جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
پیام بازرگانی

حوزه/ کارشناس و پژوهشگر فرهنگی تصریح کرد: یکی از آثار و عوارض نامطلوب پیام های بازرگانی و افزایش بی رویه آن در رسانه ملی، ترویج فرهنگ مصرف گرایی در جامعه و دور شدن تدریجی از ارزش های جامعه دینی است.

حجت الاسلام سید محمود موسوی حسب در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به این که در دنیایی زندگی می کنیم که روز به روز، سودآوری و مسایل مالی و تجاری اهمیت بیشتری پیدا می کند، اظهار داشت: در چنین جامعه ای مسلم است که شاهد ترویج بیش از پیش فرهنگ مصرف گرایی باشیم، به طوری که گویا در نگاه برخی افراد جامعه، حرص و ولع در این باره و برگزاری مسابقه مصرف بیشتر، نشانه پیشرفته بودن و توسعه یافتگی است.

وی افزود: در این میان، رسانه های جمعی و از جمله تلویزیون، نقش غیرقابل انکاری در ترویج فرهنگ مصرف گرایی دارد و این در حالی است که در کشور ما بر اساس فرمایش و رویکرد حضرت امام (ره) و تأکیدات مقام معظم رهبری، صدا و سیما دانشگاه عمومی ملت است و بر این منوال باید بیش از هر چیز مروج سبک زندگی ایرانی و اسلامی باشد.

این کارشناس رسانه همچنین ضمن انتقاد از رویه غلط موجود در پیام های بازرگانی صدا و سیما به خصوص در سال های اخیر که شدت و توسعه بیشتری هم پیدا کرده است، گفت: جالب این که بر اساس اصول و ضوابط خود رسانه ملی درباره آگهی های بازرگانی، تبلیغات و آگهی ها اساساً نباید مروج تجمل گرایی باشد، ضمن آن که نباید مردم را به اسراف در استفاده و بهره مندی از امکانات تشویق کند.

وی خاطرنشان کرد: بر عکس این اصول و ضوابط، مخاطب تلویزیون با مشاهده انواع و اقسام تبلیغات و پیام های بازرگانی، به سمت سبک زندگی تجملاتی و تشریفاتی سوق پیدا می کند و دست کم این نگاه و رویکرد در ذهن و باور او شکل می گیرد که زندگی صحیح و رفاه آن چیزی است که در پیام های بازرگانی مشاهده می کند.

حجت الاسلام موسوی حسب همچنین بیان داشت: یکی از نشانه های بارز این مساله این است که در بسیاری از پیام های بازرگانی تلویزیونی، عملاً سفره ایرانی جای خود را به میز داده و از سویی ما به ندرت، شاهد فرش و پشتی در خانه ها هستیم بلکه یک نوع افراط گرایی در نمایش تجملات و مبلمان های جدید و بسیار گرانقیمت و همچنین کابینت ها و وسایل آشپزخانه آن چنانی هستیم.

وی افزود: از این رو و به اذعان بسیاری از کارشناسان دلسوز و دغدغه مندان، پیام های بازرگانی نه تنها واجد دستاورد فرهنگی بر اساس شاخصه های جامعه اسلامی ما نیست بلکه دست برقضا در مسیری کاملاً خلاف آن چه که باید باشد، حرکت می کند، ضمن آن که بی شک رواج مصرف گرایی در این زمینه قطعاً عوارض و آسیب های خطرناکی بر فرهنگ عمومی وارد می کند.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha