پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کرسی ترویجی فقر نظریه در سیره پژوهی اهل بیت(ع)

حوزه/کرسی ترویجی «فقر نظریه در سیره پژوهی اهل بیت(ع)» به همت پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه،  کرسی ترویجی «فقر نظریه در سیره پژوهی اهل بیت(ع)» از پیش نشست‌های ذیل کنفرانس بین المللی «آسیب شناسی مطالعات تاریخ اهل بیت(ع) در دوره معاصر» برگزار شد.

سید علیرضا واسعی «دانشیار پژوهشکده اسلام تمدنی» اظهار داشت: در بحث سیره پژوهی دچار فقر نظریه هستیم و نظریه‌هایی که تاکنون صادر شده‌اند، جوابگوی تحقیق در سیره اهل بیت(ع) نیستند.

وی گفت: ما می‌توانیم با سیستم‌های رایج در زمینه علوم انسانی، مطالعات سیره پژوهی را انجام داده و مسائل مختلف آن را مورد بررسی قرار دهیم اما واقعیت این است که در این زمینه تلاش‌های لازم انجام نشده است؛ گفتمان‌های سیره پژوهی در حال تغییر هستند.

در بخش دیگر این کرسی ترویجی، نعمت الله صفری فروشانی «مدیر دانشنامه اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی» به عنوان «ناقد» تصریح کرد: آسیب‌شناسی مطالعات سیره پژوهی، یکی از محوری‌ترین مباحث در زمینه سیره پژوهی است و متأسفانه به رغم اهمیت این موضوع، در زمینه آسیب‌شناسی سیره پژوهی کارهای زیادی انجام نشده است و نیازمند تلاش‌های بیشتری در این زمینه هستیم.

سپس، واسعی اظهار داشت: هر رفتاری از اهل بیت(ع) که در گزارش‌های تاریخی آمده است، می‌تواند در بحث سیره پژوهی مورد استناد قرار گیرد.

در ابتدای این کرسی، سعید نجفی‌نژاد «دبیر علمی این کرسی ترویجی» گفت: بحث سیره پژوهشی و مسائل پیرامونی آن، جزو مهمترین مباحث در ارتباط با شناخت شخصیت و زندگانی و علوم اهل بیت(ع) است و البته این تحقیق هم مثل همه عرصه‌های پژوهشی دیگر می‌تواند آسیب‌هایی داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به حساسیت موضوع سیره پژوهی و ضرورت و نیازی که در جامعه امروز ما برای آشنایی با سیره معصومان(ع)احساس می‌شود، نظریه پردازی در این زمینه هم ضرورت خاصی پیدا می‌کند و به نوعی می‌توان گفت که این تئوریسین‌های هر علم هستند که می‌توانند جهت دهنده و هدایت‌گر مسیر تحقیقات در یک حوزه علمی باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha