پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حقوق بشر

حوزه/ سازمان جوانان حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران به مناسبت روز «جهانی حقوق بشر»، بیانیه‌ای صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، سازمان جوانان حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران به مناسبت روز «جهانی حقوق بشر»، بیانیه‌ای صادر کرد.

متن بیانیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

صیانت از کرامت انسانی و دفاع از حقوق بشر یکی از آموزه‌های اسلامی است که در قرآن و روایات اسلامی بارها مورد تاکید قرار گرفته و جمهوری اسلامی ایران نیز بر این اساس خود را موظف به تامین حقوق بشر میدانسته و می‌داند. در دوره کرونا نیز از ابتدای کشف و شناسایی این بیماری، جمهوری اسلامی ایران اقدامات گسترده‌ای در زمینه کنترل و مدیریت شیوع این ویروس، برای حفاظت از شهروندان و همچنین تلاش علمی برای ساخت دارو یا واکسن ضد کرونا داشته است.

اما از آنطرف بی‌توجهی واشنگتن به مسائل مختلف حقوق بشری از جمله در دوره کرونا، عیان تر شده است. آمریکا که خود را تافته جدابافته از جهان می داند با اعمال و تشدید تحریم علیه کشورهای مستقل وآزاده مانند ایران حقوق بشر را نقض کرده و سیاهی کارنامه خود را بیشتر کرده است.

تحریم در دوران کرونا نقض آشکار حقوق بشر است

در شرایطی که همه کشورهای جهان و نهادهای بین‌المللی حتی کمیسر عالی حقوق بشر بر لزوم برداشته‌شدن تحریم‌ها از کشورهای درگیر کرونا تاکید دارند، متاسفانه شاهد اعمال تروریسم بهداشتی از سوی آمریکا علیه کشورمان هستیم. شاهد بودیم که برای مقابله با جنگ اقتصادی آمریکا علیه مردم ایران، «میشل باشلر» کمیسر عالی حقوق بشر در ژنو گفت که تحریم‌ها باید از کشورهایی که با مشکل ویروس کرونا دست‌ و پنجه نرم می کنند از جمله ایران برداشته شود چرا که این تحریم‌ها به طور بالقوه بر توانایی بخش‌های سلامت و حقوق بشر اثر می گذارد. در روز جهانی حقوق بشر  همه کشورهای جهان باید به‌طور یکپارچه با سیاست‌های ضدانسانی آمریکا که برگرفته از رویکرد استکباری و یکجانبه‌گرایانه این رژیم است، مقابله کرده و واشنگتن را وادار به اجرای وظایف مرتبط با تامین حقوق بشر کنند.

مدعیان دروغین حقوق بشر در غرب، خود ناقض آن هستند. ریشه اصلی نقض حقوق بشر در عصر حاضر، خوی استکباری و سلطه‌جویانه آمریکا به‌خصوص در دوره ریاست جمهوری ترامپ است. از نظر سازمان جوانان حقوق بشر جمهوری اسلامی نیز مدعیان دفاع از حقوق بشر، افرادی هستند که نه تنها حقوق بشر را محترم نمی‌شمرند، بلکه همواره از نقض کنندگان آن بوده‌اند. این کشورها در اروپا و همچنین ایالات متحده آمریکا، حقوق بشر را در دفاع از منافع خود تفسیر می‌کنند و سعی دارند که ارزش‌ها و هنجارهای مادی و لیبرالی را بر جهان تحمیل کنند.

اسلام می‌تواند کاستی‌های اعلامیه جهانی حقوق بشر را رفع کند

در آموزه‌های اسلامی مبانی و اصول جامعی وجود دارد که به جهت نگاه انسان شمول و جهان‌شمول آن، می‌تواند کاستی‌های اعلامیه جهانی حقوق بشر را مرتفع کند، وظیفه نخبگان و آزادی‌خواهان جهان است که به افشای اقدامات ضد حقوق بشری از سوی غرب پرداخته و زمینه‌های مقابله اصولی و علمی با آن را فراهم آورند. در منطقه نیز با توجه به جنایات رژیم اشغالگر قدس و حکام سعودی در فلسطین، یمن، بحرین، نیجریه نخبگان جهان اسلام، آزادی خواهان جهان و سازمان‌های مردم نهاد باید در عرصه نظر و عمل با نگرشی مسئولانه اقدامات خود برای صیانت از کرامت انسانی و راهکارهای شایسته برای بهبود وضعیت جامعه جهانی را عملیاتی کنند.

چالش امروز اسلام و غرب یک چالش تمدنی است

حقوق بشر غربی در بُعد رفتاری نیز با چالش جدی مواجه است. لشکرکشی به کشورهای مختلف مثل افغانستان، سوریه، عراق و لیبی همچنین نادیده گرفتن نقض حقوق بشر توسط کشورهایی همچون عربستان، بحرین، رژیم صهیونیستی در کنار مباح شمردن شکنجه و آزار انسان‌ها در زندان‌های گوانتانامو، بگرام، ابوغُریب و حمایت از نژادپرستی همه از چالش‌های رفتاری حقوق بشر آمریکایی و غربی است که انسان‌ها را نسبت به آنها متنفر کرده است.

به امید روزی که مسائل حقوق بشری در دنیا بطور حقیقی و برای همه جوامع عالم با هر عقیده و رنگ و هر نژاد محقق شود، نه فقط برای سرمایه داران و صهیونیزم بین الملل که با هدف انحصار علمی دانشمندان دیگر کشورها همچون شهید دکتر فخری زاده و مدافعان امنیت حقوق ملتها همچون شهید سپهبد قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس را ناجوانمردانه ترور می کنند.

سازمان جوانان حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران/آذرماه ۱۳۹۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha