جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
ریحانه حقانی

حوزه/ معاون پژوهشی جامعه الزهرا(س) با اشاره به ارسال ۲۶۵ اثر به دبیرخانه دومین همایش کتاب سال بانوان از ارزیابی آنها در قالب ۱۰ گروه علمی تخصصی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، ریحانه حقانی در مراسم «اختتامیه دومین همایش کتاب سال بانوان» با ارائه گزارشی از فعالیت‌های همایش کتاب سال بانوان اظهار داشت: همایش کتاب سال بانوان باهدف شناسایی و ظرفیت‌های علمی بانوان برگزارشده و باهدف ارتقای توانمندی‌های علمی اهداف و سیاست‌هایی را دیده و مدنظر داشته است.

معاون پژوهشی جامعه الزهرا(س) افزود: سیاستگذاری و فعالیت‌هایی که در دبیرخانه همایش رخ داد با این هدف بوده است که  همایش را در سطح ملی و با عنوان یک رخداد عظیم و بی‌بدیل مطرح کند که تحقیقات نخبگانی  را ارائه کرده  و شناسایی ظرفیت‌ها را در اهداف خود مدنظر قرار داده است.

وی با بیان اینکه دبیرخانه دائمی همایش در طول سال فعالیت‌های ارزشمندی را در اشراف مدیریت گروه‌های علمی ده‌گانه ساماندهی کرده است تأکید کرد: در ارزیابی آثار هم‌تغییر رویکرد در همایش دوم نسبت به اول داشتیم و  تعیین رتبه در گروه‌ها صورت گرفت.

حقانی با بیان اینکه درمجموع ۲۶۵ اثر به دبیرخانه دومین همایش کتاب سال بانوان ارسال شد، عنوان کرد: مجموع آثار تألیف شده، ۲۴۷ اثر شامل ۱۱۵ کتاب، ۲۷ رساله (دکتری و سطح۴) و ۶۵ مقاله علمی پژوهشی، یک اثر تصحیح و تعلیق، ۱۷ اثر ترجمه و ۳۶ اثر خارج از موضوع همایش بود.

وی ادامه داد: ۹۲ اثر تعداد کل آثار راه‌یافته به مرحله ارزیابی تفصیلی بود. آثار برگزیده گروه‌های علمی به جلسه کمیته علمی ارجاع داده شد  و در نهایت ۲۳ اثر حائز رتبه‌بندی شدند.

به گفته وی شرکت‌کنندگان ۱۸۴ نفر بودند که از میان شرکت‌کنندگان در این همایش، ۱۷۱ نفر بانوان پژوهشگر شامل ۱۱۹ نفر دانشگاهی و ۵۲ نفر حوزوی بودند.

حقانی ادامه داد: رشته‌هایی که دریافت آثار را داشتیم شامل ۱۰ گروه علمی شامل اخلاق و عرفان، ادبیات و هنر، تفسیر و علوم قرآن، زن و خانواده، علوم اجتماعی و جامعه‌شناسی، علوم تربیتی و روانشناسی، علوم حدیث، فقه و حقوق، فلسفه و کلام و همچنین تاریخ، سیره و تراجم بود. گروه‌های دیگر در رتبه‌های بعدی بودند.

معاون پژوهشی جامعه الزهرا(س) افزود: بیشترین فراوانی آثار دریافتی در سه عرصه کلان زن و خانواده، تفسیر و علوم قرآن و منطق، فلسفه و کلام بود، به‌ویژه در حوزه زن و خانواده آثار ارزشمندی دریافت شد.

معاون پژوهشی جامعه الزهرا(س) گفت: درنتیجه بررسی‌های کمیته علمی دو اثر برگزیده  و ۶ اثر شایسته تقدیر انتخاب شدند که به تأیید شورای سیاستگذاری رسید.

حقانی با اشاره به تفاوت همایش دوم نسبت به همایش اول افزود: در همایش دوم تفاوتی که با همایش اول داشت این بود که  بحث مقالات علمی پژوهشی و مقالاتی که چاپ شدند را در دستور کار داشتیم اما در همایش اول فقط تألیفات دریافت شد.

وی با بیان اینکه گستره آثار دریافتی عرصه علوم انسانی و اسلامی است گفت: در همایش سوم رویکرد ما از سطح ملی به بین‌المللی تغییر خواهد کرد که توجه ویژه به طلاب و اساتید و دانشجویان در عرصه بین‌الملل نیز خواهد شد.

وی در پایان تأکید کرد: تلاش ما در این است که بهترین آثار معرفی شوند و برنامه ریزی جامع و کاملی برای شناسایی خلأهای پژوهشی داشته باشیم و طرح «بانوان مؤلف» را در دستور کار قرار می‌دهیم تا به این هدف و مطلوب برسیم.

۳۱۳/۶۱پ

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha