جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
محمد سوری

حوزه/ همایش «جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت» بهمن ماه امسال به همت پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، محمد سوری، سرپرست پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، امروز (۲۴ آذرماه) در آیین تجلیل از برترین‌های پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی که به صورت مجازی برگزار شد، با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم علیپور «رئیس سابق این پژوهشکده»،‌ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های صورت گرفته در پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: در یک سال اخیر در این پژوهشکده، موفقیت های خوبی داشتیم؛ همایش «معنویت های نوظهور؛ شاخصه ها و نقدها» را با موفقیت برگزار کردیم و آثار همایش «علم دینی» که از گذشته باقی مانده بود، منتشر شد و در خصوص مجله «نقد و نظر» رویکرد جدیدی را پیش گرفته ایم که از شماره جدید اعمال خواهد شد.

سرپرست پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به تشریح چشم انداز فعالیت های پیش روی این پژوهشکده پرداخت و تصریح کرد: برای سال آینده پژوهشی، اولین برنامه، برگزاری همایش «جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت» خواهد بود که در اواخر بهمن ماه برگزار می شود؛ همچنین نشریه ای به زبان انگلیسی در این پژوهشکده کلیک خورده و مطالب دو شماره آن آماده است.

وی افزود: سه کلان پروژه در این پژوهشکده در حال تعریف است که اولین آن، «الحاد مدرن» خواهد بود و کلان پروژه «کلام مستشرقان» نیز طرح ریزی شده است؛ سومین کلان پروژه با عنوان «اخلاق پزشکی» با شاخه ای خاص است و با توجه به این که برخی مراکز مربوطه، در این خصوص کار در خور توجهی انجام نداده اند، سعی می کنیم با بر عهده گرفتن این موضوع، در این مسیر قدمی برداریم.

در ادامه، حجت الاسلام والمسلمین حمیدرضا مطهری فر، رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهار داشت: عنوان همایش آغازین هفته پژوهش، «پژوهش و فناوری» بود و یکی از مهم ترین نکات این همایش که باید مورد توجه قرار بگیرد، آسیب شناسی علوم انسانی - اسلامی است؛ یکی از مهم ترین آسیب هایی که ضرورت توجه بیشتر را دارد، کم توجهی یا بی توجهی به علوم تاریخی است.

وی گفت: دانش تاریخ سخاوتمندانه و به گونه ای پدرانه یاری گر دیگر علوم است و شاید کمتر دانشی در حوزه علوم انسانی - اسلامی می توان یافت که به تاریخ نیاز نداشته باشد اما خود مورد بی مهری قرار گرفته است.

رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به برخی از فعالیت های این پژوهشکده در یک سال گذشته تصریح کرد: در یک سال گذشته بیش از ۱۶ اثر در این پژوهشکده منتشر شده و چند اثر نیز در حال نشر است؛ این تعداد کتاب هایی که منتشر کردیم، با کمترین تعداد هیئت علمی در پژوهشگاه صورت گرفته است؛ سالی نبوده که در جشنواره و همایشی اثری از این پژوهشکده مورد تقدیر واقع نشده باشد.

وی خاطرنشان کرد: در سال جاری در کتاب سال جمهوری اسلامی دو اثر پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به عنوان شایسته تقدیر شناخته شده و این پژوهشکده نیازمند توجه جدی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha