پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
فرمانده عملیات شکست حصر سوسنگرد

حوزه/ فرمانده عملیات شکست حصر سوسنگرد، خاطرات خود از بیست‌وششم آبان سال ۵۹ را با بینندگان برنامه "یه روز تازه" به اشتراک گذاشت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، برنامه " یه روز تازه" به مناسبت ۲۶ آبان‌ماه سالروز شکست حصر شهر سوسنگرد، میزبان سردار دکتر صادق حیدرخانی رزمنده دفاع‌مقدس و از فرماندهان عملیات سوسنگرد بود.
سردار حیدرخانی درباره وقایع بیست‌وششم آبان سال ۱۳۵۹ در شهر سوسنگرد گفت: دشمن از ۱۵ آبان از سمت هویزه به سمت شهر سوسنگرد حرکت کرد و ۲۰ آبان توانست تا نزدیکی شهر پیش بیاید و حملات هوایی سنگینی را در این شهر که کامل هم تخلیه نشده بود انجام دهد.

وی افزود: نیروهای ما در دهلاویه و هویزه بودند، بنده اعلام کردم که تمام نیروها داخل شهر بیایند. در نهایت توانستیم ۳۲۰ نفر را در دو بخش شمالی به فرماندهی بنده و جنوبی شهر به فرماندهی شهید علی تجلایی سازماندهی کنیم. روز بیست و سوم آبان دشمن جاده اهواز به سوسنگرد را مسدود کرد، ما هم داخل شهر به تعداد انگشتان دست آرپیجی و سلاح داشتیم و حتی ارتباط بیسیمی با نیروها هم قطع شد.

این فرمانده دفاع‌مقدس با بیان اینکه دشمن یکبار در ۹ مهر سوسنگرد را تصرف کرده بود اما طی یک عملیات مجبور به عقب‌نشینی شده بود تشریح کرد: شهید داود کریمی از فرماندهان عملیات سپاه در خوزستان بودند و نقش مهمی در ساماندهی نیروهای پشتیبانی داشتند. پس از آخرین تماس من با ایشان و همچنین آخرین تماس شهید تجلایی با شهید مدنی، وضعیت سوسنگرد به محضر امام خمینی(ره) رسید و ایشان فرمودند باید برای آزادسازی سوسنگرد همه کمک کنند.

وی افزود: پایبندی مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای برای شکست حصر سوسنگرد ستودنی است زیرا بنی‌صدر رئیس‌جمهور وقت در شب بیست‌وششم اجازه حرکت تیپ ۲ لشکر زرهی را صادر نکرده بود در صورتی که آیت‌الله خامنه‌ای با پافشاری بسیار و نامه‌ای که نیمه شب برای امیر لشکر می‌نویسند، باعث می‌شوند که عملیات روز بیست‌وششم اجرا و سوسنگرد از محاصره رها شود.

سردار حیدرخانی در پایان صحبت‌های خود ضمن اشاره به ۳۲۰ نفری که پای دفاع از خاک سوسنگرد محکم ایستاده و در نهایت ۲۰۰ تن از آنان به فیض شهادت نائل شدند، سر تعظیم به روح مقدس تمامی شهدای جنگ تحمیلی فرود آورد.

برنامه یه روز تازه کاری است از گروه اجتماعی شبکه پنج سیما که از ابتدای هفته تا روز چهارشنبه از ساعت ۷ تا ۹ صبح به مدت ۱۲۰ دقیقه پخش می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha