دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
عباس رافعی

حوزه/ یک کارگردان گفت: به دلیل شرایط سخت فیلمسازی در حوزه انقلاب، دولت حتماً باید حامی این تولیدات باشد.

عباس رافعی، کارگردان سینما در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، با بیان اینکه فیلمسازی در حوزه انقلاب بسیار سخت شده است، بیان کرد: مهمترین دلیلی که برای کم‌کاری سینماگران در پرداختن به موضوعاتی چون انقلاب اسلامی می‌توانم توصیف کنم این است که کار کردن در این حوزه بسیار سخت شده است یعنی فیلمساز نمی‌تواند با حمایت بخش خصوصی فیلمی که می‌خواهد تا در این حوزه بسازد. برای یک لحظه تصور کنید که قرار است ما تهران سال ۵۷ را ترسیم کنیم آیا چنین دکورهای وجود دارد که بشود در آن فیلم‌های مربوطه را ساخت متن جواب خیر است.

وی افزود: فیلمسازی در حوزه انقلاب اسلامی مستلزم داشتن یک شهرک سینمایی همانند شهرک دفاع مقدس یا شهرک‌غزالی، نیاز است تا بتوان هر قصه‌ای را که نیاز است در آن شهرک بازسازی کرد. مطمئن باشید اگر چنین امکانی وجود داشته باشد تولیدات این حوزه هم به لحاظ کمّی و هم به لحاظ کیفی رشد چشمگیری خواهد داشت. من چند سال پیش فیلم «کیمیا و خاک» را ساختم این فیلم روایتگر بخشی از تاریخ انقلاب است، ولی برای پیدا کردن کوچکترین نماهای خارجی ما سختی فراوانی را متحمل شدیم. حال تصور کنید فیلمی بخواهد اتفاقات عظیم سال ۵۷ را نشان دهد. آیا این ظرفیت در سینمای کنونی وجود دارد؟ مطمئنا جواب خیر است چون بخش خصوصی که به هیچ وجه توان حرکت در این حوزه را ندارد و بخش دولتی هم متاسفانه چندان اهمیتی به این دست موضوعات نمی‌دهد.

این فیلمساز متذکر شد: نکته تاسف‌آور این است که بخش دولتی در سینما به جای اینکه روی موضوعات انقلابی تمرکز کند بیشتر به فکر این است که فیلمی بسازد که بازگشت سرمایه آن تامین شده باشد. این به هیچ وجه برای کاری که می‌خواهد به سمت آرمان‌ها حرکت کند، مناسب نیست. البته درک می‌کنم بودجه دولت در حوزه فرهنگ کم است، اما همین کمبود بودجه را با مصرف صحیح می‌توان به نتایج بهتری رساند.

 وی با اشاره به اینکه کم کاری در حوزه سینمای انقلاب هویت را از ما خواهد گرفت، بیان کرد: وقتی جوان نسل امروز یا آینده از انقلاب خود تصویری در قالب فیلم یا سریال ندارد، مطمئناً عدم اطلاعاتش را به آنچه که در کتاب‌ها آمده بسنده می‌دهد. در این شرایط مطمئن باشید به مرور فراموشی حاصل خواهد شد و آنچه را که داشته‌ایم از دست خواهیم داد، البته این نکته را هم متذکر شوم که ساخت کارهای ضعیف و کم هزینه در حوزه انقلاب آسیب‌های بیشتری دارد، چون چنین کارهایی تماشاگر را از اصل موضوع دور خواهد کرد.

رافعی در پایان تصریح کرد: به یاد دارم در گذشته‌ای نه چندان دور در دهه فجر فیلم‌ها و سریال‌های خوبی داشتیم که در آن‌ها تاریخ انقلاب روایت شده بود، اما در سال‌های اخیر آثاری را به یاد دارید که توانسته باشند موضوعات و اتفاقات انقلاب را به شکل باکیفیتی در معرض دید مخاطبان قرار دهند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha