شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
خواهران خوزستان
عکس آرشیوی

حوزه/ جلسه اخلاق طلاب مدرسه علمیه کوثر شهرستان خرمشهر با موضوع «خوف و رجاء» برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خوزستان، جلسه اخلاق  با موضوع «خوف و رجاء» با حضور حجت‌الاسلام حجتی و جمعی از اساتید و کادر مدرسه علمیه کوثر شهرستان خرمشهر، در سالن اجتماعات این مدرسه برگزار شد.

در این جلسه حجت‌الاسلام حجتی، خوف را از آثار رجاء دانست و اظهار داشت: خوف از آثار رجاء است و رجاء یک فضیلت است به شرطی که همراه با خوف باشد؛ زیرا خداوند متعال در آیه ۱۶ سوره سجده می‌فرماید: «یَدْعُونَ رَبَّهُمْ خَوْفًا وَطَمَعًا»؛ با بیم و امید خدای خود را می‌خوانند.

وی افزود: برای هر شیء آفتی وجود دارد ولی برای علم آفات زیادی وجود دارد همان‌طور که امام معصوم(ع) می‌فرماید: «لِلعلم آفات» و لفظ آفت را به صیغه جمع به‌کاربرده؛ لذا در مسیر کسب علم باید خوف و ترس فراوان داشت چراکه شیطان علم به خالق، معاد بسیاری علوم دیگر را داشت اما بال دیگر را رها کرد و آن بال خوف بود لذا منجر به سقوطش شد.

حجت‌الاسلام حجتی، خاطرنشان کرد: خوف همراه رجاء ترمز انسان از رذایل اخلاقی خصوصاً تکبر و غضب است. به‌عنوان‌مثال اگر با اتومبیل در مسیری سیر می‌کنید چنان چه ترمز نداشته باشد، نمی‌توانید اتومبیل  را درست و سالم به مقصد برسانید.

وی، مراتب رجاء را بیان نمود و گفت: رجا مستلزم صبر بر مشکلات است و مقام صبر انسان را به مقام مجاهدت و مجاهدت انسان را به کمال معرفت رسانده و پس‌ از آن انس به معلومات حاصل می‌شود.

حجت‌الاسلام حجتی، در پایان اظهارداشت: بعد از انس به معلومات، حب می‌آید و پس از مقام محبت و رضا در پایان تفویض امر حاصل می‌شود؛ لذا از این‌ جهت است که امام معصوم(ع) می‌فرماید «أول العلم معرفه الجبار و آخر العلم تفویض الامر الیه».

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha