جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
ارجمندفر

حوزه/ رئیس دانشگاه مجازی المصطفی(ص) بر لزوم حمایت مستمر از تولید فیلم و سریال استراتژیک در سینما و تلویزیون ایران تأکید کرد.

حجت الاسلام و المسلمین سعید ارجمندفر در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با بیان این که امروزه یکی از ژانرهای جذاب در سینمای دنیا و نیز در بحث سریال سازی، تولید آثاری با موضوعات امنیتی و ضدجاسوسی است، اظهار داشت: در سال های اخیر نیز در کشورمان با تولید سریال هایی چون "گاندو" و "خانه امن"، مخاطب نشان داده که به این قبیل آثار علاقه مند است و آمارهای ارایه شده از مراکز نظرسنجی وابسته به صدا و سیما نیز مؤید همین مطلب است، کما این که در حوزه سینما نیز اگر فیلم های شاخص و قوی ساخته شود، قطعاً مخاطب را جذب می کند.

وی افزود: در سریال هایی همچون "گاندو" و "خانه امن"، علاوه بر بُعد جذابیت و مخاطب پسندی، نمایش اقتدار ملی نیز مورد توجه است که این مهم در راستای ارتقای سطح خودباوری و اعتماد به نفس ملی نیز بسیار مهم و مؤثر است.

وی گفت: واقعیت آن است که با وجود تحریم ها و فشارهای دشمنان و توطئه های گوناگون، انقلاب اسلامی ایران در ابعاد و عرصه های مختلف فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، امنیتی و ... موفقیت های قابل توجهی داشته و با وجود انواع و اقسام تهدیدها، از حیث امنیتی یک کشور امن به شمار می رود که در آثاری چون "خانه امن"، سعی شده ابعاد مختلف این امنیت و اقتدار و ضرورت وجودی آن به نوعی روایت و تبیین شود.

عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه ای طلاب همچنین بیان داشت: با این وجود واقعیتی که وجود دارد این است که متاسفانه ما چه در سینما و چه در تلویزیون کمتر به سمت ساخت فیلم ها و سریال های استراتژیک رفته ایم و حال آن که باید از این جریان به شکل جدی و مستمر حمایت شود.

وی اضافه کرد: به خصوص در سینما، گاه احساس می شود که بُعد تجاری و گیشه حرف اول را می زند و جریان اصلی موجود در سینمای کشور ما چندان به سمت ساخت و اکران فیلم های مهم و استراتژیک نرفته است.

این منتقد و تحلیلگر سینمای ایران همچنین گفت: تأسف بارتر این که در سال های اخیر به مرور سینمای ایران به سمت آثار مبتذل و شبیه به فیلم فارسی گرایش یافته که این مساله خیلی زشت و زننده است و باید تأمل جدی در این زمینه صورت گیرد.

وی یادآور شد: با این وجود باید گفت که تأثیری که سینمای ما در مباحث انقلابی و نشر معارف دینی داشته، بسیار مهم و کلیدی است، کما این که تولید آثاری چون "محمد رسول الله(ص) "، سریال "حضرت یوسف(ع) "، "ملک سلیمان" و ... گواه این مساله است که در عرصه بین الملل نیز سینمای ایران در زمینه تاریخ انبیا و نشر معارف الهی، گام های بسیار خوبی برداشته، منتهای مراتب جریان غالب سینما این قبیل آثار نبوده است.

حجت الاسلام و المسلمین ارجمندفر همچنین ابراز داشت: نه تنها در زمینه فیلم های استراتژیک و یا تاریخی بلکه ما باید با محوریت سبک زندگی ایرانی و اسلامی، آثاری قوی با محوریت خانواده بسازیم.

وی گفت: واقعیت آن است که به جهت تأثیر از سبک زندگی غربی، بسیاری از فیلم هایی که در سینمای ایران با موضوع و محوریت خانواده ساخته می شود، آن چیزی نیست که در آموزه های دینی و فرهنگ ما بر آن تأکید می شود، مثلاً فیلم هایی ساخته می شود که خانواده در آن یا کامل نیست یا این که بر روی مساله فرزندآوری تأکیدی نمی شود و بلکه خواسته یا ناخواسته این گونه القا می شود که به دنیا آوردن فرزند، جلوی آزادی و راحتی زوجین را می گیرد

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) همچنین خاطرنشان کرد: از سویی در مصاحبه ها می خوانیم که تفکر سینماگران ما این است که سینمای ملی باید بروز دهنده جامعه و تصویرگر حقیقت آن باشد اما متاسفانه سینماگران ما در بطن جامعه نیستند و جزو طبقه خاصی از جامعه به شمار می روند و لذا شرایط و تحولات تمام اقشار جامعه را به خوبی درک نمی کنند و معمولاً هم تصویر ذهنی خود را منعکس می کنند که چندان با واقعیت های روز جامعه ایرانی همخوانی ندارد و یا این که نگرش و رویکردی را به خصوص در رابطه با خانواده القا می کنند که با سبک زندگی ایرانی و اسلامی تطابق چندانی ندارد.

وی در خاتمه گفت: البته همان طور که عرض کردم، سینمای ایران انصافاً تولیدات خوبی در راستای اهداف اسلام و انقلاب و نظام داشته اما این به عنوان امر هدفمند و سلسله وار نبوده به این معنا که همچون یک پازل، کنار هم چیده شده و طرح عظیم فرهنگی را رقم بزند که بتوان از آن به عنوان الگویی برای جهان اسلام یاد کرد.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    0 0
    فیلمانمه نویسی قوی نیازه لطفا سریال حضرت موسی را پیگیری کنید یهود و یهودی مسلک ها از ساخت این سریال خیلی جلوگیری میکنن