چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
سهراب انارکی

حوزه/ رئیس سازمان بسیج حقوقدانان کشور گفت: سازمان بسیج حقوقدان‌ها یک مجموعه مردم‌نهاد است که از هزاران بسیجی انقلابی حقوقدان برای آگاهی مردم در زمینه حقوقی استفاده می‌کنند. در بخش دیگر تلاش می‌شود که این حقوق یاران انقلابی در منازعات اجتماعی مشکلات را بررسی کنند و فرهنگ صلح و سازش را نهادینه کنند. از این طریق ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی کاهش پیدا می‌کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، سهراب انارکی امروز در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما گفت: اگر در ۸ سال دفاع مقدس بسیج نبود، نتیجه جنگ متفاوت می‌شد. نیروهای مردمی در جنگ ۸ ساله و حوزه‌های مختلف مثل سیل و زلزله در کنار دستگاه‌های اجرایی حضور داشتند و نیروی دستگاه‌های دولتی را مضاعف کردند. در حوزه فرهنگ، اقتصاد و عدالت باید از ظرفیت‌های مردمی که همیشه پای‌کار هستند، استفاده کنیم. در اصل ۴۴ قانون اساسی به مردمی شدن اقتصاد اشاره شده است. به جای خلاصه کردن اقتصاد در حوزه دولت باید مردم را در اقتصاد شریک کنیم. این امر باید در همه امور انجام شود. به دنبال استفاده از ظرفیت مردم در مسیر مبارزه با فساد هستیم.

انارکی اظهار داشت: سازمان بسیج حقوقدان‌ها یک مجموعه مردم‌نهاد است که به دنبال اجرایی شدن مباحث ذکر شده است. در حوزه نهضت آگاه‌سازی حقوق در تلاش هستیم که از هزاران بسیجی انقلابی حقوقدان برای آگاهی مردم در زمینه حقوقی استفاده کنیم. در بخش دیگر تلاش می‌شود که این حقوق یاران انقلابی در تنازعات اجتماعی مشکلات را بررسی کند و فرهنگ صلح و سازش را نهادینه کنند. از این طریق ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی کاهش پیدا می‌کند.

وی افزود: پیرامون مبارزه با فساد نیز فعالیت می‌کنیم که طرح مبارزه با فساد و سامانه موجود را در دستور کار داریم. از همه مردم دعوت می‌شود که با مشارکت در این طرح فساد را اطلاع دهند. بسیج نسبت به مسائل اجتماعی بی‌تفاوت نیست و همیشه بر خواسته از مردم فعالیت داشته است.

رئیس سازمان بسیج حقوقدانان کشور خاطرنشان کرد: در سال گذشته با توجه به ویروس منحوس کرونا طرح پیشنهادی رهبر معظم انقلاب تحت عنوان کمک‌های مؤمنانه را داشتیم که در مجموعه سازمان بسیج حقوق‌دانان بسته‌های معیشتی به افراد دربند رساندیم. در ادامه به این جمع‌بندی رسیدیم که به‌جای ارائه بسته‌های معیشتی تلاش برای آزادی افراد کنیم. با توجه به مقارن شدن شهادت شهید حاج قاسم سلیمانی در آن ایام طرح شهید سلیمانی را به مرحله تدوین رساندیم.

انارکی در ادامه گفت: در مرحله اول آزادسازی زندانیان، در تعامل با سازمان زندان‌ها و ستاد دیه کشور بودیم. در این مرحله ۱۰۹۲ نفر هم‌زمان با هفته بسیج و میلاد امام حسن عسکری (ع) آزاد شدند. مقارن با ایام سالگرد شهادت شهید حاج قاسم سلیمانی از همه اقشار دعوت می‌کنیم که شادی‌های خود را تقسیم کنند. ان شاء الله از ظرفیت اقشار مردم در این مرحله تمام و کمال استفاده کنیم.

وی افزود: افرادی که در تصادف بیمه نبوده‌اند و توان پرداخت مهریه و چک را ندارد، جز جرائم غیر عمد محسوب می‌شوند. خیلی از افراد تولیدکننده بوده‌اند اما با توجه به شرایط اقتصادی و شیوع کرونا ویروس با مشکلات مواجه شده‌اند.

رئیس سازمان بسیج حقوقدانان کشور تأکید کرد: تفاهمانی با سازمان زندان‌ها داشتیم که زندانیان جرائم غیر عمد را تفکیک کردیم. همه صنوف مثل دانشجویان، بازاریان، مداحان، ورزشکاران و... در طرح ما مشارکت دارند. به‌طور مثال ورزشکاری با اهدای مدالش در طرح ما مشارکت کرد. اصناف به جد در این موضوع کمک می‌کنند. همه اقشار باید به هم قشری خود در زندان‌ها کمک کنند.

انارکی در پایان گفت: یک بخش از کمک‌های ما مردمی است و بخش دیگر صلح با شاکیانی هست که از طریق صلح و سازش مسائل را حل‌وفصل می‌کنیم. در مرحله اول ۱۲۸ میلیارد تومان بدهی را به ۱۸ میلیارد تومان رساندیم. طلبکاران با تخفیف در مطالبات خود منجر به این بخشش شدند.

گفتنی است: برنامه "یه روز تازه" مجله خبری صبحگاهی تهیه شده در گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و... با اجرای وحید رونقی، فریبا باقری، حافظ کاظم‌زاده، صدیقه مرادی و علی مرادخانی روی آنتن می‌رود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha