پیشرفت لازم و ملزوم هم بوده و گریز وگزیری از اهمیت دادن به آن وجود ندارد. ازنظر رهبرانقلاب «دانش، ‌ آشکارترین وسیله‌ی عزّت و قدرت یک کشور است. روی دیگر دانایی، توانایی است».

نمونه های واقعی و عینی آن را در حوزه پزشکی، هسته ای و نظامی می توان دید. بنابراین مجلس شورای اسلامی اولا باید درجهت رشد علم هیچ هزینه ای را دریغ نکرده، ثانیا عرصه دانش و پژوهش را از هرچه سیاسی کاری است؛ جدا انگارد.  

  

معنویّت و اخلاق

امروزه همگان با تمام وجود دریافته اند که هرچقدر بشریت از معنویت دور شده، به همان اندازه دچار سردرگمی و پوچی شده است. از انسانیت سقوط کرده وبه موجودی وحشی تبدیل شده است. بهترین دلیل هم واقعیات امروز دنیاست. همه میبینیم، قابل انکار نیست.

از طرف دیگر نمونه های زیادی در همین زمان ومکان خودمان می توان یافت. از شهیدان دانشمند هسته ای احمدی روشن و شهریاری تا شهید حججی و حاج قاسم. مردانی که شبانگاهان را در محراب عبودیت به صبح می رساندند و روزها در سنگرهای علم و غیرت و عزت خاک نشین بودند.   

ایشان فرمودند: «شعور معنوی و وجدان اخلاقی در جامعه هرچه بیشتر رشد کند برکات بیشتری به بار می‌آورد. ابزارهای رسانه‌ای پیشرفته و فراگیر، امکان بسیار خطرناکی در اختیار کانون های ضدّ معنویّت و ضدّ اخلاق نهاده است و هم‌اکنون تهاجم روزافزون دشمنان به دلهای پاک جوانان و نوجوانان و حتّی نونهالان با بهره‌گیری از این ابزارها را به چشم خود می‌بینیم. دستگاه‌های مسئول حکومتی در این‌باره وظایفی سنگین بر عهده دارند که باید هوشمندانه و کاملاً مسئولانه صورت گیرد».

مجلس شورای اسلامی باید با جدیت از دستگاه های مختلف فرهنگی مانند رسانه ها، سازمان تبلیغات، حوزه های علمیه، وزارت فرهنگ، وزارت خانه های آموزشی و ارتباطات برنامه ها و عملکردشان را در بازه های زمانی مشخص گزارش گیری کند؛ البته ناگفته پیداست که نهاد های فرهنگی ما مانند صداوسیما و حوزه های علمیه همواره موردگزند سیاسی کاری های نحوست بار واقع شده اند. هرچندکه به علمکرد خودآنها هم نقدهایی وجود دارد.

   

اقتصاد

 دراین بیانیه فرمودند: «اقتصاد یک نقطه‌ی کلیدیِ تعیین‌کننده است. اقتصاد قوی، نقطه‌ی قوّت و عامل مهمّ سلطه‌ناپذیری و نفوذناپذیری کشور است واقتصاد ضعیف، نقطه‌ی ضعف و زمینه‌ساز نفوذ وسلطه و دخالت دشمنان است. فقر و غنا در مادّیّات و معنویّات بشر، اثر میگذارد. اقتصاد البتّه هدف جامعه‌ی اسلامی نیست، امّا وسیله‌ای است که بدون آن نمیتوان به هدفها رسید. تأکید برتقویت اقتصاد مستقلّ کشور که مبتنی‌ برتولید انبوه و باکیفیّت، و توزیع عدالت‌محور، و مصرف به‌اندازه و بی‌اسراف، و مناسبات مدیریّتی خردمندانه است و در سالهای اخیر از سوی اینجانب بارها تکرار و بر آن تأکید شده، به‌خاطر همین تأثیر شگرفی است که اقتصاد میتواند بر زندگی امروز و فردای جامعه بگذارد».

«راه‌حلّ این مشکلات، سیاست های اقتصاد مقاومتی است که باید برنامه‌های اجرائی برای همه‌ی بخش های آن تهیّه و با قدرت و نشاط کاری و احساس مسئولیّت، در دولتها پیگیری و اقدام شود. درون‌زایی اقتصاد کشور، مولّد شدن و دانش‌بنیان شدن آن، مردمی کردن اقتصاد و تصدّی گری نکردن دولت، برون‌گرایی با استفاده از ظرفیّت هایی که قبلاً به آن اشاره شد، بخشهای مهمّ این راه‌حل‌ها است».

اقتصاد مقاومتی نیازمند مؤلفه های مهم و کلیدی است: مبارزه با قاچاق و فساد، جلوگیری از واردات بی رویه، اقدام عاجل درجهت جهش تولید و حمایت از آن، جذب سرمایه های داخلی و خارجی ونیز نقدینگی مدیریت نشده سالهای گذشته و بکارگیری آنها درامرتولید و رونق آن.

   

عدالت و مبارزه با فساد

فرمودند: «این دو لازم و ملزوم یکدیگرند. فساد اقتصادی و اخلاقی و سیاسی، توده‌ی چرکین کشورها و نظامها  است و اگر در بدنه‌ی حکومتها عارض شود، زلزله‌ی ویرانگر و ضربه‌زننده به مشروعیّت آنها است».

نمی توان منکر تبعیض ها و بی عدالتی ها و رانت ها در جامعه شد. در همین مجلس چه خیانتهایی که نشد و چه خسارتهایی که این مردم متحمل نشدند. مبارزه بی امان با فساد، در اولین مرحله نیازمند پاک دستی و نورانیت قلب است. پس لحظه ای نباید به بیهوده بگذرد.

  

سبک زندگی

با اینکه طی سالهای گذشته ایشان در این مورد به کرّات رهنمودهایی داشتند اما به لحاظ اهمیت آن در جامعه سازی و تمدن سازی در بیانیه گام دوم نیز تاکید کرده اند. با این حال فرمودند: «سخن لازم دراین‌باره بسیار است. آن را به فرصتی دیگر وامیگذارم و به همین جمله اکتفا میکنم که تلاش غرب در ترویج سبک زندگی غربی در ایران، زیانهای بی‌جبران اخلاقی و اقتصادی و دینی و سیاسی به کشور و ملّت ما زده است؛ مقابله با آن، جهادی همه‌جانبه و هوشمندانه میطلبد که باز چشم امید در آن به شما جوانها است».

سبک زندگی ابعاد مختلفی را اعم از فردی و اجتماعی در برمی گیرد. مطالعه، کارشناسی عالمانه و برنامه ریزی مسئولانه و متعهدانه ضرورت تغییر سبک زندگی نه چندان صحیح امروز ماست. از تغذیه گرفته تا ازدواج و تربیت فرزند و نیز روابط خانوادگی و معاشرت های اجتماعی شاخصه های مهمی هستند که باید مجلس جزو فوریت ها و اولویت های کاری خویش قرار داده وظائف هر نهاد و مسئولی را بطور مشخص در این مورد تبیین و نظارت کند. وزارت خانه های علوم، آموزش و پرورش، ارشاد، ارتباطات، شورای عالی انقلاب فرهنگی، ورزش وجوانان، سازمان تبلیغات، صدا وسیما، حوزه علمیه و... باید با قانونی کردن مجلس و با مدیریت متمرکز، اتاق فکر و عمل تشکیل داده و هرچه زودتر جبران گذشته ها بپردازد.  

شاید تشکیل حداقل کمیته ای با همین عنوان در مجلس جهت استمرار و تداوم و انسجام کار ضرورت داشته باشد.

   

مهدی جبرائیلی تبریزی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha