پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کرسی آزاد اندیشی «فرصت ها، چالش ها و آسیب ها در حوزه علمیه خواهران»

حوزه/ خانم جعفرزاده با بیان اینکه پیروزی انقلاب اسلامی نقطه عطفی در راستای حضور بانوان در عرصه های علمی و اجتماعی بود، گفت: تحصیل در حوزه خواهران فرصتی برای رشد و شکوفایی استعدادهای بانوان در زمینه تبلیغ و پژوهش است. طلبگی تنها تلاش برای گذراندن واحدهای آموزشی صرف و دریافت مدرک نیست، نگاه شغلی و مادی به طلبگی، فرد را از اهداف حوزه دور می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، خانم فاطمه جعفرزاده، معاون پژوهش مدرسه علمیه معصومیه قرچک، در نشست کرسی آزاد اندیشی «فرصت ها، چالش ها و آسیب ها در حوزه علمیه خواهران» که به همت انجمن علمی فقه التربیه واحد خواهران موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(علیه السلام) برگزار شد، به عنوان موافق سیاست های آموزشی حوزه های علمیه خواهران به ارائه نظرات خود پرداخت و با اشاره به تاریخچه و توسعه کمی و کیفی حوزه های علمیه خواهران در انقلاب اسلامی، اظهار داشت: فعالیت بانوان در زمینه تحصیل حوزه دینی تا پیش از سال ۱۳۴۰ به صورت فردی و تحت تعلیم یکی از علماء که از وابستگان ایشان بود، صورت می گرفت. بعد از سال ۱۳۴۱ که نهضت امام خمینی(ره) آغاز شد، حرکت ارزشمند تحصیل دینی بانوان در برخی شهرهای کشور با عنوان مکتب توحید، مکتب امام علی(علیه السلام) در قم، مکتب نرجس در شهر مقدس مشهد و... آغاز شد.

وی ادامه داد: پیروزی انقلاب اسلامی نقطه عطفی برای فعالیت و حضور بانوان در عرصه های علمی و اجتماعی بود تا اینکه در سال ۱۳۶۳ به دستور امام راحل(ره)، جامعة الزهرا در قم تاسیس شد. هم چنین در سال ۱۳۷۵ مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران تاسیس شد. مقام معظم رهبری درباره حوزه علمیه خواهران فرمودند؛ «حوزه علمیه خواهران پدیده عظیم و مبارکی است»، به عبارتی هزاران عالم، پژوهشگر، فقیه و فیلسوف در حوزه های علمیه خواهران تربیت می شوند و این نوید بخش حرکت عظیمی خواهد بود.

معاون پژوهش حوزه علمیه معصومیه قرچک، ابرازداشت: اهداف اصلی از تاسیس حوزه علمیه خواهران در دو بخش تعریف شده است: بخش اول شامل اهداف کلی است که مولفه هایی نظیر گسترش تحصیلات دینی خواهران و نیز هدفمند ساختن این تحصیلات را در بر می گیرد تا با ارتقای دانش دینداری خواهران سبب ترویج دانش بین بانوان و به تبع آن گسترش دینداری در خانواده ها شود و مادران و خواهران متدین تحصیل کرده آموزش دینداری را از خانواده شروع کنند.

وی افزود: بخش دوم شامل اهداف جزئی است که در سه حیطه آموزش، پژوهش و تبلیغ بیان می شود؛ در حیطه آموزش مولفه هایی چون تربیت زنان خبره و فقیه، افزایش توان مساله شناسی فقه، گسترش علم در حوزه اجتهاد، اخلاق و عقاید، و تخصص در اسلام شناسی در بین بانوان، وجود دارد. در حیطه فرهنگی نیز، تربیت مبلغان باسواد و ترویج و گسترش فرهنگ دینی تعریف شده است. و نهایتاً در حیطه پژوهش، تربیت بانوان صاحب نظر و پژوهشگر و صاحب قلم مورد توجه قرار گرفته است.

خانم جعفرزاده تصریح کرد: با وجود زمان اندکی که از تاسیس حوزه علمیه خواهران گذشته اما پیشرفت های قابل توجهی صورت گرفته و شمار زیادی از بانوان تحصیل کرده در علوم دینی در حوزه های مختلف اجتماع مشغول به فعالیت هستند.

وی گفت: تحصیل در حوزه در واقع فرصتی برای رشد و شکوفایی استعداد در زمینه تبلیغ و پژوهش است. طلبگی تنها تلاش برای گذراندن واحدهای آموزشی صرف و دریافت مدرک نیست و آنچه باید مورد توجه قرار گیرد این مطلب است که طلبگی شغل نیست و نگاه شغلی و مادی به طلبگی، فرد را از اهداف حوزه دور می کند. متاسفانه افرادی که اهدافشان از ورود به حوزه در جهت اهداف حوزه نباشد، پس از مدتی به ورطه بی هدفی و پوچی می رسند، لذا هر شخص قبل از ورود به حوزه باید اهداف خود را مشخص و اهداف حوزه را مورد توجه قرار دهد.

خانم جعفرزاده با بیان اینکه حوزه علمیه خواهران به پیشرفت های چشم گیری دست یافته است اما دارای معایبی است، خاطرنشان کرد: خواهران طلبه با مطالبه گری صحیح و در قالب نگارش کتاب، مقاله، نشست و کرسی های آزاد اندیشی قادر به شناسایی و رفع این معایب خواهند بود.

وی در پایان گفت: ارتقای حوزه و شناساندن جایگاه حوزه و حوزویان مرهون تلاش طلاب مستعد و آگاه است؛ از این رو طلاب گرامی در کنار مسائل آموزشی باید در حیطه پژوهش و فرهنگی نیز توامند باشند. إن‌شاءالله با ورود طلاب پژوهشگر و مبلغ در حوزه های علمیه شاهد پیشرفت ها و تحول های عظیم در سیستم آموزشی حوزه های علمیه خواهران باشیم.

انتهای پیام./ ۳۱۳/۴۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha