سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
هفته بسیج

حوزه / یک کارگردان سینما گفت: آنچه در تولیدات سینمایی می‌بینیم نشان می دهد آثار این حوزه در جهت فرهنگ بسیجی مهندسی نشده است.

انسیه شاه‌حسینی کارگردان سینما در گفت‌وگو با خبرگزاری ‌حوزه درباره جایگاه شخصیت‌های بسیجی در فیلم‌های سینمایی اظهار کرد: سینما در دهه شصت توانسته بود به صورت مستقیم و غیر مستقیم به بسیجیان بپردازد، اما هر اندازه که زمان جلوتر رفت تصویرگری از این قهرمانان جاوید در سینمایمان کمرنگ‌تر شد! برای همین امروز به وضعیتی گرفتار شده‌ایم که فیلم‌های ارزشی به شدت کم فروغ شده‌اند.

وی افزود: در گذشته اگر فیلمی درباره بسیجیان ساخته می‌شد کیفیتش به اندازه‌ای بالا بود که بیننده دوست داشت جای آن شخصیت باشد، ولی عمده کارهایی که در این زمان با محوریت بسیجیان تولید می‌شود به دلیل کیفیت پایین چنین حسی را در تماشاگران بیدار نمی‌کند این یکی از آسیب‌هایی است که به نظرم سبب شده فیلم‌های این گونه در سینما کم رنگ شوند.

این سینماگر با بیان این‌که نبود مهندسی فرهنگی به سینمای ما ضربه زده است گفت: فیلمسازان بسیار خوبی داریم که در دغدغه ساخت کارهای ارزشی دارند، اما آنها سالهاست خانه‌نشین هستند، چون شرایطی پیش نیامده تا هنرمندان خانه نشینمان دست به تولید کار زنند. درباره فیلمسازان دغدغه‌مند خانه نشین باید نکته را اضافه کنم آن هم این‌که آنها حاضر نیستند به هر قیمتی کار کنند، برای همین سال‌ها خبری از آنها نیست. در این میان وظیفه دولت است که با بها دادن به آنها (فیلمسازان ارزشی) در شرایطی که فیلم‌های گیشه حرف اول را می‌زند امکاناتی فراهم آورند تا آنها بتوانند دوباره فیلم های مدنظرشان را تولید کنند.

وی متذکر شد: بسیار تاسف آور است که بگویم وقتی کارگردانی با فیلمنامه‌ای درباره بسیجیان به تهیه‌کننده‌ها و سرمایه گذارها مراجعه می‌کند اثرش با استقبال مواجه نمی‌شود، اما اگر فیلمنامه‌های گیشه‌پسند به آنها پیشنهاد شود، بلافاصله همراه آنان خواهند شد. این معضل نشان می‌دهد ما از فرهنگ بسیجی در هنرمان دور شده‌ایم، برای همین در چنین وضعیتی نباید توقع ساخت فیلم‌های ارزشمند را داشت!

کارگردان «شب‌به‌خیر فرمانده» متذکر شد: آنچه بیش از هر چیز مرا آزار می‌دهد یک بهانه رایج است. آنهم اینکه سرمایه‌گذاران و تهیه‌کننده‌ها در توجیه عدم حمایتشان از فیلم‌هایی با محوریت بسیجیان، نداشتن گیشه را بهانه می‌آورند، درصورتی‌که تجربه نشان داده هرگاه فیلمی به درستی تصویرگر بسیجیان در آثار سینمایی بوده، آن کار با استقبال تماشاگران و مردم نیز مواجه شده است، چون مردم این سرزمین عاشقانه قهرمان‌های خود را دوست دارند.

شاه‌حسینی در انتها تاکید کرد: هر کشوری تلاش می‌کند به واسطه سینما و هنر، قهرمان‌های خود را به جهانیان معرفی کند، اما ما برعکس عمل می‌کنیم و سعی می‌کنیم از شخصیت‌های افتخارآفرین‌مان دور بمانیم، پس تا زمانی که اینگونه پیش برویم سینمای ما نخواهد توانست همانند دهه ۶۰ به روزهای پر افتخار خود بازگردد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha