پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
نرجس شکرزاده

حوزه/ کارشناس فرهنگی و فعال رسانه ای تصریح کرد: یکی از الزامات و بایسته‌های تسهیل در امر ازدواج جوانان، ایجاد تغییر در نگاه و رویکرد خانواده‌ها به این مقوله است.

نرجس شکرزاده در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با ابراز تأسف از این که در سال های اخیر، آمار مربوط به دختران و پسران مجرد در کشور، روند رو به تصاعدی داشته است، اظهار داشت: بی شک علل و عوامل بسیاری از جمله مسائل و مشکلات اقتصادی، اجتماعی و حتی خانوادگی در این مساله دخیل بوده است، به عنوان مثال رسوم غیرمعقول و تجملاتی در مسیر ازدواج که متاسفانه امروزه بسیار شاهد آن هستیم باعث شده از نظر اقتصادی برای پسران ترس و واهمه ای از بابت تشکیل زندگی مشترک ایجاد شود، چرا که با وضعیت اقتصادی کنونی، حقیقتاً شرایط برای برگزاری مراسم ازدواج بسیار سخت شده است.

وی افزود: از سویی بسیاری از پسران که در سن ازدواج قرار دارند، فاقد شغل مناسبی هستند و در آن سوی قضیه نیز توقع بسیاری از دختران در همان آغاز زندگی مشترک نسبت به تأمین امور مالی و رفاه و خرید و تهیه وسایل زندگی افزایش یافته است.

پژوهشگر حوزه علمیه خواهران همچنین گفت: از نظر خانوادگی، نگرانی پدر و مادر برای عدم استقلال فرزندان به خصوص از نظر مالی می‌تواند یکی از علل اصلی باشد، چه آن که هر چند در بسیاری از موارد دختر و پسر رضایت برای ازدواج دارند اما این خانواده ها هستند که به نوعی مانع ازدواج آن ها می ‌شوند به طوری که یا به خاطر مسائل اقتصادی، یا به خاطر توقعات فزاینده طرفین، سن ازدواج جوان ها سال به سال بیشتر می شود.

وی بیان داشت: گرچه قبول داریم که دولت و حاکمیت باید زمینه های تسهیل در امر ازدواج جوانان و تأمین شغل و مسکن آن ها را فراهم کند، اما از آن سو و بر اساس آموزه های اسلامی تأکید می کنیم که حل مشکلات در این باره و تسهیل در ازدواج دختران و پسران نیازمند تغییر نگاه و رویکرد خانواده هاست به این که از حجم تشریفات و تجملات زائد و دست و پاگیر در حد توان بکاهند.

شکرزاده ادامه داد: علاوه بر این ما نیاز به یک عزم و اراده ملی در جهت شکل گیری نهضت تسهیل در ازدواج جوانان هستیم و در این راستا می بایست سازمان ها و تشکیلات دولتی و حاکمیتی با مؤسسات مردم نهاد همکاری و هم افزایی داشته باشند، چرا که تحقق این مهم از عهده یک نهاد یا یک سازمان و یا حتی دولت به تنهایی بر نمی آید و باید توان و ظرفیت عظیم مردم را هم بکارگیری کنیم.

وی با تأکید بر لزوم فرهنگ سازی مناسب جهت ازدواج آسان و به موقع نسل جوان، گفت: یکی از راهکارهای مؤثر در این زمینه، انجام مشاوره‌های مربوط به ازدواج و تشکیل خانواده به شکل رایگان و نیز فراهم کردن زمینه ی تهیه جهیزیه های ارزان و ساخت داخل برای دختران جوان است.

این کارشناس فرهنگی خواستار معرفی زوج های موفق در جامعه شد که با کمترین امکانات زندگی مشترک خود را آغاز کرده اند و گفت: ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان و به خصوص پسران و نیز اصلاح سبک زندگی افراد جامعه از طریق فعالیت های تأثیرگذار فرهنگی و رسانه ای از دیگر الزامات این مساله است.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha