شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
معصومه نصیری

حوزه/ مدرس و پژوهشگر رسانه ای تصریح کرد: کم مهری به عرصه پژوهش، زمینه ساز ورود خسارات بزرگی به جامعه است.

دکتر معصومه نصیری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با تأکید بر اهمیت روز افزون توجه به مقوله پژوهش و تحقیقات در دنیای کنونی ابراز داشت: آنچه باعث جهش بنیادین در زمینه تولید علم و ادبیات هر حوزه ی مطالعاتی است، پژوهش های کاربردی و مبتنی بر ساختار فرهنگی و فکری یک جامعه است.

وی با بیان این که اگر پژوهش ها مبتنی بر نیازهای جوامع تنظیم شود، قطعاً خروجی آن نیز پیاده سازی و عملیاتی خواهد شد، افزود: این که ما مبتنی بر فضای انتزاعی، اقدام به واکاوی یک موضوع کنیم یا این که نیاز جدی جامعه را شناسایی و پاسخی صحیحی برای نیاز موجود در قالب پژوهش یافت کنیم، موضوعی است که باید بیش از پیش به آن توجه نماییم.

مدرس سواد رسانه ای همچنین با اشاره به این که کم مهری به عرصه پژوهش، خسارات بزرگی به جامعه ما وارد می کند، گفت: امروز اگر شاهدیم پژوهش ها کمتر عملیاتی شده و در کتابخانه ها خاک می خورند، ضمن این که باید اذعان کرد حوزه پژوهش اساساً در کشور کمتر مورد توجه بوده یا با بی مهری مواجه می شود، به کمتر مبتنی بر نیازها بودن آنها نیز باز می گردد، چه آن که عملاً آنچه تولید می شود با آنچه مورد نیاز کشور است، فاصله معناداری دارد.

وی، تکرار موضوعات با شباهت های فراوان را یکی از پاشنه آشیل های پژوهش به ویژه در حوزه سواد رسانه دانست و بیان داشت: متاسفانه ما هنوز هم متکی به پژوهش های غربی در حوزه رسانه و سواد رسانه هستیم که این موضوع به جهت تفاوت های محیط جغرافیایی و زمینه های فرهنگی، نتایج مطلوب را حاصل نمی کند.

وی خواستار به روز رسانی اولویت های پژوهشی درباره فضای مجازی و شبکه های اجتماعی شد و یادآور شد: ما هنوز پژوهشی که نشان دهد سطح سواد رسانه ای مردم ایران در شرایط فعلی در چه شرایطی به سر می برد، در اختیار نداریم.

نصیری در خاتمه سخنان خود، آموزش و پژوهش در زمینه سواد رسانه ای را بسیار مهم و ضروری دانست و گفت: پژوهش ها باید ضمن تولید ادبیات بومی، قابلیت رفع نظام مسائل و موضوعات ما را نیز داشته باشد، ضمن آن که باید توجه داشت شناسایی سلسله موضوعات، خود هوشمندی را می طلبد که امید است این مهم مورد توجه و عنایت پژوهشگران و پژوهشگاه های کشور قرار گیرد.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha