جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
باقری کنی معاون امور بین الملل قوه قضائیه

حوزه/ معاون امور بین الملل قوه قضائیه با اشاره به اینکه با اتکاء به مبانی دینی و سیره اهل بیت (ع) می توان به بسیاری از جلوه های حقوق بشر عینیت بخشید، گفت: در عرصه حاکمیت تنها به عنوان مصرف کننده مبانی و اصول و قواعد حقوق بشر نباشیم، بلکه مبدع و مبتکر در این عرصه فعال باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، دکتر علی باقری کنی، معاون امور بین الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران، عصر چهارشنبه در چهارمین پیش نشست کنفراس ملی «امام رضا(ع) و علوم روز»، گفت: حقوق بشر ریشه در دین و مبانی دینی ما دارد و آنچه که در ساحت های حقوقی و رسانه ای و سیاسی از آن یاد می شود، مولود جهان جدید است.

وی با بیان اینکه درباره حاکمیت دینی باید الزامات آن از جمله ها  باورها و نیازها و مقتضیات تأمین شود، افزود: قرن ها دین در بدنه اصلی حاکمیت نبوده و صرفا مباحث دینی بر نیازها و اقتضائات فرد در جامعه متمرکز بوده است.

معاون امور بین الملل قوه قضائیه با اشاره به اینکه با اتکاء به مبانی دینی و سیره اهل بیت (ع) می توان به بسیاری از جلوه های حقوق بشر عینیت بخشید، اظهار داشت:  در عرصه حاکمیت تنها به عنوان مصرف کننده مبانی و اصول و قواعد حقوق بشر نباشیم، بلکه مبدع و مبتکر در این عرصه فعال باشیم.

 دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه فقدان وجود مؤلفه های دینی و مبانی دینی است که می توان ایده ها و ساختارهایی را ایجاد کرد که حقوق انسان را در بستر حاکمیتی دینی تعریف کند، افزود: یکی از نیازهای مهم در عرصه حقوق بشر در ساحت داخلی و بین المللی وجود دارد و الزمات ایفای آن حقوق را در این جایگاه ببیند

وی افزود: وجود شکاف بین واقعیت جامعه و ایده های دینی باعث شده است تا ساختارها و سازوکارهایی که غربی ها روی آن بیش از ۲۰۰ سال کار کردند و منجر به ادبیات سازی شده است، در کنار ابزارهای رسانه ای که به دنبال آن می آید و فضاسازی و القای ذهنی می کند، در ساحت های علمی و اجرایی جایگزین و مبنا قرار می گیرد.

معاون امور بین الملل قوه قضائیه تصریح کرد: امروز ضرورت دارد تا با مشارکت نخبگان علمی و اجرایی ایده ها و آموزه های مورد نیاز حاکمیت با مبانی دینی و شاخص هایی که بر آمده از احکام و باوردهای دینی است، تعریف شده و در این حوزه ادبیات سازی گردد.

باقری کنی خاطر نشان کرد: یکی از نکات مهمی که باید در سیره حضرت رضا(ع) به آن توجه داشت، امام رضا(ع)  در مورد هر حکمی، غیر از بیان آن حکم علت و فلسفه آن را نیز بیان می کردند، زیرا حکومت بستری برای تکامل انسان در مسیری که دین معرفی کرده، می باشد و صرفاً وظیفه بیان بایدها، نبایدها و مجازات افراد را ندارد بلکه به دنبال تربیت انسان است.

حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن وحدتی شبیری، رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی در ادامه این نشست، با بیان اینکه ائمه اطهار (علیهم السلام)  بر اساس مقتضیات زمان و پرسش هایی که از آن ها می شد علم خود را در اختیار بشریت قرار می دادند، اظهار کرد: بنیادهای حقوقی مورد نیاز بشریت تا روز قیامت در متون اسلامی و فرمایشات گوهربار اهل بیت(ع) آمده است.

وی افزود: نگاه امام رضا (ع) و سایر ائمه اطهار(علیهم السلام ) به بشریت نگاه الهی است و همه افراد با هم برابر هستند و تبعیض معنایی ندارد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha