جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
راست گفتار

حوزه / یک کارگردان گفت: کانون پرورش فکری کودک و نوجوان باید همانند دهه ۶۰ در امر تولید فیلم‌های کودک مشارکت داشته باشد تا مجددا شاهد رونق این ژانر باشیم.

کاظم راست‌گفتار کارگردان سینما در گفتگو با خبرگزاری حوزه،با بیان اینکه از هنر هفتم برای تربیت کودکان به درستی بهره نبرده‌ایم اظهار کرد: سینمای کودک یکی از گونه‌های پرمخاطب هنر هفتم است، به‌وِیژه که در این ژانر می‌توان تماشاگر را تربیت صحیح کرد تا در ادامه بتوان از مخاطبی هدایت شده بهره برد. کم کاری موجود در سینمای کودک در حالیست که در دهه شصت کانون پرورش فکری کودکان، آثار خوبی را در این حوزه تولید می‌کرد که هم سرگرمی کودکان را به همراه داشت هم می‌توانست نکات تربیتی خوبی به آنها منتقل کند.

وی افزود: دو دلیل را برای وضعیت پیش آمده باید نام ببرم. ابتدا اینکه کانون پرورش فکری کودکان دیگر همانند قبل از تولیدات سینمایی حمایت نمی‌کند. نکته بعد به حاکم شدن فلسفه تجاری‌سازی در این گونه فیلمسازی مربوط می‌شود، زیرا وقتی سینما چتر حمایتی را روی خود نمی‌بیند در هر ژانری که باشد سراغ تولیداتی می‌رود که در آن بتواند سودآوری داشته باشد. این اتفاق در فیلم‌های کودک رخ داده برای همین آثاری که در این رابطه تولید می‌شوند کمتر این نکات تربیتی را دارا هستند و بیشتر روی درآمدزایی اقتصادی تمرکز دارند.

کارگردان فیلم «چک» ادامه داد: بگذارید مثالی واضح در این رابطه بزنم فیلم «کلاه قرمزی و پسرخاله» یکی از آثار پرفروش سینمای کودک است، اما آیا این فیلم توانسته کارکرد معنایی خوبی داشته باشد؟ مسلماً جواب خیر است. در حقیقت این گونه تولیدات نه تنها نوعی بد رفتاری را به کودکان می‌آموزند، بلکه به لحاظ گویش نیز روی آنها تاثیرات منفی دارند. تیکه کلام‌ عروسک‌های مطرح این فیلم نقل قول کودکانی شد که باید رفتار صحیح را از فیلم‌های سینمایی فرا می‌گرفتند.

راست‌گفتار با انتقاد از تفکر تجاری در سینمای کودک تصریح کرد: سینماگرانی که پیش‌تر در در تولید آثار کودک مشارکت داشتند دیگر این حوزه را درآمدزا نمی‌بینند، برای همین ترجیح می‌دهند فیلم‌های خارجی خریداری کرده و با حداقل دستمزدها آن را دوبله و در اختیار تماشاگران قرار دهند. این موضوع برای آنها سودآوری بسیاری دارند، ولی تاثیرات آن به شدت مخرب است. کودکان ما دیگر با قهرمان‌های دینی و ملی خود آشنا نیستند و شخصیت‌هایی چون «باب اسفنجی» یا «بتمن» را الگو قرار می‌دهند.

 وی در پاسخ به این سوال که آیا از سینمای کودک می‌توان به عنوان مبلغ مفاهیم قرآنی بهره برد، چنین توضیح داد: اگر منظور از تولید فیلم‌های دینی در سینمای کودک، جذب مستقیم است، به نظرم موفقیتی حاصل نمی‌شود، چون زبان‌کودک الزامات خود را طلب می‌کنم، اما اگر بتوان با کودکان قصه‌های قرآنی یا مفاهیم قرآنی را به زبان آنها منتقل کرد نه تنها آنها را جذب کرده، بلکه اندیشه‌های دینی را هم در ذهن آنها خواهیم کاشت.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha