دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
خشونت

حوزه/ مدرس بحران و درمانگر قربانیان خشونت گفت: برنامه های تاب آورانه در کاهش میزان خشونت تاثیر فراوانی دارد که باید در مشاوره ها و همچنین تربیت فرزندان مورد توجه قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه  زهرا نریمان وند در نشست علمی که به همت موسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی خاتم با موضوع نگاهی به عوامل شخصیتی در قربانیان خشونت به صورت مجازی برگزار شد، اظهار داشت:  خشونت به هرگونه فعالیتی که به قصد آسیب رساندن به طرف مقابل باشد،اطلاق می شود.

وی ادامه داد: این آسیب می تواند جسمانی،عاطفی،روانی و یا جنسی باشد که متاسفانه در هر جامعه ای رخ می دهد.

نریمان وند تاکید کرد: نگاه را باید از سمت زنان کتک خورده و آسیب دیده کنار بزنیم و به جای توصیف راهکار بدهیم .

وی افزود: بررسی نزاع و درگیری در سال های اخیر نشان می دهد که متاسفانه خشونت ها به سمت زنانه شدن می رود.

نریمان وند به اهمیت رفتار والدین اشاره کرد و گفت: تعداد زیادی از افرادی که مورد آزار جنسی قرار می گیرند یک طرف مادر پرخاشگر دارند که نشان می دهد نوع ارتباط و تعامل بین مادر و فرزندان بسیار مهم است.

وی تصریح کرد: برنامه های تاب آورانه نیز  در کاهش میزان خشونت تاثیر فراوانی دارد که باید در مشاوره ها و همچنین تربیت فرزندان مورد توجه قرار بگیرد.

 مدرس بحران و درمانگر قربانیان خشونت با بیان این که یکی از بارزترین و مهم ترین نظریه پذیرش خشونت دیدگاه تونلی است، تصریح کرد: آدم هایی که در معرض خشونت قرار می گیرند کسانی هستند که کم کم به این موضوع دید تونلی می گیرند در واقع چیزهایی از واقعیت را جدا می کنند.

وی بیان داشت: خشونت دیدن و قربانی خشونت شدن ارتباط زیادی با عزت نفس دارد فردی که قربانی خشونت میباشد احساس خشم و ترس دارد،  دنیا را فضای ناامنی می بیند ، احساس تهدید می کند و امنیت فرد مختل می شود .

حمایت اجتماعی و شبکه سازی خانواده تاثیر بسزایی در کاهش آسیب های ناشی از خشونت دارد

سعیده بیداد روان‌شناس و روان‌درمانگر نیز در ادامه این نشست اظهار داشت: خودآگاهی ،شناخت خود ،افکار و احساسات و باورهای خود بسیار مهم است در واقع والدین ما گاهی در دوران کودکی ناخواسته سبب ایجاد طرح واره ها و تله های روانی می شود و فرد تا بزرگسالی با خود حمل می کند.

وی ادامه داد: در واقع والدین وقتی کودکان خود را مرتبا در معرض تهدید ، تحقیر و سرزنش قرار می دهند و  باعث شکل گیری شخصیتی در فرزندانشان می شوند که این ها در بزرگسالی طعمه افرادی قرار می گیرند که نسبت به آنها خشونت های زیادی دارند.

بیداد تاکید کرد: در این میان حمایت اجتماعی و شبکه سازی خانواده بسیار مهم است و تاثیر فراوانی در بروز این گونه آسیب ها دارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha