جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ آئین افتتاح رشته کارشناسی روایتگری دفاع مقدس و کاردانی امور فرهنگی-موزه

حوزه/ آیت الله اعرافی گفت: حماسه های بزرگ هرچقدر عظمت داشته باشند، ماندگاری آنها در گرو اقداماتی است؛ قصه عاشورا یک قصه تک و باشکوه و آسمانی است، اما اگر همین داستان باشکوه دائم یادآوری و بزرگ داشته نشود قطعاً ماندگاری آن کم خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله اعرافی، امروز در آیین افتتاحیه رشته های تحصیلی کارشناسی روایتگری دفاع مقدس و کاردانی امور فرهنگی- موزه از سوی دانشگاه علمی و کاربردی شهرداری قم، ضمن گرامی داشت یاد شهدای دفاع مقدس، شهدای راه علم و خدمت و نیز شهدای مدافع حرم گفت: زنده نگه داشتن خاطره های بزرگ و حماسی یک ملت نقش مهمی در هویت سازی و فرهنگ آن ملت دارد.

عضو هیئت امنای بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس افزود: این موضوع فقط مختص ایران ما نیست، بلکه در دنیا مرسوم است و همه کشورها در تلاش هستند تاریخ خود را با حفظ یاد افرادی که در راه وطن مبارزه داشته اند بنویسند و فرهنگ خود را با بهره گیری از آن بسازند.

مدیر حوزه های علمیه اظهار داشت: اما آنچه در مورد دفاع مقدس انجام می شود رنگ و طعم متفاوت با همه اقداماتی دارد که در نقاط دیگر جهان صورت می پذیرد.

 وی گفت: این تفاوت از آنجا نشأت می گیرد که دفاع مقدس فقط دفاع از خاک، وطن و ملیت ما نبود؛ هر چند این هم مایه افتخار است و عرق ملی نیز امری پسندیده است.

عضو هیئت امنای بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس بیان داشت: در تاریخ ایران در اثر فشارها و جنگ های مختلف نقاط بسیاری از خاک آن جدا شده است و این در حالی بوده که بسیاری از آنان با جنگ های به مراتب کمتر از ۸ ساله از دست رفته اند.

وی خاطرنشان کرد: با همت، ایمان، استقامت و بردباری رزمندگان اسلام در ۸ سال دفاع مقدس یک وجب از خاک ایران اسلامی مورد اشغال بیگانگان واقع نشد.

آیت الله اعرافی افزود: دفاع مقدس فراتر از بُعد ملی یک بعد گفتمانی و دینی داشته است و این وجه همان وجه تمایز و تقدس این دفاع از جنگ های کشورهای دیگر است.

وی تصریح کرد: حوزه ما، دانشگاه ما و سایر اقشار جامعه ما باید بدانند که در مورد نشر ارزش های دفاع مقدس می بایست گام های بزرگی بردارند.

  • میزان اهمیت اقدامات فرهنگی در حفظ یاد حماسه ها

عضو شورای عالی حوزه های علمیه عنوان داشت: حماسه های بزرگ هرچقدر عظمت داشته باشند، ماندگاری آنها در گرو اقداماتی است؛ قصه عاشورا یک قصه تک و باشکوه و آسمانی است، اما اگر همین داستان باشکوه دائم یادآوری و بزرگ داشته نشود قطعاً ماندگاری آن کم خواهد شد.

وی گفت: راه های ماندگارسازی یک حماسه با پیامدها و آثار آن چند راهکار دارد.

  • راهکار اول: تاریخ نگاری و روایت گری

آیت الله علیرضا اعرافی اظهار داشت: یکی از آن راهکارها تاریخ نگاری و روایت گری در قالب های مکتوب و ملفوظ با ضوابط خاص و رعایت ظرافت هاست.

وی افزود: باید در این راه دقت فراوان وجود داشته باشد و ظرافت ها و دقائق حماسه های دفاع مقدس را به خوبی و دقیق منتقل نمود.

  • راهکار دوم: استفاده از ادبیات و هنر

مدیر حوزه های علمیه گفت: راهکار دیگر تلاش در مسیر ادبیات و هنر در همه اقسام آن بنا به فرمایش مقام معظم رهبری است؛ هرچند در این زمینه اقدامات خوبی انجام گرفته است اما بازهم باید ادامه یابد.

  • راهکار سوم: نمادسازی در معماری ها

وی بیان داشت: راهکار سوم الگوسازی و نمایاندن یاد شهدا در معماری ها و نمادسازی ها است.

عضو هیئت امنای بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس تصریح کرد: می بایست طراحی ها و نمادسازی ها در فضاهای شهری مبتنی بر یاد شهدا بیشتر شود.

وی گفت: چهار سال پیش که به خوزستان رفتم از دیدن نمادهایی که به مناسبت اردوهای راهیان نور ساخته شده است خوشحال شدم اما از اینکه برخی صحنه های واقعی و نمادهای حقیقی آن مناطق آنگونه که باید نگه داشته نشده اند متأثر شدم.

  • راهکار چهارم: بازنمایی وجوه علمی شهدا

عضو شورای عالی حوزه عنوان داشت: راهکار دیگر برای ماندگار کردن یاد حماسه های دفاع مقدس و نشر ارزش های آن بازنمایاندن وجوه علمی و دانشی شهدا است.

آیت الله اعرافی گفت: مسئولیت بزرگ بازنمایاندن وجوه علمی شهدا بر دوش دانشگاه ها و مراکز آموزشی کشور است.

وی خاطرنشان کرد: وقتی که می گوییم ۸ سال دفاع، یعنی ۸ سال مقاومت در مقابل چندین کشور که همه به یاری دشمن آمده بودند و کشور ما با دستان خالی در مقابل همه آنها با مدد از نیروی ایمان رزمندگان و شهدا ایستادگی نمود و به پیروزی رسید.

  • راهکار پنجم: تعریف رشته های دانشگاهی با موضوع دفاع مقدس

مدیر حوزه های علمیه افزود: در نظام رشته ای دانشگاه ها نیاز است رشته های با تخصص های مختلف در زمینه دفاع مقدس داشته باشیم.

عضو هیئت امنای بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس بیان کرد:  در حوزه های علمیه در درختواره دانشی آن ۴۰۰ رشته تحصیلی تعریف شده است که رشته های مرتبط با دفاع مقدس بخشی از آنها هستند.

  • راهکار ششم: استمرار برگزاری اردوهای راهیان نور

وی گفت: می خواهیم در مقطع تحصیلی سطح یک حوزه های علمیه اردوهای راهیان نور را از سلسله برنامه های آموزشی آنان قرار دهیم تا طلاب مشغول به تحصیل در این مقطع الزاما با یادمان های دفاع مقدس از نزدیک آشنا شوند.

  • راهکار هفتم: توجه به سیر شکل گیری و پیروزی انقلاب اسلامی

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: در اولین برنامه ۵ ساله حوزه های علمیه برنامه های کلانی مرتبط با حوزه دفاع مقدس در نظر گرفته شده است.

وی افزود: ما در همه آنچه پیرامون دفاع مقدس انجام می دهیم می بایست نگاهی به فصل انقلاب اسلامی تا نهضت اسلامی و پیروزی انقلاب هم داشته باشیم تا این روند و وقایع آن نیز از یادها نرود و مورد تحریف واقع نشود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha