شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
جهل و ناآگاهی صنعت مد لباس نسبت به خواسته زنان مسلمان

حوزه/ به گفته فعالان مدنی، صنعت مد لباس نه تنها به فعالان مسلمان در این رشته بی‌احترامی می‌کند، بلکه نسبت به خواسته‌های واقعی مصرف‌کنندگان مسلمان ناآگاه و جاهل بوده و تغییر در این رویه بسیار ضروری است.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه» به نقل از thedailybeast،  با توجه به اینکه زنان مسلمان به عنوان بخش رو به رشد جمعیت ایالات متحده و اروپا محسوب می‌شوند، گروه‌های حقوق مدنی در سال‌های اخیر خواستار داشتن حق پوشش محجوب برای زنان مسلمان در مشاغل و رشته‌های مختلف ورزشی شده‌اند.  مبارزان اکنون خواستار این هستند که صنعت مد تنوع زنان مسلمان را نشان دهد و با زنان مسلمان شاغل در آن با احترام رفتار کند.

این فعالان می‌گویند که دنیای مد نه تنها به مدل‌ها و طراحان سبک‌های اسلامی بی‌احترامی‌ می‌کند، بلکه نسبتا به خواسته‌های واقعی مصرف‌کنندگان مسلمان بی‌اطلاع، ناآگاه و جاهل بوده بوده، و تغییر در این رویه بسیار ضروری است.

حلیمه عدن یکی از نخستین و شناخته شده‌ترین مدل‌های لباس اسلامی به خاطر شرایط صنعت مد مجبور به ترک شغلش شده و اظهار داشته که این حرفه، عقاید مذهبی او را تحت تاثیر منفی قرار داده‌اند. وی گفته بود در موارد مجبور شده نمازش قضاء شود و حتی برخی لباس‌هایی که از او خواسته‌اند بپوشد، با عقاید مذهبی او هم‌خوانی نداشته اند.

رفیقه اخدار ، یک مدل مسلمان و آرایشگر در این باره به خبرنگاران گفت:  صنعت مد به هیچ وجه ارائه کننده خواسته مسلمانان نیست. و حتی آنچه به ظاهر به نمایندگی از مسلمانان در صنعت مد ارائه می‌شود  بسیار کم است. حتی وقتی می‌بینید که این یک دختر محجبه ارائه می‌دهند، ظاهرش خیلی خاص و یک زن مسلمان سفیدپوست است.

اخدار افزود:  این صنعت هیچ جایگاهی به ما نمی‌دهد، و حتی وقتی این کار را انجام می‌دهد ، آرایه وسیعی نیست. چند زن مسلمان در جهان وجود دارد؟ اسلام سریعترین رشد در جهان را دارد. نمایندگی باید سریعتر از این حرکت کند. اینطور نیست که زنان مسلمان اینجا نباشند و مدل نباشند، اما با ما به عنوان اشخاص درجه دو برخورد می‌کنند.

هدی کاتبی ، یک وبلاگ نویس فعال مد ، نویسنده و عکاس مسلمان درباره وجود زنان مسلمان در صنعت مد گفت: این جمله ذاتا بی‌معنی است. اگر ما فقط افرادی را که دارای حجاب هستند بر روی جلد مجلات می‌فروشیم ، ارزش آن چیست؟

کاتبی گفت. کل صنعت مد از خشونت علیه زنان مسلمان سود می‌برد.    

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha