چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
تفسیر المیزان

حوزه/ استاد حوزه گفت: از جمله دلایلی که علامه طباطبایی بر عدم تحریف در قرآن ذکر کرده‌اند، این است که در صورتی که در این معجزه رسول خدا(ص) تحریفاتی اتفاق افتاده بود نمی ‌توانستیم درستی یا عدم درستی یک حدیث را در عرضه به قرآن به دست بیاوریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در آذربایجان‌ غربی، راضیه شیرینی امروز در نشست پژوهشی که با عنوان «مبانی تفسیری علامه طباطبایی» به همت مدارس علمیه الزهرا(س) خوی، ارومیه و شاهین دژ به صورت مجازی برگزار شد، با تشریح مبانی تفسیری قرآن کریم، اظهار داشت: علامه طباطبایی به الهی بودن الفاظ قرآن کریم و قطعی الصدور بودن آن‌ها تأکید داشت و معتقد بودند که امکان تحریف در قرآن ممکن نیست و هم قرآن و هم پیامبر را که حامل وحی و پیام الهی بود، معصوم می‌ دانست.

وی ادامه داد: از جمله دلایلی که علامه طباطبایی بر عدم تحریف در قرآن ذکر کرده‌اند، این است که در صورتی که در این معجزه رسول خدا(ص) تحریفاتی اتفاق افتاده بود، نمی ‌توانستیم درستی یا عدم درستی یک حدیث را در عرضه به قرآن به دست بیاوریم.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی با بیان این که در دیدگاه علامه طباطبایی ظواهر قرآن حجت است و این کتاب الهی دارای فهم عمومی است و همه انسان ها توانایی درک معارف الهی را دارند، گفت: قرآن برای همه انسان ها نازل شده است و هر انسانی با تدبر در آن می‌ تواند به حقائق و معارفی دست یابد.

وی با بیان این‌که کشف و شهود دخالتی در تفسیر علامه طباطبایی ندارد، چون این مسئله یک بحث شخصی است، افزود: به اعتقاد علامه طباطبایی کلام الهی با سخن انسان ‌ها متفاوت است و آن را نباید با سخن بشر که معمولی است، سنجید و با در نظر گرفتن یک آیه بدون توجه به آیات دیگر نمی‌توان مراد خداوند را به دست آورد و روح کلی حاکم بر قرآن را در مورد مطلبی که به دنبالش هستیم باید در نظر بگیریم و همین تفکر زمینه‌ سازی تفسیر آیه به آیه علامه شده است.

شیرینی گفت: علامه طباطبایی هیچ یک از آیات کتاب الهی را جدا از هم تفسیر نکرده است و معتقد بود حقایق قرآن در آیات پراکنده ریخته شده و اگر معنا در یک آیه پوشیده باشد در آیه دیگر آشکار می‌شود و وحی در شرایط متفاوت در طول ۲۳ سال رسالت پیامبر به صورت پراکنده و با توجه به مناسبت هایی به حضرت نازل شده است و آیات از نظر معنا انسجام واحد دارند.

وی عقل را از مهم ترین ابزار تفسیری علامه طباطبایی عنوان کرد و بیان داشت: کلمه عقل و واژه های همسو با آن مکرر در قرآن کریم ذکر شده است و علامه در تفسیر به این مسئله تکیه کرده است و کتاب المیزان در زمره بزرگترین تفاسیر مطرح جهان قرار دارد و نه تنها در میان شیعه بلکه علمای اهل سنت نیز بر همین عقیده می باشند.

انتهای خبر./

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha