یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
image.png
حمید نگارش

حوزه/ پژوهشگاه امام صادق (ع) می‌کوشد که در تراز انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی و به دنبال پاسخ به مسائل نظام و مسائل مورد نیاز نیروهای مسلح باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید نگارش، ظهر امروز در نشست خبری که با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه در پژوهشگاه امام صادق برگزار شد، ابراز امیدواری کرد تا پژوهشگاه امام صادق و اصحاب رسانه بتوانند در مسیر شهیدان بویژه دانشمند هسته‌ای شهید فخری زاده گام بردارند.

رئیس پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع) با تبریک هفته پژوهش اظهار داشت: در راه مقدس پژوهش باید بکوشیم تا دغدغه‌های نظام را برطرف کنیم و با قلم و آثارمان نیازهای پژوهشی کشور را پوشش دهیم.

وی به تفاوت‌هایی که هفته پژوهش امسال با سال‌های دیگر دارد اشاره کرد و ابراز داشت: امسال هفته پژوهش به وسیله وبینار ملی برگزار شد و با همت پژوهشگاه امام صادق (ع) و مجمع پژوهشگاه‌های علوم انسانی اسلامی کشور و معاونت پژوهشی وزارت علوم این همایش مجازی شکل گرفت که نشست علمی با عنوان «وضعیت شناسی پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی با رویکرد آسیب‌شناسانه» از اولین برنامه‌های پژوهشگاه امام صادق (ع) بود.

رئیس پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع) ادامه داد: در آن نشست علمی درباره مسائل علوم انسانی اسلامی و با توجه به اسناد بالا دستی که وجود دارد، با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب آسیب‌هایی را برشمردیم و بر اساس آن راهکارهایی دادیم و امیدواریم که این راهکارها عملیاتی شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین نگارش در اشاره‌ای به راهکار تأسیس مجمع پژوهشگاه‌ها برای پیشبرد بهتر بحث پژوهش در کشور اعلام کرد: پژوهشگاه امام صادق (ع) در شکل‌گیری این مجمع نقش داشت؛ البته معاونت پژوهشی وزارت علوم و پژوهشگاه‌های دیگر هم یاری کردند؛ این مجمع می‌تواند دغدغه‌های مطرح شده در راستای تحول علوم انسانی اسلامی را پوشش دهد و این ظرفیت در مجمع وجود دارد.

وی در کاهش آسیب‌های علوم انسانی اسلامی پیشنهاد داد: همچنان که دولت و ریاست جمهوری معاونت علمی فناوری دارند، یک معاونت نخبگان یا بنیاد ملی در بحث علوم انسانی اسلامی هم شکل بگیرد تا بتواند دغدغه‌های مربوط به علوم انسانی اسلامی را پیگیر باشد و بتواند دنبال کند که مطالبات رهبر معظم انقلاب اجرایی شود.

رئیس پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع) درباره وبینارهای آینده گفت: وبینار «مکتب شهید سلیمانی برآیند و برونداد مکتب امامین انقلاب اسلامی»، «اثربخشی در پژوهش، چیستی چرایی و چگونگی اثربخشی» و «اختتامیه همایش ملی مجازی» از دیگر وبینارهایی است که این هفته در پژوهشگاه امام صادق (ع) برگزار خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین نگارش از بهره‌برداری فاز دوم نخستین نمایشگاه دائمی پژوهشگاه امام صادق در هفته پژوهش خبر داد و اظهار داشت: این نمایشگاه دائمی پژوهشگاه امام صادق (ع) به گونه‌ای تأسیس شده است که می‌تواند نمونه‌ای از زحمات چهل ساله پژوهشگاه را به رخ بکشاند و به گونه‌ای تنظیم شده است که آثار چهل ساله پژوهشگاه تا جایی که می‌شود در معرض دید قرار بگیرد.

وی افزود: یکی از کارهای بسیار مهمی که امسال پژوهشگاه دنبال کرد، نمایشگاه دائمی آثار پژوهشگاه بود که حدود سه هزار اثر در این چهل سال وجود دارد.

رئیس پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع) از رونمایی اثر چهار جلدی «زمانه بنیان‌گذار، امام خمینی و تحولات دهه شصت» خبر داد و اضافه کرد:  این اثر یکی از کارهای فاخری است که در هفته پژوهش رونمایی خواهد شد که توصیه می‌کنم که علاقه مندان به مباحث سیاسی این کتاب را تهیه کنند که به تحولات دهه شصت اشاره می‌کند و بسیار قابل استفاده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین نگارش علاوه بر اعلام تقدیر از سه نفر از پژوهشگران برتر پژوهشگاه امام صادق (ع) گفت: پژوهشگاه امام صادق (ع) می‌کوشد که در تراز انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی باشد، به دنبال پاسخ به مسائل نظام باشد، پاسخ به مسائل مورد نیاز نیروهای مسلح باشد و در این رابطه کوشیده است که از طریق ارتباطات و تعاملات جدی با مسئولان رده‌ها و مراکز علمی به نحو احسن پاسخگو باشد.

وی از ویژگی‌های پژوهشگاه امام صادق (ع) تأکید کرد: این پژوهشگاه در جوار حوزه است و از ظرفیت اساتید حوزه، علمای حوزه استفاده می‌کند؛ در طول سال شخصیت‌های علمی و اساتید معظم حوزه در سطوح متفاوت تشریف می‌آورند، مباحث خود را ارائه می‌دهند، دیدگاه‌های علمی خود را ارائه می‌دهند که این ظرفیت برای پژوهشگاه، بسیار میمون و مبارک است.

رئیس پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع) هم افزایی را یکی از دغدغه‌های مهم پژوهشگاه امام صادق (ع) توصیف کرد و اظهار داشت: باید از کارهای جزیره‌ای پرهیز کنیم که این کارها در پژوهش بسیار مضر است و نمی‌تواند دوام داشته باشد؛ به این خاطر به دنبال هم افزایی و همکاری و تعامل هستیم و اعلام آمادگی می‌کنیم که پژوهشگاه آمادگی دارد تا از تمام ظرفیت‌های حوزوی و پژوهشگاه‌های کشور و اساتید و متفکران و علمای حوزه و دانشگاه استفاده کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نگارش پژوهشگاه امام صادق (ع) را پاسخگوی کلیه نیازهای نیروهای مسلح در همه رده‌ها دانست و گفت: این پژوهشگاه این ظرفیت را در خود می‌بیند و این آمادگی را دارد که از همه ظرفیت‌ها در جهت هم افزایی و پاسخگویی بهتر و اثربخشی بیشتر از همه ظرفیت‌ها استفاده کند.

وی کلان پروژه‌های سال گذشته پژوهشگاه امام صادق را اینگونه معرفی کرد: کلان پروژه «زندگینامه شهدای روحانی کشور» که تا سال گذشته بیست جلد این اثر آماده شد و در سال 99 شش جلد دیگر از این کلان پروژه کامل شده است و تا امروز این کلان پروژه حدود 26 جلد آماده شده است که در اولین فرصت به چاپ می‌رسد.

رئیس پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع) در معرفی کلان پروژه‌ای دیگر اظهار داشت: «مکتب دفاعی اسلام» کار بسیار بزرگی است که اینجا از همه ظرفیت‌ها استفاده کرده‌ایم و از کارهای بسیار خوب و مبارکی خواهد بود که پژوهشگاه امام صادق (ع) به دنبال آن و انجام آن است.

حجت‌الاسلام والمسلمین نگارش با تأکید بر تجربه چهل ساله پژوهشگاه امام صادق ابراز داشت: این تجربه باعث شده است که ما به نیازشناسی، مسأله‌شناسی، بازخوردگیری در پژوهش توجه کنیم. ما بدون نیازشناسی، مسأله‌یابی و بازخوردگیری کار ما آن طور که باید و شاید کامل نخواهد بود؛ اینکه بتوانیم مسائل نظام را به خوبی شکار کنیم، رصد کنیم و به مسائل نظام پاسخ دهیم، در اولویت کار ما هست و خواهد بود و بازخوردگیری باعث افزایش کیفیت کار پژوهشگاه شده است.

وی در بحث نظارت اظهار داشت: سعی داریم که تا هر چه امکان دارد در بحث نظارت جدی‌تر وارد شویم تا اشکالات کارها برطرف شود؛ این یکی از اشکالاتی است که در تجربه چهل ساله خود استفاده کرده‌ایم و می‌کوشیم که روز به روز نظارت‌های علمی را قوی‌تر کنیم.

رئیس پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع) ادامه داد: جلسات نقد را جدی گرفته‌ایم، قبل از چاپ هر اثر جلسه ارائه و نقد را برگزار می‌کنیم تا اشکالات آثار به خوبی نمایان شود؛ این‌ها باعث می‌شود که آثار پژوهشگاه به جایی برسد که امروز لغزشی که در بعد اعتقادی، در ابعاد آثار نمی‌بینیم یا اگر ببینیم بسیار بسیار کمرنگ است؛ این چیزی است که مسئولان به این مسأله اعتراف کرده‌اند.
حجت‌الاسلام والمسلمین نگارش با تشکر از پژوهشگران متعهد و خلاق پژوهشگاه امام صادق (ع) ابراز داشت: این پژوهشگران تمام وقت بحث‌ها و کارهای پژوهشی را دنبال می‌کنند.
وی مجله تخصصی «دیدگاه‌های راهبردی مقام معظم رهبری» را مد نظر قرار داد و گفت: این مجله می‌کوشد تا دیدگاه‌های راهبردی رهبر معظم انقلاب را ارائه دهد که یکی از مجلات خوب پژوهشگاه امام صادق (ع) است.

رئیس پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع) از راه‌اندازی استودیو برای تبدیل آثار به صوت، راه‌اندازی رادیو پژوهش برای معرفی کارهای پژوهشی به صورت صوتی، فروشگاه مجازی انتشارات امام صادق (ع) در بستر اینترنت که انتشارات زمزم هدایت حدود سه هزار متن را در معرض فروش اینترنتی قرار داده که فروشگاه مجازی فعال شده است خبر داد.
حجت‌الاسلام والمسلمین نگارش ابراز امیدواری کرد پژوهشگاه امام صادق (ع) بتواند مطالبات رهبر معظم انقلاب را به منصه ظهور برساند و این تبلیغ و معرفی را در همه عرصه‌های متعدد استمرار ببخشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha