پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
محمد هادی مفتح

حوزه/ رئیس مرکز اسلامی هامبورگ و عضو هیئت علمی دانشگاه قم گفت: وقتی که انسان به قدرت می‌رسد و به سوی پیشرفت علمی می‌رود نباید این پیشرفت او باعث سرکشی، طغیان و دوری از دین شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمد هادی مفتح پیش از ظهر امروز در مراسم تجلیل از پژوهشگران و فناوران دانشگاه قم، که به صورت مجازی پخش زنده می‌شد، عنوان کرد: این جلسه که برای تجلیل از پژوهش و پژوهشگران برتر است و تقارن آن با ایام وحدت حوزه و دانشگاه و نیز شهادت دکتر مفتح یک پیام مهمی را در بر دارد.

رئیس مرکز اسلامی هامبورگ افزود: مشخص نیست در آن زمان کسانی که این ایام را تعیین کرده‌اند از این نکته که هفته پژوهش با شهادت دکتر مفتح و روز پیوند حوزه و دانشگاه  با یکدیگر مقارن است، اطلاع داشتند و مقارن بودن این دو اتفاق مهم با یکدیگر به صورت عمدی بوده است یا نه.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم ادامه داد: مقارن شدن هفته پژوهش با شهادت دکتر مفتح پیام ضروری در این راستا دارد که شهید آیت‌الله مفتح به عنوان یک الگو هم برای دانشگاهیان و هم برای حوزویان مطرح است و علی‌رغم اینکه شهید مفتح عمر کوتاه ۵۱ ساله داشتند اما این عمر بسیار با برکت بوده و اثر ماندگاری که در همه جای این کشور قبل از انقلاب و بعد از آن گذاشته‌اند در جای‌جای دانشگاه‌ها و حوزه‌ها دیده می‌شود.

جدا نشدن علم و دین همواره دغدغه ذهن شهید مفتح بود

وی بیان کرد: ایده شهید مفتح یعنی پیوند حوزه و دانشگاه که روز شهادتشان هم با این عنوان نامگذاری شده، چیزی بود که همواره دغدغه ذهن بزرگوار این شهید بود، جدا نشدن علم و دین و مدرسه دین و دانش که در قم تاسیس شده نیز یادگار شهید مفتح و شهید بهشتی است که در دهه ۳۰ این بزرگواران چنین مدرسه ای را تاسیس می کنند همچنین نام  این مدرسه که دین و دانش است الهام بخش این امر بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین محمد هادی مفتح گفت: دانش و دین از هم جدا نیستند، نباید جدا شوند و اینگونه نیست که هرکس در پی دانش رفت قطعاً باید از دین جدا شود و مرزی میان علم و دین برقرار کند.

رئیس مرکز اسلامی هامبورگ با توجه به آیه‌ی کَلَّا إِنَّ الْإِنْسَانَ لَیَطْغَی أَنْ رَآهُ اسْتَغْنَی افزود: این امر نکته مهمی را در پی دارد و آن این است انسان تا زمانی که احساس بی نیازی و قدرت می‌کند روی به سرکشی می‌آورد این امر از قدیم نیز مرسوم بوده و هر زمان انسان احساس قدرت کند فکر می‌کند که از خداوند بی نیاز شده است و سر به طغیان بر می‌دارد.

سرکشی و طغیان هنگام قدرت خصوصیت انسان است

عضو هیئت علمی دانشگاه قم با اشاره به داستان حضرت نوح و پسرش کنعان ادامه داد: سرکشی و طغیان هنگام قدرت خصوصیت انسان است و همواره در طول تاریخ این مسئله و این ویژگی‌ در انسان نمایان است به خصوص زمانی که پای علم و دانش به میان می آید، این امر در داستان حضرت نوح هم به وضوح دیده می‌شود در آن زمانی که پسر حضرت نوح به دلیل مهارت در شنا احساس قدرت می‌کند، دچار طغیان و نافرمانی از خداوند و پدرش می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین مفتح با توجه به داستان اصحاب فیل گفت: خیلی اوقات علم و دانش و پیشرفت علمی موجب غرور انسان می‌شود در زمان ابرهه نیز غرورش بر قدرت زیادی که داشت موجب سرکشی، حمله به خانه‌ی خداوند و در نتیجه مرگ و شکست او شد.

رئیس مرکز اسلامی هامبورگ ادامه داد: خداوند به این دلیل از پرندگان کوچک و سجیل برای نابودی سپاه ابرهه استفاده کرد که به سپاهیان ابرهه نشان دهد می‌تواند با کوچک‌ترین و ابتدایی‌ترین ابزاری که به ذهن انسان می رسد قدرت بشر را در چشم بر هم زدنی از بین ببرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم افزود: قدرت بشر هر قدر که فزونی یابد باید مراقب باشد تا در برابر قدرت خداوند، اقتدار شکست ناپذیری برای خود تصور نکند و همانگونه که در احادیث گفته شده علم و دانش را در مسیر درست به کار ببرد که اگر این دو در مسیر درست نباشد حجابی میان خداوند و بنده‌اش می‌شود.

وی بیان کرد: هرچقدر که قدرت فنی و علمی بشر بالاتر می‌رود احساس بی‌نیازی بیشتری به دین و خداوند می‌کند، این امر در تمام دانشمندان دنیا نهادینه شده بود نه بدین معنا که علم و دین با هم مغایرت دارند به این معنا که بین علم و دین مرز وجود دارد و هرچه مرز علم گسترش یابد دین عقب تر می‌رود و این همان غرور و احساس بی‌نیازی انسان عالم از قدرت ماورایی است.

رئیس مرکز اسلامی هامبورگ با استناد از آیات قرآن کریم بیان کرد: بشر امروز تکنولوژی را به جای خدا می‌نشاند همه افرادی که به جای خدا به علم و تکنولوژی چنگ می‌زنند اندازه مگسی در برابر خداوند ارزش ندارند و اگر تمام دانشمندان جمع شوند توان آفریدن یک مگس را ندارند و انسان آنقدر در برابر خداوند بی ارزش است که حتی توان بازپس گرفتن آرامشش را از چیزی که مگس ربوده ندارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم گفت: این امر برای سال‌های قبل است اما در مورد سال اخیر همه انسان‌ها شاهد هستند که خداوند چگونه توسط یک ویروس کوچک تمام علم بشر را که انسان به آن مغرور شده بود ناتوان ساخته است و با موجودی کوچک که حتی با میکروسکوپ های عادی هم قابل مشاهده نیست قشری که ادعای قدرت دارد را در برابر همچنین ویروس حقیری از پای درآورده است.

 وی در پایان تصریح کرد: باید مراقب بود که با پیشرفت علم از مبدا، هستی و خداوند دور نشد همچنان که این حالت به وجود آمده و ویروس کرونا بین تمام انسان ها موجب شده انسانی که به طور فطری طالب یک قدرت ماورایی است به خداوند پناه بیاورد و در این سال اخیر همه دنیا شاهد هجوم انسان های زیادی به سمت معنویت از تمام جهان بود و این امر به دلیل استیصالی است که انسان در آن قرار گرفته و زمانی که این استیصال و این بیماری برطرف شود مجدداً همانگونه که در قرآن نیز بیان شده به شرک روی خواهد آورد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha