شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
نرجس شکرزاده

پژوهشگر حوزه علمیه خواهران و کارشناس مسایل فرهنگی تصریح کرد: تقویت ارتباط با خدای متعال در پناه دعا و مناجات، لازمه کسب گوهر آرامش در کوران مشکلات و گرفتاری ها و بیماری هاست.

نرجس شکرزاده در گفتگو با خبرنگارخبرگزاری حوزه، با اشاره به این که پس از شیوع کرونا، تا حدودی شاهد افزایش اضطراب و تنش های روانی در میان برخی از مردم جامعه بودیم، اظهار داشت: بر اساس تعاریف روانشناسان، استرس و اضطراب در واقع واکنش فرد در مواجهه با یک عمل نابهنجار ناشی از تحریکات بیرونی یا درونی است که باعث می شود که فرد احساس ناخوشایندی در موقعیت کنونی اش داشته باشد.

وی افزود: هر چند که تنش ها و مشکلات روانی، ریشه ها و عوامل مختلفی دارد اما به نظر می رسد که در زندگی ماشینی امروزه، دوری از آموزه های دینی و سبک زندگی اسلامی از جمله عوامل تشدیدکننده استرس، نگرانی و اضطراب در زندگی فردی و اجتماعی است.

 ایمان به خدا؛ اصلی ترین عامل آرامش

وی همچنین با بیان این که در تعالیم نورانی دین مبین اسلام، ایمان به خدای متعال، اصلی ترین عامل برای رسیدن به آرامش و غلبه بر اضطراب و نگرانی است، گفت: امیرالمؤمنین علی(ع) در کلام گهرباری می فرمایند که ایمان به معنی امنیت و آرامش است.

این پژوهشگر حوزوی در ادامه با اشاره به این که زندگی هر انسانی توأم با فراز و نشیب ها و تلخی ها و شیرینی های بسیاری است، ابراز داشت: اگر به آموزه های نورانی قرآن و کلام اهل بیت(ع) مراجعه کنیم به خوبی درمی یابیم که سختی و رنج در زندگی دنیا یک امر طبیعی و بلکه برای رشد انسان یک مساله ضروری به شمار می رود تا آن جا که در سوره مبارکه بلد آمده؛ " لقد خلقنا الانسان فی کبد" یعنی همانا ما انسان را در رنج و مشقت آفریدیم.

بیماری ها از مصادیق بارز رنج و ابتلائات دنیوی است

وی افزود: بی شک یکی از ابتلائات در زندگی دنیوی که همراه با رنج و مشقت است، همین بیماری هاست که در حال حاضر نه فقط جامعه ما بلکه کل جامعه بشری به نوعی درگیر با ویروس منحوس کرونا شده و ان شاءالله بزودی همه انسان ها از این بلیه رها شوند، اما در هر صورت نمی توان این مساله را نادیده گرفت که رنج و سختی و بیماری و مشکلات در زندگی بشر وجود دارد.

شکرزاده همچنین گفت: در این میان، انسانی که به خدا و آموزه های دینی باور دارد، راحت تر این سختی ها و دشواری ها را تحمل می کند، چرا که معتقد است هر چیزی در این دنیا حساب و کتابی دارد و چنانچه واکنش در برابر سختی ها و کمبودها مطلوب باشد، به شکل مطلوبی این مساله از سوی پروردگار عالم جبران می شود.

وی اضافه کرد: از سویی صبر در برابر سختی ها و مشکلات اگر با نگاه ایمانی و اعتقادی همراه باشد، توأم با اجر و ثواب است، ضمن آن که خود همین صبر و بردباری زمینه ساز رشد و تعالی انسان در سیر مراحل معنوی می شود.

لزوم حفظ و تقویت آرامش درونی با تکیه بر آموزه های دینی

وی همچنین با بیان این که از نگاه قرآن مجید، یاد خدا و التزام به این مهم، بهترین نسخه کسب آرامش در زندگی انسان است، ابراز داشت: در این روزهای سخت که برخی خانواده ها به جهت درگیری با بیماری کرونا و یا این که یکی از عزیزانشان به این بیماری مبتلاشده اند، همچنین گرفتاری ها و مشکلات اقتصادی که پس از شیوع کرونا تشدید شده، با برخی نگرانی ها و تنش های روحی و روانی روبرو هستند و لذا در این شرایط باید با تکیه بر مساله یاد خدا و آموزه های دینی و معنوی، در جهت حفظ و تقویت آرامش درونی کار کرد.

کارشناس مسایل فرهنگی ادامه داد: بحث ارتباط با خدا و یاد پروردگار متعال آنچنان دارای اهمیت و ضرورت است که پیامبر اعظم(ص) در حدیثی می فرمایند:"مثل خانه ای که در آن از خدا یاد می شود و خانه ای که در آن ذکری از خدا به میان نمی آید، مثل زنده و مرده است".

وی گفت: حقیقتاً تنها یاد و ذکر خداوند است که دل های مریض و روان های پریشان را مداوا کرده و آرامش حقیقی را برای آدمی به ارمغان می آورد.

دعا و مناجات با خدا؛ ضرورتی برای همیشه

وی خاطرنشان کرد: پس از نماز و قرآن خواندن، بهترین راه برای ارتباط با خدا، دعا و مناجات است که خوشبختانه دست ما از این حیث با توجه به کلام گهربار ائمه اطهار(ع) و ادعیه ای که به ما رسیده، پُر است و ان‌شاءالله همه بتوانیم از این گنجینه های عظیم نه تنها در مشکلات و گرفتاری ها و بیماری ها بلکه در همه طول سال استفاده کنیم، چرا که دعا و مناجات با خالق مهربان، ضرورتی برای همیشه عمر است و نه صرفاً مقطعی خاص یا در هنگام گرفتاری ها و بحران ها.

این بانوی طلبه و محقق حوزوی همچنین گفت: در کلام گهرباری از امام صادق(ع) داریم که حضرت فرمودند دعا شفای همه دردهاست چه آن که انسان در دعا با خدا به راز و نیاز می پردازد و از مشکلات و تنگناهای زندگی به او پناه می برد.

استمداد از خالق متعال و حفظ عزت نفس انسانی

وی یادآور شد: وقتی فرد از غیرخدا چیزی را طلب می کند، احساس ذلت و خواری به او دست می دهد و این احساس البته بر سلامت روانی اش نیز تأثیر نامطلوب می گذارد و حال آن که برعکس وقتی ما خواسته ای از خدای متعال به عنوان قدرت لایزال داریم، نه تنها این مساله باعث افزایش عزت نفس می شود بلکه بر اساس آن آیه معروف"اُدعونی استجب لکم" این خواسته و طلب از پروردگار، زمینه استجابت را فراهم می کند و ما به خواسته خودمان هم در عین حفظ عزت نفس دست می یابیم.

وی افزود: امروزه حتی بسیاری از روانشناسان غربی بر این مساله تأکید دارند که دعا زمینه رفع نگرانی و تشویش را از انسان فراهم می کند و از آن سو به او قدرت و آرامش معنوی می دهد و لذا آن ها نیز بر لزوم تقویت بُعد دینی و معنوی تأکید می کنند.

شکرزاده همچنین بیان داشت: از سویی از آن جا که صبر و بردباری و افزایش روحیه خویشتن داری یکی از مهم ترین راهکارهای مقابله با اضطراب و نگرانی است، این مساله به خصوص در سایه دعا و مناجات و تقویت ارتباط با خدای متعال بهتر فراهم می شود، کما این که از برکات صبر همانا افزایش ایمان و باور به خداوند است، ضمن آن که بر اساس فرمایشات اهل بیت(ع)، صبر آدمی را نیرومند و قابل اعتماد بار می آورد و این نیرو و اطمینان، طبعاً لازمه مقابله با سختی ها و مشکلات است.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha