چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
سریال 021

حوزه/ سریال ۰۲۱ تا به اینجای کار و در قیاس با سریال های خوب و درخشان تلویزیون در وادی کمدی، اثری زیرحد متوسط بوده به طوری که با اغماض می توان به آن از بیست، نمره ۱۲ را داد.

به گزارش خبرگزاری حوزه،  گرچه هنوز سریال این شب های شبکه سوم سیما به نیمه راه خود هم نرسیده اما از همین میزان قسمت های به روی آنتن رفته می توان فهمید که با اثری قابل توجه، جذاب و در عین حال مبتکرانه در فرم و محتوا روبرو نیستیم.

گرچه این سریال به تهیه کنندگی مهدی فرجی و کارگردانی دو چهره صاحب نام عرصه کمدی سینما و تلویزیون یعنی سید جواد رضویان و سیامک انصاری تولید شده، اما همچنان بر مدار تکرار و سوژه های نخ نماشده حرکت می کند، چه آن که تاکنون برگ برنده ی خاصی برای جلب توجه عامه مخاطبان از خود نشان نداده و از سوی کارشناسان عرصه نقد نیز اثری نسبتاً ضعیف قلمداد شده است.

به تعبیر یکی از منتقدان، رسانه ملی با این دست سریال ها، نه فقط نتوانسته نوآوری داشته باشد بلکه حتی در تکرار موفقیت‌های گذشته خود نیز ناکام بوده و این در حالی است که در شبکه نمایش خانگی به عنوان رقیب این روزهای صدا و سیما، بعضاً سریال های جذاب تری هر چند با برخی ایرادات محتوایی عرضه می شود.

در خلاصه داستان این سریال آمده است: " سریال ۰۲۱در مورد دو باجناق است که روابط دوستانه‌ای با هم ندارند. این دو که در شهرداری کار می‌کنند، برای زمین زدن همدیگر تلاش می‌کنند و در راستای همین تلاش‌ها اتفاقات بامزه و بانمکی(!) را رقم می‌زنند. شعار اصلی این سریال حول محور ضرب‌المثل مشهور «ژیان ماشین نمی‌شه، باجناق فامیل نمی‌شه» می‌گردد!

اولین و مهم ترین نقطه و پاشنه آشیل این سریال به فیلمنامه آن برمی گردد که از سوی دو تن از بانوان یعنی خانم ها شبنم وثوقی و هدی ایزدی نگارش یافته و به نظر می رسد تلاش دو نفره این ها نتوانسته باعث شکل گیری قصه ای جذاب شود، چه آن که همان طور که اشاره شد، چندان خلاقیت و ابتکاری در سناریوی این سریال مشاهده نمی گردد.

مشکل بعدی ناظر به کارگردانی اثر است که در اینجا نیز آن چه مشهود است عدم پختگی لازم انصاری و رضویان در پیشبرد مأموریت کارگردانی مشترک است؛ هر چند که سید جواد رضویان تجربه نسبتاً بیشتری دارد اما با این حال در سریال۰۲۱ تا به اینجای کار در کسب رضایت مخاطب عام و خاص ناموفق بوده است.

یادمان نمی رود زمانی به خاطر پخش سریال های کمدی خیابان ها خلوت می شد و اگر احیاناً به جهت پخش مستقیم فوتبال، پخش سریال کمدی یا خانوادگی در موعد مقرر صورت نمی گرفت، نارضایتی مخاطبان را به همراه داشت، اما در وضعیت فعلی، تلویزیون نتوانسته با محصولات سریالی خود به خصوص در زمینه کمدی که بسیار هم برای شرایط امروز جامعه لازم است، در کسب رضایت عامه مردم موفق باشد.

به همین خاطر است که همچنان بازپخش سریال های کمدی دهه هشتاد مهران مدیری و رضا عطاران برای مردم جذاب تر از سریال های جدید است و باید مدیران و برنامه ریزان سیما تحلیل درست چرایی این مسأله چاره اندیشی کنند.

به هر صورت سریال ۰۲۱ تا به اینجای کار و در قیاس با سریال های خوب و درخشان تلویزیون در وادی کمدی، اثری زیرحد متوسط بوده به طوری که با اغماض می توان به آن از بیست، نمره ۱۲ را داد!

سید محمد مهدی موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha