جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
شبکه ملی اطلاعات

حوزه/ موضوع شبکه ملی اطلاعات اتفاق تازه‌ای نیست، رهبر معظم انقلاب در سال‌های اخیر بارها و بارها بر روی اهمیت فضای مجازی و همچنین نقش ویژه‌ای که شبکه ملی اطلاعات می‌تواند ایفا کند، تأکید کرده‌اند.

خبرگزاری حوزهدر روزهای اخیر و با انتشار یک لایو اینستاگرامی بار دیگر موضوع شبکه ملی اطلاعات بر سرزبان‌ها افتاد، در واقع با نگاه اندکی بر اتفاقات و رخدادهایی که در فضای مجازی رخ می‌دهد به‌راحتی می‌توان ضرورت ساماندهی این فضا را درک کرد.

 اتفاقی که در این لایو رخ داد به‌خوبی نشان داد که این فضا به حال خود رها شده است صحبت‌های یک نوجوان ۱۴ ساله با یک خانمی که چندین و چند سال از وی بزرگ‌تر است و بیان جملاتی که امکان بازگو کردن آن وجود ندارد، خود گواه این رهایی و بی در و پیکری در فضای مجازی است.

موضوع شبکه ملی اطلاعات اتفاق تازه‌ای نیست، رهبر معظم انقلاب در سال‌های اخیر بارهاوبارها بر روی اهمیت فضای مجازی و همچنین نقش ویژه‌ای که شبکه ملی اطلاعات می‌تواند ایفا کند، تأکید کرده‌اند ایشان حتی در شهریورماه نیز بار دیگر بر اهمیت ساماندهی این فضا تأکید کردند.

اهمیت شبکه ملی اطلاعات در دنیای امروز بر همگان ثابت شده و بسیاری از کشورها روی آن سرمایه‌گذاری جدی داشته‌اند.

فضای مجازی امروز نقش ویژه‌ای در کسب‌وکار و ارتباطات دارد و این مهم بر کسی پوشیده نیست اما عدم داشتن چارچوب نظارتی و کنترلی این فضا منجر به بروز آسیب‌های اجتماعی بسیار گسترده‌ای در جامعه شده است .

اتفاقات رخ‌داده در لایو اخیر تنها و تنها گوشه‌های از هزاران هزار اتفاقات ریز و درشتی است که روزانه در این فضا رخ می‌دهد.

امروز شاهد هستیم که پرونده‌های بسیاری در دادگاه‌ها و سایر مراکز به علت غفلت در کنترل و نظارت بر فضای مجازی ایجاد شده است که در واقع دود آن به چشم خود مردم می‌رود.

البته در این میان نباید از موضوع بسیار مهم سواد رسانه‌ای به‌سادگی عبور کرد در واقع سواد رسانه‌ای به همه انسان‌ها و به‌خصوص والدین می‌آموزد که چگونه استفاده درست و صحیحی از این فضا داشته باشند و آن را به فرزندان و سایر افراد جامعه انتقال دهند.

عباسعلی محمدی - فعال رسانه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha