جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کد خبر: 929981
۸ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۵
مدیر حوزه علمیه فارس

حوزه/ امروز و در شرایط سخت اقتصادی به خصوص بحران دشوار کرونا آنچه که جامعه اسلامی را از دیگران متمایز می کند استفاده از الگوی انصار مدینه در مواسات، همدلی و ایثار نسبت به نیازمندان جامعه است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از شیراز، انصار دارایی خانه خود را در اختیار مهاجرانی قرار می‌دادند که در راه خدا خانه و کاشانه و اموال خود را رها کرده بودند و به مدینه آمده بودند و آنان مهاجرین را در محصولات کشاورزی خود شریک می کردند و برخی از آنان زمین‌های پیرامون منازل مسکونی خود را به پیامبر و اصحاب ایشان بخشیدند. روابط میان انصار و مهاجران با پیمان برادری که پیامبر میان حدود ۴۵ انصاری و ۴۵ مهاجر بست، تقویت گردید.

امروز و در شرایط سخت اقتصادی به خصوص بحران دشوار کرونا آنچه که جامعه اسلامی را از دیگران متمایز می کند استفاده از الگوی انصار مدینه در مواسات، همدلی و ایثار نسبت به نیازمندان جامعه است که با هدایت و توصیه امام امت جلوه زیبایی از نوع دوستی مردم ایران را به جهانیان نشان داده است و البته هنوز تا رسیدن به مدینه فاضله فاصله بسیار است.

اما آنچه که مهم است این است که منتظران حضرت مهدی (عج) و آرمان های سبز او الگوی مواسات و ایثار مهاجرین و انصار زمان پیامبر را باید با همه وجود خود عجین کنند و قطعا این، تمرینی است برای ایجاد آمادگی اجتماعی جامعه منتظر برای ظهور آن عدالت گستر.

خداوند متعال در آیه ۷۴ سوره مبارکه انفال می فرماید:

«وَالَّذِینَ آمَنُوا وَ هَاجَرُوا وَ جَاهَدُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَالَّذِینَ آوَوا وَّنَصَرُوا أُولَٰئِکَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا لَّهُم مَّغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ کَرِیمٌ».

ترجمه:

ﻭ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻧﺪ ﻭ ﻫﺠﺮﺕ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺧﺪﺍ ﺟﻬﺎﺩ ﻧﻤﻮﺩﻧﺪ ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﻣﻬﺎﺟﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﭘﻨﺎﻩ ﺩﺍﺩﻧﺪ ﻭ ﻳﺎﺭﻱ ﻛﺮﺩﻧﺪ ، ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺣﻘﻴﻘﻲ ﻓﻘﻂ ﺁﻧﺎﻧﻨﺪ ، ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﺁﻣﺮﺯﺵ ﻭ ﺭﺯﻕ ﻧﻴﻜﻮ ﻭ ﻓﺮﺍﻭﺍﻧﻲ ﺍﺳﺖ.

محمد استوار میمندی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha