جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
سید هادی ساجدی

حوزه/ نشست بررسی فرصت ها و چالش های ارتباطات بین الملل در حوزه پژوهش و فناوری در وضعیت کرونا از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، سید هادی ساجدی، کارشناس مسئول همکاری های علمی و روابط بین الملل دانشگاه باقرالعلوم (ع) در ابتدای هم اندیشی فرصت ها و چالش های ارتباطات بین الملل در حوزه پژوهش و فناوری در وضعیت کرونا با تشریح فعالیت های مرکز همکاری های علمی و بین الملل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات در حال برنامه ریزی و برگزاری نشست های مجازی در ایام کرونا هستیم.

وی افزود: البته باید بپذیریم که برخی از اوقات، نشست های ما رنگ و بوی محلی دارد و باید بحث در فضای بین الملل، رنگ و بوی بین المللی داشته باشد تا بتوانیم حرف هایمان را به مخاطب برسانیم و حداقلش این است که می تواند باب گفت وگو را باز کند.

کارشناس مسئول همکاری های علمی و روابط بین الملل دانشگاه باقرالعلوم(ع) ادامه داد: این نشست ها در واقع صدور دانش از قم است و بخش دیگری از فعالیت ها ما در همین راستا ارتباط با دانشگاه هایی است که در حوزه اسلام شناسی فعال هستند و مراکز اسلامی دارند و این آمادگی را اعلام کردیم که بتوانیم گفت وگوهایی بین اندیشمندان آن ها و داخلی برگزار کنیم.

وی گفت: از دیگر اموری که در حال دنبال کردن هستیم، پروسه جذب دانشجوی خارجی است که بیش از یکسال است شروع کرده ایم و البته نیاز به مجوز داشتیم که یکسری مراحل طی شده که همچنان منتظر صدور مجوز توسط وزارت علوم هستیم.

رجبعلی اسفندیار نیز در این نشست تصریح کرد: در مقابله با کرونا باید خود را آماده کنیم که از این وضعیت بهتر استفاده کنیم و این نشست برای همین ترتیب داده شده است.

وی بیان داشت: برای فعالیت های بین المللی نیازمند همکاری های گسترده هستیم تا در شوراهای تخصصی بحث ها بصورت جدی و شفاف بیان شود و ما هر مقدار که توان داشته باشیم، پیشنهادات را دنبال می کنیم و امیدواریم تلاش دانشگاه و پژوهشگاه دفتر توأمان بتواند منجر به دستاوردهای بیشتر و بهتری در عرصه بین الملل شود.

در ادامه این نشست، حجت الاسلام سید محمود موسوی، عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بیان اینکه در دانشگاه باقرالعلوم(ع) فعالیت ها در حوزه بین الملل رشد داشته است گفت: نمی دانیم چه میزان عوامل انسانی در این ماجرا دخیل است اما بسته به اینکه ماهیت قضیه چه باشد، فرصت ها و چالش های آن متفاوت است.

وی افزود: اگر کرونا هشداری از سوی خدا باشد و علل و عواملی در آن دخیل نباشد، عجز انسان باعث می شود که قدری از غرور بشر کاسته و آمادگی بیشتری برای ورود به عرصه الهیات و مواردی از این قبیل ایجاد شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بیان اینکه کرونا را نعمت و نقمت توأمان می دانم ادامه داد: در کرونا انبوهی از پایگاه ها و نشریات محصولاتشان را سخاوتمندانه در اختیار دانشجویان قرار دادند که در بسیاری از موارد بی سابقه بود و می توان آنرا جزو مزیت های این پدیده برشمرد.

وی اضافه کرد: اما در عین حال چالش هایی هم ایجاد کرده و فرصت های مطالعاتی که اساتید پیش از این به راحتی در اختیارشان قرار می گرفت متاسفانه پدیده کرونا این فرصت ها را سلب کرده است.

حجت الاسلام موسوی گفت: در گذشته البته برای بسیاری از شخصیت های علمی که می خواستند به ایران سفر علمی داشته باشند موانعی از سوی آمریکا و دولت های غربی ایجاد می شد، که با توجه به این مساله باید با ارتباط با نخبگان خارجی بصورت محدود، باب همکاری را باز کنیم و همکاری های بین المللی در این زمینه آغاز شود.
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha