پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
فاطمه جوادی

بانوی نویسنده قمی گفت: اُنس با کتاب و کتابخوانی پیش از هر چیز باید ابتدا در درون نهاد خانواده شکل گرفته و تقویت شود.

فاطمه جوادی در گفتگو با خبرنگارخبرگزاری حوزه، با بیان این که باید زمینه ها و عوامل گرایش نسل جدید به مقوله کتاب و کتابخوانی را در سطح جامعه مهیا کنیم، ابراز داشت: به عقیده بنده یکی از عوامل عدم رغبت نسل جوان نسبت به کتابخوانی ناظر به مساله شکاف بین نسل هاست به این معنا و مفهوم که گاهی تفاوت معنادار میان نوع نگاه نویسنده با نگاه و رویکرد نسل جدیدی که به هر حال مخاطب کتاب ها هستند، باعث می شود آن ها چندان میل به کتابخوانی به شکل مرسوم را نداشته باشند.

وی افزود: در این جا بیشتر شاهد عدم آشنایی نویسنده با نیازها و سلائق مخاطبان جوان و نوجوان به لحاظ روان شناسی و جامعه شناسی و ... هستیم که باید روی این موضوع دقت بیشتری صورت گیرد.

این فعال فرهنگی خاطرنشان کرد: گاهی اوقات کتاب هایی منتشر می شود که محتوای آن ها با روحیات و خلقیات و علائق نسل جوان فاصله دارد و لذا آن ها خیلی مشتاق به مطالعه این دست کتاب ها نیستند و به همین خاطر در فضای مجازی به دنبال برطرف کردن نیازهای خود هستند که آن هم بعضاً خودش مشکلات و آسیب هایی به همراه دارد.

وی گفت: از سویی نیاز به کار تخصصی و کارشناسی از سوی نویسنده ها، ناشران و نهادها و دولت به شدت احساس می شود؛ ضمن آن که برخی جاها نیز متاسفانه بیشتر از آن که به دنبال رفع نیازهای واقعی جامعه و نسل جوان باشند، به دنبال کتاب سازی به منظور بیلان کاری و رزومه سازی هستند و حال آن که پیش از هر چیز باید سلائق و نیازهای مخاطب را مورد توجه قرار داد.

جوادی ادامه داد: به نظر بنده، نگاه صرفاً دولتی و حاکمیتی بدون توجه به واقعیت های جامعه مشکلی را حل نمی کند و لذا ما نیاز به کار تخصصی و نگاه کارشناسی داریم.

وی با اشاره به اهمیت اطلاع رسانی و تبلیغ مناسب کتاب های خوب و پرمحتوا و جذاب گفت: از آن جا که معمولاً تبلیغ کتاب و کتاب خوانی درآمد چندانی برای رسانه های جمعی ندارد و رسانه ها نیز برای درآمدزایی به دنبال تبلیغ چیزهایی هستند که برایشان درآمدی داشته باشد، لذا معتقدم که باید بودجه ای از سوی نهادهای متولی کتاب و کتاب خوانی به رسانه های جمعی به منظور تبلیغ کتاب ها اعطا شود و به خصوص در رسانه ملی، عنایت ویژه ای به این موضوع صورت گیرد.

بانوی نویسنده قمی تأکید کرد: همچنین لازم است که والدین نیازهای و علائق کودک و نوجوان خود را بشناسند و ضمن آشنایی با اصل تفاوت نسلی، نگاه خود را به فرزندانشان تحمیل نکنند.

وی افزود: البته پدر و مادر ها باید نسبت به محتوای کتاب ها، نظارت داشته باشند اما این که به طور کلی نگاه سنتی و علائق خود را به فرزند تحمیل کنند، چندان درست نیست.

جوادی در خاتمه بیان داشت: اُنس با کتاب و کتاب خوانی باید از درون خانواده ها شکل بگیرد، چرا که در این صورت بهتر می توان به معیارهای تربیتی دست یافت و زمینه موفقیت کودکان و نوجوانان را فراهم نمود.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha