یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
پژوهشگری

حوزه/ معاون پژوهش مدرسه علمیه ریحانة الرسول(س) جزیره قشم گفت: «کلید برداری» روشی مناسب برای خواندن و نوشتن نکات مهم و مطالعه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از هرمزگان، خانم زینب یوسفی صبح امروز در کارگاه برخط «روش های مطالعه» با حضور طلاب مدرسه علمیه ریحانة الرسول(س) جزیره قشم، با اشاره به حدیثی از پیامبر اسلام مبنی بر «قَیِّدُوا العِلمَ بالکِتابِ» بیان کرد: خواندن با چشم، بدون نگارش و با صدای بلند، روشی نادرست برای مطالعه بوده و نگارش مطالب، مطالعه‌ی تکمیلی «مرور» را تسریع می‌بخشد.  

این استاد حوزه ادامه داد: خط کشیدن زیر نکات مهم، قبل از مطالعه و درک مفاهیم، روش صحیح برای مطالعه نبوده و ذهن را از تمرکز بر روی مطالب مهم، باز می‌دارد.

خانم یوسفی، حاشیه‌نویسی را نیز روشی برای مطالعه عنوان کرد و افزود: این روش، کمکی به‌ درک عمیق و خواندن کتاب‌های درسی نمی‌کند ولی برای یادگیری مطالب غیر مهم، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی اظهار کرد: خلاصه نویسی به خواننده کمک می‌کند تا پس از درک مفاهیم، دانسته‌ها و نکات مهم را یادداشت و برای بازگشت های بعد، مطالعه‌ آسان‌تری داشته باشد.

استاد حوزه با تأکید بر روش «کلیدبرداری» در مطالعه، آن را سبکی بسیار مناسب در خواندن و نگارش دانسته و ابراز کرد: پس از درک مطلب، نکات مهم به صورت کلیدی،کوتاه،راحت و پرمعنی یادداشت شده، تا چشم با دیدن آن، مفاهیم  را در ذهن تداعی کند.

معاون پژوهش مدرسه علمیه ریحانه الرسول قشم در پایان گفت: گوش دادن، خلاصه نویسی، یادداشت برداری، پرسیدن، مطالعه اصولی، تعیین هدف، تعیین مدت زمان مطالعه و  استراحت ۱۵ دقیقه‌ای پس از ۴۵ دقیقه مطالعه، اصول یک مطالعه مؤثر است.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha