پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
صراط مستقیم

حوزه/ مرحوم آیت‌الله حاج‌آقا مصطفی خمینی که هنوز ابعاد علمی از جمله روش تفسیری او ناشناخته مانده، توضیح لطیفی درباره تطبیق این آیه شریفه بر حضرت ولی‌عصر (عج) داده و گفته است: از آن جایی که لازم است...

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام علی خادمی در سلسله یادداشت هایی به برخی از آیات مهدوی قرآن کریم پرداخته است که در شماره های گوناگون تقدیم نگاه شما مهدی یاوران خواهد شد.

شیوه ارتباط هر آیه با آن حضرت نیز متفاوت خواهد بود و به یکی از این سه شیوه تفسیر، تطبیق و تأویل برمی گردد.

ـ تفسیر: یعنی ارتباط آیه با موضوع مهدویت که از ظاهر آیه استفاده می شود و مصداق منحصر به فرد آن خواهد بود.

ـ تطبیق: یعنی ارتباط مذکور باز هم از ظاهر آیه استفاده می شود؛ ولی معنای منحصر به فرد نمی باشد و آن آیه، مصادیق و نمونه های دیگری نیز دارد.  

ـ تأویل: یعنی نحوه ارتباط آیه با مهدویت، از ظاهر آن برداشت نمی شود و تنها از زبان مفسران اصلی قرآن که اهل بیت (ع) باشند دانسته می شود؛ البته معانی دیگری برای واژه تأویل گفته شده، ولی مقصود ما در اینجا، همین معنای باطنی است.

    

* آیه ششم سوره فاتحه  

    

«اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقیمَ؛ (خداوندا)، ما را به راه راست هدایت کن». سوره حمد/ ۷.

نخستین آیه مهدوی را در نخستین سوره قرآن جستجو می‌کنیم. ابتدا روایات مربوط به این آیه شریفه را مرور، آنگاه نحوه ارتباطش با مهدویت را بیان می‌کنیم. مهم‌ترین این روایات، پنج روایت می باشد:

۱- محمد بن مسلم از امام صادق (ع) نقل کرده: مراد از صراط مستقیم، صراط انبیای الهی است. (تفسیر عیاشی، ج۱، ص۲۲).

۲- مطابق دو حدیثی که باز هم عیاشی نقل کرده، رسول خدا (ص) صراط مستقیم را قرآن دانستند. (همان، ص۳ و ص۶. از منابع اهل تسنن نیز ر. ش: تفسیر ابن أبی‌حاتم، ج۱، ص۳۰). ‌ 

۳- رئیس محدثان شیعه شیخ صدوق (قدس سره) نیز روایتی از امام صادق (ع) آورده که صراط مستقیم را امیرمؤمنان علی (ع) دانستند. (معانی الأخبار، ص۳۲).

۴- امام سجاد (ع) نیز در روایتی دیگر، همه اهل بیت (ع) را به عنوان صراط مستقیم معرفی نمودند: «نَحْنُ الصِّرَاطُ الْمُسْتَقِیمُ». (همان، ص۳۴).

۵- مفضّل بن عمر می‌گوید: از امام صادق (ع) پرسیدم: صراط چیست؟ حضرت فرمود: راهی به سوی شناختن خدای بزرگ است و دو گونه است: صراطی در دنیا و صراطی در آخرت. صراط دنیا، امام معصوم(ع) می‌باشد که فرمان‌بری از او واجب است و هر کس که در دنیا او را شناخت و رهنمودهای او را به کار بست، از صراطی که پلی بر روی جهنّم است خواهد گذشت؛ و هر کس در اینجا امام خود را نشناخت، هنگام گذشتن از صراط آخرت گامش خواهد لغزید و در آتش دوزخ خواهد افتاد! (همان، ص۳۲).

    

ناگفته پیداست آنچه در تفسیر معنای صراط گذشت نه‌تنها منافاتی با یکدیگر ندارند، بلکه پیوستی ناگسستنی میانشان برقرار بوده و در یک خط ممتد قرار دارند. آری، راه پیامبران و قرآن و امیرمؤمنان (ع) و اهل بیت (ع) و امام معصوم هر زمان (ع) یکی بوده و همه آنها برای تکامل بشر قدم برمی‌دارند.

نحوه ارتباط آیه با مسئله مهدویت نیز از روایت پنجم نمایان شد و به این ترتیب می‌توان این آیه شریفه را به عنوان نخستین آیه مهدوی مطرح کرد. همچنین دانسته شد که آیه فوق، به‌ شکل «تطبیق» مربوط به آن وجود مقدس می‌باشد.  

   

مرحوم آیت‌الله حاج‌آقا مصطفی خمینی که هنوز ابعاد علمی از جمله روش تفسیری او ناشناخته مانده، توضیح لطیفی درباره تطبیق این آیه شریفه بر حضرت ولی‌عصر (عج) داده و گفته است: از آن جایی که لازم است صراط مستقیم بالفعل موجود باشد و لحظه‌ به ‌لحظه سبب هدایت تکوینی و تشریعی شود، امروزه مصداقی جز وجود مقدس امام زمان (عج) ندارد. (ر. ش: تفسیر القرآن الکریم، ج‌۲، ص۱۱۶).

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حقگو IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    0 0
    آیا صراط مستقیم فقط مخصوص مسلمانان است؟ اگر نیست پس تکلیف امتهای پیشین که قبل از ائمه بوده اند چه می شود؟ اگر قرآن صراط مستقیم نباشد هیچ چیز و هیچ کس دیگری هم صراط مستقیم نخواهد بود چون اگر خدا در کتابش ما را به راه راست و رستگاری هدایت نکند و به بیراهه رهنمون کند کلاً موضوع نبوت انبیاء زیر سوال قرار می گیرد و امامت هم که تالی و دنباله نبوت است مایه گمراهی و ضلالت خواهد بود. ضمناً وقتی حدیث خود پیامبر(ص) وجود دارد دیگران نمی توانند از جانب خودشان تعبیر و تفسیری برای آیه مذکور بیاورند. قرآن در موارد بسیاری خودش را مایه هدایت بشر معرفی می کند از جمله " الم، ذالک الکتاب لا ریب فیه هداً للمتقین..." " ... فیه هدی و شفاء...فیه هدی و رحمه للمومنین...فیه هدی للناس...فیه هدی و نور....در همه این آیات خداوند قرآن را مایه هدایت معرفی می کند حال چطور ممکن است این هدایت به صراط مستقیم نباشد؟ اگر گفته شود امامان هم جهت و مکمل و مفسر قرآن بوده اند پس صراط مستقیم هستند باید گفت که اولاً قرآن خود کتابی کامل، روشن بیان و مبین است ثانیاً چرا حضرت پیامبر(ص) که برترین مفسر قرآن بودند شخص خودشان را صراط مستقیم معرفی نکردند بلکه قرآن را صراط مستقیم می نامند؟
    • پیرو حق DE ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
      1 0
      از آنجایی که شما دوست محترم از برادران اهل سنت هستید ، از کتب اهل سنت برای بیان مصداق صراط مستقیم شاهد می اورم . هر چند نیاز هست شما برای فهم بیشتر روایات حتما به علمای خود مراجعه کنید تا درک و فهم دقیق از معارف را به دست آورید ان شاءالله الریاض النضرة 2/ 172] از على علیه السّلام روایت است که رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله فرمود: در روز رستاخیز که خداى تعالى خلق اولین و آخرین را گرد مى آورد و صراط را بر روى پل دوزخ نصب مى کند، هیچکس از روى آن پل عبور نمى کند، مگر در صورتى که برات برائت از دشمنان على علیه السّلام، و پذیرش ولایت على علیه السّلام را در دست داشته باشد. «حاکمى» این حدیث را در «الاربعین» نقل مى کند. [همان کتاب 2/ 177] از «قیس بن حازم» روایت مى کند، در ملاقاتى که «ابو بکر» با حضرت على بن ابیطالب علیه السّلام داشت، به مجردیکه با چهره مبارک رویارو شد، به چهره شریف لبخندى زد! حضرت على علیه السّلام پرسید: علت لبخند تو چیست؟ در پاسخ گفت: از رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله شنیدم که مى فرمود: روز رستاخیز هیچ کس از صراط عبور نمى کند، مگر در صورتى که على علیه السّلام جواز عبور از صراط را براى او صادر فرماید. «ابن سمّان» این حدیث را در «الموافقه» آورده است منبع: دانشنامه امام علی علیه السلام، ص125- سیماى امام على(ع)در قرآن ،ص:- 33فضائل پنج تن(ع)در صحاح ششگانه اهل سنت ،ج 3،ص:497
    • IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
      1 0
      سوره مبارکه حمد آیات اهدِنَا الصِّرَاطَ المُستَقِیمَ (۶) صِرَاطَ الَّذِینَ أَنعَمتَ عَلَیهِمْ غَیرِ المَغضُوبِ عَلَیهِمْ وَلاَ الضَّالِّینَ (۷). پس مراد از صراط مستقیم نعمت داده شدگان از دیدگاه قرآن مجید هستند. در آیه 69 سوره مبارکه نساء داریم : وَمَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولَٰئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَالصِّدِّيقِينَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِينَ ۚ وَحَسُنَ أُولَٰئِكَ رَفِيقًا. بنابراین ملاحظه بفرمائید که منظور اصلی قرآن مجید از صراط مستقیم چیست. هم رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم به صراحت و نیز جانشینان صالح ایشان معرفی شده اند.
    • DE ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
      0 0
      بخش اول پاسخ : سوره مبارکه انعام آیه 161 می‌فرماید: قُلْ إِنَّنِی هَدَانِی رَبِّی إِلَىٰ صِرَاطٍ مُّسْتَقِیمٍ دِینًا قِیَمًا مِّلَّةَ إِبْرَاهِیمَ حَنِیفًا ۚ وَمَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِینَ خداوند در این آیه به حضرت ابراهیم(علیه‌السلام) امر می‌کند که به مردم بگو: پروردگارم مرا به سوی "راه مستقیم" که همان "دین" است هدایت فرموده و این دین بر مصالح دنیا و آخرت بندگان قیام دارد و تخلف در آن راه ندارد. بنابر این در این آیه خداوند متعال به ما آموخت که اگر می‌خواهید در "صراط مستقیم" باشید "دین" همان "صراط مستقیم" است. "صراط الذین انعمت علیهم" یعنی "صراط کسانی" که به آنها نعمت داده ای را طلب می کنیم. در این آیه خداوند بین "راه" و "رونده آن" ارتباط داده است. سّر این ارتباط چیست؟ آیا "دین" جز یک سلسله دستورات نوشتاری در قالب قرآن و سنت چیز دیگری است؟ نوشته ها که "راه" نیستند!! پس چطور معصوم "عین دین" شده ‌است؟ رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌وآله‌) در جنگ احزاب که رویاروئی امیرالمومنین(علیه السلام) با عمروبن‌ عبدود بود از علی(علیه السلام) تعبیر به "کل ایمان" و از عمروبن‌ عبدود تعبیر به "کل شرک" کرد و فرمود: "برزالایمان کله الی الشرک کله" یعنی "کل ایمان" به مصاف "کل شرک" رفته‌است. زیرا "دین" که مجموعه عقیده و خلق و عمل است با همه "هستی" علی(علیه السلام) متحد شده و کفر و شرک نیز که عقیده و خلق و عمل است با همه "هستی" عمروبن‌ عبدود متحد شده‌است.
    • DE ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
      0 1
      بخش دوم : چگونگی حرکت در دین (صراط مستقیم) انسان یک موجود ایستا و غیرمتحرک مانند حجر نیست هر موجود متحرکی به "طریق" و "راه" نیاز دارد. قرآن مجید صراطی که انسان باید آن را طی کند "دین" معرفی کرد. سوال اینجاست که انسان به عنوان یک موجود رونده و متحرک که به دنبال یک راه راست و درست و ابدی است چگونه در دین حرکت کند؟ دو مثال ارائه می‌شود: یک بذر گیاهی چگونه یک درخت می شود؟ بذر برای درخت شدن نیاز به طی کردن یک راه دارد راه درخت طی کردن مسافت کمیّ اوست. لذا به تدریج با حرکت خود در حال تولید (کمیّت) و رشد و نمو است بعد از مدتی بذر دیگر آن بذر کوچک نیست بلکه با حرکت کمیّ خود متحد شده، متحد شدن همان و درختی دو متری شدن همان. میوه‌ای مانند سیب برای خوش رنگ و طعم شدن باید حرکت کیفی انجام دهد. با حرکت در کیفیّت به تدریج رنگ و طعم را تولید کرده با آن متحد می‌شود و سپس به سیبی خوش رنگ و طعم متصف می‌شود. انسان نیز باید در "صراط" خود حرکت کند. وقتی نفس به عنوان مدبر انسان در "عقاید" حرکت کند؛ یعنی: معارف عقیدتی را بفهمد و به جان خویش گره زند و بعد از چندی با آن متحد شود. مثلا فردی که معارف مربوط به "توحید" را با جان فهمید، بعد از مدتی نگاه او به هستی، توحیدی و عاری از هرگونه شرک می‌شود؛ در واقع او با عقیده توحیدی خویش "یکی" شده لذا دوستان و آشنایان او را فردی "معتقد به توحید" وصف می‌کنند. همچنین نفس باید در "اخلاق" حرکت کند یعنی: نفس، معارف اخلاقی را بفهمد و با آن متحد شود یکی از معارف اخلاقی، سخاوت است وقتی شخصی بارها عمل سخاوتمندانه ای انجام دهد در واقع این خُلق سخاوت با جان او متحد می شود و سپس مردم او را به عنوان یک فرد "سخاوتمند" وصف می کنند. در کنار حرکت در عقاید و اخلاق باید در "اعمال" نیز حرکت کرد با آنها متحد شد مثلا کسی که همیشه نماز می خواند و اعمال دیگر عبادی را انجام می دهد دیگران او را "عامل به احکام" می‌شناسند.
    • DE ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
      0 0
      بخش سوم : در مجموع شخصی که از وجود نوشتاری و گفتاری دین عبور می کند و با حرکت نفس در عقاید و اخلاق و اعمال، جان خود را به موجودی معتقد و متخلق و عامل تبدیل می کند یک مومن و متدین حقیقی است. یعنی دین را در جان نشانده و با دین متحد شده ‌است. نمونه تمام نمای دین وجود نازنین امام عصر است و ما هر چه بیشتر "دین" را در جان بنشانیم سنخیت بیشتری با امام خود خواهیم داشت. پس سفر در صراط مستقیم (دین) سفری است که در جان انسان رخ می‌دهد. اگر موفق به طی مقداری از این راه شویم، جان ما تبدیل به "سبیل الله" می‌شود که جاده های فرعی هستند و قابلیت دارند در نهایت به بزرگراه "صراط مستقیم" متصل شوند؛ و اهل بیت(علیهم السلام) توانسته اند تمام دین را در جان خود مستقر کنند و به "صراط مستقیم عینی" تبدیل شوند.
  • حقگو IR ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    0 0
    پیرو حق عزیز طبق معمول برادران شیعه شما هم به جای اینکه با دلیل و برهان منطقی پاسخ سوالات بنده را بدهید سراغ روایات رفتید و سوالاتم بی پاسخ ماند: ۱. آیا امتهای پیشین هم باید از پل صراط عبور کنند یا این پل فقط مخصوص مسلمانان است؟ اگر آنها هم باید از بالای این پل بگذرند ولایت علی (ع) در مورد آنها را چگونه تفسیر می کنید؟ ۲.چرا پیامبر(ص) خود را صراط مستقیم معرفی نکردند بلکه قرآن را صراط مستقیم خواندند؟ ۳. طبق روایت حتی انبیاء هم باید از پل صراط بگذرند حال جواز عبور پیامبر (ص) را چه کسی صادر می کند؟ ۴. عبور از پل جواز نمی خواهد، طبق گفته خود شما، اشقیا از بالای پل به داخل دوزخ می افتند پس دیگر جواز می خواهند چه کنند؟ مثل یک دستگاه سورتینگ میوه که اول میوه ها چه خوب و چه خراب وارد دستگاه می شوند، خوبها به مسیر ادامه می دهند و خرابها از خط تولید خارج می شوند. اگر فقط خوبها وارد شوند که دیگر نیازی به دستگاه سورتینگ وجود ندارد. در اینجا هم اگر حضرت علی (ع) جواز عبور بدهند لازم نیست که از پل بگذرد خوب مستقیم وارد بهشت می شود و آن فرد شقی هم که جواز دریافت نکرده خود را داخل جهنم می اندازد. مانند آن است که معلمی یک عده از دانش آموزان را قبول و یک عده را مردود اعلام کند بعد از آنها بخواهد در امتحانی شرکت کنند که هیچ تاثیری در وضعیت قبولی یا مردودی آنها ندارد. آیا به عقل آن معلم نباید شک کرد که چنین کار بیهوده ای انجام می دهد؟ آیا خداوند هم مانند آن معلم کار بیهوده انجام می دهد؟ متاسفانه برادران شیعه آنقدر که برای روایات اهمیت قائل می شوند به قرآن اهمیت نمی دهند و قرآن را هم طبق روایات خود تاویل و تفسیر می کنند.
    • IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
      0 0
      جناب حقگوی عزیز! اگر شما به قرآن اهمیت می دهید حداقل آنرا بخوانید! نظر مبارک قرآن کریم که البته سخن خداوند تعالی در مورد صراط مستقیم بودن پیامبر صلی الله علیه و آله است، این است: 1- فَاسْتَمْسِكْ بِالَّذِي أُوحِيَ إِلَيْكَ ۖ إِنَّكَ عَلَىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ. س به قرآنی که تو را وحی می‌شود تمسّک کن که البته تو به راه راست (و طریق حق) هستی. آیه 43 سوره مبارکه زخرف 2 - إِنَّكَ لَمِنَ الْمُرْسَلِينَ-که تو البته از پیمبران خدایی. و عَلَىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ که به راهی راست فرستاده شدی. آیات 3 و 4 سوره مبارکه یاسین.
    • DE ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
      0 0
      سلام .انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و سنتی و به عقیده شیعه "کتاب الله و عترتی" که مصداق بارز سنت پیامبر هستند . سنت در واقع زمینه درک درست از کتاب الله را فراهم می کند . و چه بسا آیاتی در قرآن وجود دارد که نیاز به تبیین دارد و فسئلوا اهل الذکر نیز گویای این مطلب است . تامل جیدا. نیاز به هوش زیاد هم نیست که هر فردی بفهمد زبان قرآن نیاز به تفسیر و تبیین دارد . شما خود را بی نیاز می دانید بحث دیگری است . شما معلوم است که حتی به تفسیر نیز اعتقاد ندارید . علمای اهل سنت از بزرگانی هستند که تفاسیر بسیاری نوشته اند. شما تفسیر را نیز قبول ندارید . یعنی بهتر است برای آموزش بیشتر و ارتقای دانش ، نزد علمای خود زانوی تلمذ بزنید . تا بتوانید درک درستی از قرآن و روایت و تفاسیر را درک کنید .العاقل یکفیه الاشاره .
    • حقگو IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
      0 0
      برادر گرامی، اگر پیامبر(ص) بر صراط مستقیم نباشند پس چه کسی می تواند باشد؟ دقت بفرمایید که قرآن فرموده " انک علی صراط المستقیم" یعنی تو ای پیامبر بر صراط مستقیم هستی و نفرموده انک صراط المستقیم تو خودت صراط مستقیم هستی. پیامبر(ص) جلودار امت، خود در مسیر صراط مستقیم هستند و امت را به فلاح و رستگاری رهنمون می کنند.آن حضرت چراغ راه هدایت هستند اما خود راه نیستند. ضمناً به هیچیک از سوالاتم پاسخ ندادید. قرآن را هم در حد وسع و فهمم چند دور با ترجمه ( نه تفسیر ) خوانده ام.
  • IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    0 0
    برادر عزیز حقگوی بزرگوار! اگر نوشته هایتان در تمام کامنتهای خودتان را مرور کنید می بینید که گفته اید : اگر قرآن صراط مستقیم نباشد هیچ چیز و هیچ کس دیگری هم صراط مستقیم نخواهد بود و نیز گفته اید که " انک علی صراط المستقیم" یعنی تو ای پیامبر بر صراط مستقیم هستی و نفرموده انک صراط المستقیم تو خودت صراط مستقیم هستی. حال از شما باید سئوال کرد 1- در هیچ کجای قرآن نیامده که قرآن خود را صراط مستقیم معرفی کرده باشد لطفا اگر شما آیه ای از قرآن سراغ دارید برای ما هم بیان کنید.قرآن تنها کتاب هدایت است البته چون کتاب هدایت است پس نور است مبین است و... 2- خود صراط مستقیم رسیدن به خداوند تبارک و تعالی است که از طریق عبادت و اطاعت محض خداوند متعال حاصل می شود وَأَنِ اعْبُدُونِي ۚ هَٰذَا صِرَاطٌ مُسْتَقِيمٌ. بنابراین پیامبر عالیمقام اسلام مصداق کاملی از کسانی است و افضل همه آنان که خداوند فرموده است إِنَّكَ عَلَىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ. با این حساب در جای دیگری پیامبر عظیم الشان را اسوه حسنه معرفی کرده است لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا ودر جای دیگر نیز فرموده وَمَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولَٰئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَالصِّدِّيقِينَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِينَ ۚ وَحَسُنَ أُولَٰئِكَ رَفِيقًا. بنابراین برای کسی که می خواهد معنی صراط مستقیم را بداند مرور این آیات کافیست. زیرا همه مصادیق پویندگان صراط مستقیم که در سوره حمد با آیه اهدنا الصراط المستقیم از خداوند متعال در خواست می کنیم چه در امتهای پیشین و چه در امت رسول اکرم صلی الله علیه وآله آمده است.
    • حقگو IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
      0 0
      سلام برادر بزرگوار فرموده بودید که قرآن خود را صراط مستقیم معرفی نکرده است دقیقاً درست است. قرآن خود را هدایت، نور، شفا... معرفی کرده ولی صراط مستقیم نه. و طبق آیه ای از قرآن که جنابعالی ذکر کرده بودید"وَأَنِ اعْبُدُونِي ۚ هَٰذَا صِرَاطٌ مُسْتَقِيمٌ" خداوند فقط عبادت و پرستش( دقت بفرمایید عبادت نه اطاعت) خود را صراط مستقیم می داند و عبادت مخصوص خداست و بس و هیچکس را نباید در عبادت خدا شریک قرار دهیم . دیگران از جمله پیامبران، قرآن و ائمه همگی هدایت کننده به این صراط هستند ضمن آنکه خود بر این صراط و در این صراط می باشند و اطاعت از آنها واجب است.پس اگر خود شخص پیامبر (ص) یا ائمه را صراط مستقیم بدانیم یعنی آنها را شریک در عبادت خدا قرار داده ایم بازهم متذکر می شوم که اطاعت از خدا و پیامبران و ائمه آری ولی عبادت فقط مخصوص خداست. مثالی می آورم تا بهتر بتوانم منظورم را برسانم. فرض کنید می خواهید شنا یاد بگیرید. کتابی در اینمورد مطالعه می کنید که چگونه دست و پایتان را هماهنگ حرکت دهید و چه موقع نفس خود را داخل ببرید و بیرون دهید و ویدئوهایی از شناگران ماهر تماشا می کنید تا ببینید آنان چگونه آن دستورالعملها را که شما بصورت شفاهی خوانده بودید بصورت عینی و عملی اجرا می کنند اما تا خودتان وارد استخر نشوید و شنا نکنید آن را یاد نمی گیرید و شناگر محسوب نمی شوید و عمل شنا را انجام نداده اید. حال اگر بلا تشبیه شنا را معادل صراط مستقیم بدانیم، کتاب راهنما می شود معادل قرآن و مربیان و شناگران ماهر معادل نقش پیامبران و ائمه را دارا می باشند. حال اگر کسی از ما بپرسد شنا چیست؟ ما نمی توانیم به کتاب راهنمای شنا اشاره کنیم و بگوییم این شنا است و یا به مربی شنا که کناری ایستاده است اشاره کنیم و بگوییم او شنا است. هم کتاب راهنما و هم مربی ما را راهنمایی می کنند که شنا را یاد بگیریم ولی خود شنا چیز دیگری است. پس هیچکس را نمی توانیم صراط مستقیم بدانیم. ضمناً آقای پیرو حق به سوالاتم پاسخ ندادند و چندین کامنت دیگر هم فرستادم ولی چاپ نشد. سلامت باشید.